Jump to content
Admin

Selvangivelse

Recommended Posts

Selvom man fortsat betaler sin skat i Danmark, gør de danske myndigheder sig åbenbart ikke den ulujlighed at indsamle oplysninger om ens indkomst og fradrag, som de normalt gør.Jeg har lige modtaget min selvangivelse og den er fuldstændigt tom. Så er det jo godt at man gemmer sine årsopgørelser.........DOH !!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest peter

Prøv at bede om et møde på skatteforvaltningen, vedr. tvivl om udregning af en kompliceret kørsel til fradrag. Så skal du bare se hvor meget de kan se på deres mainframesystem, der er både navn og adresse på din arbejdsgiver(e), og ansættelsesperioder m.m. Og så kan de jo liiige hjælpe med at udfylde resten også :-) De er jo en servicefunktion, der tager sig "godt betalt", derfor kommer jeg troligt grundet 2 jobs altid og beder dem regne det hele ud, da jeg spiller dum og siger at uanset hvad jeg skriver, siger de altid det er forkert, værsgo`her er selvangivelsen, og jeg har god tid :-) En eller anden har vel udstedt et skattekort til dig. Hvis ikke de har oplysningerne, kan du jo spørge om det er iorden at de skriver 50kr. på i samlet årsindkomst?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest peter

Jeg har lige købt lejlighed i Malmø og lånt gennem Nordea i Sverige. Opgiver de renteudgifterne til den danske stat, eller skal jeg selv gøre det!!? Er der nogen af Jer som har haft problemer med at få anerkendt kørselsfradrag fra Sverige til arbejdsplads i DK? Hvis man nogle dage tager toget, kan dette trækkes fra i skat? Hilsen Peter K

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest michael

Jeg har snakket med skatteforvaltningen nettop vedr. selvangivelse og jeg ringede der ned og de pålyser så tallene til en, derefter er det bare at skrive dem på, det er ok syntes jeg. Men hvis man ejer en lejlighed eller villa skal man så beskattes af ejendomsværdien på sin bolig i danmark ??? Det sagde de nemlig, er der nogen som kan svare på dette.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har endelig langt om længe modtaget min danske selvangivelse og der er alle beløb fra DK påført. Det er åbenbart op til arbejdsgiver-kommunen, om de "gider" påføre tallene, men det må man kunne forlange, da de jo har tallene i systemet. Prøv evt. at gå ind på tast-selv-servicen, for der ligger hele din selvangivelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest mic2

Ok det kan jeg da prøve, men jeg er lidt forvirret over at ens boligværdi i sverige skal beskattes i danmark, specielt når det er en bostadsret. p.s jeg kan se der er andre der hedder michael så jeg kalder mig MIC2

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Til MIC2! På det vejledningsblad, der fulgte med den danske selvangivelse, står der, at man skal udfylde et ejendomsskema, hvis man ejer bolig i Danmark. Det har jeg tolket sådan, at man ikke skal indsende noget, hvis man ejer bolig i Sverige, men det kan jo være at jeg bliver klogere siden eller at nogle FORUM-læsere har en anden viden, som de så meget gerne må dele med os andre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest mic2

Ja sådan tolker jeg det også. De kan jo bare lave nogle regler og sende til alle der flytter til sverige pr. automatik det ville da være næmmere både får os og skatteforvaltningen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest goggeloj

For det første, hvis man flytter midt i et skatteår, så får man et udfyldt selvangivelse første gang! Hvilket igen vil sige, at man skal udfylde et ejendomsskema, for den givne periode, man har ejet lejlighed/bolig i DK medmindre man stadigvæk ejer noget i DK. Man skal ikke indsende noget, når man ejer bostadsrät i Sverige! Er dog ikke klar over vedr. fast grund med ejerbolig (hus). De efterfølgende år vil der så ikke så noget på ens selvangivelse og ej heller have mulighed for at taste noget ind via telefonen eller internettet. Så man skal have alle papirer klar, hvad enten det er lånene fra DK og eller Sverige, da man kan få fradrag af renterne! De beregner et års gennemsnitkurs, hvis man har optaget et lån i Sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest anonym

Hvis der mangler oplysninger på selvangivelsen så prøv at anmod det danske skattevæsen om en R75- opgørelse, heraf fremgår alle de oplysninger som er indberette til det danske skattevæsen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest fie

Jeg vil gerne spørge "Goggoloj", hvorfor der ikke skulle komme til at stå noget på selvangivelsen udover det år, man flytter. Hvis man arbejder i DK og stadig betaler til DK, får de jo stadigvæk alle oplysningerne, ikke?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest goggeloj

Hej Fie, Det er korrekt, at de (told & skat) får opsamlet alle oplysninger og kunne i princippet bare printe dem ud som normalt!! Men det er deres procedure, at de nu engang ikke gør det! Jeg fik selv den klare melding om det, da jeg var hos Told og Skat for at få ændret forskudsopg. Hvorfor må du ikke spørge mig om det!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest anonym

Man kommer hurtigt til at se sit gamle fædreland lidt som de gamle stater østpå, ligesåsnart man er flyttet, mange offentlige instanser ser på en som skatteflygtning fra velfærds staten, også selv om man betaler sin skat til dem, og ikke modtager "velfærd". Danmark er et skodland, det opdager man hurtigt når man er flyttet. Håber den "Gamle" regel bliver genoptaget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jam

Er der nogen der kender en revisor, som kan hjælpe hvis man har problemer mht. selvangivelse. Jeg syntes det er svært at finde en der kender de regler som told & skat køre efter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Som det fremgår af denne tråd, har det været meget uens, hvordan man får sin selvangivelse/forskudsopgørelse. Jeg kan fortælle, at jeg netop har modtaget en forskudsopgørelse med næsten alle oplysninger udfyldt. Det eneste, der mangler er mine renter, og det er vel meget naturligt, da KBH's kommune endnu ikke ved, hvad jeg har af renteudgifter. Så måske lys forude.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest goggeloj

Heh...ikke for at glemme at man også skal attestere, at man har en konto i udlandet vedr. renteindtægter ifm. forskuds-/selvangivelse. Attestationen findes på følgende link: http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=73344&ov_id=0 Men hvis man kender sine renteudgifter +- nogle få tusinde kr. grundet kursen i løbet af året etc., så kan man sagtens få forskudsopgørelsen ændret uden dikkedarer! Men de kan godt finde på at kræve en budgetteret renteudgift fra banken af vedr. forskudsopg. Og ifm. selvang. så gem årsopg. vedr. renteudgifterne! Det kommer jo en til gode ved at gemme på alle årsopgørelserne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

En rigtig rigtig god idé når i skal lave jeres selvangivelse er, som allerede nævnt, at rekvirere en R-75'er fra jeres tidligere bopælskommune (dér skal i selv ringe til kommunen og bede dem om at sende den! - i foråret). Da vi jo som nævnt skal oplyse om renteindtægter på udenlandske konti kan I på R75'ere se nøjagtig hvilke konti der allerede er oplyst. Så risikerer I ikke at oplyse dobbelt og altså forkert i tilfælde af at den svenske bank allerede har oplyst om det. En anden god ting ved R75'eren er at den giver indsigt i hvad der egentlig bliver oplyst til skattevæsenet og derfor er med til at fremme forståelsen af hvordan selvangivelsen bliver udarbejdet ... samler I derfor Jeres årsopgørelser kan i selv være med til at kontrollere at skatteligningen bliver korrekt - den kan jo også blive korrekt på en positiv måde ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hejsan! Ja, så var det altså min tur til at modtage en selvangivelse, som var totalt blank. Jeg ringede selvfølgelig til skattekontoret i min fraflytningskommune (Kbh.) og fik at vide, "at sådan er det altså!" At jeg påpegede, at de havde alle oplysninger, i.o.m. at jeg kun har arbejde i DK, hjalp ikke en dyt - "Du kan bare selv udfylde det hele, sådan er reglerne". Da jeg så forklarede "damen", at jeg aldrig havde fået nogen slutopgørelse for 2001 (det år jeg flyttede) undersøgte hun sagen (det tog 8 min.!) og kom tilbage og fortalte mig, at jeg skulle bare lige indsende 2 nye selvangivelser for 2001. En for de måneder, jeg boede i DK og en for resten af året. Da jeg spurgte, hvorfor jeg ikke havde fået det at vide sidste år, da jeg henvendte mig, fordi jeg havde fået for lidt tilbage i overskydende skat, bl.a. fordi jeg jo havde betalt kirkeskat, svarede hun, at det kunne hun ikke forklare, men "sådan skal du altså gøre"! Tak for sangen - jeg sluttede af med at sige til hende, at jeg vist hellere måtte kontakte Poul Schlüter, så vi kan få rettet op på tingene. Ja, jeg indrømmer, at jeg er rasende. De vil fandme godt have vores skattepenge, men yde bare minimum at service, det vil de ikke. Jeg synes, det er totalt urimeligt, at de ikke kan ydfylde selvangivelsen med de oplysninger, de allerede har og så lade os selv udfylde resten, hvis der er mere. Hvad mener I andre?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Må indrømme at det ikke lyder som den normale fremgangsmåde ... Men man kan vist ikke forvente det store når man er bropendler (kan man hermed konkludere!). Hvis de ikke kan udfylde dine selvangivelser og du bliver bedt om at gøre det kan du, hvis du er fotrolig med selvangivelsen, rekvirere en R-75 blanket fra kommunen. Alle oplysninger fremgår af R-75'eren, undtagen befordringen. Husk at R-75'eren skal rekvireres for det pågældende indkomstår (2001 i dette tilfælde).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites