Jump to content
swoop

Hvordan fungere det svenske arbejdsmarked?

Recommended Posts

Hej! nogen som har lidt kendskab til, hvordan det svenske arbejdsmarked fungere? Hvor er der forskelle i forhold til det danske? Hvad med skatten? Etc ... ? Findes der evt en side, som beskriver ovenstående mere i dybden?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest kim

Det er godt gammelt spørgsmål. De mere kontante herinde ville skrive til dig, at du kan søge i gamle tråde her ... Jeg vil i stedet henvise dig til http://www.oresunddirekt.com som har en hel del gode informationer, som du sikkert kan bruge til at komme i gang. Der er også fra deres sider links til flere nyttige steder på Nettet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Kim, tak for dit svar. Jeg ved godt, at der er blevet spurgt lidt om emnet før, men jeg synes ikke at kunne finde noget uddybende. Så jeg søgte lidt information fra folk, som evt har arbejdet i Sverige i en periode. Generelt finder jeg Øresunddirekt.com, alt for overfladisk og praktiskt ganske ubrugelig, hvis man ikke lige skal have en start-hjælp for at flytte til Sverige. Men jeg kan måske findet et par links til andre sider derinde... :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Hej Allan. Det er nok lige så svært at svare på som hvis en udlænding spurgte om det samme i Danmark. Jeg kender en del til forholdene her i sverige da jeg arbejder her. Hvad er det du gerne vil vide lidt om? Du kan liste det op her, så skal jeg forsøge at svare efter bedste formående. Søger du arbejde, skal du finde noget bestemt, har det noget med arbejdsløshedskassen at gøre, er det lønningernes størrelse, er det noget med fagforeningerne (facket), skal du være selvstændig eller ? Men list lidt op her.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Casper, det er, som almindelig lønslave jeg havde i tankerne. Og der fordi jeg overvejer at søge job her i det svenske (af flere årsager). Det nemt nok at finde stillingsannoncerne, så det ikke angående jobsøgning jeg søger info. Men jeg skal nok prøve at være skrive noget lidt mere præcist.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Hej Allan. Vedrørende lønninger så er her en statestik http://www.scb.se/templates/tableOrChart____28201.asp Vedrørende skatten så skal du have en skattetabel fra skattekontoret i din by. De kan ligeledes få et fradrag for renter osv. som i DK, det skal du sige på skattekontoret, præsis som i danmark. Du betaler normalt ca. 32% kommuneskat men kan få fradrag for dine renteudgifter. Hvis du kører for firmaet i egen bil så er reglerne lidt anderledes end i danmark, du kan her i sverige få en "milersätning" på 1,60 kr pr kilometer skattefrit uanset hvor meget du kører, men de fleste får mere selv om de så bliver beskattet af resten, vist nok normalt 2,80 kr. pr km. Vedrørende jobbet skal du forberede dig på at der er en kulturforskel da en chef her i sverige er en chef, som man ikke hygger så meget med som i danmark. Men beslutninger udføres normalt kun efter at aller er enige i gruppen incl. chefen. I danmark kan man tage en diskussion med chefen og lufte sine tanker og ideer, men han kan tage en beslutning med dig uden de andre. Det er svært her i sverige, fordi har man besluttet noget så er det det der styres efter til et nyt fællesmøde. De ansatte derimod omgås meget med hinanden og har meget socialt sammen, da de holder af at være med i "samhallet". Det vil sige at det er mere hirakisk opbygget. Samhallet er noget af det vigstigste for de fleste mennesker her i Sverige. Dem der ikke er med i samhallet bliver hurtigt udstødt, har sværere ved at finde job og bolig, og de eksempler ser du bla. på de hjemløse. Du skal altid tage "facket" (fagforeningen) seriøst uanset om du er ansat eller er chef, de har en magt, så stor så stor, i forhold til i danmark, hvor de er lidt "yt" i disse årtider. Hvis du skal ansættes så tag og spørg efter fackets repressentant, der i de fleste tilfælde står med telefonnummer i stillingsannoncerne, det er et godt sted at stille sine spørgsmål. Jeg håber at dette her kan hjælpe lidt ellers spørg bare igen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites