Jump to content
Guest ingemar

Sverige - en imperialistisk stat!

Recommended Posts

Jeg kan så fortælle dig at denne debat aldrig vil blive taget op på regeringsniveau. Skåne er Svensk og under Sveriges suveræne råderum. Den mest sandsynlige politiske håndtering' date=' vil være at lade skåningene kræve mere selvbestemmelse og i fremtiden en form for selvstyre inden for Sverige.[/quote'] Vi har et dansk mindretal i Slesvig på 50.000. De bliver taget ganske meget alvorligt på regeringsplan. Jeg ved ikke hvor meget de rent økonomisk bliver støttet fra staten, så hvis der er nogle der ved det, så skriv det endeligt. Skåneland derimod har regeringen helt lukket øjnene for. Er det fordi man ikke ønsker flere problemer med mindretal og er ligeglade med de 1000 års dansk kultur der er i det gamle Østdanmark. Jeg ved det ikke, men jeg tror desværre at det er sådan.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vi har et dansk mindretal i Slesvig på 50.000. De bliver taget ganske meget alvorligt på regeringsplan. Jeg ved ikke hvor meget de rent økonomisk bliver støttet fra staten, så hvis der er nogle der ved det, så skriv det endeligt. Skåneland derimod har regeringen helt lukket øjnene for. Er det fordi man ikke ønsker flere problemer med mindretal og er ligeglade med de 1000 års dansk kultur der er i det gamle Østdanmark. Jeg ved det ikke, men jeg tror desværre at det er sådan.
Man kan finde en liste (måske komplet?) over mindretallets institutioner i Sydslesvig her: http://www.gkflensborg.um.dk/da/menu/InfoSydslesvig/DanskeMindretal/Organisationer/ At sammenligne Sydslesvig og Skåne er lidt som pærer og bananer. Sydslesvig blev afstået i en nyere og mere oplyst tid og set med mine øjne kan dette forklare en stor del af forskellen i det offentliges fokus på områderne. Dog mener jeg personligt ikke at det er smart at forskelsbehandle danske mindretal ud fra geografiske forhold. Set i lyset af at danskerne i Skåne nok snart runder de 10.000, så kunne det da sagtens tænkes at en forening som Øresundsborger kan få strikket nogle intiativer sammen, så den danske stat kunne være med til at finansiere nogle kulturelle projekter, såsom en afdeling for danske bøger på Malmø's hovedbibliotek eller måske en dansk-sproget lokalavis, selvom dette nok er meget uaktuelt da svensk let læses af en dansker. Alt i alt er danskerne i Skåne slet ikke undertrykt og jeg forventer da også at der kan ryge nogle kulturkroner herover i fremtiden, måske til at betale nogle danske kunstnere for en sang eller to på Malmø festivalen ;) Med Bologna traktaten i hånden burde det også være muligt for Københavns universitet eller DTU at åbne et fakultet eller to i Malmø/Lund - hvis de ser et formål med det... Så der er mange muligheder, hvis vi ikke stirrer os blinde på undertrykkelse og roskildefred.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvad vil skåningerne og hvorfor er Skåne stadig svensk

Hey og tak for den gode velkomst.. Og ja det er mig fra milihist :) Jeg kunne såmendt bare godt tænke mig at vide om skåne vil være uafhænige, eller om de vil høre under danmark eller sverie.. og så syntes jeg danmark skylder skåne at trække sverie godt i ørene angående de ikke overholder aftalerne og vel stadig ikke gør det... men et eller andet sted er politikerne nok bange for at røre ved det emne.... desuden er det jo altid lidt sjovt at tænke på at sverie gav alle dents eroberede områder tilbage pånær det de tog fra danmark.. det er lidt besynderligt...
Jeg kunne også godt tænke mig at få nogle fakta frem omkring hvad den generelle stemning er blandt skåningerne i spørgsmålet: "Hvis du fik valget mellem at Skåne bliver 1. Helt selvstændigt 2. Selvstændigt i Sverige 3. Selvstændigt i Danmark 4. Genforenet med Danmark 5. Forblive svensk hvad ville du så vælge?" Jeg har ikke kunnet finde nogen form for meningsmåling eller noget der minder om det. Det jeg er sikker på er at der er mange foreninger, både i Danmark og Skåne der har mere selvstændighed og samhørighed mellem Skåne og Danmark på dagsordenen. Grunden til at Skåne ikke blev leveret tilbage ligesom de andre lande Sverige erobrede omkring Østersøen er der nok mange grunde til. De 2 største grunde er nok 1. Øresundstolden 2. Corfitz Uldfelt, den danske landsforræder. Øresundstolden var hovedgrunden til at England, Frankrig og Holland ikke ville støtte Danmark i krigene mod Sverige, lige undtaget Stormen på København. Det var i deres interesse at et enkelt land ikke kontrollerede begge dele af Øresund og kunne opkræve sundtold. De havde dog længe accepteret at de skulle betale sundtold til Danmark-Norge, men det var Corfitz Uldfelt, der med egne usle motiver fik sat tolden så meget op at det provokerede stormagterne til at gå over på svensk side. Efter den Store Nordiske krig i 1720, hvor Sverige tabte, og Danmark var på de sejrenes side, så fik vi ikke noget territorial ud af det fordi det passede stormagterne fint at Danmark ikke kontrollerede begge sider af Øresund og dermed kunne opkræve Øresundstold.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

For det første har Danmark og de fleste andre lande i Europa afskrevet sig muligheden for at kræve krigsskade erstatninger, Revision af grænse områder osv. I Helsinki i 1975. Så vi kan ikke kræve erstatning af tyskland for tyveri/tab under 2 WW eller tabte landområder i tidligere krige. Man kan heller ikke blive medlem af Nato/EU hvis man har verserende grænse stridigheder med sine naboer. Det er så rigtigt at Corfizt Ulfeldt var en tyv og landsforræder, men det var nu ikke ham som satte øresundstolden op. Det var Chr.4 som havde sat landets gode økonomi over styr ved krige og andre uheldige projekter. Vi må heller ikke glemme at det var Chr.4 der "startede" ved at erklære Sverige krig i 1611 (Kalmarkrigen), Vi vandt krigen, men det blev siden meget dyrt for Danmark. Danmark tog ved fredsslutningen älvsborg som pant for en krigs erstatning på 1000000 Riksdaler, som skulle falde i 4 rater. Det var en ennorm sum 1000000 Riksdaler = 10 tønder Guld, som Sverige havde meget svært ved at frem skaffe. Det lykkedes for dem, ved at gennemfører refomer og effektiviseringer, som med tiden gjorde Sverige Langt stærkere end Danmark. Det havde nok ikke været muligt at have gennemført disse reformer hvis Sverige ikke havde været nød til det. Danmark blev ved med at opkræve Sundtold af skibe der passerede Helsingør (selv om vi mistede Skåne) helt frem til 1857 Hvor Danmark Fjernede Sundtolden mod at få et størrer engangsbeløb.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg kunne også godt tænke mig at få nogle fakta frem omkring hvad den generelle stemning er blandt skåningerne i spørgsmålet: "Hvis du fik valget mellem at Skåne bliver 1. Helt selvstændigt 2. Selvstændigt i Sverige 3. Selvstændigt i Danmark 4. Genforenet med Danmark 5. Forblive svensk hvad ville du så vælge?"
Hold da op, du forholder dig overhovedet ikke til hvad jeg har svaret dig i mit sidste indlæg, og så spørger du om disse ting :thumbdown Øv... Jeg føler mig lidt forbigået... Hvorfor stiller du dig ikke ned på Stortorvet og får skåningene til at svare dig på disse spørgsmål? Du ville snildt kunne nå at tale med ca. 200 - 300 personer i løbet af en arbejdsdag, hvis du kan nøjes med afkrydsninger. Så ville du heller ikke behøve at spørge så meget herinde og så kunne du på egen krop opleve reaktionerne på dine spørgsmål. For at være helt ærlig tror jeg ikke at det er Skåningenes første prioritet at blive løsrevet fra Sverige og kaste sig hengivne i Danmarks arme. Desuden er dine spørgsmål akademiske fantasier som intet har med realpolitik at gøre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Rettelser mm.

For det første har Danmark og de fleste andre lande i Europa afskrevet sig muligheden for at kræve krigsskade erstatninger, Revision af grænse områder osv. I Helsinki i 1975. Så vi kan ikke kræve erstatning af tyskland for tyveri/tab under 2 WW eller tabte landområder i tidligere krige. Man kan heller ikke blive medlem af Nato/EU hvis man har verserende grænse stridigheder med sine naboer. Det er så rigtigt at Corfizt Ulfeldt var en tyv og landsforræder, men det var nu ikke ham som satte øresundstolden op. Det var Chr.4 som havde sat landets gode økonomi over styr ved krige og andre uheldige projekter. Vi må heller ikke glemme at det var Chr.4 der "startede" ved at erklære Sverige krig i 1611 (Kalmarkrigen), Vi vandt krigen, men det blev siden meget dyrt for Danmark. Danmark tog ved fredsslutningen älvsborg som pant for en krigs erstatning på 1000000 Riksdaler, som skulle falde i 4 rater. Det var en ennorm sum 1000000 Riksdaler = 10 tønder Guld, som Sverige havde meget svært ved at frem skaffe. Det lykkedes for dem, ved at gennemfører refomer og effektiviseringer, som med tiden gjorde Sverige Langt stærkere end Danmark. Det havde nok ikke været muligt at have gennemført disse reformer hvis Sverige ikke havde været nød til det. Danmark blev ved med at opkræve Sundtold af skibe der passerede Helsingør (selv om vi mistede Skåne) helt frem til 1857 Hvor Danmark Fjernede Sundtolden mod at få et størrer engangsbeløb.
Velkommen til Debatten Pakwhan Tak fordi du rettede op på mine misforståede udtalelser. Du har tydeligvis styr på historien. Det med Helsinki i 1975 har jeg ikke hørt om før. Godt at det kommer med i debatten. Jeg må se at finde noget læsestof om det. Jeg kan godt se at jeg har overvurderet øresundtoldens betydning for at vi ikke fik Skåne tilbage da den først blev ophævet i 1857, som du skriver. Det var jeg ikke klar over. Jeg var af den udbredte opfattelse at øresundstolden spillede en væsentlig rolle. Læs evt denne artikel: http://www.danskskaanskforening.dk/DST/2-05-oresundstolden.htm Det er rigtigt at det var Chr.4 der satte øresundtolden op. Jeg valgte at skrive at der var Corfitz Uldfeldt der fik sat tolden op fordi det var ham der styrede rigets finanser og fik Chr.4 overtalt til det. Jeg har heller ikke så meget godt at sige om Chr.4 eller andre af de generelt inkompetente konger fra den periode. Man kan sige om Chr.4 at han var personlig modig. Han valgte f.eks. at lede søslaget ved Kolberger-Heide hvor han mistede synet på det ene øje af en svensk kugle. Han er er også kendt for at have bygget mange ting som rundetårn og børsen. Som du også skriver, så satte han landets økonomi overstyr ved krige og andre skøre projekter. Han kom f.eks på en ide med at fattige skulle ihværksættes med at fremstille silke. Det viste sig at silkeormene ikke var glade for det danske klima, så han importerede silken istedet. Det færdigvævede silkestof blev dog ikke nogen god forretning selvom Chr. 4 selv købte af det. Produktionen blev nedlagt efter at han døde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hold da op, du forholder dig overhovedet ikke til hvad jeg har svaret dig i mit sidste indlæg, og så spørger du om disse ting :thumbdown Øv... Jeg føler mig lidt forbigået... Hvorfor stiller du dig ikke ned på Stortorvet og får skåningene til at svare dig på disse spørgsmål? Du ville snildt kunne nå at tale med ca. 200 - 300 personer i løbet af en arbejdsdag, hvis du kan nøjes med afkrydsninger. Så ville du heller ikke behøve at spørge så meget herinde og så kunne du på egen krop opleve reaktionerne på dine spørgsmål. For at være helt ærlig tror jeg ikke at det er Skåningenes første prioritet at blive løsrevet fra Sverige og kaste sig hengivne i Danmarks arme. Desuden er dine spørgsmål akademiske fantasier som intet har med realpolitik at gøre.
Det spørgsmål som jeg prøvede at besvare var fra madsholme, som havde skrevet længere tilbage i tråden. Det havde ikke noget at gøre med dit seneste indlæg, som jeg iøvrigt syntes var meget godt, men ikke lige havde et svar til. Jeg tror ærlig talt heller ikke at jeg har lyst til at forholde mig til det nu hvor du fremkommer med finurlige trudsler om at jeg kan stille mig ned på et torv og mærke på egen krop hvordan skåninger vil reagere på mine spørgsmål.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg tror ærlig talt heller ikke at jeg har lyst til at forholde mig til det nu hvor du fremkommer med finurlige trudsler om at jeg kan stille mig ned på et torv og mærke på egen krop hvordan skåninger vil reagere på mine spørgsmål.
Oki, det var måske lidt fornurligt skrevet af mig, for det var ikke ment på den måde at du skulle få bank på stortovet ;) . Det var mere ment som at man udover at stille spørgsmålet kunne se hvordan folk reagerede. Måske, fordi at min opfattelse af debatkulturen herovre er at visse ting får lov at forblive usagt, hvilket er en af forskellene mellem Danmark og Sverige. Så det med at se folks reaktion, skulle blot opfattes som en måde at få lidt mere ud af spørgsmålene på. Når jeg læser mit tidligere indlæg, kan jeg godt se at det kan opfattes som en trussel - det var slet ikke meningen, og iøvrigt kan jeg slet ikke forstille mig at nogle ville reagere ubehageligt på disse spørgsmål - måske kun lige trække på smilebåndet ;). Det ville da i hvertfald være en happening at lave en sådan mini-folke afstemning. :laugh: Nå, men back-on-track. Jeg kan ikke svare på dine spørgsmål, da jeg simpelthen ikke ved nok om hvordan Skåningene generelt forholder sig til dette spørgsmål. For nylig var Ritts forslag om kolonihaver i Skåne til københavnerene oppe at vende i de skånske medier og mit indtryk var at man ikke syntes det var en god ide sålænge der ikke var haver nok til lokalbefolkningen. Derudover var der også nogle sure opstød over at svenskere ikke kunne tage til Danmark og købe sommerhus. Så det er ikke alle danske forslag der vækker jubel herovre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

hmm på rak arm skulle jag tro att det var fler i skåne som skulle vilja ansluta sig till Libanon eller Irak. :) skæmt åsido så ær det en skræmmande tråd ni har hær, det ær precis dessa tankegångar som ær basen før stora konflikter och inbørdeskrig. så jag skulle føreslå alla som gillar territorialkrig att køpa en kalashnikov och bege er till afrika dær ni fortfarande kan få utlopp før era drifter.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Oki, det var måske lidt fornurligt skrevet af mig, for det var ikke ment på den måde at du skulle få bank på stortovet ;) . Det var mere ment som at man udover at stille spørgsmålet kunne se hvordan folk reagerede. Måske, fordi at min opfattelse af debatkulturen herovre er at visse ting får lov at forblive usagt, hvilket er en af forskellene mellem Danmark og Sverige. Så det med at se folks reaktion, skulle blot opfattes som en måde at få lidt mere ud af spørgsmålene på. Når jeg læser mit tidligere indlæg, kan jeg godt se at det kan opfattes som en trussel - det var slet ikke meningen, og iøvrigt kan jeg slet ikke forstille mig at nogle ville reagere ubehageligt på disse spørgsmål - måske kun lige trække på smilebåndet ;). Det ville da i hvertfald være en happening at lave en sådan mini-folke afstemning. :laugh:
Jeg er glad for at det ikke var ment som en trussel. Tror nu alligevel ikke at jeg har lyst til at stille mig på stortorvet i Malmø og spørge folk. Jeg kan ikke selv fordrage at blive stoppet på gaden og udspurgt om alt muligt. Mener du at man skal fjerne øresundsbroen eller er dit "kendemærke" bare en spøg? Hvad er det som helst forbiver usagt i Skåne? Er det tabuemne at tale om Skånes historie og fremtid i det hele taget?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
hmm på rak arm skulle jag tro att det var fler i skåne som skulle vilja ansluta sig till Libanon eller Irak. :) skæmt åsido så ær det en skræmmande tråd ni har hær, det ær precis dessa tankegångar som ær basen før stora konflikter och inbørdeskrig. så jag skulle føreslå alla som gillar territorialkrig att køpa en kalashnikov och bege er till afrika dær ni fortfarande kan få utlopp før era drifter.
På rak arm ville jeg give dig ret i at jeg finder mange indlæg i denne tråd ubehagelige og fulde af national-romantiske forstillinger (fy fan!). Jeg håber ikke at mine bidrag kan læses i dette lys. Jeg har den klare holdning at Skånes fremtid må man lade skåningene om. Vi skal som danskere her i Skåne slet ikke blande os i dette spørgsmål, men i stedet fokusere på at løse de praktiske problemer der opstår i en Øresundsregion. F.eks. noget så banalt som udlån af bøger, som kan indleveres og sendes til begge sider af sundet, eller gæsteoptrædener af kunstere i øresundsregionen. Alt muligt om Skat, A-Kasse og sygesikring - alle spørgsmål som er vedkomne for vores praktiske hverdag! Kort sagt finder jeg indlæg, som chrmarker's, omkring spørgsmålet om Skånes fremtidige tilhørsforhold uendelig kedelige og fuldstændig uinteressante for Øresundsregionen. Det er et populistisk udtryk for national-romantiske forstillinger der burde høre en anden tidsalder til.
Jeg er glad for at det ikke var ment som en trussel. Tror nu alligevel ikke at jeg har lyst til at stille mig på stortorvet i Malmø og spørge folk. Jeg kan ikke selv fordrage at blive stoppet på gaden og udspurgt om alt muligt.
Chicken :D. Jeg gad nu godt at se folks ansigter når du i fuld alvor spørger om de ikke vil høre under Danmark. Helt ærligt det er jo en kæmpe joke at stille sådanne spørgsmål.
Mener du at man skal fjerne øresundsbroen eller er dit "kendemærke" bare en spøg?
Fjerne Øresundsbroen? Hvordan fanden skal jeg så komme på arbejde!? :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Stil du dig bare på torvet i Malmö og stil spørgsmål :th2: Jeg er ret sikker på at de fleste skåninger helst vil tilhøre Danmark hvis de fik et absolut og ultimativt valg. Men det får vi nok aldrig at vide. Det er som med Danmark og EU, man stemmer med hjertet. Hellere Tivoli, en Carlsberg og Dronning Margrethe end Skansen, Pripps og ham klovnen på slottet i det fjerne Stockholm. Skåne og Sverige, det er som et arabisk proformaægteskab. Den ene har sat sig på den anden. Bare tænk på de følelser den nye pengeseddel med Carl den 11 bragte op til overfladen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Limhamn - Dragør genopstår...og det samme gør spritruten/flygbåtarna :th2:
Hehe, Spritruten - verdensklasse siger jeg bare :th2: Så alle Jer ude på Ön må i så tilfælde forberede Jer på en del støj fra en armada af brølende flyvebåde. :lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kort sagt finder jeg indlæg, som chrmarker's, omkring spørgsmålet om Skånes fremtidige tilhørsforhold uendelig kedelige og fuldstændig uinteressante for Øresundsregionen. Det er et populistisk udtryk for national-romantiske forstillinger der burde høre en anden tidsalder til.
Hvorfor blander du dig så i en denne debat hvis du finder det så uendelig kedeligt og fuldstændigt uinteressant.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvorfor blander du dig så i en denne debat hvis du finder det så uendelig kedeligt og fuldstændigt uinteressant.
Selvfølgeig for at sige til alle hvor uendeligt kedeligt og fuldstændigt uinteressant jeg synes det er :D Ellers er de andre indlæg der beskæftiger sig med historien spændende, så jeg synes ikke at alt du skriver er kedeligt ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites