anton 0 Anmeld indhold Skrevet March 21, 2005 Så er vi atter omgivet af forårsblomster, og det kan kun betyde én ting: Selvangivelsen nærmer sig... Hvis man har boet hele 2004 i Sverige, og man i øvrigt er registreret korrekt, skal man udfylde en "Selvangivelse for begrænset skattepligtige". Og hvorfor egentlig sidde og vente på den, når den kan hentes på www.toldskat.dk? På deres forside er der under punktet "Borger" et link til "Blanketter" - herfra skal du videre til "Selvangivelsesforløb - personer", og der kan du så finde skema til befordring og den begrænsede selvangivelse. "Men hvordan får vi vores beløb at vide, og hvor skal de stå?" Ja, de beløb, som arbejdsgivere, banker, fagforeninger, A-kasser og alt det andet (i Danmark) har opgivet til skattevæsnet, står i jeres personlige skattemappe på ToldSkat's hjemmeside. Her kan man med koden fra fx forskudsopgørelsen 2005 få adgang til de tal, der er indberettet på én. Den side, som man kommer frem til, når man har tastet og evt. ændret adgangskode, indeholder bl.a. "Skattemappen", hvor første punkt er ""Personlige skatteoplysninger - R75". Og dér finder man alt, hvad der er indberettet på én. Det er lettest at trykke "Alle grupper samlet, hvor der foreligger oplysninger", for så slipper man for at tjekke en gruppe, hvor der ikke er nogen oplysninger. Ud for hver indkomst eller fradrag står der et trecifret tal, fx 202 for løn, fri bil o.l. Dette trecifrede tal matcher en rubrik på selvangivelsen, og så er det bare at tjekke beløbet og overføre det. Husk renteindtægter skal beskattes i Sverige og skal altså ikke med på den danske selvangivelse. Fristen for indsendelse af selvangivelse for begrænset skattepligtige er 1.7.2005, så der er tid nok. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret March 21, 2005 Puha jeg ryster allerede i bukserne over min første blanke selvangivelse...Mit liv har været så simpelt indtil nu at jeg altid blot har kunne checke mine 3 rubrikker... Lige 2 spm. 1)hvad var status hvis man boede i DK til 1 april og herefter i Sverige og er registret som grænsegænger? 1 eller 2 selvangivelser? 2) Renteindtægter..bla bla beskattes i Sverige. Det gælder vel kun SVENSKE renteindtægter? Hvis man altså har nogen af dem;-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest thomas Anmeld indhold Besvaret March 21, 2005 Endnu engang skal man selv udfylde alle rubrikkerne i mine øjne totalt latterligt når man nu har et fint tast-selv system, hvor man som Jørgen skriver kan hente alle oplysningerne - det andet punkt er så at de oplysninger som ligger i R75 har de heller ikke gide fortrykke på selvangivelsen, hvilket også er mig en gåde....nå men det kan godt være at det bare er mig som er et brokkehoved men efter nu efter at have ventet 45 min på at komme igennem til grænsegængercenteret for at få en fornuftig forklaring giver jeg op. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest lars Anmeld indhold Besvaret March 21, 2005 Jeg kan da svare på spm. 1. 2 selvangivelser til Danmark - en med indkomst/fradrag 1.jan-1.apr og en for resten af året. Og så lige en selvagivelse til skatteverket i Sverige. Var igennem hele møllen sidste år. Flyttede også 1. apr. (dog 2003) Populær dato Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret March 21, 2005 Hvad skal der stå på den svenske selvangivelse? 0,00? Vi har ingen renteindtægter kun udgifter og ingen indtægt og vi bor i bostadsret.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret March 21, 2005 Moerke! Hvis du ingen indtægt har i Sverige, skal du trække dine renter, også de svenske, fra på den danske selvsngivelse. Husk at bruge en omregningeskurs pr. 31/12-04, som du kan finde på www.valutakurser.dk Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret March 21, 2005 Ulmus!! hvor f... kommer ! fra? Nogle gange svarer du for hurtigt og får slet ikke læst indlægget. Derfor gentager jeg nu mit spm. Jeg har forlængst fattet at svenske renteudgifter skal trækkes fra på den danske selvangivelse, det er ikke det jeg spørger til. Mr Puchleitner skriver jeg ikke kan skrive svenske renteINDTÆGTER på den danske selvangivelse, Lars C skriver jeg skal aflevere en selvangivelse til Skatteverket udover den i DK. Mit spørgsmål er så efterfølgende: Hvad skal jeg udfylde på den svenske selvangivelse? Indtægt = 0, renteindtægt = 0, ejendomsskat = 0. Altså med andre ord ingenting.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest homer Anmeld indhold Besvaret March 21, 2005 Moerke> Jeg har boet i Sverige i 3 år med 0,00 i indtægt (i Sverige :-)) og har aldrig udfyldt noget som helst til svenskerne - gør du bare det samme - altså ingenting! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret March 21, 2005 Selvfølgelig havde jeg læst dit indlæg, det var kun for at skære det ud i pap. Det er så ærgerligt bagefter at få at vide, hvad man SKULLE have gjort og det så er for sent. Iøvrigt fremgik det ikke af dit spørgsmål, at du godt ved, at de svenske renter kan trækkes fra i DK. Men Vor Herre bevares, du kan sgu da blive fri i fremtiden. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest lars Anmeld indhold Besvaret March 22, 2005 Jeg nævnte bare den svenske selvangivelse fordi jeg selv havde en lille svensk indtægt fra de dage jeg arbejdede hjemmefra. Men jeg var heller ikke klar over at man bare helt kunne lade være med at sende ind hvis man 0 kr i indkomst. Troede at man skulle sende den ind med et stort flot nul. Men hvis det funker for Homer så er det jo bare at koncentrere sig om det de danske... god fornøjelse. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
anton 0 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2005 Når jeg snakker renteindtægter, så er det renteindtægter hvadenten de kommer fra DK eller Sverige. I dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem DK og Sverige er Sverige tillagt beskatningsretten til renteindtægter. Så om det er svenske eller danske renteindtægter er ligemeget - de skal ikke med på den danske selvangivelse. Så kommer vi til det med at være flyttet til Sverige i løbet af 2004: vil man benytte sig af grænsegængerreglerne, skal der kun foretages én eneste skatteberegning, og det er derfor efter min bedste overbevisning ikke nødvendigt at indsende to selvangivelser. Skatteberegningen skal foregå som om man havde boet i DK hele året, og der er derfor i forholdet mellem Grænsegængercentret og borgeren ikke behov for to selvangivelser. At Grænsegængercentret så skal beregne skatten for hver enkelt periode, da der skal sendes kommunalskat for den svenske tid til Sverige, er noget Grænsegængercentret må ligge og rode med. Så må de tage kontakt til fx arbejdsgivere, banker, fagforeninger og A-kasser for at høre hvad der skal høre til hvilken periode. De svenske skattemyndigheder skal have at vide at man har dansk beskattet arbejde, og der skal jo også selvangives de renteudgifter og renteindtægter man måtte have. Har man ingen renteindtægter, bliver der ingen svensk indkomstskat - der kan blive tale om en fastighetsskat på fast ejendom, hvis man har sådan en. Hvis der forresten er nogen, der har noget så kryptisk som "Gruppelivsforsikring" stående i deres skattemappe, skal denne post beskattes som en indkomst uden AM-bidrag, dvs. som fx pension eller dagpenge. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest partymann Anmeld indhold Besvaret March 22, 2005 Godt være at det er mig der bare ikke fatter noget. for det gør jeg ikke når vi snakker om skatte tingene. Men kan vi ikke bruge "taste selv" til at oplyse vores selvangivelse. eller skal man printe det der blanke ud.? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest kim Anmeld indhold Besvaret March 22, 2005 Hr. Puchleitner, Du er en "guldgrube af information om skatteforhold" ... Du nævner skema til opgørelse af befordring. Jeg har hentet 2004 udgaven. Her er der mulighed for opgørelse af passager over Storebælt - men ikke passager over Øresund ... Er det noget, som jeg skal bekymre mig over - eller bare rette beløbet fra DKK 90 til DKK 50 pr. passage med bil? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
anton 0 Anmeld indhold Besvaret March 22, 2005 Jeg tror ikke Grænsegængercentret vil have problemer med at forstå, at der er skrevet "Øresund" og rettet til 50 kr. pr. tur. Hvis man modtager en selvangivelse for begrænset skattepligtige er der ingen mulighed for at taste selv. Man skal gå den slagne vej med et gammeldags skriveredskab... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest johannes Anmeld indhold Besvaret March 22, 2005 Nogen der ved hvordan det forholder sig med aktiegevinster/tab?? Kører det bare på den danske selvangivelse? Eller er der særlige forholfd når man er begrænset skattepligtig?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
anton 0 Anmeld indhold Besvaret March 25, 2005 Er der tale om, at du havde danske aktier ved flytningen til Sverige, og dem har du så solgt i løbet af 2004 med tab/gevinst? Eller er det udbytte som du har fået udbetalt? Det kunne godt lyde som det første, men vil lige være sikker... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest thomas Anmeld indhold Besvaret March 28, 2005 Nu da vi er ved alt denne snak omkring selvangivelsen - er jeg så den eneste som ikke har modtaget en endnu - alle mine venner i DK har forlængst modtaget deres - sidste år varede det også en krig før man modtog denne ??? Men det er vel den sædvanlige "høje" standard når noget skal gå gennem grænsegængercenteret :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest thomas Anmeld indhold Besvaret March 28, 2005 Har heller ikke modtaget noget! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest andreas Anmeld indhold Besvaret March 28, 2005 Har heller ikke modtaget noget... Ringer til dem imorgen, så må de se at få fingeren ud af gaskammeret. By the way; kunne det tænkes, at de gør lidt ekstra ud af selvangivelserne i år mht., at lokalisere evt. fupadresser og derfor er der den ekstra ventetid... Mvh Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest thomas Anmeld indhold Besvaret March 28, 2005 Kunne godt være men ser ikke dette som vores problem....har skrevet dem en mail omkring jeg syntes deres service gennerelt er temmeligt ringe både med hensyn til manglende tast selv, sen udsendelse af selvangivelsen og når man så skynder sig at udfylde tallene sender den dagen efter man har modtaget denne i håbet om at de denne gang har forbedret sig så bruger de år om at regne denne. MVH Brokkehovedet :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret March 28, 2005 Selvangivelserne udsendes fra medio marts til medio april, så man bør vel spare sin vrede gråd et par uger til... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
anton 0 Anmeld indhold Besvaret March 28, 2005 Det lyder som om, at nogen af jer er trætte af at vente på, at det danske skattevæsen sender en kuvert med noget, der dybest set er et blankt stykke papir. Det, som I vil modtage, når selvangivelsen når frem, er en selvangivelse for begrænset skattepligtige med en genpart (kopi til en selv). Det mest avancerede vil nok være, at jeres adresse står på den del, som I skal sende ind - der er nemlig ikke nogen som helst beløb. Jeg har endnu ikke modtaget den famøse selvangivelse fra Grænsegængercentret, men det har ikke forhindret mig i at udfylde en selvangivelse for min kone og mig selv. Selvangivelsen er afleveret - måske endda hurtigere end almindelige "danskere" får rettet deres selvangivelse. Så få selv fingeren ud af røret i stedet for at sidde på jeres hænder og vente på, at der kommer et blankt stykke papir adresseret til jer... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest kristian Anmeld indhold Besvaret March 29, 2005 Selvangivelserne bliver sendt ud i ugerne 14, 15 og 16 når vi har modtaget materialet fra CSC. mvh Kristian Rasmussen Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest andreas Anmeld indhold Besvaret March 31, 2005 Jørgen: jeg synes du er umådelig dygtig, at du selv har udfyldt selvangivelsen på nettet. FLOT! Men for mit vedkommende forholdet det sig sådan, at jeg også har haft en indtægt fra en svensk arbejdsgiver, så det skal med på angivelsen og gør det lidt mere avanceret end du tror. Desuden synes jeg ikke, at udfyldelse på internettet bidrager til overblikket over selvangivelsen, jeg foretrækker nu engang at udfylde den i hånden. Så måske du skulle tænke på, at ikke alle har samme situation eller præference som dig inden du svarer, som du desværre gør. Mvh Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
anton 0 Anmeld indhold Besvaret March 31, 2005 Andreas: jeg kan se at du har misforstået noget. Selvangivelserne (min kones og min) blev udfyldt "the old fashioned way" - de beløb, der skulle skrives på selvangivelsen blev hentet i vores skattemapper på ToldSkat's hjemmeside. Jeg er da ked af, at mine generelle informationer ikke lige passer på dig, Andreas, men du er måske heller ikke den mest typiske dansker i Skåne. Bortset fra det: Andreas, og alle andre for den sags skyld, kan hente de danske oplysninger i deres skattemappe. Har man svenske oplysninger, der skal på den danske selvangivelse, eller med som et bilag til selvangivelsen, er det jo bare at finde papirerne frem og kontakte Grænsegængercentret. Jeg er sikker på at de kan hjælpe folk som Andreas videre. Ellers kan de jo fremlægge deres sag i plenum... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites