Jump to content
Guest peter

Skat af svensk boligsalg

Recommended Posts

Guest peter

Jeg købte en bostadratt i 2002 og solgte den i 2003 med en pæn gevinst. I 2003 købte jeg en ny bostadratt og solgte den i 2004 og tjente ligeledes på den. Nu er jeg flyttet tilbage til DK og har lige modtaget inkomstdeklaration fra Skatteverket, hvor min renteudgifter står på. Er der nogen som ved hvornår jeg skal betale skat af de 2 gevinster?? Vincent??

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jesper

Er det ikke lige så snart du ikke længere bruger en evt. gevinst til at realisere nyt boligkøb i Sverige...det mener jeg ihvertfald. Og nu er du jo flyttet til DK igen, og ikke længere svensk...så vil skattefar i Sverige vist gerne have nogle penge hurtigst muligt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest nikolaj

I det øjeblik du sælger din bostadsrätt og køber en anden, køber du dig også en udskydelse for betalingen af skatten af gevinsten. I det jeg nu siger er jeg ikke sikker, men ... Har du realiseret din sidste gevinst i 2003 skal du gøre det op på et bilag til "Självdeklarationen 2003" - det vil selvfølgelig sige at du skal betale i år. Har du først solgt i 2004, så er det en 2004 skattesag, og du skal først betale i forbindelse med 2004 selvangivelsen - hvilket så bliver med betaling til næste år. Til gengæld har du jo så 2 handler du skal gøre op? happy.gif Ring evt. til Malmø Kommune og hør om gevinst af bostadsrätt skal gøres op på et bilag til selvangivelsen, eller om det skal være på en blanket i det øjeblik du har afsluttet handlen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest peter

Jeg tror jeg ringer til kommunen og håber de forstår!!? Jeg har ført den første gevinst over i den anden lejlighed, men kunne ikke overfører det hele, da vi er 2 ejere på den anden bolig, så hele den første gevinst var for stor til at kunne overføres i den anden lejlighed!!! Tror I man kan aftale et møde med kommunen og gennemgå sagerne. Det har jeg ført prøvet i DK!!?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest nikolaj

Det må man helt sikkert kunne gøre. Jeg kunne forestille mig du skal ned på kungsgatan og høre dem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest nikolaj

Øresunddirekt vil henvise til din svenske kommune. Det nye øresundskontor er vedrørende den danske beskatning af de svensk bosiddende og er ikke for svensk beskatning af svensk bosiddende - som jo er tilfældet i peters tilfælde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest peter

Men skal jeg egentlig betale skat af overskud?? Som dansker kan jeg jo ikke blive beskattet i Sverige. Jeg høre under danske beskatningsregler!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest nikolaj

Peter: "Som dansker kan jeg jo ikke blive beskattet i Sverige. Jeg høre under danske beskatningsregler!!" Så indtil man bliver svensk statsborger skal man ikke betale skat? Det lyder sq godt ... noget du kan dokumentere - så slipper jeg for at betale skat af mit svenske hjemmearbejde! Nogen chance for at du stiller op til valg næste gang? ... kunne godt bruge en mand som dig i skatteministeriet happy.gif

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest peter

Til jeres info blev jeg reddet på målstregen. Jeg fik et brev fra mægleren jeg brugte sidste år, som tilbyd at udfylde alle relevante papirer gratis og samtidig udfylde min selvangivelse til Skatteverket...... Vi mødtes på hans kontor Länshem (Limhamn) og 20 min. efter var vi færdige!!! SÅDAN..........

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Du vil blive beskattet af fölgende i korte träk: Salgspris - köbspris - köbsomkostninger (dokumenteret) - salgsomkostninger (dokumenteret) - forbedringesudgifter inden for de seneste 5 år(minimum 5.000 skr) = det du beskattes af. Med mindre at, det det hele bruges som indskud i en ny bolig, så henstår det bare det til näste gang. se envidere www.rsv.se Tag en reavinstkalkyl her: http://www.nordea.se/lan/bolan/bolan.html Så kommer det ud i kroner til skattefar.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Beskatning af boligsalg i Sverige: I vil altid blive beskattet af salget af jeres bolig i Sverige hvis i flytter til Danmark igen, fordi: Når i bor i Sverige og arbejder i Danmark er jeres hovedskattekontor i Sverige, Danmark er bare en filial til dette, selv om det kun er der i henvender jer. Når i flytter tilbage så vil Sverige sende kravet til det Danske skattekontor som så vil indkrasse disse penge. Ja det er ikke for at lave en dårlig dag for nogen, men skattefar kan mere end det samlede CIA, FBI og lignende. Vidste i for iøvrigt at børnebidrag til børn i Danmark kan i ikke trække fra når i bor i Sverige og arbejder i Danmark!! Jeg har heldigvis ikke det problem, men i sverige findes dette fradrag ikke, og i Danmark kan du kun trække dèt fra som vedrører opretholdenlen af dit job, = bolig og bil!! Jo Ørestadsintegrationen leder jeg stadig efter, for mig er der bare 2 lande, Danmark og Sverige med hver deres love. Jeg har ellers skrevet meget til bla. Nordisk råd (Poul Schlütter), men han er vist også bare forvirret af situationen. Det hele er besværet af, at i Danmark kräver de både kommuneskat og statsskat af lönmodtagerne, i resten af Norden kräver de kun kommuneskat af lønmodtagerne, statsskatten som der hedder arbejdsgiverafgifter kräves op af arbejdsgiverne, så mellem Sverige-Norge, Sverige-Finland og Norge-Finland findes disse problemer ikke. I resten af verden har mange danskere også problemer med den danske skatteväsen, jeg holder selv bladet "nyt fra danmark" www.nytfradanmark.dk Men tak de danske politikere for alt dette bövl.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest bj

Hvad så hvis man flytter til et helt tredje land? Og "glemmer" at melde flytning til Svenskerne. Så får de jo lidt svært ved at finde en.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest nikolaj

Peter: Lige for at opsummere. Du skulle tilføje salget på et bilag til den svenske selvangivelse? Og eftersom det var et salg i 2004 skal det først på 2004 selvangivelsen som vi modtager i 2005 = skattebetaling 2005?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest michaelbo

Vrøvl Caspar ! JVF. de ny grænsgængerregler er underholdsbidrag fradragsberettigede. Told og skats hjemmeside !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest michaelbo

Det var så lidt happy.gif Caspar Told og Skat har oplyst (efter opringning)at der fradragsmæssigt ikke vil være ændringer for almindelige skatteydere.JaJa nu må vi se ! ok for først gang i mit arbejdsliv (25 år) er skatten faktisk gået ned, men det skal Trotski nok få ændret når han kommer til. (hans eget udsagn)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest tim

Har en gammel sag kørende med de svenske skattemyndigheder, hvor vi selvfølgelig ikke er enige - ergo er det blevet en sag ! Er nu nået til et punkt, hvor man siger; "så får de sgu ikke en skid"... Hvad kan de (svenske myndigheder) reelt set gøre, når man nu er bosiddende i DK igen ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jesper

Tim: De kan køre dig lige så meget igennem inkasso-møllen som herovre. Gæld er ikke bange for grænser - og især er svenskerne gode til at bruge inkasso-firmaer med store skumle kuverter. Det er egentlig meget simpelt: Betaler du ikke, så ryger du på listen over dårlige betalere - og lige så vel som kronofogden kunne hente dine ting i SE, så kan han gøre det i DK. Dog bliver det nok bare "out-sourcet" til den danske instans af slagsen. Dog kan den danske foged ikke hive penge direkte fra din konto (hvis du skylder) - men det kan den i SE! Der er snak om at det samme skal kunne lade sig gøre i DK i fremtiden. Præcis som her i SE, samt Norge og Finland. Vil du gemme dig for kreditorer, så skal du, som hovedregel, ikke gøre det i et EU-land ;o)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jannik

Hej, jeg overvejer at købe mig en lille lejlighed i Malmø, fordi jeg er blevet sagt op her hvor jeg bor i Rødovre. Jeg har kigget på en del indlæg herinde om forskellige emner, og det er et ret godt forum det her. Jeg forstår altså ikke helt alt det her med skatten, man skal betale, når man sælger igen (hvis ik man køber en ny lejlighed i Sve) - er der én, der forklare mig det? Hvis nu jeg tjener 50.000 SEK eller 100.000 SEK, og jeg gerne vil have overskuddet med til Sjælland igen, hvad tager skatten så? Tager skatten i Danmark også noget af det eller hvad?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites