Guest jesper Anmeld indhold Skrevet October 19, 2004 Arbejdsgiverbetalt brobizz skattefri 2004-10-19 10:06 - Politik, Trafik, transport og turisme Af Ulrik Horn Danske pendlere over Storebælt og Øresund kan nu med skattero i sindet lade arbejdsgiveren finansiere en brobizz som en del af den daglige transport til og fra arbejde. To splinternye og endnu ikke offentliggjorte kendelser fra Landsskatteretten drejer skattepraksis 180 grader rundt, så pendlerne undgår de skattesmæk på op til 30.000 kr. om året, der ellers er dukket op de senere år. De pendlere, der allerede har betalt den ekstra skatteregning, kan nu få penge tilbage. »Landsskatteretten giver med afgørelsen grønt lys for at pendle over Storebælt uden at blive brandbeskattet, selv om arbejdsgiver betaler brobizzen. Retten siger, at brobizzen er en naturlig og integreret del af befordringen. Det vil give en balance og logik i beskatningen,« siger Hans Henrik Bonde Eriksen, skattepartner i KPMG, der har ført og vundet den ene af sagerne. Ligningsrådet kom nemlig for halvandet år siden frem til, at betalt brobizz skulle ses som et skattepligtigt frynsegode for ansatte med fri bil og job på den anden side af Storebæltsbroen - ikke som en del af den fri befordring. Kilde:=66407] www.borsen.dk Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest homer Anmeld indhold Besvaret October 19, 2004 Gio> Du var 7 minutter bagud.. :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest martin Anmeld indhold Besvaret October 19, 2004 Ok.. det lyder jo ikke dårligt.. Men så kommer det værste og måske dummeste spørgsmål.. Når nu arbejdsgiveren betaler den Brobizz.. Vil jeg så kunne fratrække noget fradrag? Min logik siger nej.. men man er jo lige nødt til at spørge.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest palle Anmeld indhold Besvaret October 19, 2004 Martin, min logik siger mig, at den kan man godt. Arbejdsgiveren betaler jo ikke den benzin du bruger for at kører på arbejde, men kun for den ene meter hvor der er betalingsanlæg. HVIS man ikke kan trække antallet af kørte kilometre fra, så er det højst det antal km's der er over broen (og tilbage igen, naturligvis) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest kasper Anmeld indhold Besvaret October 19, 2004 Man kan godt selv eje brobizz'en og smide kvitteringen til firmaet, sådan gør jeg pt. med tlf/inet Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest zeni Anmeld indhold Besvaret October 19, 2004 Martin, Hvis du lader din arbejdsgiver betale din brobizz kan du stadig have det fulde fradrag for alle kørte kilometer, men du får ikke fradrag for brooverfarten længere (DKK 50 pr overfart) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret October 19, 2004 Jeg har ikke regnet på det, men ved at gå ned i løn for at få en brobizz, mister man jo også noget af firmaets betaling til ens pensionsordning. Så det kommer udover de 50 kr. pr tur. Afhængig af hvad man tjener så er skatteværdien af en lønnedsættelse vel gennemsnitligt omkring 50 % og af fradraget for broen ca 33 %, så det kan vel godt betale sig at regne på hvad der bedst betaler sig. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
spiff 0 Anmeld indhold Besvaret October 19, 2004 Vælger man at lade arbejdsgiveren betale Bizz'en, slipper man jo også for arbejdsmarkedsbidraget for den andel af lønnen. Og betaler man topskat, ser det jo endnu bedre ud. Så vidt jeg ved, bliver sidst tjente krone beskattet med omkring 62% når man betaler topskat (?) ... Hvis du betaler topskat skal du tjene: Brobizz = 2525. Inden beskatning = 2525 / (100%-62%) = 6645 kr. før skat for at finansiere BroBizzen af din egen lomme. Dvs. betaler du topskat, sparer du 4120 kr. før skat ved at lade arbejdsgiveren betale. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret October 19, 2004 Homer: ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret October 19, 2004 Homer: *ahh*...ja, så nu du havde postet syv minutter før mig i en anden tråd. Men jeg valgte at bruge den ekstra tid på at formattere nyheden, så den kunne blive en del af videndatabasen herinde for eftertiden, og ikke bare et dødt link om et stykke tid ;o) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest michaelbo Anmeld indhold Besvaret October 19, 2004 DA di da dum da dej Hvad har man dog gjort for at ha det så godt ! Det er eddermaneme en god nyhed !! og regnestykket ser iøvrigt sådan ud : Brobizz før skat 6645 - 800 (fradrag) = 5845 KR. for at betale BIZZen skal der tjenes. 2590 - 800= 1790 Arbejdgiverbetalt : lønnedgang på 2590 kr brutto = ca 850 kr netto. Facit jeg får ca 950 mere om måneden. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest christian Anmeld indhold Besvaret October 20, 2004 jeg synes allerede jeg savner vincent her...er det virkelig rigtigt at regnestykket ser ud om michaelbo har skrevet det op? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
spiff 0 Anmeld indhold Besvaret October 20, 2004 michaelbo, jeg forstår ikke helt det du skriver: "Brobizz før skat 6645 - 800 (fradrag) = 5845 KR". Du trækker nettogevinsten for BroBizz fradraget (EFTER skat) fra bruttoudgiften for BroBizz (FØR skat) fra hinanden? Hvad skulle de 5845 kr. repræsentere? Husk at BroBrizz fradraget kun er for dokumenteret overfart. Hvis man f.eks. arbejder 46 fulde uger på et år, bliver det til: 46 uger * 5 dage om ugen * frem og tilbage * fradrag 50 kr * skatteværdi 33% / 12 = 632,50 kr. i nettogevinst om måneden. Jeg kan også se at du regner med at sidst tjente krone beskattes med ca. 67%. Hvis sidst tjente krone beskattes med 67%, er tallet 6645 forkert. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest nikolaj Anmeld indhold Besvaret October 20, 2004 Christian: Tja. Får man arbejdsgiverbetalt Brobizz, så skal man have en bruttolønnedgang. Det betyder at det beløb brobizzen koster bliver trukket fra i lønnen, før AM-bidraget bliver trukket. Dermed går man fra at betale 2.590 for den "rene" brobizz, som man betaler direkte af sin løncheck - til: - At få brobizz prisen reduceret med 8% (AM-bidraget). - At få brobizz prisen reduceret med det nedsatte skattetræk (forskelligt om man er i mellemskat eller topskat - og hvad ens trækprocent er). Besparelsen er klart størst hvis man er i topskatten som Spiff nævner. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret October 20, 2004 Ved at lade den trække i ens brutto løn mister man en del af ens pensionsopsparing + feriepenge, da de beløb bliver udregnet fra ens bruttoløn. Så jeg tror ikke regnestykket er sådan lige til.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest martin Anmeld indhold Besvaret October 20, 2004 Så har jeg fået DanBolig til at betale for min brobizz og hvilken ubeskrivelig glæde jeg føler lige nu Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest lars Anmeld indhold Besvaret October 21, 2004 Martint du er hurtigt ude... Der er stadig 3 måneder til at anke sagen i Landsretten - så der er vel ikke 100% hold i sagen endnu? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest peter Anmeld indhold Besvaret October 21, 2004 Kære Alle! Jeg tror der er en enkelt ting man skal være opmærksom på mht dommen, som i øvrigt er kørt af KPMG Danmark. "Brobizzen skal ses som en integreret del af befordringen". Som jeg tolker det, vil det sige at en lønmodtager med fri bil og altså fri befordring, kan betragte udgiften til en brobizz som en "integreret del af den frie befordring". Dermed udløser den arbejdsgiverbetalte brobizz ikke nogen ekstra beskatning. Vil det så sige at man kan få sin arbejdsgiver til at betale sin brobizz, uden at have fri bil? - Svaret må, efter min fortolkning, være nej. Kan man få arbejdsgiveren til at betale sin brobizz og stadig få ligningsmæssigt kørselsfradrag? Svaret må, igen efter min fortolkning, være nej. Dette hænger naturligt sammen med at man med dommen ønsker at sidestille forskellige betalte befordringsmuligheder med hinanden. Hvis en lønmodtager modtager et frit togkort over en bro er brobetalingen en integreret del af kortet. Her sker ingen beskatning af den del af billettens pris som måtte vedrører brooverfarten. Tilgengæld kan man ikke samtidig få kørselsfradrag. Det skal hertil bemærkes at hvis man ønsker fri bil, bor i Sverige og arbejder i Danmark, så skal beskatningen af fri bil udregnes med udgangspunkt i bilens værdi på danske plader..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest lars Anmeld indhold Besvaret October 21, 2004 Jeg ser det at sammenligne med arbejdsgiverbetalte månedkort til offentlig transport. Altså ingen fradrag for hverken bro eller kørte kilometer og nedgang i arbejdgiverbetalt pensionsbidrag. Mener dog ikke at fri bil skal være indblandet for at man kan udnytte tilbuddet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest nikolaj Anmeld indhold Besvaret October 21, 2004 Miriam: Nej det er rigtigt. Der er altid en masse variabler man skal skrue på, derfor kan man ikke komme med en absolut præcis udregning. Mht. hvilken skattemodel man bruger med brobizzen og fri bil, så læner jeg mig op ad gruppen der mener at det kun er "fri bil" modellen man kan jævnføre med. Man skal altså kun beskattes af værdien af fri bil (DK bilen), og ikke som tidligere OGSÅ B-skattes af brobizzen ved siden af. Brobizzen kan forhandles ind i lønnen gennem en bruttolønnedgang (som for god ordens skyld påvirker pension og ferieberettiget løn ). Desuden får virksomheden jo momsfradrag for transport over sundet, hvilket vil være endnu et overtalelsesmoment i brobizz samtalen med chefen (såfremt virksomheden er momsregistreret). Ordningen med fri bil betyder så vidt jeg husker også at man ikke har befordringsfradrag, og heller ikke brofradrag. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest martin Anmeld indhold Besvaret October 21, 2004 Jeg skal bare have en ting på det rene ... Jeg kan selvfølgelig ikke kan trække min brobizz fra som befordringsfradrag eftersom DanBolig betaler denne, men hvordan er det med de kørte km (til og fra arbejde)??? Disse trak jeg jo fra da jeg selv betalte broafgiften, men ændrer det noget, at min arbejdsplads betaler brobizzen mht. de kørte km? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
spiff 0 Anmeld indhold Besvaret October 21, 2004 Martin> Jeg spurgte min chef i dag, der kontaktede Price Waterhouse. Og det var nøjagtig den besked vi fik: Hvis firmaet betaler BroBizz'en, ryger befordringsfradraget!!! NEDTUR! :-( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest zeni Anmeld indhold Besvaret October 21, 2004 Hvis arbejdet betaler brobizz'en ryger 50kr fradraget, kilometerfradraget beholdes Brobizz kan sammenlignes med bompenge og ikke med en togbillet eller en færgebillet. Hilsen KPMG skatteafdeling Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest martin Anmeld indhold Besvaret October 21, 2004 Tak Zeni Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest nikolaj Anmeld indhold Besvaret October 21, 2004 Der er åbenbart lidt tvivl i selv de store revisionsfirmaer Fri bil ordningen afliver og har altid aflivet befordringsfradraget. Du kan ikke have udgift til transport på job når din arbejdsgiver betaler, ergo intet fradrag. Fri Brobizz afliver brofradraget: - samme argument. Du kan ikke dokumentere broudgift når din arbejdsgiver har betalingspligt samt dokumentationspligt jf. regnskabsloven. Bliver originalbilagene indsendt alligevel for at lønmodtageren kan opnå brofradrag, så har virksomheden et dokumentationsproblem over for T&S for fradrag af brobizzen og virksomhedens ejer vil blive stillet til ansvar for svig/dokumentfalsk. Kravet for brobizzfradrag er jo netop indsendelse af original-faktura. Indsendes original-faktura - så kan de alt andet lige ikke stadig være i virksomhedens bogføringsmateriale. (jf. hvormangeæblerharjegtilbageiminhåndhvisjegfjernerdetenejeghavde-ligningen, eller mankanikkeplukkehåretafenskaldet-ligningen). Kører man egen bil og har arbejdsgiverbetalt brobizz (fx. vha. bruttølønnedgang) har man stadig ret til befordringsfradrag. I samme stil som hvis man kørte med en ven på job de 40 km til kbh. I denne situation kan man ikke dokumentere udgiften til befordringen, men man kommer stadig på job hver morgen Befordringsfradraget er stadig et beregningsfradrag (ligningsmæssigt fradrag) og er derfor ikke afhængigt af dokumentation for udgiften. ENESTE undtagelse for ovenstående er hvis globalindkomsten for den del som optjenes i DK ikke er større end 75%. Eller hvis man er en smartass der er dum at høre på og ikke fatter hat af hvad man siger. Venlig hilsen SkatØresund Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites