Jump to content
anton

Befordring 2005

Recommended Posts

Efter en heftig frokost med det hele har Ligningsrådet besluttet, at satserne for befordring mellem hjem og arbejde i 2005 skal være: 0-24 km: intet fradrag 24-100 km: 1,68 kr./km 100+ km: 0,84 kr./km Eksempel: 120 km tur/retur om dagen giver (76 km á 1,68 kr./km) + (20 km á 0,84 kr./km) 144,47 kr. i fradrag for befordring. Der er nogen, der forsøger at sige 120 km minus 24 km = 96 km á 1,68 kr./km, men det er altså en forkert løsning. Fradrag for Øresundsbroen ændres ikke, men forbliver på de 8 kr. pr. tur med det offentlige, og 50 kr. i fradrag pr. tur, hvis man kører i bil og selv har udgiften til broafgiften. Fradraget for broen lægges oveni det almindelige befordringsfradrag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg undrer mig over, hvorfor det kun er befordringsfradraget som stiger med 3.7%, hvorfor stiger fradraget for broafgiften ikke tilsvarende? Prisen på brobizzen stiger jo også (godt nok ikke med 3.7%). mvh, Christian

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Hey er der nogen der kan hjælpe med at oversætte der her til alm dansk?? Det er et uklip fra toldskat.dk. "Personer med en indtægt på højst 223.100 kr. (i 2005 og før AM-bidrag er trukket fra) får et ekstra befordringsfradrag på 25 pct. af det normale befordringsfradrag. Det ekstra befordringsfradrag kan dog højst være 6.000 kr. Hvis indtægten er større end 223.100 kr., nedsættes det ekstra befordringsfradrag på 25 pct. med 0,5 procentpoint og maksimumsbeløbet på 6.000 kr. med 2 pct. pr. 1.000 kr., som indtægten overstiger 223.100 kr. Maksimumsbeløbet nedsættes altså med 120 kr. pr. 1.000 kr., som indtægten overstiger 223.100 kr." Jeg skal have ændret min forskudsopgørelse og kan ikke finde ud af at beregne det ekstra befordringsfradrag. Egentlig tjener jeg over 223.100 men de har alligevel opgjort et ekstra befordringsfradrag?.... Der må være et break even punkt hvor hele fradraget bortfalder, er der nogen der har luret den?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Moerke! Det ekstra befordringsfradrag bliver automatisk beregnet ud fra dit befordringsfradrag. Du skal derfor ikke selv sidde med blækregningen, men blot overlade det til en eller anden supercomputer, der automatisk beregner om man er berettiget til det ekstra befordringsfradrag og i så fald til hvor meget. Det ekstra befordringsfradrag gives, når indkomsten er tilpas lav. Jo højere indkomst, jo lavere ekstra befordringsfradrag. Dette vil, ifølge regeringen, motivere folk mere til at få et lavtlønnet arbejde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest martin

Tja jeg har over en mio. i lønindtægt årligt og har da stadig fradrag i kraft af befordring. Godt nok er det ikke meget told & skat har efterladt mig, men det bortfalder altså ikke helt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Trinity/ Det kan godt være du tjener en mil men det er da ikke intellektet der skinner igennem, hva;-) Det vi taler om i denne sammenhæng er et ekstra befordringsfradrag, udover det alm fradrag som selv højtlønnede som dig får.... Jeg har fået det fordi jeg sidste år stadig var under uddannelse og derfor tjente mindre end 223.000...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest kim

Moerke, Jeg gentager mit tidligere indlæg fra denne tråd: Man skal ikke undre sig - ej heller prøve at forstå. Lære at leve med - det er det det drejer sig om. Du kan selv gætte, hvad jeg denne gang har i tankerne ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest kim

Moerke, Jeg gentager mit tidligere indlæg fra denne tråd: Man skal ikke undre sig - ej heller prøve at forstå. Lære at leve med - det er det det drejer sig om. Du kan selv gætte, hvad jeg denne gang har i tankerne ;-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest kim

Oooopppss - nå ja - gentagelse siges at fremme forståelsen - det var bare ikke meningen at der skulle komme 2 enslydende indlæg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest big-shot

Jeg tjener 2-3 millioner om året, alt efter hvor meget jeg nu lige gider arbejde. Har privatfly, og mange NM i min meget ekslusive bil. Og forresten jeg har bestilt en lejlighed i Torsoen, hvis jeg altså får den heli-pad på taget til privatbrug. Så kan min båd ligge lige i nærheden. Jeg har også fradrag. p.s. Jeg hader iøvrigt janteloven, så du kan ikke tillade dig at lade dig forarge over mit forgyldte liv. Og jeg har ikke behov for at prale, det er jer der har fordomme.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest martin

Nu havde jeg vist ikke læst de sidste indlæg i tråden grundigt nok og misforstod den nok en smule. Dette kan jeg kun beklage. Dog er det mest bemærkelsesværdige, at hvis jeg nu havde skrevet, at jeg tjente 300.000 om året så var der intet sket. Det er netop det jeg mener når jeg omtaler janteloven: At man som dansker altid skal holde en ekstrem lav profil og være en stor undskyldning for sig selv hvis man f.eks. tjener en del mere end gennemsnittet. Man må for Guds skyld ikke tro man er noget og ej heller være stolt af det man har/kan og det er så latterligt, at jeg kun kan grine af det. Jeg gider ihvertfald ikke indrette mit liv efter hvad andre folk synes og jeg nægter til hver en tid, at ligge under for sølle fordomme baseret på misundelse. Med hensyn til din misundelse "Hr. Anonym" så er den dog intet andet end frygtelig smigrende happy.gif

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest palle

Martin... det har jo ikke en pind med janteloven at gøre, nu må du snart fatte det. Det er bare så evendelig trættende at du ALTID skal nævne hvor mange penge du har. Gør digselv en tjenste... flet næbbet vedr dine penge, inden du bliver helt til grin. Jeg er dog ikke sikker på at det ikke allerede er sket.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest martin

Sjovt. Jeg havde en anelse om at det var dig Palle. Sørgeligt, men langt fra overraskende happy.gif Læs mit sidste indlæg endnu engang for det siger egentlig stadig det hele. Jeg gider, som før skrevet, heller ikke forsvare mig selv for jeg har ytringsfrihed ligesom alle andre på trods af det desværre bliver opfattet anderledes grundet min økonomiske situation.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest palle

Næh hov... JEG har ikke skrevet nedenstående.. Altså, mr big shot....det vil jeg MEGET gerne ha' mig frabedt, tak... STEEN... find lige IP'en frem, det vil jeg sgu ikke ha' på mig !!! Jeg er ikke bange for at skrive i eget navn. Martin, jeg syntes det er fint du tjener en fornuftigt løn, det er slet ikke det det handler om. Jantelov og misundelse hører vist til blandt unge mennesker... som dig, martin

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

ja Martin, så blev du endnu engang mindet om Janteloven. Med din misfortåelse af Jørgen og Moerkes indlæg i baghovedet syntes jeg det var meget relevant at nævne din indkomst. Jeg forstod det sådan at du i bedste mening ville fortælle at man også med høj indtægt havde kørselsfradrag. Nu vil jeg så gå ud og brække mig over dem som straks føler sig snydt her i livet over at de aldrig nåede videre - ingen nævnt med navns nævnelse.........

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest martin

Nu ved jeg ikke hvad "at være ung" har med noget at gøre Palle. Jeg er 27 år gammel og hvis du mener at janteloven kun hører til blandt 27 årige så er du da ikke for klog. Jeg oplever den i hvert fald dagligt, også blandt ældre mennesker, på Amager. Tak for det Dan. Kunne slet ikke have sagt det bedre selv. Det var netop den eneste årsag til at jeg nævnte min indkomst.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest palle

Martin, bare for din skyld... Jeg har været der, men blev træt af at det hele handlede om job og penge. Derfor solgte jeg alt hvad jeg havde og rejste på den anden side af jorden, for at lave noget helt andet. Så nej, jeg har ikke ondt nogle steder, og under dem der gider arbejde meget, alle de penge de kan samle sammen. Det er der absolut ingenting galt med... Der hvor kæden knækker er, når man igen og igen hører om penge... det bliver (formentlig) ufrivilligt komisk. Jeg kan ikke se nogle herinde brokke sig over/være misundelige over at nogle tjener mere end andre. Der er stadigvæk ikke det det handler om.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest martin

Nå, men det er også bedøvende for jeg har skrevet min mening og den står jeg ved. Dog håber jeg, at også du har forstået hvorfor jeg skrev som jeg gjorde nu.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites