Guest maria Anmeld indhold Skrevet November 26, 2001 Kan nogen fortælle mig, hvordan og hvor meget man skal betale i skat, når man bor i Sverige og arbejder i Danmark? Jeg har læst Told & Skat's hjemmeside, men blev kun forvirret. Min mand og jeg overvejer at flytte til Malmø, men fortsat arbejde i Danmark. Det er en rigtig god hjemmeside. Mvh. Maria Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Admin 12 Anmeld indhold Besvaret November 26, 2001 Du kommer stort set til at betale præcis det samme, hvis du har nogenlunde normale skatteforhold.Din kommune og amtsskat bliver bae afløst af en gennemsnitssats på 32 %.Resten er præcis det samme.Jeg har godt nok hørt om at nogle skatteforvaltninger afviser visse fradrag, så det er nok en god ide ikke at basere økonomien for meget på eks. rentefradrag. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jimi Anmeld indhold Besvaret December 30, 2001 Der er ikke nogen skattemæssig fordel af at flytte til Sverige p.t. Det er priserne på bolig og bil der kan gøre det til en stor økonomisk fordel. M.h.t. fradrag for befordring + renter m.v. så er reglen at du skal have minimum 75% af din indkomst i Danmark for at kunne trække disse udgifter fra. Sådan er det ihvertfald i Københavns kommune. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest toft Anmeld indhold Besvaret November 28, 2003 Jeg har lige modtaget min Forskudsopgørelse 2004 idag. Er faktisk overrasket over at mange ting ER udfyldt på forhånd. Men den gennemsnitsats der snakkes om på 32%, gælder den stadig eller var det kun for to år siden (jvf dato på denne tråd)..? Jeg synes at jeg kan huske jeg læste et sted, at man som pendler blev skattepligtig i den kommune man arbejder i (ikke den kommune man flyttede fra). På min opgørelse er jeg sat til at betale i KBH's kommune (som jeg flyttede fra), og satsen er 32,1% (lille afvigelse, men stadig et par hundrede kr. - og med den skatteprocent der er i DK nægter jeg at betale 0,1% for meget). Nåh ja, jeg arbejder i Kastrup, og mener jeg burde betale 32% i skat der! Er der nogen der kan bekræfte min teori eller har jeg læst forkert på lektien? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret November 28, 2003 Du betaler skat til fraflytterkommunen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest toft Anmeld indhold Besvaret November 29, 2003 Hmmm, Gio din lyseslukker ;-) Hvad med den anden halvdel af mit spørgsmål (de 32%)...? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest zeni Anmeld indhold Besvaret November 29, 2003 Maria & Toft I kommuneskat betaler du landsskatte gennemsnittet på 32% for 2004 (uændret fra 2003). Man slipper for at betale kirkeskat. 32,1 i kommuneskat er en fejl, og de skal bare have en opringning straks :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest mikkel Anmeld indhold Besvaret November 29, 2003 Kan nogle svare mig på om dette er korrekt: Jeg har også lige modtaget min forskudsopgørelse og kan se, at mine skatteprocenter er som følger: Amt: 11,7 Kommune: 20,9 Kirke: 0,60 Er dette korrekt eller bliver jeg endnu engang snydt af skattevæsnet? :-) På forhånd tak. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret November 30, 2003 Hej Mikkel! Det skal du vist omgående få lavet om. Men hvornår er du flyttet over, for det kan have en indflydelse på, hvornår du går helt over til grænsegænger-systemet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest mikkel Anmeld indhold Besvaret November 30, 2003 Hej Ulmus & tak for svaret :-) Jeg flyttede pr. 01.07.03 Bliver jeg snydt og hvad skal jeg i såfald gøre?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret November 30, 2003 Du skal regne med at udfylde 2 selvangivelser. En for 1/1 til 30/6-2003. Du skal selv sørge for det og ikke vente på, at du får 2 selvangivelser, for det gør du ikke. Hvis du er smart, tager du kopier, når du får selvangivelsen, sådan at du har 2 stk. og udfylder så 2 stk. som beskrevet. Jeg fik ikke oplysningerne før her i 2003, da jeg undrede mig over, at jeg stadigvæk ikke havde modtaget nogen endelig slutpgørelse for 2001, som var det år, jeg flyttede over. Da jeg ringede til skattevæsenet i min fraflytterkommune, fik jeg svaret: "Jamen, du skal da udfylde 2 selvangivelser"! Se, det var der altså bare ingen, der havde fortalt mig ved tidligere henvendelser. Så altså: hvis I flytter over midt i et skatteår, så udfyld 2 selvangivelser med det samme, det letter ekspeditionen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret November 30, 2003 To selvangivelser!!? Hvorfor nu det? Hvad skal jeg skrive på den ene hhv. den anden? Hvad er forskellen? Har Skattevæsnet ikke styr på, når de beregner, hvornår jeg er flyttet, og indberegner de tal der så evt. gør sig gældende derfra? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret November 30, 2003 Nej Gio, Skattevæsenet ved ikke en skid, det MÅ du da snart have fundet ud af!! Du skal udfylde en for den del af året, der ligger FØR du flyttede med de forskellige fradrag, der vedrører den periode og en for tiden i Sverige med de fradrag, der vedrører din tid her. F.eks. større kørselsfradrag, evt. renter i Sverige o.l. Skattevæsenet i DK får ingen oplysninger fra dine svenske forbindelser, bank o.l. Ved ikke at udfylde 2 selvangivelser forhaler du bare din slutopgørelse, og vi er vel allesammen bedst tjent med at lægge tiden før flytningen bag os og blive "rigtige skåninger". Det er jo kun det år, man flytter over, der skal udfyldes 2 selvangivelser. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret November 30, 2003 Mit skattekort lavede jeg om, idet jeg flyttede...og det var inkl. ændret daglig kørsel. Jeg kan ikke forestille mig det kan være ret mange pebernødder det kommer til at dreje sig om i sidste ende. Så jeg venter gerne. Gider dælme ikke have alt det arbejde med at finde ud af tallene før jeg flyttede. No way! *g* Det er ikke sådan at jeg tænder på selvangivelser og tørre tal. Tværtimod. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest mikkel Anmeld indhold Besvaret November 30, 2003 Jeg gjorde ligesom hr. Giovanni - ændrede mit skattekort da jeg flyttede så jeg tror sgu også, at det kommer til og stemme i sidste ende!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret November 30, 2003 Jamen, det står da enhver frit for at gøre, som han selv vil. I spurgte og gav jer bare mine erfaringer. Hvad I vil bruge dem til bestemmer I da helt selv. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret November 30, 2003 Ulmus: jamen så tak tak, da Det lød bare som om jeg skulle udfylde to selvangivelser, da jeg læste indlægget første gang. Jeg undrede mig lige to kvarte omgange. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest mikkel Anmeld indhold Besvaret December 1, 2003 Hej Ulmus :-) Du må ikke misforstå os - det var helt kanon, at du fortæller om dine erfaringer... Mange tak for det :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret December 1, 2003 Heg igen, jeg misforstår da ikke noget. Det står da altid brugerne frit for at bruge de råd, man giver. Jeg viste blot, da det var mig, der stod i situationen, at jeg skulle have penge retur fra skattevæsenet, og så var det altså irriterende, at de smølede med at udbetale dem, fordi jeg ikke havde udfyldt 2 selvangivelser, ikk. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret December 3, 2003 Nu ser jeg til min store forskrækkelse at der står 41% på mit gamle skattekort (1 revision efter flyt til Malmö), og 40% på mit nye der gælder fra 1-1-2004. Er der ikke noget helt galt her? Eller læser jeg min forskudsopgørelse forkert?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret December 3, 2003 Gio, der er helt bestemt noget galt, HVIS det står øverst på din forskudsopgørelse. MEN hvis det er din skatte%, altså den, der trækkes hver måned, så er den OK. Den % er jo afhængig af dine fradrag o.l. Min skatte% er også 40, men øverst på Forskuds- opgørelsen står der 32%, som er den %, der erstatter Stats-, kommune- og kirkeskat. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret December 3, 2003 Selvfølgelig! ...det er mig der er træt! Der står ganske rigtigt 32% øverst - 41% på den gamle - 40% på den nye længere nede. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest toft Anmeld indhold Besvaret December 4, 2003 Jeg ringede igår til Københavns kommune for at få en afklaring på hvorfor jeg skal betale 32,1% i skat i 2004 (som det fremgår af min forskudsopgørelse). Det er godt nok en længere historie (læs: diskussion), så jeg korter den lige max ned ;-) Damen jeg snakkede med påstod at hun var den rigtige jeg snakkede med, når det drejede sig om Øresunds-halløj. Hun var dog af den overbevisning, at det var fuldt korrekt med de 32,1%, og sådan nogle mennesker kan man åbenbart ikke diskutere med. Ja, det er selv om jeg bad hende forklare hvordan et landsgennemsnit både kan være 32,0% og 32,1% (hvilket hun var ret dårlig til). Jeg har rodet rundt på www.toldskat.dk, for at finde HVOR det præcis står at landsgennemsnittet er 32,0% i 2004, så jeg ligsom står lidt stærkere, når jeg ringer igen i næste uge (behøver flere dage til at køre temperamentet ned). Er der nogen der ved det, og som har et link? Det eneste jeg kunne finde er dette uddrag: "Indkomstskatten til staten beregnes for år 2001 som: en bundskat på 6,25 pct. af den skattepligtige indkomst med tillæg af negativ kapitalindkomst; en mellemskat på 6 pct. af den del af den personlige indkomst - med tillæg af positiv kapitalindkomst - der overstiger et bundfradrag på 177.900 kr.; en topskat på 15 pct. af den del af den personlige indkomst der overstiger et bundfradrag på 276.900 kr. Tillæg af indbetalinger på kapitalpensionsordninger inden for beløbsgrænsen på 36.500 kr. og tillæg af positiv kapitalindkomst regnes med til indkomsten. Kommuneskatten for begrænset skattepligtige beregnes på grundlag af den gennemsnitlige skatteprocent for landets kommuner og amtskommuner. Den udgør i 2001 32 pct., og den beregnes af den skattepligtige indkomst." Men her står godt nok år 2001, hvilket desværre nok ikke er nok til at overbevise en medarbejder i KBH's kommune, der vist ik helt er hendes løn værd! Jeg behøver åbenbart noget bevismateriale, så det hjælper ikke at jeg bare skal ringe og fortælle at "alle andre" betaler 32,0%.... Hvor står det henne? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest martin Anmeld indhold Besvaret December 4, 2003 Hej Toft.. Jeg kan ikke lige hjælpe dig med hvor det står henne man kan kun fortælle at de kommunale skattemedarbejdere er nogle tosser som ikke gider at sætte sig ind i hvorledes det fungerer. Jeg ringede til en i Roskilde for at høre lidt om fradrag på broen.. hendes kommentar var: "nåh jah, men så kører du jo over storebæltsbroen" duhh.. nej det gør jeg ikke.. og da jeg så havde overbevist hende om det og at jeg skulle have 100 kr pr. arbejdsdag i fradrag så ville hun til at tage mit kørselsfradrag over broen fra mig.. de er nogle tosser mange af dem.. grin af dem og sig til dig selv at de ikke ved bedre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest bjarne Anmeld indhold Besvaret December 4, 2003 Min forskudsopgørelse siger Amt 11,7 og Kommune 19,5 (ingen kirke her) og det giver så vidt jeg kan regne 31,2%. Det er jo noget lavere end de 32%, så nu undrer jeg mig selvfølgelig om jeg pludselig skal til at betale tilbage?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites