Jump to content
Guest thomas

Red satuen, hjælp søges fra jer.

Recommended Posts

Guest thomas

På E4 mellem Helsingborg og mod Stockholm, se vi på en Søndagstur i Nordskåne en statue inde ved en rasteplads omkring Skånes Fagerhult. Det er af den lokale frygtede Friskytte leder Bendt Mogensen, der samlede 1000 lokale friskytter en af gangene hvor Skåne blev overfaldet. Det var under den frygtelige Horns krig, der gik meget hårdt ud over civilbefolkningen. Bendt Mogensen faldt i Markaryd, efter at have kæmpet imod invasions styrkerne i grænseområdet. Horn han var meget brutal ved Skåningene, og pralede af at have hugget civile ihjel, hvor de end mødte dem. Lokale Svensksindede har været så venlige at vælte statuen omkuld således at hænderne og geværet er brækket af. Jeg postede billedet rundt til en Skånelands mailingliste, og nu er der gang i sagerne. Helsinborg Dagblad skriver en artikkel om dette, og jeg ved at Dansk Skånsk Forening er vidende om dette også, de udbad sig et billede af statuen og skaderne. Hvis i vil, og har interesse i denne historie, så kan artiklen læses på nedestående link. Venligst stem i afstemningen om statuens skal reddes. Jeg vender tilbage med mere når det evt. sker noget i sagen. Bemærk at denne stue har betydning for Skånes mangeårige forbudte (sande) historie, og betyde omend mere for skåningene end Niels Juel statuen for københavnerne. Iøvrigt vil skåningene gerne have morderen og krigsforbryderen Stenbrock væk fra torvet i Helsingborg, manden som myrdede civile Skåninge i hobetal. Ham har de været tvunget til at se på i mange år, og deres egne statuer er meget værd for dem selv, trods den "offentlige" (læs: forsvenskningen) mening påtaler dem at syntes andet. Hjælp med en lille stemme ...hjælp med aldrig at glemme. http://www.hd.se/ArticlePages/200310/27/20031027161010_hd/20031027161010_hd.dbp. shtml

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites