Jump to content
Guest jesper

Arbejdsgiverbetalt brobizz skattefri

Recommended Posts

Guest martin

Det ser da ud til, at der er sammenhæng alligevel? Befordringsfradraget hvad angår selve brobizzen frafalder når man lader arbejdsgiver betale denne. Befordringsfradraget hvad angår kilometerne til og fra arbejde bliver ikke berørt af at arbejdsgiver betaler broafgiften. Det er ihvertfald sådan jeg forstår det både på KPMG og SkatØresund. Og Gud ske lov for det da happy.gif

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest homer

*forvirret* Er konklusionen så at hvis man IKKE har firmabil, men firmaet betaler brobizzen så mister man kun brofradraget (50 kr/vej)?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest palle

Homer: Ja ! Kun brobizz fradraget ryger. Husk lige på, at betydningen måske ikke er så stor for os, men ... for dem der krydser Storebælt, snakker vi altså adskillige tusind kroner...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vincent> Er du blevet ansat hos SkatØresund? Cool nok.. Så kan du rådgive os når du falder over andre loopholes happy.gif. Ringede lige til SkatØresund. Den (til en afveksling) flinke dame i den anden end oplyste at de endnu ikke formelt havde modtaget og læst dommen, så hun kunne desværre ikke svare på mine spørgsmål. Jeg kunne ringe tilbage mandag...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Det er hvad Øresundsbroen selv skriver på hjemmesiden: Pendlere på Storebæltsbroen og Øresundsbron med dansk arbejdsgiver skal ikke beskattes af deres arbejdsgiverbetalte BroBizz. Sådan lyder en afgørelse fra Landsskatteretten, som betyder, at pendlerne slipper for en årlig skat på 20.000-30.000 DKK. Forudsætningen er, at arbejdsgiveren også finansierer bilen. Udfra dette gælder det vel kun i de tilfælde hvor man har firmabil.......

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Længere nede på siden står der: "Dommen drejer sig om forhold, hvor arbejdsgiveren også står for bilen. Om det også kommer til at omfatte pendlere, der kører i egen bil, men får BroBizzen af arbejdsgiveren, er uklart. - Dommen tager ikke stilling til dette, siger Ernst Larsen, chef for SkatØresund i København." Så iflg. SkatØresund er det vel stadig et åbent spørgsmål.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest nikolaj

Nej, jeg er ikke blevet ansat i SkatØresund. Informationerne fremgår af SkatØresund + Toldskat's hjemmesider. Når det så er sagt, så må det endnu engang slås fast at: - betaler arbejdsgiveren for brobizzen, så kan man ikke selv få brofradraget. - betaler arbejdsgiveren for transport i form af fri bil (og medarbejderen beskattes af værdien af fri bil), så kan man ikke få befordringsfradrag (tager man alligevel ovennævnte fradrag, så beskattes man af det fradrag man har taget - og dermed går det i nul). Det nye i denne sag er blot at hvor man før skulle betale skat af brobizzen pga. personalegode, så er denne nu skattefri. Reglerne for befordringsfradrag kontra fri bil er stadig de samme som de altid har været, ingen ændring dér. Mht. om det er skattefrit eller ej at lade arbejdsgiver betale brobizz alene, så ser jeg det som samme regel som for dem som også får betalt fri bil. Man skal altså ikke skelne om medarbejderen både får fri bil & brobizz, men alene at brobizzen ikke længere skal beskattes som et personalegode. Selvom det nu bliver "inkluderet" i værdien af den frie bil, så må det samme gælde for dem som ikke har fri bil, men bruger sin egen til transport. Man kan ikke på den måde "diskriminere" lønmodtagerne så kun de "gode" medarbejdere får en skattefri brobizz, mens andre ansatte i samme firma ikke har skattefri brobizz bare fordi firmaet ikke vil give dem en firmabetalt bil oveni hatten. Samme regler må gælde for alle. Det ville svare til at man kun gav dem som havde børn f.eks et par gratis feriedage om året og ikke de andre ansatte. Det er jo diskrimination happy.gif

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har lige fået min chef til at regne på den her firma betalte brobizz. Da vi i forvejen arbejde med nedgang i bruttolønnen, burde det være lige til at sætte ind i det regneark vi bruger. Han kom frem til følgende: Alle beløb er i danske kroner. Idag betaler man kr. 30000 om året for en brobiz, du har et fradrag på kr 26400 om året. Den skattemæssig værdi af det er kr.8800,- Så ialt koster den kr. 21200, svarende til kr. 1766 pr mdr. Ved en firmabetalt brobizz, går man 2500 ned i bruttoløn, ved en gennesnitsskat på 50 % betaler du så kr. 1250 for brobizz, men tilgengæld mister du 1 % i feriepenge tillæg, som svare til kr. 12,50 pr. mdr. 8 % i pension, hvis det er din sats, det koster dig kr. 100,- pr mdr. Så med firma betalt ordning koster det dig kr. 1250 for nedgangen i løn, kr. 12,50 i feriepenge, kr. 100 i pension ialt kr. 1362,50, så der er kr. 403 at spare pr mdr. Men hvad det er da også penge.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

26400 / 2*50 = 264 overfartsdage / 12 måneder = 22 arbejdsdage om måneden.... Holder du aldrig fri!? happy.gif Værdien af brofradraget er i praksis mindre - Holder du fri på en arbejdsdag (herunder jul, nytår, påske osv. der ligger på hverdage), koster det dig netto 33 kr. om dagen. Og som tidligere skrevet sparer du ved arbejdsgiverbetalt BroBizz på skatten i den dyre ende. Betaler man topskat, sparer man reelt 62-63%, ikke blot 50%.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm... Så er min arbejdsgiver mere nærig end gennemsnittet - Han bidrager kun med 2% til min pension happy.gif. Jeg gennemgik lige næste års kalender. Som jeg kan se det, er der 254 arbejdsdage i 2005. Minus 5 ugers ferie = 229 arbejdsdage * 100 * 33% = 7.557 kr. nettoværdi af BroBizz fradraget efter skat. Er man så heldig at have 6 ugers ferie, er værdien blot 7392 kr.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Og mit bidrag til Pension er 10 % arbejdsgiver og 5 % fra mig selv, + mit feriepenge tillæg er 23/4 %. Og med færre dage end de 264 dage, så begynder det at tynde kraftigt ud i fortjenesten som Miriam udregnede.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest kasper

Toldskat regner med 200 arbejdsdage Det er 365 dage - weekender - 5 ugers ferie - helligdage - evt 5 feriefridage. Som så mange andre firmaordninger er de sjovest hvis der betales topskat.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest michaelbo

"Som så mange andre firmaordninger er de sjovest hvis der betales topskat." Jamen så passede mit regne stykke da fint. Topskatten starte ved ca. 290 k så det betaler de fleste jo, så den er god nok.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest caroline

Er der virkelig så mange herinde som har fri bil?? Eller er det bare mig der ikke fatter noget af dette?? Som jeg læser det er det kun dem som har fri bil som kan benytte sig af arbejdsgiverbetalt brobizz!! Jeg er kører i egen bil, men har måske mulighed for at få min arbejdsgiver til at betale min brobizz mod en bruttolønreduktion således at det i realiteten ikke kommer til at koste arbejdsgiver noget.... er det muligt? Skal måske lige nævnes at jeg bor i helsingborg, og at jeg ugependler, samt at det er storebæltsbroen jeg snakker om!! Vincent - Du er nok den skarpeste på området, hvad siger Du? Mvh Dan S. http://osb.oeresundsbron.dk/news/news.php?obj=1630&menu=301

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trinity

Jeg kører også i egen bil og som allerede skrevet i denne tråd kan man ikke diskriminere mellem folk i egen bil samt folk i firmabil (det var i øvrigt Vincent der gjorde opmærksom på dette). Gud ske lov for det! Derfor betaler min arbejdsgiver min brobizz som jeg så bliver trukket over bruttolønnen. Det eneste der selvfølgelig udebliver i denne sammenhæng er befordringsfradraget for Brobizzen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Min arbejdsgiver har også tilbudt at betale min Brobizz - det eneste jeg er lidt i tvivl omkring er om jeg frit kan råde over de resterende turer i weekender osv. typisk liggr en måned på omrking 20-22 arbejdsdage herudover kommer naturligvis ferie m.m. kan man frit bruge resterende turer eller skal disse kunne dokumenteres at være arbejdsrelateret ??? Godt nytår :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Hej Caroline og Dan Der er nok ikke så mange herinde der har fri bil hos en arbejdsgiver i Danmark og bor i Sverige. Fordi det er ikke tilladt at bo i Sverige og køre i en udenlansk indregistreret bil i længere tid præcis som i Danmark. Derfor er vi der bor herovre udelukket fra at få fri bil som et led i den diskrimination der foregår her i ørestadsregionen. Det er en kendelse jeg har fået efter at have stykket lidt sammen fra det Danske Told&Skvat og det Svenske Skatteverket. I Tolds&Skvat siger de at det er ok med en fri bil bare den beskattes efter Danske regler (=fuld afgift), jeg bor sgu da i Sverige. I Skatteverket siger de at du ikke må køre i en udenlansk indregistreret bil (i mere end ca. 14 dage) når du bor i Sverige, så jeg kan ikek have en fri bil fra en dansk arbejdsgiver. Den har jeg haft oppe i Foreningen Norden uden resultat, da de blot er et skvalderforum unden kompetence. Jeg har mailet til Poul Schlütter der var den danske repressentant, men uden resultat. Men fradragsreglerne kender jeg ikke nok til da min arbejdsgiver nu Svensk, jeg gad sgu ikke det pendlerlort mere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hmm.. Har haft en del kommunikation frem og tilbage med SkatØresund vedr. emnet de sidste par uger. De kan hverken finde hoved eller hale i reglerne i øjeblikket. Sidste jeg har fået oplyst er, at såfremt man kører i egen bil, er arbejdsgiverbetalt BroBizz skattefri i kraft af at det er en B-indkomst, der beskattes i Sverige (de ved ikke om den så reelt er skattepligtig i Sverige). Dvs. man gør egentlig forskel på om man kører i fri eller egen bil, og så alligevel ikke... I øvrigt skulle sagen være til behandling hos Skatteministeriet, så man kan nok vente en endelig afgørelse om et par år eller 7 sad.gif

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites