Guest bateman Anmeld indhold Skrevet April 10, 2005 Jeg har lige et par spørgsmål, som jeg håber der er nogle herinde der kan svare på (svært at finde hjælp andre stedder) Vi skal til at bo i malmø og jeg skal pendle til arbejde på teglholmen i kbh. Cirka 1 dag om ugen vil jeg arbejde hjemmefra (altså i malmø) Hvad betyder det for mig rent skattemæssigt og hvad skal jeg være opmærksom på ? (fradrag ?) Min kæreste skal arbejde i malmø for et dansk firma. Hun har fået at vide at hun skal udfylde en E101 for at fraskrive sig social sikring i sverige. Får det konsekvenser mht. sygesikring ? og hvad er fordelen/ulempen ved at fraskrive sig den ret - rent skattemæssigt ? Hun skal desuden omkring 2-3 dage om ugen rejse til andre lokationer i europa og arbejde. Hvad betyder det rent skattemæssigt ?(udover diæter) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret April 10, 2005 Nu tror jeg ikke der er så mange herinde der arbejder i Sverige, så med hensyn til din kæreste må hendes firma da vide hvordan tingene forholder sig! Derud over vil hun jo slet ingen rettigheder have i Dk. heller ikke sygesikring. Hvad dig angår er der vist kommet nye regler og dem kender jeg ikke! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest zeni Anmeld indhold Besvaret April 10, 2005 Hej Bateman, Hvis du anvender søgefunktionen her på debbatten, er der masser af info om E101. Men skattemæssigt er der ikke de store spekulationer, da det fra 1/1 ikke er muligt at arbejde hjemme (i Sverige) og fratrække den %-vise andel længere desværre for dit vedkommende. Din kæreste skal udfylde E101, for på den måde slipper arbejdsgiveren for at betale social sikring i Sverige, hvilken er ganske høj. Din kæreste får stadig et sygesikringskort til brug i Danmark, på størrelse med et gammeldags bibliotekskort. Hun kan derefter fortsætte med at gå til lægen i Danmark, men kan frit vælge blandt hele landets læger nu. Men hvad angår din kærestes skattesituation, er det ikke muligt at svare, da det anhænger af ordlyden i hendes kontrakt. Hvis det er meget vigtigt for jer at få afklaret, var det måske en ide at spendere 1,500 kr til en times rådgivning hos KPMG Øresundsskatte eksperter eller lignende, da der er alt for mange faktorer som kan spille ind til at kunne rådgive her på debatten. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret April 10, 2005 Zeni, hvis du arbejder og bor i sverige mister du da dine ret til dansk sygesikring og det er da uanset om firmaet er dansk eller svensk... Hun betaler vel svensk skat? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites