Jump to content
Guest peter

Skat af svensk boligsalg

Recommended Posts

Guest jannik

Hej Nils - tak for svar. Det betyder altså, at med en fortjeneste på fx 100, så får jeg 80 i lommen? Og andet sker der ikke... Det er jo godt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jesper

Eks: Købspris: 500.000 sek Salgspris: 600.000 sek Umiddelbar fortjeneste før skat: 100.000 Herfra trækker du gebyr til evt. mægler/salgsomkostninger: lad os sige 20.000 sek Tilbage er 80.000 sek, hvoraf du skal betale 30% i skat af 2/3 af dette beløb (ca. 53.000 sek), såfremt du ikke realiserer pengene i køb af ny bolig i SE. Gør du dette, så kan du udskyde beskatningen. Hvis ikke, så skal du altså betale ca. 16.000 sek i skat (30% af 53.000) til den svenske statskasse, når du flytter til DK med overskuddet, jvf. ovenstående fiktive regnestykke. Det er sådan jeg har fået det tegnet og fortalt - jeg står netop også og har solgt min lejlighed, og flytter tilbage til DK sidst i november.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest zeni

Samtidig kan man også fratrække penge brugt til forbedringer. Har man eksempelvist lagt nyt gulv, kan omkostningerne til dette fratrækkes, korrigeret for løbende slidtage, så er det 20 år siden man lagde gulvet, er der ikke så meget at komme efter :-) Det skal dog være faste installationer og maling gælder ikke altid, men jeg har hørt om nogle som solgte en nymalet lejlighed, hvor de kunne fratrækker disse omk tillige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest mikkel

Jeg har igennem snart tre år fulgt med i hvad der foregår her på forummet, og det er helt fantastisk, hvad man kan læse sig til herinde. Det er dog ikke lykkedes at finde noget enme der beskriver, om det kan lade sig gøre helt at slippe for at betale skat at det man har tjent på salget af en lejlighed. Min mægler siger at det måske er muligt at slippe for at betale skatten, hvis jeg flytter tilbage til DK før jeg sælger lejligheden. Sagen er nemlig den, at jeg har købt noget nyt at bo i, i DK, som jeg overtager d. 1/1-05. Og om jeg flytter pr overtagelsesdato af det nye hus, eller jeg venter til lejligheden herovre er solgt er underordnet for mig. Der kunne jo godt være noget om snakken med at slippe, hvis man ikke bor i S på salgstidspunktet. Jeg har jo al min indkomst i DK, og derfor bliver jeg jo i alle andre henseender beskattet efter danske regler. Det er ikke for at jeg vil prøve at snyde med skatten, men jeg vil bare gerne undgå at betale hvis det kan lade sig gøre på lovlig vis.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest per

Det lyder helt usandsynligt, at man skulle slippe for at betale skat af den indtægt, som man har haft af salget af en svensk bolig, fordi man bor i udlandet. Det har jeg hørt er helt umuligt :-( Den eneste løsning er at sætte indtjeningen fra boligen i en ny bolig, ellers skal man betale skat!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Den eneste måde at undgå at betale skat af svensk boligsalg på er at sælge bostadsrätten med tab. Reinvestering som der foreslås er blot en udskydelse af skatten. Beskatningen sker således når den "sidste" bostadsrätt sælges, og hér skal du forklare hvordan gevinsten fordeler sig (mht. udgifter på bostadsrätten til forbedring mv.) - vel at mærke for hver individuel bostadsrätt du indtil den sidste bliver solgt har haft fortjeneste eller tab på. Reelt set kan man bo hele sit liv i Sverige uden at skulle betale skat af salg af bostadsrätt - hvis man er i den heldige situation at dø uden arvinge (ellers bliver det taget fra boet). Flytter du til Danmark og dør kan du også undgå det - hvis du dør før skatten skal betales. En helt anden mulighed er at flytte til et land uden for EU - for derefter at flytte til DK. Dette er dog ingen garanti for at de ikke vil finde dig. Så smil og vær glad for at du er i stand til at betale skat happy.gif

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Til Nikolai Vincent. Ja et Stockholmsk fænomen er at sælge sin Bostadsrätte med tab og få resten under bordet, det er populært for tiden. -happy.gif

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

*hmm*....efter at have syltet min svenske "inkomstdeklaration" for indkomståret 2004, så skal jeg have afregnet vedr. mit boligsalg. Og nu bliver jeg i tvivl om hvilken rubrik jeg skal anføre beløbet i. Jeg skulle mene det var rubrik 56 "Kapitalvinst"!? Jeg har en reavinst-kalkyl fra min mægler, som jeg vedlægger deklarationen. Men derfor skal jeg stadig anføre et beløb i rubrik 56...og hvilket beløb er dét? Er det min beregnede skat af boligsalget, eller den skattepligtige del af overskuddet (som Skatteverket så regner ud jeg skal betale x procent af?)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er det beløb, der skal beskattes med 30 procent, du skal skrive på selvangivelsen under kapitalvinst - altså det beløb, der er barberet ned med udgifterne og derefter ganget med to tredjedele. Menøh du skal vel også udfylde en særlig blanket, eller det er måske sån en mægleren har præpareret?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tusind tak, Nils :) Ja, mægleren har udfærdiget et dokument med alle de nødvendige tal på, så Skatte-Jönsson kan se hvordan det er udregnet. Købspris, salgspris, salær osv. Så er jeg "bare" spændt på at se hvad de siger til at få den så sent. Jeg mener...det er jo lææænge siden det var d. 2 maj :(

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

jeg mener at have hørt at sælger man sin lejlighed og køber en anden, kan man overføre "skat at fortjenesten" til den næste lejlighed, sælger man så lejlighed nr 2 skal man både betale skat af fortjensten på den første og den anden lejlighed. som jeg fik fortalt det kan man kun overføre 1 gang, dvs. man kan ikke blive ved med at overføre til næste lejlighed igen osv osv...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
jeg mener at have hørt at sælger man sin lejlighed og køber en anden, kan man overføre "skat at fortjenesten" til den næste lejlighed, sælger man så lejlighed nr 2 skal man både betale skat af fortjensten på den første og den anden lejlighed. som jeg fik fortalt det kan man kun overføre 1 gang, dvs. man kan ikke blive ved med at overføre til næste lejlighed igen osv osv...
Principielt kan man blive ved med at udsætte skatten selv om man flytter mange gange, men det kræver nok i praksis, at man har en hyfsat muskuløs økonomi. :cool: For at få udsættelse (uppskov) med skat på fortjenesten (kapitalvinst), skal den nye bolig, man køber, være lige så dyr som den gamle. Hvis den er billigere, kan man kun få uppskov med en vis brøkdel af skatten. Hvis man har fået udsættelse med skatten én gang, er det ikke nok at købe en bolig, der koster det samme som den gamle for at få udsættelse - så skal den nye bolig koste det samme som den gamle PLUS den ubeskattede kapitalgevinst, der ligger og lurer. Så man må altså gå to størrelser op hver gang, man flytter for at undgå Skatteverkets hede ånde i nakken. :eek::laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Søren

Skat ved salg - hvis jeg slet ikke har boet i Sverige? Jeg har et fritidshus i Sverige og har hvert år troligt betalt ejendomsskat til det svenske skattevæsen, derefter trukket det fra i Danmark og betalt ejendomsskat i DK af min svenske ejendom. Jeg har aldrig haft huset som andet end fritidshus - Er der nogle af Jer kloge hoveder der ved om jeg stadig hænger på skatten af gevinsten ved salg?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest James 2

Jeg har lige snakket med en ejendomsmægler som oplyste at jeg skal betale 20% af gevinsten. I denne tråd skrives at man skal betale 30% af 2/3 gevinsten? Er der nogen der helt konkret har prøvet det og med sikkerhed ved hvor meget skat man skal betale ved et boligsalg?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg vil mene' date=' du skal betale kapitalvinstskatt, hvis du sælger huset, og at du skal betale 30 procent - og ikke 20 - da huset ikke er permanentbostad.[/quote'] Sikke noget sludder og vrøvl. Du roder jo totalt rundt i begreberne. Det er erhvervsejendomme (näringsverksamhet), der skal betales fulde 30 procent af. Et fritidshus, som man selv har anvendt er at regne som privatbostad, og så er det kun to tredjedele af nettogevinsten, der beskattes med 30 procent, hvilket svarer til 20 procent. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest James 2

Hvis jeg nu vil sælge min lejlighed og så får den solgt. Skal man så selv oplyse om boligsalget eller kontakter den svenske skattekontor mig, med hensyn til betaling af skat af gevinst? Man skal vel selv oplyse det? De kan vel ikke se det nogen steder?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Sikke noget sludder og vrøvl. Du roder jo totalt rundt i begreberne. Det er erhvervsejendomme (näringsverksamhet)' date=' der skal betales fulde 30 procent af. Et fritidshus, som man selv har anvendt er at regne som privatbostad, og så er det kun to tredjedele af nettogevinsten, der beskattes med 30 procent, hvilket svarer til 20 procent. :)[/quote'] Er du blevet skizofren Nils, eller diskuterer du bare lidt internt med dig selv :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis jeg nu vil sælge min lejlighed og så får den solgt. Skal man så selv oplyse om boligsalget eller kontakter den svenske skattekontor mig, med hensyn til betaling af skat af gevinst? Man skal vel selv oplyse det? De kan vel ikke se det nogen steder?
Vores skattevæsner har en bistandsaftale, så uanset hvad du gør, så vil de få fat i dig til sidst, hvis de får lyst til at granske dig. Det vil se godt ud, hvis du selv oplyser om en kapitalgevinst. Det vil kunne hjælpe dig senerehen. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites