Jump to content
Guest odde

Skat af firmabil

Recommended Posts

Guest odde

Jeg bor i Skåne og arbejder i DK - er derfor dansk skattet - og har fået tilbudt firmabil (på svenske plader) via mit arbejde. Jeg har så fået oplyst af de danske skattemyndigheder at jeg vil blive beskattet af værdien af en tilsvarende bil i DK - så hvis min arbejdsgiver giver mig en Audi A4 til SEK 270.000, så vil jeg blive beskattet af DKK 550.000 da bilen koster det i DK. Nogen der har erfaring på dette område, som virker himmelråbende urimeligt...?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Et alternativ er, at du selv køber bilen (f.eks finansieret af et firmalån) og så får benzinkort og brobizz betalt af arbejdsgiveren. På den måde er det kun benzinkortet og brobizzen der ryger til beskatning - ikke bilen. Jeg ved ikke om man må på den måde, men det skulle jeg ikke kunne se noget ulovligt i.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest hubbie

De opdager da aldrig at man har fri brobiz....Den står jo i firmaet´s navn og sandsynligheden for at told og skat gennemgår alle bilag med lup er næsten lig nul!!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest odde

Der er jo ikke tale om at ALLE danske firmaer med bilflåde kan købe svenske biler til ALLE ansatte med firmabil - jeg snakker om det tilfælde, hvor jeg bor i Sverige (og derfor IKKE må køre i en permanent dansk indregistreret bil), og skal have firmabil - jeg bliver beskattet i Danmark - ikke af bilens reelle pris, men af en pris for en tilsvarende bil i DK - det er det jeg finder urimeligt. Beskatningen må jo netop ske på baggrund af firmaets udgift til bilen, og ikke andet!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Odde: Et dansk firma kan mig bekendt slet ikke købe en bil uden også at betale afgift f.eks i Sverige ... medmindre de selvfølgelig lader den stå i en garage i Sverige. Så i mine øjne vil din arbejdsgiver tillade noget som egentlig slet ikke kan lade sig gøre. Prøv at høre din arbejdsgiver hvor han kan henvise til (skriftligt) mht. denne specielle regel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest thomas

Odde Uanset hvordan vi vender og drejer den bor vi som grænsegængere. Der er fordele, men vi må også æde ulemperne. Få dig dog en snak med dit firma, få værdien af fri firmabil (bil, service, benzin mv)lagt oven i din løn, og køb en federe SE bil. Der er nogle kringlede ting, må medgive dig du har lidt ret. Så burde du istedet kune blive beskattet af en bil, men købe en dobbelt så fed i virkeligheden. Bliv beskattet/lønnet efter en Fiat Punto i DK, og køb en "privat firmabil" herovre, Mercedes, BMW eller andet.....til Fiat Punto-skat

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest odde

Vincent: Et dansk firma kan sagtens lease en bil i Sverige - det er undersøgt, men det er den skattemæssige konsevens der er problemet. Thomas O: Den løsning du foreslår "kører" jeg allerede på - ville blot høre om der var andre der har erfering med problemet. Tak for inputs anyway... :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Odde: Leasing er ét begreb som, selvom der følger nogle komplikationer med, sagtens kan lade sig gøre. At købe er noget helt andet. Jeg gik selvfølgelig ud fra, at det var et køb af firmabil du snakkede om .... sorry happy.gif

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites