Guest zeni Anmeld indhold Skrevet June 16, 2004 Shit hvor er det danske system langsomt og tungt ... æv. Tilbage i Marts sender man selvangivelse til sin fraflytterkommune. Efter 1½ måneder uden svar ringer man og erfarer, at den er sendt til ekspedition i SkatØresund. Ved kontakt til dem bliver jeg informeret, at de har ekspeditionstid på 4-6 uger. På dagen for den 6 uger ringer jeg og får fortalt, at de har meget travlt, for de modtager mange selvangivelser ... surprice!!! men at de vil lægge mig øverst i bunken, men det siger de åbenbart til alle. Idag ringer jeg så igen og erfarer, at man nu har indtastet selvangivelsen, så den vil være med i næste T&S kørsel. De sender så selvangivelser til SkatØresund som skal tjekke tallene og stemme af med Sverige. Hvad fanden har de så lavet i de foregående 8-10 uger? Når den er kontrolleret skal den sendes til min fraflytterkommune, fordi jeg skal have over 30,000 tilbage. De skal så kontrollere den, før jeg får pengene. Så til jeg andre, håber ikke I havde planlagt sommerferie for de penge I skal have tilbage. Så trøster de med, at man får renter af pengene. Ja det er flot, men da det ikke er rentes rente samt kun sølle 1,5%, modsvarer det ikke helt et eventuelt overtræk på en kassekredit til 15%. :-) Det værste er, at jeg har medsendt beskrivelser og dokumentation for alt, for at lette ekspeditionen, men skatte"eksperterne" kender ikke alle de regler jeg henviser til. Undskyld, men jeg skulle lige have raset af, det gik ud over dig.......... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest homer Anmeld indhold Besvaret June 16, 2004 Zeni> For to måneder siden fik jeg min årsopgørelse for 2002(!!) - og sådan er det åbenbart bare... Men sørg da endelig for i fremtiden at det ender med at du skylder dem penge - så er det ikke noget problem.. :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest nikolaj Anmeld indhold Besvaret June 16, 2004 Enig Homer ... hvis du skylder dem penge skal de nok få fingeren ud!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest lene, Anmeld indhold Besvaret June 16, 2004 Ja, det kører godt for SkatØresund. Min kæreste fik for 2 uger siden at vide, at de havde enormt travlt, men at hans selvangivelse ville blive tastet næste dag. Ja faktisk lå den øverst i bunken. Efter så at have forsøgt at komme i kontakt med dem i flere dage, fik han fat i dem idag. Guess what - midt i juli er den MÅSKE færdig. Den er ikke engang tastet endnu. Så pludselig er jeg glad for, at min fraflytterkommune glemte at registrere mig som grænsegænger da vi flyttede sidste år. Derfor skulle min selvangivelse sendes til dem - og den er forlængst færdig. Også selvom den skulle deles op i før/efter vi flyttede. Men jeg glæder mig alleredetil næste år, hvor min selvangivelse nok en dag ligger øverst i bunken ... :-) Lene, Trelleborg Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest kasper Anmeld indhold Besvaret June 17, 2004 Jeg har også rykket og rykket, for at få min årsopgørelse. Men i går fik jeg girokortet. Heldigt jeg fik det inden d. 1 Juli ;o) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest thomas Anmeld indhold Besvaret June 18, 2004 Skægt nok har vi til November boet her i 2 år. Af en eller anden grund har de i fraflytterkommunen glemt at overføre mig til øresund. Det er helt fint, vi får stadigt selvangivelse med tal på, og ekspeditionstiden normal. Havde lovet dem lige at minde dem om at vi skulle overføres nu her efter skatten var afklaret...men nej...det tror jeg lige at jeg glemmer et par gange endnu, for det kører på skinner lige nu, og hvorfor overføres til noget der sejler derudad. Så hvis jeres kommune glemmer at overføre jer, så bliv dog hvor i er indtil videre he he he .... Thomas O. www.p8ball.dk // www.silverhorde.nu Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret June 18, 2004 Skat Øresund har vist taget munden for fuld. Jeg venter også stadig på min årsopgørelse for 2003. Og det selvom jeg for længe siden har ordnet alt on-line via TastSelv. *suk* Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest bjarne Anmeld indhold Besvaret July 20, 2004 Tast selv ?? Det har jeg da efter at have ventet 2½ md på min årsopgørelse fået at vide : "Det kan man da ikke når man bor i udlandet" *sagt skingert* Og hvor er det lige man får det at vide hvis man ikke selv undersøger det pr tlf ?? Flot Told&Skat Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret July 20, 2004 Det gik da fint for mig! At jeg så, stadig, intet har set til min årsopgørelse...tja. :o| Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest bjarne Anmeld indhold Besvaret July 20, 2004 Ja man kan godt taste det ind og alt ser da også fin fin ud......ingen pop-up billeder der siger at jeg har en forkert adresse eller noget....alt i den skønneste orden. Man modtager heller ikke noget brev om at nu du er flyttet til Sverige, men stadigvæk ligger masser af skattekroner i DK, skal du lige være opmærksom på at TastSelv ikke virker for dig !! Næ nej....det skal man selv finde ud af...ingen ved bare hvor det står så det er jo lidt svært Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret July 20, 2004 Bjarne: Jeg kan jo se at min selvangivelse er blevet rettet til med de tal jeg har tastet ind, så det må sgu´ da fungere!? Du vil da ikke komme og sige at Tast-Selv diskriminerer danskere bosiddende i Sverige (eller andre lande, f.d.s.s.) *g* Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest hill Anmeld indhold Besvaret July 21, 2004 Jeg kunne ikke bruge tast selv. Som jeg forstod det ihvertfald, men ok... Har fået opgørelse for længe siden.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest bjarne Anmeld indhold Besvaret July 21, 2004 Jo det vil jeg faktisk sige. Tastede ind via TastSelv og fik en dato hvor man så skulle kunne gå ind og se resultatet af årsopgørelsen. Da denne dato så var overskredet med 1 uge og der ikke var kommet noget resultat, ringede jeg til T&S Kbh. Og der kom hun så med den hånelige/nedladende skingre bemærkning "...TastSelv er da ikke for folk der bor i udlandet" Så jeg måtte manuelt aflevere selvangivelse til SkatØresund ! Smart ikk! ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret July 21, 2004 Info: Jeg er netop kommet af røret med Skat Øresund, og de bekræftede at man ikke, som begrænset skattepligtig, kan bruge T&S´ TastSelv-service! De har simpelthen sendt forkerte selvangivelser ud - så derfor har der fremgået TastSelv-kode m.m. af disse. I mit tilfælde var min blevet stoppet - og de foretager sig åbenbart intet før man ringer til dem. De skal jo helst ikke af med pengene før højst nødvendigt! *DOH* Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest bjarne Anmeld indhold Besvaret July 21, 2004 Hihi....det er sgu for sygt. Så lader de den bare ligge og rådne op til man selv mister tålmodigheden ! LOL Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret July 21, 2004 Ja...pokkers til metoder. Men som damen sagde hos Skat Øresund - Kbh.: "Du er ikke den eneste"...og her kunne man let, på tonefaldet, høre at hun havde haft mere end et par opkald om samme ;o) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest knud Anmeld indhold Besvaret July 21, 2004 Det er rart at høre, at jeg ikke er den eneste der har fået problemer med selvangivelsen for 2003. Jeg flyttede hertil i oktober 2003 og der skulle i den forbindelse været foretaget en opgørelse af mine aktiebeholdning etc. Dvs. kommunen skulle havde sent mig nogle papirer. Da denne opgørelse nu ikke har været foretaget, har SkatØresund ikke kunne afslutte min skattesag korrekt. Jeg har indsent de informationer de måtte mangle, men der sker ikke rigtigt noget. Jeg forstår nu grunden, når jeg læser om jeres problemer. I har ret hvis jeg skylder dem penge, så får jeg nok snart et svar. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest knud Anmeld indhold Besvaret July 21, 2004 Blot en ekstra bemærkning. Jeg kunne heller ikke anvende tast selv service, og måtte derfor udfylde årsopgørelsen selv og sende ind. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret July 21, 2004 Knud: Jeg kunne sagtens anvende TastSelv...men det hjalp ikke, da det jeg tastede ind var på en forkert selvangivelse. Jeg skulle have fået tilsendt den for begrænset skattepligtige, selvfølgelig. Men den jeg fik, var den jeg altid havde fået førhen. Og det tænker man jo ikke over - men taster bare derudaf, og så er den potte *** ude af verden. Men nej...det krævede et opkald til T&S for at finde ud af det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest palle Anmeld indhold Besvaret July 22, 2004 Men, man er da kun begrænset skattepligtig, hvis man benytter E101, ikk ??? Med andre ord, hvis man ikke har nogen indtægt i Sverige, så BURDE man da kunne benytte tast-selv.... Vincent, kom lige på banen, please Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest toft Anmeld indhold Besvaret July 22, 2004 Palle: Nej, det har intet med E101 at gøre. Alle som bor i SE og arbejder i DK er begrænset skattepligtig. "Begrænset skattepligtig" lyder dog af mere end det egentlig er, og burde vel nærmere hedde "Fuld skattepligtig, med 32,0% kommuneskat". CITAT fra www.toldskat.dk: "BEGRÆNSET SKATTEPLIGTIG: Du er begrænset skattepligtig til Danmark, når du arbejder i Danmark for en dansk arbejdsgiver samtidig med, at du bor i Sverige. Din lønindkomst fra den danske arbejdsgiver beskattes i Danmark, når arbejdet er udført her. Hjemmearbejde skal beskattes i bopælslandet. Du er fortsat fuldt skattepligtig i dit bopælsland Sverige efter reglerne for personer, der bor i Sverige". Læs mere her: http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=168223&vID=0&i=2#i168223 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest zeni Anmeld indhold Besvaret July 22, 2004 Palle, E101 er kun aktuel hvis du arbejder hjemme med jævne mellemrum. Der er dog andre situationer, hvor den er god, men ikke noget som du eller jeg skal bekymre os om (barn, alderdom og arbejdsløshed) Men der er ingen grund til at bekymre sig om dette mere, for skattereglerne ændres fra 1/1-2005, så pengene beskattes i det land, hvor arbejdsgiveren har hjemsted. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest palle Anmeld indhold Besvaret July 22, 2004 Jamen, så er jeg kun endnu mere forvirret. Jeg fik at vide, at jeg enten kunne være begrænset eller fuld skattepligtig. Enten kunne jeg få rentefradrag eller min kones fradrag, men ikke begge dele. Jeg fuld skattepligtigt (Vi er ikke gift, ellers havde jeg valgt den anden, da hendes personfradrag er højere end vores renteudgifter) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest palle Anmeld indhold Besvaret July 22, 2004 Jeg har ringet til Øresundsskat.... Vi er alle (per automatik) underlagt "den nye grænsegængerregel". Det vil sige at vi har præcis samme fradrag som hvis vi boede i dk, inkl. renteudgifter til svensk pengeinstitut ect. Man kan ikke få ægtefællefradrag OG rentefradrag. Det ene udelukker det andet.... sagde hun, men kunne ikke finde paragrafen hvor det stod. Hun ville vende tilbage senere, men nu må vi se. Hvis man kigger på den side Toft har linket til, så kan man se at, "den nye grænsegængerregel" ikke inkludere befordringsfradrag, men det er en fejl !!! Dette er selvfølglig også inkluderet. Man kan vælge mellem alle 3 modeller. "Begrænset skattepligtig". "Fuld skattepligtig" (hvor man kan få ægtefællefradrag, men ikke rentefradrag) og "Den nye grænsegængerregel" .... men, per automatik er man tilknyttet den sidste Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest martin Anmeld indhold Besvaret July 22, 2004 Zeni - har du et link hvor at den regel der træder i kraft pr. 1.1.2005 om fuld skat til DK uanset hjemmearbejde, bekræftes eller omtales ??? Bare fordi, at jeg selvfølgelig også så den omfattet i den nye lov i DK sidste år, men grunden til at den ikke blev indført med det samme pr. 1.1.2004 var vist, at Sverige ikke havde godkendt den del af aftalen (kompensationen fra DK var vist ikke drøftet færdigt) siden har jeg ikke hørt mere og jeg kunne blot tænke mig at få bekræftet om man er blevet enige og det rent faktisk træder i kraft. Jeg har eksempelvis en skattefritagelse på 20% af min indkomst, den er godkendt af told og Skat og skal tilbagekaldes hvis den ikke fortsat skal være i kraft - men endnu har jeg intet hørt... På forhånd tak ! /Martin Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites