anton 0 Anmeld indhold Skrevet September 7, 2004 Jeg har forstået på de svenske annoncer i fx Metro, at de svenske årsopgørelser er på vej til det dansk-arbejdende folk (og til svenskere i al almindelighed). Riksskatteverket var så venlig ikke at sende mig en selvangivelse, før jeg en uge før fristen sendte dem en venlig mail, så selvangivelsen blev på moderne vis sendt til dem på mail. Har I haft problemer med den svenske selvangivelse, eller kører det bare derudaf? Jeg frygter lidt, at min svenske sagsbehandler har samme aflønning som min skattemand i min fraflytterkommune: de får hvad de er værd, og der bliver så suppleret op til mindstelønnen. Men det slagsmål må jeg så tage til den tid. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest anders Anmeld indhold Besvaret September 7, 2004 Nææ....min svenske deklaration kom pr. post som planlagt. Jeg udfyldte det der nu var krævet...og modtog i midten af august min "slutskatt" på 0 kr Æv...jeg var ellers lige klar til at få penge "tilbage" fra RSV hihi ;o) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest martin Anmeld indhold Besvaret September 7, 2004 hmm.. jeg har nu slet ikke fået noget fra dem endnu.. og jeg har da boet her i et års tid.. nåh men måske får jeg snart en Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest palle Anmeld indhold Besvaret September 7, 2004 Martin, hvis du ikke har nogle konti eller andre arrangtementer (lån, aktier ect ect) i Sverige, så modtager du ikke en selvangivelse. Ingen indkomst, ingen skat. Meget enkelt (ingen bankkonti = ingen officiel indkomst) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest kim Anmeld indhold Besvaret September 7, 2004 Lige en lille detalje. HVIS I nu af en eller anden grund skulle have en renteindtægt i DK - måske ikke det mest sandsynlige. SÅ skal den iflg. SkatØresund beskattes i Sverige. Det bliver så med cirka 30 %. Noget bedre end marginalskat i DK - ikk'? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest toft Anmeld indhold Besvaret September 7, 2004 Kim H: Det lyder da utroligt! Har du et link til SkatØresund hvor det står sort på hvidt? Jeg kan kun konstatere, at jeg er blevet beskattet i DK af mine renteindtægter fra min danske bank (som altså heldigvis ikke skal forveksles med Danske Bank). Selv om jeg da hellere ville beskattes af mine danske renteindtægter i SE, så må jeg da stille ? til hvordan SE vil bære sig ad med at finde frem til hvor meget min bank udbetaler om året på min konto i form af renter.. Personligt vil jeg (hvis det er rigtig hvad du skriver) til hver en tid oplyse SE om at jeg hvert år har 0.00 dkr i renteindtægt i DK. Det lyder sgu underligt... :-/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest kim Anmeld indhold Besvaret September 7, 2004 Toft, Jeg har ikke noget konkret link - desværre. Men "humlen" skulle være, at DK kun må beskatte arbejdsindkomst for grænsegængere, medens renter, aktieudbytte o.l. er kapitalindkomst / B-indkomst og skal beskattes i bopælslandet. Jeg forstår godt teorien om at opgive en nul-indkomst til SE - MEN - der skal ikke megen fantasi til at forestille sig, at de skattevæsener finder ud af at udveksle informationer (sikre sig, at indtægterne beskattes i hvert fald i det ene land). I det hele taget er grænsegængerskat "ikke for børn". Jeg er i mit første fulde skatteår som grænsegænger og jeg forventer, at jeg stadig har meget at lære ... PS Den letteste måde at få renteindtægter beskattet i SE er have pengene stående i en svensk bank. Så går det hele af sig selv - 30 %. Det virkede faktisk i 2003 - selvom vi kun var svenske i årets sidste 2 uger. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
anton 0 Anmeld indhold Besvaret September 21, 2004 Det er korrekt, at renteindtægter fra Danmark skal beskattes i Sverige. Sverige beskatter med 30 %. I Danmark bliver der automatisk trukket aktieudbytteskat med 28 % (hvis det er over 42.400 bliver det beskattet med 43 %), men Danmark kan kun indeholde 15 % skat i ht. den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst. Aktieudbyttet skal så beskattes i Sverige som hvis det var svensk aktieudbytte, og Sverige skal så give et nedslag på de 15 %, som Danmark har lov til at trække. Dette betyder, at man har betalt 13 %-point mere i dansk skat end man egentlig skulle, men man kan så søge om at få tilbagebetalt den for meget indeholdte udbytteskat ved ToldSkat. Har forresten stadig intet set til en svensk årsopgørelse... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
swoop 0 Anmeld indhold Besvaret September 21, 2004 Hej Jørgen, ikke fordi jeg har nogen renteindtægter, men jeg synes det er ganske interessant. Kan du henvise til nogen skrivelse fra Told & Skat eller evt til en paragraf? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest kim Anmeld indhold Besvaret September 21, 2004 Til Swoop, Den forklaring, som Anton giver op beskatning af kapitalindkomst, svarer ganske nøje til den som jeg har fået af et venligt menneske i det danske skattesystem (de findes faktisk). Jeg har bare ikke været i stand til at gengive den så klart som Anton. Ved godt, at det ikke er helt det samme som at få en bekræftelse via skrivelser eller lovtekster - men nogle gange må man nøjes med mindre ... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
swoop 0 Anmeld indhold Besvaret September 21, 2004 Til Kim H, spændende ganske spændende, det vil jeg huske den dag jeg evt får lidt renteindtægter :-) Hvad med svenske renteudgifter på kontoen? Dem jeg har troligt igennem flere år opgivet (sammen med svenske renteindtægter) opgivet til det danske Told & Skat. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest kim Anmeld indhold Besvaret September 21, 2004 Swoop, Svenske renteudgifter kan helt klart fratrækkes i den danske arbejdsindkomst. Jeg tror ikke at man skal forsøge at finde en logik i alt dette. Det handler jo om skat ... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
anton 0 Anmeld indhold Besvaret September 21, 2004 Jeg kan henvise til den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomsts artikel 11: Renter, der hidrører fra en kontraherende stat, og som betales til en i en anden kontraherende stat hjemmehørende person, kan kun beskattes i denne anden stat, hvis denne person er den retmæssige ejer af renterne. Erstat "kontraherende stat" med hhv. Danmark og Sverige. Så hvis renterne kommer fra DK, og man bor i Sverige, skal de beskattes i Sverige. I overenskomstens artikel 10 (vedr. udbytte) står: Udbytte fra et selskab, der er hjemmehørende i en kontraherende stat, til en person, der er hjemmehørende i en anden kontraherende stat, kan tillige beskattes i den kontraherende stat, hvori det selskab, der betaler udbyttet, er hjemmehørende i henhold til lovgivningen i denne stat, men hvis udbyttets retmæssige ejer er en person, der er hjemmehørende i den anden kontraherende stat, må den skat, som pålignes, ikke overstige 15 pct. af udbyttets bruttobeløb. Så DK kan beskatte aktieudbytte med 15 % - ikke mere. Så har man betalt 28, hhv. 43 %, i aktieudbytteskat, har man altså betalt for meget dansk skat. Interesserede kan finde overenskomsten på http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/L19970009264-REGL Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites