Guest homoaage Anmeld indhold Skrevet September 30, 2004 Sverige vil fjerne danskeres rentefradrag Den svenske regering overvejer at indføre en lov, der vil fjerne rentefradraget for danskere som bor i Danmark og som arbejder i Sverige, skriver Øresundskomiteen onsdag. Svenskere som arbejder i Danmark har ret til rentefradrag. Næstformand i Øresundskomiteen Ilmar Reepalu siger, at den svenske regerings planer er fuldstændigt ubegribelige. Han frygter, at loven vil medføre, at danskere ikke længere ønsker at arbejde i Sverige. "Her har vi i årevis kæmpet for at få et fælles arbejdsmarked i Øresundsregionen, hvor danskere og svenskere uden forhindringer skal kunne arbejde på begge sider af Sundet," siger Ilmar Reepalu. Han mener, at loven vil betyde, at regionen mister tiltrækningskraft, og at de internationale investorer vil være mindre interesserede i at investere i regionen. Københavns overborgmester, Jens Kramer Mikkelsen, der også er talsmand i Øresundskomiteen, forstår ikke den svenske regering, og siger, at loven vil holde danskere væk fra Sverige. "Det er tragisk for den enkelte, men det alvorlige er, at det begrænser erhvervslivets vækstmuligheder og den internationale konkurrencekraft," siger Jens Kramer Mikkelsen, der ikke vil blive overrasket, hvis loven bliver indbragt for EF-Domstolen. "Det burde være et klart brud på arbejdskraftens frie bevægelighed," siger Kramer Mikkelsen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest palle Anmeld indhold Besvaret September 30, 2004 Hvor stor betydning har det egentlig ? Hvor mange bor i DK, og arbejder i SE ?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret September 30, 2004 Jeg var ved at skulle ansætte danskere fra danmark til et job her i Sverige, men det er foreløbigt lukket. Det er billigere (totaløkonomisk) at ansætte arbejdskraft her i Skåne , derfor. Desuden er det en ny afdeling der skal åbnes for et svensk firma, så vi ville vente med det danske beukrati, der er større end det svenske, vedrørende igangsætning af nye firmaer. I danmark har man det offentlige mod sig, i sverige har man det offentlige med sig, jeg kender det fra begge sider. Jeg har dog kontakt til en dansker der måske er interesseret, han er ved at fytte til sverige, så det kan være at det går. Jeg har klaget via Øresundskommiteen, som kom med et pænt svar, i øresundskommiteen er både Københavns overborgmester og Malmøs borgmester det er med. Jeg tror dog at det er et råb fra Rigsdagen om at få danmark i tale, da folketinget kun vil lovgive hvis de selv får lidt skattekroner ud af det. Svenskerne er altid så venlige (i starten), at der rammer dem ind imellem, og Rigsdagen har fået mange høvl for at give efter over for danmark netop i ørestadsspørgsmål. Dette er blot mine egne betragtninger. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret October 11, 2004 Det er ikke ud til at loven bliver vedtaget alligevel, grundet pres fra den københavn's og malmø's borgmestre. Så alt er snart i orden igen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret October 12, 2004 SINK-skatten kvarstår för arbetspendlare från Danmark Finansdepartementet i Sverige, kontaktade Öresundskomiteen den 6/10 och meddelade att man tills vidare inte gör några ändringar i nuvarande skatteregler för danska dagpendlare till Sverige. Detta innebär att den så kallade SINK-skatten med en 25%-ig bruttoskatt kvarstår. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites