Jump to content
Guest martin

Skat af aktier og optioner

Recommended Posts

Guest martin

Hej derude Er i den heldige situation at min arbejdsgiver har tilbudt mig et aktieoptions program over de næste tre år. Så vidt jeg ved er beskatning i Sverige nogen lunde som i DK, altså først beskatning af gevinst når optionen benyttes (hvis den benyttes). Men er der nogen som med sikkerhed kan sige om det bliver DK eller S som beskatter eller måske dem begge ??? Jeg er begrænset skattepligtig til DK med 20% hjemmearbejde, altså også delvist beskatningspligtig til Sverige. Sådan er det i dag men med den nye skatteaftale osv. er jeg jo sandsynligvis 100% beskattet i DK fra 2005 og frem. Håber nogen kan hjælpe. Mvh Martin

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

ja, min søgning på "optioner" gav dette hit - men i 2004 var der åbenbart ikke nogen her på debatten med forstand på dette, sådan som der er nu (såvidt jeg kan se af andre tråde om aktier). Hvis man nu har en option på x antal aktier til en kurs på f.eks £1,72/stk, med "maturity date" her til sommer, og kursen nu ligger på et niveau omkring £4,20/stk ... firmaet er noteret på London Stock Exchange .... når jeg så engang skal beskattes af en eventuel fortjeneste, ved de svenske myndigheder så hvad jeg har betalt for dem, eller tages der udgangspunkt i den aktuelle kurs på "maturity date"/datoen for købet af aktierne? nåhja PS: jeg har forstået de andre tråde ret når jeg antager at de danske skattemyndigheder aldrig bliver indblandet i dette når jeg bor i SE ved anskaffelsen? Og at SE vil have 30% af fortjeneste ved salg? Og at der ikke er nogen forskel, uanset hvor længe man har haft aktierne? Okay, det blev pludselig en masse spørgsmål - håber der er nogen herinde, som kan svare på noget af det :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er i samme situation: Bor i Sverige, har dansk arbejdsgiver og har fået tildelt aktier og aktie optioner (Udenlandske, registreret på HEX (Helsinki)) Har ikke kunne finde ud af hvem som har beskatningsretten - og hvad skatten ligger på (både ved salg og udbytte) Hvis der er nogle som har véd noget om dette, så hører jeg mere end glædeligt om det... Alternativet er vel at man kunne gå sammen nogle stykker til et anerkendt revisionsfirma, som kunne undersøge sagen... Mvh Alex

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
doh - jeg har ikke styr på skattereglerne for optioner. Umiddelbart ville jeg mene, at der var tale om værdipapirer og værdipapirer beskattes efter hvor man bor. Men jeg ved det ikke.
Ved det heller ikke ! Det er lidt samme problemstilling med favørpris i danske medarbejderaktieordninger. Mener sidstnævnte helt klart er en del af lønnen (frynsegode som bredbånd etc.) som beskattes i DK (med 0 skat). Når medarbejderaktierne senere sælges, mener jeg det er tvivlsomt om Sverige (eller Danmark) overhovedet kan forlange kapitalgevinstskat af favørdelen???

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites