Jump to content
anton

Selvangivelse 2004...

Recommended Posts

Juhuu, så har jeg fået en blank selvangivelse for begrænset skattepligtige. Mit spørgsmål er så, kan det betale sig at blive beskattet som grænsegænger? Jeg flyttede til sverige 31-12-2003 (adresseændring hos de forskellige instanser) men min lejlighed i DK blev først overtaget 01-02-2004 (var solgt indenda), det vil sige, jeg skal betale 1 måneds ejendomsværdiskat, det skal jeg vel også angive på selvangivelsen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Togkort dokumentation Jeg ser lige at der står i reglerne at man skal dokumentere at man har kørt med toget for at få de 8 kr. i fradrag. Jeg har sgu da ikke gemt mine togkort. Jeg har det svenske øresundskort og hver måned når jeg fornyer det smider jeg den gamle kvittering ud. Men jeg kan da dokumentere at jeg har været på arbejde og den billigste måde at komme på arbejde på, er med toget. Gad vide om det er nok? /Jesper

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Nope kvittering kræves, du kunne jo i princippet have boet i KBH og ikke i Malmø og den eneste måde de kan checke det er ved kvitteringer....:sad:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg ser lige at der står i reglerne at man skal dokumentere at man har kørt med toget for at få de 8 kr. i fradrag. Jeg har sgu da ikke gemt mine togkort. Jeg har det svenske øresundskort og hver måned når jeg fornyer det smider jeg den gamle kvittering ud. Men jeg kan da dokumentere at jeg har været på arbejde og den billigste måde at komme på arbejde på, er med toget. Gad vide om det er nok? /Jesper
Har du ikke gemt dine kvitteringer er du (undskyld mit sprog ) sq da lidt for dum. med mindre du er ligeglad med dit fradrag. Har du ingen kvitt. kan du ikke bevise at du har taget toget og så kunne du jo ligeså godt have kørt med en anden! Det kan de jo ikke se... Men hvis jeg var dig ville jeg henvende mig der hvor du køber dit månedskort( i håb om at det er det samme kort du har brugt hele året) og høre om de kan printe de gamle kvitteringer ud til dig! Når jeg køber en ny måned, hvilket jeg jo gør hver måned, så bliver den nye dateret tilbage fra den 5 januar til den f.eks. 5 maj! Så jeg behøver ikke gemme mine gamle kvitt. men gør det nu alligevel!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du skal ALTID udfylde den svenske selvangivelse, ógså selv om du ikke retter i den. Den skal i øvrigt afleveres senest i aften kl. 24.00. Ved ikke om der er konsekvenser ved ikke at aflevere i tide.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Du skal ALTID udfylde den svenske selvangivelse' date=' ógså selv om du ikke retter i den. Den skal i øvrigt afleveres senest i aften kl. 24.00. Ved ikke om der er konsekvenser ved ikke at aflevere i tide.[/quote'] Kors det lyder farligt. Du kan altså nøjes med at sende en sms eller gå ind på skatteverket og godkende den du har modtaget med posten. Jeg har 14000 sek i renteudgifter men da jeg ingen løn har at få fradrag for er det jo ligefedt. Den er bare godkendt som den er...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du skal ALTID udfylde den svenske selvangivelse' date=' ógså selv om du ikke retter i den. Den skal i øvrigt afleveres senest i aften kl. 24.00. Ved ikke om der er konsekvenser ved ikke at aflevere i tide.[/quote']Say hvaffer-en-fisk??? Jeg har slet ikke FÅET en svensk selvangivelse endnu. Og dét selvom jeg skal beskattes af ejendomssalg i december 2004. Hvordan hulen kan det være at jeg så slet ikke har fået en sådan endnu? (Jeg vidste slet ikke at den skulle afleveres så tidligt - og ja, det har muligvis været skrevet rundt omkring i skattetrådene her på debatten. Men at overskue de skattemæssige tråde...dét har jeg opgivet! :flov: )

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg fik den heller ikke tilsendt men bestilte den over nettet. Hvis ikke den er indleveret til tiden, gives der bøde (mener den er på 1000 sek). Denne kan dog ophæves gennem dialog med den svenske skattefar.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

I Sverige är man ju lite hårdare med deadline på självdeklarationen/selvangivelsen än i Danmark. Jag ringde igår till Gladsaxe kommune och berättade att jag ikke kunde finde min selvangivelse som skulle varit inne igår. Jag fick bara svaret att jag får en ny utskickad och att man skulle uppskatta om jag kan sende den tilbage så hurtig som mulig...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg skal da bestemt ikke betale så meget som en lådden vingummibamse i "bøde" for ikke at have afleveret selvangivelsen "i tide" - jeg har jo slet ikke fået den endnu. Så de kan få en papkasse at hoppe i, hvis de begynder at snakke om noget sådant. Nu har jeg også bestilt en blanket via Skatteverket´s hjemmeside...men syntes godt nok det er lidt tyndt de ikke holder lidt mere hånd i hanke med deres fraflyttere. Havde det været i Danmark, så kunne du skifte navn, nationalitet, bil, skostørrelse og flytte til Siberien - det danske skattevæsen skulle nok finde dig og få afleveret en selvangivelse til dig :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Undskyld men måske er det et dumt spørgsmål :flov: *Men det svenske ord "fastighet" dækker det kun villaer, altså huse hvor man betaler fastishetsskat? Eller gælder det også bostadtsrätter? Hvis man ikke har indtægt eller ejendom hvor man betaler fastighetsskat skal man vel aldrig deklarere? Eller hur?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

"Fastighet" bør betyde "Ejendom". Man kan vel diskutere om en "bostadsrätt" er en ejendom. Som regel ikke - som regel en del af en større ejendom. Men der findes "bostadsrätter" som ethvert almindeligt menneske vil opfatte som en ejendom. I skattemæssig sammenhæng må en "fastighet" være en være en bolig som man - før eller senere - skal betale fastighetsskatt af. Man betaler ikke fastighetsskatt af en "bostadsrätt" - her er skatten blot en (andel) af den månedlige betaling (afgift). Er De forvirret - eller vil vide mere - læse på www.skatteverket.se - her findes svar på det meste - man skal "bare" forstå at læse paragrafferne - og det hjælper hvis man kan klare lidt mere end de elementære svenske gloser.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, en bostadsrätt er ingen fastighet, for der er ikke noget fysisk man ejer; man har blot en rettighed, men en bostadsrätt kan være så meget værd, at man skal betale formueskat.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Så er jeg ved at lægge sidste hånd på værket... og indser nu jeg ikke kan finde et felt til mine danske renteindtægter for den periode jeg boede i Sverige sidste år. Ikke på selvangivelsen for begrænset skattepligtige og ej heller på suplementet. Anybody knows where to put it? Eller skal jeg bare nette det ud mod mine svenske (omregnede) renteudgifter i felt 407 på suplementet? Desuden har jeg i min skattemappe et felt 546 "Indskud til arbejdsgiveradm. kapitalpension efter AM-bidrag". Er det bare en "nice to know information" som ikke skal påføres selvangivelsen? Det er ikke lykkedes mig at finde et felt der passer.... Håber der sidder en superskattemand derude;) (Puchleitner, Nils eller Kristian Rasmussen...) for jeg vil så gerne have den afsted. Den har ligget og grinet af mig i 2 mdr og jeg kan bare ikke få det lavet færdig :flov:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Kors så har jeg fået snydt den svenske skattefar for en svulmende kapitalindkomst på 694 DKK :flov: .... shyssss håber ikke jeg bliver nuppet;) Tak Kim du ved ikke noget om felt 546 vel?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Moerke,

Ud for hver indkomst eller fradrag står der et trecifret tal, fx 202 for løn, fri bil o.l. Dette trecifrede tal matcher en rubrik på selvangivelsen, og så er det bare at tjekke beløbet og overføre det. Husk renteindtægter skal beskattes i Sverige og skal altså ikke med på den danske selvangivelse.
Ovenstående er fra oraklet Puchleitners indledende indlæg i denne tråd. Dels for at du kan se, at det der med renteindtægter er korrekt ;) . Dels for bemærkningen om, at du "bare skal tjekke beløbet i rubrik 546 og overføre til den matchende rubrik på selvangivelsen". Det sidste er noget af en umulig opgave. For den rubrik findes tydeligvis ikke :confused: . Jeg håber virkelig, at Mr. P læser om vores problemer med rubrik 546, for jeg har også sådan et tal, som jeg gerne vil håndtere korrekt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites