Jump to content
Guest anonym

Skattepligt

Recommended Posts

Guest anonym

Hej, Et par tvivlsspørgsmål ifm. med at jeg skal flytte til Sverige snart men beholder job i DK: 1) om man "kategoriseres" af de danske skattemyndigheder som "begrænset skattepligtig" eller "fuldt skattepligtig? 2) om man har fuld fradragsrettighed for renter af banklån optaget i Sverige (boliglån)? 3)Jeg er svensk statsborger (eneste relation er et svensk pas). Giver dette nogle fordele/ulemper ifm. køb af bolig, bil, social sikring, etc. Håber een eller flere kan svare på ovenstående. :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ved ikke, hvorfor nogen gider ulejlige sig med "svare", når de alligevel ikke har noget at sige, men tåber findes der vel allesteder. Prøv at henvende dig til Øresunddirekte med spørgsmålet - ikke på deres hjemmeside, men ring eller gå ind til dem på Stortorget i Malmö. For os "alm." danske overflyttere, som bor i S og arbejder i DK, gælder det, at man bliver begrænset skattepligtig, og vi har stadigvæk ret til fradrag for lån optaget i Sverige. Men i dit tilfælde, hvor du er svensk statsborger, kan tingene vel nok stille sig noget anderledes. Derfor ville jeg henvende mig til de kloge hoveder på Stortorget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var sgu at kanon indlæg :-) 1.Det er et godt spørgsmål, for skatteregler er noget værre noget, men jeg har fået en brocure med min selvangivelse om "Begrænset skattepligt", så det må vel være beviset. 2.Det har du.Renterne skal omregnes med kursen den 31/12 (står i Børsen)og vedlägges selvangivelsen. 3.Jeg har ikke umiddelbart nogle eksemlpler andet end at du som svensk statsborger må fiske fra den svensk kyst uden tilladelse (det må jeg ikke).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest mic2

Øhh, det var godt nok en af de meget få sjove ting jeg overhovdet har hørt i rigtig mange timer. Kan det være sandt at vi som bor i sverige med dansk statborgerskab ikke må fiske fra svensk kyst. Steen du må lige gøre mig lidt klogere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja,det var bare en jeg lige faldt over i en turistbrocure.Hvis man er svensk statsborger må man fiske fritt fra de skånske kyster.Hvis man har boet i Sverige i 2 år har man samme rettigheder, men all andre skal søge tilladelse fra Länsstyrelsen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest mic2

Javel så, der er godt nok regler man ikke lige trode eksisterede. Jamen jeg venter da bare til d.22 november i år, da vi så fylder 2 år.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites