Guest alex Anmeld indhold Skrevet October 1, 2004 Jeg har til min store ærgelse erfaret, at jeg skal betale svensk skat af min opsparede formue i min københavner-lejlighed. Reglerne siger åbenbart, at hvis man er flyttet til eks. Malmø og derved har fået et svensk personnummer, skal man betale skat af sin danske ejendom, hvis den sælges efter flytningen. Så nu står jeg vist til at skulle betale ca. 350.000 kr. i skat. En skat jeg kunne have undgået. Jeg solgte min lejlighed til 1.500.000 (købte den for 250.000) og har efterfølgende købt lejlighed for 500.000 dkr. i Malmø. Er der nogle som har gode råd til ovenstående problem? Er der nogle retsændringer på vej ang. dette, eller offentlig debat? Hvorfor er denne problemstilling ikke mere omtalt? Køber jeg en anden lejlighed i Malmø til 1.800.000 svk (1.500.000 dkr.,)inden for et år efter salget af min kbh. lejlighed, så udskyder jeg vel skatten? Mvh Alex Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest hans Anmeld indhold Besvaret October 1, 2004 Hej Alex. Det lyder umiddelbart underligt (og urimeligt), da du jo løbende har betalt ejendomsværdiskat af din lejlighed i DK. Hvis du nu også skal beskattes af din gevinst ved salg, er der vel tale om dobbeltbeskatning - eller hva'? Det er i hvert fald et argument, som du kan prøve at bruge overfor skattemyndigheden. HH Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest alex Anmeld indhold Besvaret October 1, 2004 Hej HH - Det var et godt argument, som jeg vil prøve at følge op på. Har iøvrigt talt med 2 skatteeksperter i Malmø og en i København (SkatØresund). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
steelsky 0 Anmeld indhold Besvaret October 1, 2004 Husk at hvis Sverige kræver skat for din lejlighed skal du sørge for at de forklarer situationen til de Danske myndigheder så din indkomst skat betales i Sverige også. Efter hvad jeg ved skal du kun skatte i Danmark hvis du tjener 75% af dine indkomst eller mere i Danmark. /Søren Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret October 1, 2004 Hej Alex - Uanset hvordan sagen i øvrrigt hænger sammen eller ikke hænger sammen, så synes jeg, det lyder af meget, at du som fuldt skattepligtig i Sverige hvis og såfremt skulle komme af med 350.000 DKR i skat af din danske kapitalgevinst. Det, du i givet fald beskattes af, er salgspris minus købspris og salgsomkostninger og udgifter til forbedringer og såkaldt forbedrende reparationer foretaget for nylig. Hvis du kan få det op på 150.000, så er der 1,1 mio tilbage. De skal ganges med to tredjedele, så har du den kapitalgevinst, du beskattes af, altså 733.000. Men du kan drukne gevinsten i den nye bolig, så langt det nu går, selv om den nye bolig er billigere. Altså 733.000 minus 500.000, så skal du betale skat (30 procent) af en kapitalgevinst på 233.000 altså 70.000, og så er der jo ikke langt ned til nul. Så lav en Gudrun Schymann på den - træk nogle tal fra og se hvad der sker. En del af de fællesudgifter, du har betalt til ejerforeningen, er jo gået til forbedringer på ejendommen, det må også kunne trækkes fra efter forholdstal eller engangsbeløb, der er betalt til stort og småt, men husk, der skal være bilag, så det bliver en rigtig stor sag. En dansk lejlighed er jo en "fastighet", det må give nogle særlige muligheder for at skabe komplikationer. 350.000 kan det i hvert fald aldrig blive, hvis du passer datoerne. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest alex Anmeld indhold Besvaret October 3, 2004 Jeg er nu ikke helt sikker på at det forholder sig som du fremlægger det Nils (selvom det ville være rart), dog skal jeg slet ikke udelukke det. Men jeg bliver nødt til at gå ToldSkat på klingen, og få nøjagtig dokumentation for hvordan man bliver beskattet, og hvilke informationer som går fra Dk. til Sverige. Men tak for dine info. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest peter Anmeld indhold Besvaret October 5, 2004 Kære Alex! Jeg havde selv de samme bekymringer før jeg flyttede til Sverige. Jeg tror dog du skal være opmærksom på en enkelt ting som måske kan hjælpe dig. Udgangspunktet ved bopælsskift til andet land vil være at værdier opgøres pr. denne dato. Evt. beskatning udredes i fraflytterlandet. Efterfølgende værdistigninger beskattes i tilflytterlandet. Sagt på en anden måde, bør du være skattepligtig af den værdistigning du har haft på din lejlighed efter du er flyttet til Sverige. Hvis din lejlighed altså kunne sælges for 1,4 mio da du flyttede til sverige og du efterfølgende sælger den for 1,5 bør du være skattepligtig af 0,1 mio. kr. Det siger sig selv at jeg ikke har checket samtlige dansk/svenske skatteregler, men du kan jo selv forfølge tankegangen som er udbredt i skattelovgivningen. Håber det hjælper dig! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest alex Anmeld indhold Besvaret October 6, 2004 Til Peter Hansen: Det du fremlægger lyder ganske logisk, og man burde også beskattes tilsvarende. Har du talt med SkatØresund om dette?, eller læst nogle officielle, pålidelige kilder (ref. dit citat "..at tankegangen er udbredt i lovgivningen", som understøtter dine udsagn?? Hvorfor jeg spørger lidt tvivlende, er at nu har jeg spurgt 4 forskellige skatteeksperter, og de har ikke nævnt dette. Skal iøvrigt til åbent hus hos SkatØresund på HC Andersen Boul. i morgen, d. 7/10 - og hvor man kan spørge en Svensk skatte ekspert om skatteforhold i Øresund. Her vil jeg naturligvis spørge ang. dette! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest hans Anmeld indhold Besvaret October 10, 2004 Hej Alex. Fik du svar på dit spørgsmål hos SkatØresund i mandags? Hilsen HH Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites