Guest jb Anmeld indhold Skrevet October 29, 2003 Pressemeddelse fra Skatteministeriet: ------------------------------------- Den danske og svenske regering undertegner i dag en ny skatteaftale, som vil få stor betydning for Øresundsintegrationen. ”De nye regler vil lette tilværelsen for grænsegængerne og virksomhederne og dermed for alvor bidrage til at sætte yderligere gang i integrationen i Øresundsregionen,” siger skatteminister Sven Erik Hovmand (V). Den nye skatteaftale fjerner en række af de problemer, som grænsegængerne og deres arbejdsgivere har oplevet i dagligdagen. For det første skal man betale skat, der hvor man arbejder mest, dermed bliver det nuværende princip med arbejdsstedsbeskatning fastholdt – men på en måde der er lettere at administrere. Det betyder, at det bliver enklere og lettere at etablere hjemmearbejdspladser for virksomhederne og deres ansatte. Det sikres således, at beskatningsretten ikke deles mellem arbejdslandet og bopælslandet som nu, når grænsegængeren arbejder hjemme et par dage om ugen. Der bliver altså tale om en væsentlig forenkling med den nye aftale. For det andet sikres det, at grænsegængere får fradrag for sine pensionsindskud, uanset om pensionsordningen er tegnet i bopælslandet eller arbejdslandet. Der indføres nemlig fradragsret i arbejdslandet for indskud på pensionsordninger i bopælslandet. For det tredje sikres det, at grænsegængere får fradrag for sine befordringsudgifter. Der indføres således fradrag for broafgiften på Øresundsbroen. Der vil hermed ikke længere være forskel på, om broen forbinder to landsdele (Storebæltsbroen) eller forbinder to landes regioner (Øresundsbroen). Herudover har de to lande aftalt en mere rimelig fordeling af skatteprovenuet. Den hidtidige fordeling har ikke været hensigtsmæssig, idet bopælskommunen har haft udgifter vedrørende grænsegængeren, men ingen skatteindtægter. I fremtiden skal de, der har udgifterne, også have indtægterne fra primærkommuneskatten. Skatteaftalen, som nu forelægges til politisk vedtagelse, er et led i regeringens strategi for Øresundsregionen. Et andet led i denne strategi var skatteministerens nylige etablering af et grænsegængercenter (Helsingør og København) i den danske del af Øresundsregionen, der skal tage sig af pendlernes konkrete skatteforhold. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
vincent 0 Anmeld indhold Besvaret October 29, 2003 Topnice Ny skatteaftale incl brofradrag = højere huspriser = større smil på vej over broen Vil nyde denne dag heeeeeeele dagen ... WEEEEEE Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest martin Anmeld indhold Besvaret October 29, 2003 og her kan vi så se selve aftalens udformning: http://www.skat.dk/love/internationalt/int_aftaler/2202.html Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest martin Anmeld indhold Besvaret October 29, 2003 Ja, jeg kan ikke vente med at få mit første brofradrag ;) Coolt! Spændende at se hvornår aftalen bliver underskrevet og træder i kraft. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
vincent 0 Anmeld indhold Besvaret October 29, 2003 Det skulle den gøre 1. januar 2004, dog i tilfælde af at den bliver forhalet, bliver først gyldig fra 1/1 2005 så hvidt jeg kan forstå... Citat: "Ikrafttræden De to regeringer har ønsket, at aftalen træder i kraft hurtigst muligt. Det fremgår derfor af aftalen, at bestemmelserne om fradrag for pensionsindskud og udgifter til broafgiften samt provenuudveklingen skal finde anvendelse fra og med 1. januar 2004. Ratificerer de to landes parlamenter aftalen, vil dette gælder, uanset hvornår de to lande ratificerer aftalen. I Danmark skal Folketinget vedtage en lov om ratifikation af aftalen. Opfyldes de forfatningsmæssige betingelser ikke i begge lande senest den 10. december 2003, vil de øvrige dele af aftalen (hjemmearbejde mv. samt ophævelse af overgangsordningen for gamle grænsegængere bosat i Danmark) først få virkning fra og med 1. januar 2005. Baggrunden herfor er, at disse elementer af aftalen kan være skærpende for enkelte skatteydere, hvorfor disse elementer ikke kan indføres med tilbagevirkende kraft." Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest homer Anmeld indhold Besvaret October 29, 2003 Pyt - det vigtigste er brofradraget. Det er sikret fra 1/1-2004 - jeg vil grine hele vejen til banken.. :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest torben Anmeld indhold Besvaret October 29, 2003 Bemærk venligst at muligheden for at anvende E101 fjernes, så HELE indkomsten beskattes i arbejdsgiverens land. Jeg håber at de forfatningsmæssige betingelser ikke opfyldes inden d. 10. december, så vi kan nå at anvende E101 for 2004. Det er en høj pris for et bro fradrag... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret October 29, 2003 JUUUBIIIIIII endelig.... Jeg vil sandelig også grine når fradraget på lønsedlen hælder lidt mere i mit rådighedsbeløb... FEDT.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest martin Anmeld indhold Besvaret October 29, 2003 Torben: Som jeg læste det, var det stadigt muligt men nu var kravet bare op imod 50% af tiden der skulle være i Sverige.. Kan godt være jeg har været i ekstase og læst for hurtigt... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest torben Anmeld indhold Besvaret October 29, 2003 Martin> Hvis du kigger på det pressemateriale m. foils, der er tilgængelig på http://www.skat.dk/presse/2206.html?rel så vil du af foil nr #8 se at vi ikke længere kan anvende E101 (Hjemmearbejde op til 25%) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
vincent 0 Anmeld indhold Besvaret October 29, 2003 E101, gå hjem og læg dig. Med brofradraget og dermed den øgede danske tilflytning får vi en øget indkomst med kun 20% beskatning. Jeg snakker selvfølgelig om den værdistigning der ligger os i vente i vores ejendom, når der for alvor begynder at komme nyskåninge til hihihihihihihihihi Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret October 29, 2003 Torben: Nu er det ikke os alle der har kunnet få en aftale om hjemmearbejde en dag eller to om ugen...så jeg syntes at brofradraget er klart at foretrække for flertallet! ;o) Og så er det bare FEDT at det endelig kom. Jeg kan dog ikke huske fradragets størrelse pr. overfart. Er der nogle der lige kan genopfriske min slunkne husker? Der er jo to forskellige fradrag - alt efter om man kører i bil eller tager toget, ikke sandt? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Admin 12 Anmeld indhold Besvaret October 29, 2003 "Ørestadsregionen"? :-) Godt at høre at Svend Erik har styr på det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest spiff Anmeld indhold Besvaret October 29, 2003 En evt. gevinst i form af stigning i boligpriserne kan jo kun realiseres den dag man flytter igen. Og så begrænses gevinsten jo gevinstbeskatningscirkuset i Sverige. At E101 sløjfes betyder for mit eget vedkommende at jeg går glip af en årlig nettoindtægt der svarer til 8% af den nuværende værdi af min bostadsrätt. Jeg tror ikke på at brofradraget rykker så mange over broen, at det alene vil give en tilsvarende stigning i boligpriserne. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest spiff Anmeld indhold Besvaret October 29, 2003 Jeg tror ikke fradragets størrelse har været nævnt. For Storebælt er det 90 kr. pr. passage i egen bil og 15 kr. pr. passage med kollektiv transport. Öresundsbroen er billigere end Storebælt (med BroBizz), så mon ikke fradraget bliver tilsvarende mindre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest thomas Anmeld indhold Besvaret October 29, 2003 Beregningsgrundlaget skal være den laveste månedspassage. Så mon ikke det bliver en brobizz pris divideret med 50 -for en enkelt tur. Så kan man ellers dokumentere, hvor mange enkelt gange man har passeret a`en 1/50 takst. Tror ikke dækker hele bizzen for hele måneden med og uden brugte ture. Ubrugte ture skulle det ikke undre mig, gik "down the drain" som de plejer. Det ville jo ellers være retfærdigt når de jo ikke bliver refunderet, og er en fastpris udgift. Vi får se. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret October 29, 2003 Hvis man (hypotetisk...indtil videre) kan trække bizz´en fra, så er jeg den der rider i egen bil over broen fra 2 januar 2004. Men sådan bliver det jo nok ikke. Men pas nu på! Vi blev glædeligt overraskede idag. Så det kunne jo være...*drømme drømme* Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
swoop 0 Anmeld indhold Besvaret October 30, 2003 Spiff: Det har naturligvis betydninge nogen, at E101 sløjfes, men hvis vi ser rent principelt på det er det kun logisk. Hvorfor skal man beskattes lavere for at udføre arbejde hjemme end på sin arbejdsplads? Jeg er ret overbevist om at brofradraget vil øge tilflytningen. Flere er på jobbet begyndte i går seriøst at kigge på bolig/bil mv, da aftalen var vedtaget. Det som har afholdt dem, var nemlig fradraget .. om det vil blive 8% ved jeg ikke, men jeg tror klart det er en hel del. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
swoop 0 Anmeld indhold Besvaret October 30, 2003 Copy/paste fra jp.dk (http://www.jp.dk/kbh/artikel:aid=2092114/) "Brofradrag vil øge pendling Af CARL JOHAN CORNELIUSSEN, Jyllands-Postens korrespondent Med udsigt til at trække ca. 2000 kr. fra om måneden på transport over Øresundsbroen er der lagt op til en stigning i antal pendlere. Malmö Pendling over Øresundsbroen ventes at stige kraftigt. Fremover kan pendling over broen til og fra arbejde trækkes fra i skat. Det er et af resultaterne i den skatteaftale mellem Danmark og Sverige, som blev offentliggjort i går. Hver bilpendler kan nemlig fra den 1. januar trække 50 kr. per tur eller altså omkring 2000 kr. om måneden fra i skat. Det er stort set hele afgiften på det billigste pendlerkort til biler. Det koster 2460 kr. for 50 enkeltture. Befordringsfradraget er der ikke ændret på. Pludselig bliver transporten over Sundet en overkommelig udgift, og dermed vil mange formentlig flytte til billigere bolig og bil eller søge arbejde i Sydsverige. »Der bør ikke være forskel på, om broen forbinder to landsdele eller to landes regioner,« sagde skatteminister Svend Erik Hovmand (V) ved præsentationen, og fradraget modtages da også positivt. »Det betyder, at pendlingen vil øges kraftigt. Det bedste var at komme af med broafgiften. Det får betydning for at få regionen til at virke som en helhed,« siger Kjeld H. Petersen, formand for Dansk Industri i Storkøbenhavn. For togpendlere lægges , op til et fradrag på 8 kr. per tur, svarende til ca. 320 kr. om måneden. Derved bliver prisen på et Øresundskort næsten det samme som et HT-månedskort." Interesant at de nævner tallet for toget, og inddirekte tal for bil ... damn det bliver godt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest torben Anmeld indhold Besvaret October 30, 2003 Gio> Principielt mener jeg at E101 er/var et hul i en skattelovgivning, der ikke var up-to-date med virkeligheden. Derfor kan jeg acceptere at det lukkes. Fradaget for Broen er vigtigt for udviklingen og integrationen i regionen, så det opfatter jeg som noget meget positivt. Så meget for principperne. I praksis betyder det netto omkring DKK 4000 mere i skat (E101 besparelse - Brofradrag) for mig og Beathe. Derfor er vi i i princippet glade for skatteaftalen, men i praksis kede af at betale DKK 4000 mere i skat. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest spiff Anmeld indhold Besvaret October 30, 2003 Jeg har generelt samme opfattelse som Torben. E101 VAR et smuthul, og det er principielt helt i orden at det lukkes. Men når nu man har nydt godt af det, er det selvfølgelig lidt trist at det er slut . I TV Avisen i går nævnte de en besparelse på op i mod 80.000 kr. om året for enkelte personer. Er der nogen der har nogen anelse om hvordan de er kommet frem til det tal!? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
vincent 0 Anmeld indhold Besvaret October 30, 2003 Det er højst sandsynligt kombinationen af brofradrag og fradrag i topskat i forbindelse med svenske pensionsnindbetalinger der gør det så højt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest lars Anmeld indhold Besvaret October 30, 2003 Et lille spørgsmål: Gælder brofradraget pr. bil eller pr. person? Jeg tænker på når man kører flere i samme bil hver dag... Men man har vel under alle omstædigheder sit personlige kilometerfradrag? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
vincent 0 Anmeld indhold Besvaret October 30, 2003 Lars: godt spørgsmål ... mon ikke vi kan kontakte vores nye grænsegængercenter til januar Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
swoop 0 Anmeld indhold Besvaret October 30, 2003 Der kommer sikkert til at gælde samme regler som på Storebælt, og der er fradraget pr bil. Men det personlige befordringsfradrag pilles, der som sagt ikke noget ved. Vincent: det er klart en mulighed, men hvor mange har pensionsindbetalinger i Sverige i den størrelsesorden, at det samlet (bizzfradrag + pension) kan komme op på 80.000? Typisk har man jo sin pension indbetalt i Danmark ... pga dansk arbejdsgiver. Eller har jeg bare ikke fulgt med tiden? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites