Guest toft Anmeld indhold Besvaret November 1, 2003 Jaja, godt vejr igen Ulmus ;-) Vi kan hurtigt blive enige om at vi burde betale skatten i SE, have stemmeret i SE, og så betale noget ekstra skat til DK (så ikke alle i DK skal have ondt i røven hmmm)... Men det kan jo så ikke lade sig gøre med den nye aftale der er lavet. Men vi kan nok ikke blive enige om det derfor er retfærdigt, at kommunerne i SE skal have kompensation fra DK, for de danskere der bor i SE. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest zeni Anmeld indhold Besvaret November 2, 2003 Spiff Det er rigtigt, at E101 godkendes af Den Sociale Sikringsstyrelse og ikke at T&S. Men ordningen fortsætter ikke, idet arbejdsfordelingen eks. 80/20 ikke længere kan forekomme, idet alt indkomst beskattes i det land, hvor hovedparten at indkomsten tjenes. GIO At det var et ikke gennemtænkt hul mener jeg, at de personer som har gennemtænkt ordningen måske ikke har tænkt heletiden. At få dobbelt personfradrag, rentefradrag o.l burde ikke være muligt, men det var det desværre (heldigvis). Men jeg må indrømme, at jeg da i den sidste ende er glad for, at der er kommet en fælles ordning. Jeg flyttede ikke til Malmø for at spare skattekroner, for de ting havde jeg ikke undersøgt til bunds da jeg flyttede. Jeg flyttede til en by/land som jeg syntes om, og fortsat gør, uanset skatteregler, E101 eller brofradrag. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
vincent 0 Anmeld indhold Besvaret November 4, 2003 Personligt synes jeg det er helt i orden at SE nu får hvad de "fortjener" mht. den overførte kommuneskat. Hvad er det lige præcis vi har adgang til at benytte? Sygehuse?, veje? (dog også betalt af vägskatten), parker, natur?, kulturudbud?, rene fortove?, gratis undervisning og parkering af børn? osv osv ... Jeg synes det er i orden at lægge min skat for dette i SE. Samtidig vil jeg dog også sige at vi selvom vi ikke betalte skat i SE dog stadig er med til at drive hjulene rundt i form af moms og forbrug i SE. Det er jo ikke sådan at vi ingenting køber i SE - tværtimod - så er helt enig med Ulmus på dét punkt. Men vil sq ikke kaldes en nasser - for det er ingen af os jo reelt set. Desuden vil DK stadig få en del af vores penge i form at bla. AM-bidrag og statsskat - det er bare Sverige der får mere nu Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest peter Anmeld indhold Besvaret November 6, 2003 Seneste nyt om skatteaftalen (kilden er oresundsbron.com) fortæller at aftalen IKKE kan godkendes før årsskiftet. "Skatteaftalen mellem Danmark og Sverige skal godkendes af Folketinget og Riksdagen. Og det nås først efter årsskiftet. Derfor er der en regel i aftalen, som siger, at visse regler skal tillempes allerede fra årsskiftet, selvom beslutningsprocessen tager længere tid. " Det vil altså sige at E101 regel og gamle grænsegængerordninger fortsætter til 2005. Personligt er jeg ikke ked af det, selvom mit hjemmearbejde er begrænset og jeg ikke har den store skattefordel ud af det, men det giver et tilskud til den meget høje brotakst........... "Følgende regler kan dog tidligst træde i kraft år 2005: - Reglen om forenkling af beskatning for dem, der arbejder hjemme og for tjenesterejser i det andet land. - Reglen om, at gamle pendlere (senest 1996), som bor i Danmark og arbejder i Sverige, skal beskattes i Sverige og ikke i Danmark." Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest spiff Anmeld indhold Besvaret November 6, 2003 Hvis det holder er det jo bare lækkert... Et helt år med både E101 og brofradrag... Ikke dårligt! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret November 6, 2003 Hvor er det dog "ærgeligt", hva...??? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest peter Anmeld indhold Besvaret November 16, 2003 Jeg er glad for den nye aftale og brofradraget. Enhver ekstra krone der ender i min lomme istedet for statens er en god krone. Brofradraget dækker ikke udgiften til brobizz, men kilometerfradraget dækker jo heller ikke udgiften til kørsel. Det er ikke ikke rimeligt, men der var vel ingen der drømte om at pendlernes forhold skulle blive bedre end alle andres. Jeg synes det er helt rimeligt at vi betaler skat i Sverige. Jeg bruger stort set ingen offentlige ydelser, så det er en god forretning for Malmø, men jeg brugte jo heller ingen ydelser da jeg boede i DK, så der var der heller ingen sammenhæng med hvad jeg betalte i skat og hvad jeg fik ud af det. Sådan er det jo desværre at være højtlønnet i Danmark. Men lad os håbe at det kun er den første aftale i en række af flere. Det er grotesk at vi ikke har stemmeret hverken i Danmark eller Sverige (på statsligt niveau). Når jeg betaler min skat i Danmark er størrelsen fastsat af danske politikere, som jeg ikke indflydelse på valget af. Det er en helt urimelig situation. Jeg synes det ville være rimeligt at der blev fastsat en grænse over hvilken man fik stemmeret. Det kunne f.eks. være hvis man har min. 75 % af sin indtægt i Danmark. Der gælder jo i forvejen specielle skatteregler hvis man overstiger 75 %. Jeg håber at den næste aftale vil finde en løsning på dette problem, så vi igen kan blive ligegyldige medlemmer af samfundet. Idag er vi frataget vores mest grundlæggende demokratiske rettighed. Jeg forstår ikke at politikerne kan acceptere den situation. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest toft Anmeld indhold Besvaret November 16, 2003 Citat fra forrige indlæg: "Jeg håber at den næste aftale vil finde en løsning på dette problem, så vi igen kan blive ligegyldige medlemmer af samfundet." Peter C: Jamen det er jo det vi allerede er nu uden stemmeret: LIGEGYLDIGE medlemmer af samfumdet Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
vincent 0 Anmeld indhold Besvaret November 18, 2003 Ja hurra ... fuldgyldige medlemmer af demokratiet ... minder sq lidt om irakiske tilstande i øjeblikket. Ingen stemmeret. Næææh ... man burde klage til menneskerettighedsdomstolen burde man. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret November 18, 2003 Vincent, du har helt ret. ER der ingen, der kender nogen, som kender nogen, som har hørt om en eller anden vanvittig rig advokat, som kunne have lyst til at føre sagen om vores valgret ved domstolene i Haag? Det KAN f..... ikke være rigtigt, at ingen kan gøre noget, vel? Jeg ved at Steen, i forbindelse med sidste folketingsvalg, havde skrevt til flere af "vore" politikere, som alle sammen syntes, at det skulle bare ændres. Men efter valget, måtte de krybe til korset og indrømme, at det kunne man altså ikke sådan bare lige gøre. (se tidl.indlæg) MEN hvad er er sket siden, ikke en hujende fis. Hvad med "vores ombudsmand" Poul Schlütter? Måske er det ham, vi skal gå til?? Lad os få en diskussion her, eller...) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest palle Anmeld indhold Besvaret November 18, 2003 Jeg fatter ikke en bjælde af det her....men, det er jeg jo ikke den eneste der ikke gør. Da jeg boede i hhv. Irland og Holland, kunne jeg sagtens stemme til danske valg. Det var da bare at rekvirere en stemmeseddel. Måske fordi jeg også tjente min løn i pågældene lande ??? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest toft Anmeld indhold Besvaret November 18, 2003 Til Vince og Ulmus, hvis I ik fattede den første gang: LIGEGYLDIG er ikke det samme som LIGEVÆRDIG. Som tingene hænger sammen idag hvor vi ingen stemmeret har, ja så er vi ligegyldige medlemmer af samfundet, som håber på at vi snarest kan blive ligeværdige med de øvrige danskere, ved at få vore stemmeret. Prøvede bare lige at tviste Peter C's ord med en smule humor, men det lykkedes måske ik så heldigt ...og godt vejr igen så. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret November 18, 2003 Hallooo Toft! Hvad i himlens navn får dig til at tro, at hverken Vincent eller jeg forstod indlægget?? Men det er vel ikke det samme som at skulle acceptere, at vores borgerret er FRARØVET os!! For det er jeg fandme ikke tilfreds med!!! Og så kan I grine nok aå meget af en person, der kommer til at skrive ligegyldig, når han mener fuldgyldig. Den ændre sq ikke ved det faktum, at der bliver begået uret mod os. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest toft Anmeld indhold Besvaret November 18, 2003 Ulmus: Vi har jo alle her præcis samme mening........ *ryster på hovedet* og gir op...... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
vincent 0 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2003 Toft ... jeg fangede den godt første gang Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest toft Anmeld indhold Besvaret November 19, 2003 Vince: Håbede jeg da også du gjorde haha. Men nu er jeg altså alligevel bare så negativ og uterlig, at du hellere må medbringe begge din badminton ketchere (igen) i aften, for nu er det her altså mere end bare en "krig på ord" du! Ses.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest thomas Anmeld indhold Besvaret November 19, 2003 Skal du noget på mandag? - bemærk gratis adgang OG frokost! Pressemeddelelse: Schlüter kræver handling Hvad betyder den nye skatteaftale for pendlerne i Øresundsregionen? Skal man betale over 100kr i gebyr for at overføre et beløb til andet nordisk land? Det er nogle af de spørgsmål der vil bliver diskuteret mandag 24. november kl. 10,00 - 15,30, hvor der er konference om grænsehindringer i Fællessalen, Christiansborg, København. Arrangør er Nordisk Råds Danske Delegation, Hallo Norden og Norden i Fokus. Ved Nordisk Råds session for knap en måned siden præsenterede tidligere statsminister Poul Schlüter en rapport over næsten et års arbejde med at få formindsket grænsehindringerne i Norden. Poul Schlüter vil redegøre for de områder hvor der er sket fremskridt, men vil også påpege, hvor der brug for handlinger af de nordiske regeringer. Danmark og Sverige har netop indgået en skatteaftale, der vil gøre det lettere at være pendler over Øresund. Integrationen har fået et skub, så naboerne er kommet nærmere. Nogle problemer venter dog stadig på at blive løst. Udover Poul Schlüter vil den danske Minister for nordisk samarbejde Flemming Hansen give sit svar på, om grænsehindringer er et politisk eller bureaukratisk problem Generalsekretær Per Unckel, tidligere svensk minister, vil fortælle om Nordisk Ministerråds initiativer, mens Ole Stavad, MF, formand for Nordisk Råds danske delegation og tidligere minister, beretter om Nordisk Råds handlemuligheder. Efter frokost bliver der paneldebat mellem Poul Schlüter, Per Unckel og Ole Stavad med to udspørgere: Journalist Niels Lindvig, DR og journalist Sture Näslund. Ambassadør Ole Norrback fra Finland, der med en rapport satte skub på processen, runder konferencen af med at se på, om vi har fået løst problemerne. Deltagelse i konferencen og frokost er gratis, og konferencen er åben for alle interesserede. Tilmelding er påkrævet . Norden i Fokus, København http://www.nordenifokus.dk/ Hallo Norden http://www.hallonorden.org Tilmelding: Nordisk Råds Danske Delegation, Tlf.: +45 33 37 59 99 e-post: nrpost@folketinget.dk --- Finn fler nyheter och pressmeddelanden från Nordiska rådet och ministerrådet på www.norden.org - Press & Info You can find more news and pressreleases from Nordic Council and Nordic Council of Ministers at www.norden.org - 'Media & Info' Lisää Pohjoismaiden neuvoston ja ministerineuvoston uutisia ja lehdistötiedotteita osoitteessa www.norden.org kohdan "Tiedotusaineistoa" alla Hægt er að nálgast fleiri fréttir og fréttatilkynningar frá Norðurlandaráði og Norrænu ráðherranefndinni hjá www.norden.org undir liðnum ,,fréttir". Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest martin Anmeld indhold Besvaret November 25, 2003 Er der nogen som med sikkerhed kan sige om reglerne i den nye skatteaftale vedr. beskatning i det land man arbejder mest i træder i kraft pr. d. 1.1.2005 (som det nævnes på www.oresundsbron.com samt tidligere i disse indlæg), eller om den træder i kraft pr. 1.1.2004 - som det unægteligt ser ud til når man læser på www.ft.dk (3. behandling forventes fremsat d. 4. december og der er indgivet begæring om dispensation for 30 dages reglen for hurtig vedtagelse af lovforslaget). Har lige modtaget forskudsopgørelse og imødeser lidt diskution om dette emne med Hørsholm kommune.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest peter Anmeld indhold Besvaret November 26, 2003 Kære Martin! Nej, det kan man desværre ikke sige noget helt entydigt om. Da du selv kender linket til Folketinget, kender du sikkert også lovforslaget. Heri står at man gennemfører en del af lovforslagets indhold pr. 1/1 2004, men at en anden del af forslaget gennemføres 1. januar i det år, der følger efter vedtagelsesåret. Hermed menes at såvel Sverige som Danmark skal vedtage lovforslaget inden 10. december i år, for at E101 ophæves fra og med 1. januar 2004. Indtil videre har Sverige meddelt at man ikke mener at være i stand til at nå dette. Nedenstående er citat fra lovforslaget (L59). Mange hilsener Peter "Ikrafttræden De to regeringer har ønsket, at aftalens bestemmelser skal finde anvendelse hurtigst muligt. Det fremgår derfor af aftalen, at bestemmelserne om fradrag for pensionsindskud og udgifter til broafgiften samt provenuudvekslingen skal finde anvendelse fra og med 1. januar 2004. Dette foreslås at skulle gælde, uanset hvornår de to lande opfylder de forfatningsmæssige betingelser, som kræves i de respektive lande. For Danmarks vedkommende er betingelsen, at Folketinget vedtager en lov, som ratificerer aftalen. Opfyldes de forfatningsmæssige betingelser ikke i begge lande senest den 10. december 2003, vil de øvrige dele af aftalen (hjemmearbejde mv. samt ophævelse af overgangsordningen for gamle grænsegængere bosat i Danmark) først få virkning fra og med 1. januar 2005. Baggrunden herfor er, at disse elementer af aftalen kan være skærpende for enkelte skatteydere, hvorfor disse elementer ikke kan indføres med tilbagevirkende kraft. Sverige har oplyst, at de ikke forventer at kunne opfylde de forfatningsmæssige betingelser inden den 10. december 2003" Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest martin Anmeld indhold Besvaret November 27, 2003 Tak Peter !!! Det var lige den vinkel jeg manglede. /Martin Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest spiff Anmeld indhold Besvaret December 4, 2003 "Øresundsaftale vedtaget": http://www.berlingske.dk/forside/artikel:aid=384202/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret December 4, 2003 Jeg kan dog bare ikke li' det med: "Pendlere, der kører i bil over Øresundsbroen, skal huske at gemme bilag for deres udgifter til brobizz eller brobillet fra 1. januar 2004, da befordringsfradraget kun ydes mod dokumentation." Dvs. hvis man kører to i bilen får passageren ikke en krone i fradrag for at køre over broen selvom vedkommende måske betaler halvdelen af turen. Det er da ikke ligefrem fremmende for pendlingen, at der opfordres til at køre én i bilen. Men bevares, det er et skridt fremad mvh, Christian Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret December 4, 2003 Hallo Credde! Er det mere rimeligt, at fordi man er 4 i bilen skal alle have fradrag?? Man betaler jo hellerikke billetten 4 gange, vel? Det må være udgiften til en overgang der udløser fradraget, så må samkørere indbyrdes blive enige om at dele fradraget, hvis de deler udgifterne. Der skal vel være lidt reson i tingene. Rent praktisk kan man vel i fællesskab lave et regnskab med bilag på overgangene. Kopiere det og dokumentere ½-udgift til hvert cpr-nr. Det kan jeg ikke forestille mig andet, end at Skattefar godkender. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest thomas Anmeld indhold Besvaret December 4, 2003 Så gælder det mere end nogensinde... at ramme de 50 ture rent hver måned. De skal bløde fradrag skal de.... :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest zeni Anmeld indhold Besvaret December 18, 2003 Blot til information vedrørende den nye skatteaftale mellem DK og SV. http://www.kpmg.dk/view.asp?ID=1908 Her står hvilke regler som træder i kraft hvornår, samt fradrag for bro m.v. Læs det lige to gange, for det kan være lidt kringlet. Hvis I ikke kan åbne linket, så sig til, og jeg paster artiklen ind. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites