Guest ingemar Anmeld indhold Skrevet January 28, 2003 Sverige en imperialistisk stat! Under många år hjälpte Sverige befrielserörelser världen runt så dom kunde bilda självständiga stater. Hur ligger det till på hemmaplan? Dom har med våld tagit, Skåne ,Halland, Blekinge samt dom Norska landskapen Jämtland ,Härjedalen samt en bit av Norrbotten plus Gotland. Den Svenska regeringen har inte antytt någonting om sitt imperium som många andra imperium som gett sina områden fria att själv bestämma sin egen framtid. Den Svenska överheten kan inte hur länge som helst förtiga, förfalska historien om dom verkliga förhållandet för sanningen kommer fram förr eller senare, då kan situationen snabbt förändras och det gagnar ingen .Där finns ett traktat som fastställer Skånelands självbestämmande se till att detta efterlevs till fullo. Vi väntar med spänning. Ingemar Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Admin 12 Anmeld indhold Besvaret January 31, 2003 Det er jo altsammen meget godt,Ingemar, men jeg er lidt i tvivl om hvor mange skåninger der deler dit syn på denne sag.Det er min opfattelse at de fleste skåninger for længst har affundet sig med den svenske imperialisme.Eller tager jeg fejl ? Jeg er dog overbevist om at hele integrationen i Øresundsregionen afhænger af at skåninger og sjællænder får et nye og bedre syn på hinanden og at vi nedbryder den psykiske barriere som øresund er, men hvor dan gør vi det bedst ? Forslag modtages. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest ingemar Anmeld indhold Besvaret February 17, 2003 Du har helt rätt det är inte så många som tänker som jag.Det beror på den förfalskning av historien och arbetet att försvenska Skåneländarna som fortsätter än i dag. Det viktigaste i försvenskningen är språket och likriktningen av Svensk kultur och en ekonomisk standard som Sverige hade efter 50-talet. Skåneländarna börjar mer och mer söka efter sina rötter och börja intressera sig för sin historia och börja ifrågasätta Svenskarnas motiv. Skåneländarna har en splittrad identitet efter århundraden av försvenskning och lögner om sin förtid.Det var förbjudet att under 140 år att resa till släkt och vänner i Danmark allt efter tiden gick tappade många kontakten med sitt moderland och försvenskningen lyckades nästan. Nu har vi internet det blir svårare för Sverige att tysta kritiker till det rådande förhållandet. Därför är Öresundsintegrationen mycket viktigt att vi då lär känna varandra på nytt efter 345 år.Det som krävs här i Skåneland är information om hur det ligger till om vår historia och hur Svenskarna har lurat Skåneländarna.Det är vi medborgare som skall påverka våra politiker så integrationen kommer upp på dagordningen.Med tiden kommer gemensamma regler att gälla mellan Själland-Skåne och då kommer integrationen ta fart. Ingemar Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest arne Anmeld indhold Besvaret February 17, 2003 Jeg har en del Skånske venner, de er bange for at udtrykke deres mening, som de siger har den forsvenskning sat sine meget dybe spor. Men Skåninge er stolte menesker det skal man ikke tage fejl af, og mange interesserer sig rigtigt for historien igen, og føler sig bedraget. Det er bare ikke nemt at stå frem, de føler det lidt som at røre ved et tabuemne, hvor man er bange for at blive opfattet som extremist. Nøjagtigt som den Danske invandrerdebat, man bliver udråbt noget grimt hvis man tillader sig at have en mening i et frit land, og det store tavse flertal er måske enige men siger intet. Jeg forstår heller ikke at man snakker så meget om det Danske mindretal i Sydslesvig, når det Danske mindretal i Skåne aldrig nævnes. Er vi så bange for en fortid, hvor 2/5 af Danmarks befolkning blev frarøvet os? Er det så flovt for Danskere at tale om? Mange Skåninge føler de har fået broen hjem, men det er en følelsesladet tid, og intentionerne er store. Nogle kalder Øresundsregionen for Integration, men andre vil kalde det for genforeningen med Danmark. Grunden til at mange Danskere ikke vil tale om det Ingemar er nok at vi herovre bestræber os på at opføre os som mønsterborgere, og gøre alt hvad vi kan for ikke at ødelægge samarbejdet ved at rode op i en gammel krig. Men hvis folk åbenlyst kan flytte herover for at få billige boliger og billige biler, er det vel ikke svært at indrømme at Skåne er Gamle Danmark, og en Skåning er en Dansker, om han så bor på Svensk erobret jord. Beklager Ingemar, jeg tror ikke endnu at Danskerne er klar til helt at støtte din holdning, men det kommer nok med tiden. Giv os et par år, det er nyt for os at genfinde folk som dig, det gør meget ondt i vores historie og nationale samvittighed. Jeg flager Skånsk på altanen, det har jeg fandme ret til. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest per Anmeld indhold Besvaret November 28, 2003 Jag er födt och vokset op i centrale Skåne men jag eller min familie har aldrig fölet os som nationalsvensker, vi er ju af dansk herkomst! Nu bor jag i Småland (det egentlig Sverige) men jag kommer for all tid att vaere skåning og dermed dansk! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
chrmarker 10 Anmeld indhold Besvaret April 10, 2007 Det er måske lidt sent at komme med nyt i denne debat, men bedre sent end aldrig. Per, jeg er glad for at høre at du betragter dig som dansker. Jeg har ikke før hørt om nogen fra Skåne der føler sig som dansker. Skåning, hører man om, at folk fra Skåneland gerne vil kaldes i stedet for svensker, men dansker, det er ihverfald nyt for mig at en skåning gerne vil kaldes det. Det er interesant, fordi at jeg og sikkert også andre danskere, der aldrig har været i Skåne og ikke kender så meget til det gamle Østdanmark godt kan være usikre og tilbageholdne i denne debat. Netop fordi at vi ikke rigtigt ved hvordan vi skal forholde os til det. Jeg er personligt ked af at vi tabte Skåneland mm. til svenskerne og folkemordet svenskerne begik mod de danske skåninger i historiens løb. Jeg ser meget gerne Skåne bliver genforenet med Danmark igen. Der er bare det ved det at skåningerne er blevet forsvensket eller myrdet/dræbt som kanonføde på fjerne slagmarker hvis de modsatte sig det. Det selvom at der i Roskildefredens paragraf 9 blev garanteret at folket i de afståede danske områder måtte beholde dansk lov, ret og privelegier. Hvordan skal vi forholde os til det nu? Er forsvenskningen lykkedes så godt at Skånes indbyggere ikke længere vil genforenes med Danmark? Noget kunne tyde på det da der jo ikke er blevet stillet krav om dette efter at man godt kan det, uden at risikere livet vel at mærke. Hvis man som dansker, udtaler at Skåne hører til Danmark så bliver man let stemplet som en nationalist i negativ forstand og man kan jo også risikere at såre de svenskere der bor i skåne som føler sig mere svenske end noget andet...dem går jeg ud fra der er nogle af, uden at vide det. Det er et meget følelsesladet emne hvor vi danskere, efter min mening, er lidt for generte og opgivende. Jeg håber og tror dog at der i fremtiden bliver meget mere fokus og åbenhed i denne meget interesante debat. Oplysning og atter oplysning om Danmark og Skånes historie, og debat om dets fremtid syntes jeg ihvertfald må være vejen frem. Bare nogle tanker fra mig som er begyndt at lære om Skånes danske historie. Det var heller ikke meget vi danskere lærte om det i skolen. Alle danske skoleklasser burde på et eller andet tidspunkt tage på studietur til Skåne og lære om dets historie....den sande vel at mærke. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jette 10 Anmeld indhold Besvaret April 11, 2007 Bare husk at vi ikke skal harmonisere bilafgifterne, hvis Skåne igen kommer ind under den danske krone :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerborn 10 Anmeld indhold Besvaret April 11, 2007 Det er synd at det ''4''. afsnit i snaphaneserien faldt væk i DR. Men det var muligvis ikke så bekvemt for danskerne. (Et afsnit, eller rettere fristående program, hvor to skånske historikere fortalte historien fra en skånsk vinkel.) Nu kan jeg ikke årstallene 100%, men tænk på følgende: Da Danmark tabte i Skåne i 1670'erne skete det trods megen hjælp av snaphaner og befolkningens støtte. Da danskerne kom tilbage i 1700'erne var der ingen der ville stille sig på den danske side. Man mener at Sverige på den korte tid, ikke kun ved repressalier, men også ved at åbne f.eks. universitet i Lund, og folk fik forholdsvis friere rammer end de havde under dansk overhøjhed. De kunne helt enkelt bedre lide at være en fri svensk provins end en kuet dansk en. Der var også noget med at danskerne, ved tilbagetoget i 1670'erne, brændte byer af, og det var bestemt ikke noget de lokale brød sig om. Historikeren kaldte det en af historiens største fejltagelser. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
chrmarker 10 Anmeld indhold Besvaret April 11, 2007 Velkommen til debatten Fagerborn. Jeg var ikke klar over at der var et 4. afsnit af Snaphanernes krig. Det vil jeg gerne se. Det er rigtigt at danskerne, under den skånske krig 1675-1679 brugte den brændte jords taktik. Det var ved tilbagetrækningen fra Christiansstad i 1678. Jeg mener også at det var en fejl. Det er dog det rene vand i sammenligning med hvad svenskerne gjorde mod skåningerne. Der kan findes mange interesante artikler om emnet her http://www.forumscaniae.net/historia/welcome.html Specielt denne artikel fortæller om hvordan danskvenlige skåninger blev behandlet. http://www.forumscaniae.net/historia/dk_snapphanar.html Ifølge Roskildefreden fra 1658, paragraf 9...læs den her http://www.oresundstid.dk/dansk/oresundstid/1600/kilder.htm ...skulle folk i alle de afståede danske områder beholde dansk lov, ret og privilegier. Det betyder at skånske lov stadig gjaldt efter den svenske overhøjhed overtog styringen. Da denne paragraf også var der i alle de senere fredstraktater mellem DK og SV så kan man vel med god ret sige at Skånske lov stadig gælder i Skåneland. Det ville være interesant at se hvad der skete hvis nogen krævede paragraf 9 overholdt idag. Paragraf 9 blev aldrig respekteret af svenskerne og der blev omgående sat en forsvenskning igang. Etnisk udrensing, forbud mod alt dansk og omgang med danskere, svensk hjernevask mm var hvad den stod på for alle der ikke flygtede til Danmark eller blev tvangsudskrevet til kanonføde på slagsmarker i baltikum. Jo, der blev også brugt mere subtile metoder, som oprettelse af universitet i Lund, men det var jo nok mere for at trække betydningsfulde opsvenskere til. Den jævne skåning var nok ret ligeglad med det. Skatten blev også sat op med 300% af svenskerne. Da Danmark forsøgte at befri skåne i Den stor nordiske krig (1700-1720) ...læs om den her http://www.milhist.dk/svenske_krigene/store_nordiske/store_nordiske.htm .....var der ikke mange snaphaner tilbage. Forsvenskningen og udrensning af alt dansk havde været meget effektiv i den relativt korte periode, så det er forståeligt nok at den danske hær ikke fik nogen betydelig hjælp fra skåningerne i denne krig. Men at skåningerne nu hellere ville høre under svensk overhøjhed det tvivler jeg på. Det er nok mere et udtryk for en mere pacifistisk og afventende holdning der herskede. Plus at de fleste modstandsfolk fra Skånske Krig jo var ryddet af vejen eller flygtet. Hvis der blev udsigt til at Danmark ville vinde krigen så er jeg sikker på at nye snaphaner ville vise sig. Vi så det samme med den danske modstandsbevægelse under 2. verdenskrig. I starten var der ikke mange der gjorde modstand, men efterhånden som det blev klart at Tyskland ikke ville vinde så voksede modstandsbevægelsen i omfang. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret April 11, 2007 Jeg er personligt ked af at vi tabte Skåneland mm. til svenskerne og folkemordet svenskerne begik mod de danske skåninger i historiens løb. Jeg ser meget gerne Skåne bliver genforenet med Danmark igen. Jeg er ikke ked af at Danmark måtte afstå Skåne. For mig er det blot et historisk faktum - intet andet. Diskussionen om hvordan vi forholder os til fortiden idag er at formidle historien så objektivt som muligt og ikke gøre den til genstand for et fornyet had mellem folkeslag. Arvesynd eksisterer ikke i et moderne samfund og som følge deraf findes ikke en eneste nulevende svensker eller dansker at anklage for krigsforbrydelser. Så hvad med at starte en retssag mod afdød? Så kunne dem der har behov for det, få den oprejsning de føler de fortjener og ligesom gøre det historiske regnskab op. Advokaterne vil kun være tilfredse over denne pludselige opstået indtjeningskilde :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
chrmarker 10 Anmeld indhold Besvaret April 11, 2007 Jeg er ikke ked af at Danmark måtte afstå Skåne. For mig er det blot et historisk faktum - intet andet. Diskussionen om hvordan vi forholder os til fortiden idag er at formidle historien så objektivt som muligt og ikke gøre den til genstand for et fornyet had mellem folkeslag. Arvesynd eksisterer ikke i et moderne samfund og som følge deraf findes ikke en eneste nulevende svensker eller dansker at anklage for krigsforbrydelser. Så hvad med at starte en retssag mod afdød? Så kunne dem der har behov for det, få den oprejsning de føler de fortjener og ligesom gøre det historiske regnskab op. Advokaterne vil kun være tilfredse over denne pludselige opstået indtjeningskilde :) Det er ikke min mening at opildne til had mellem folkeslag. Det er min mening at få sat fokus på Skånes historie. Dette kan jo nok blive følelsesladet og da der ikke er så meget i historien der skaber broderskabfølelser for svenskerne, så kan jeg godt se at det kan opfattes som rebelsk. At historiens sandhed skal frem i lyset på en objektiv måde er jeg helt enig i. Skåningerne har jo fra 1658 og helt op til vore dage været frarøvet den mulighed at lære om deres egne rødder og sande historie. At skåne ikke bliver genforenet med Danmark i nær fremtid er der nok ikke uenighed om. Der er dog en tendens til at skåningerne ønsker mere og mere selvstændighed og samhørighed med Danmark så måske engang om mange år så vender stemningen og så bliver det interesant at se hvad der sker. Men mit romantiske billede af et samlet og helt Danmark som fra før 1658 vil jeg dog have lov til at beholde.:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerborn 10 Anmeld indhold Besvaret April 11, 2007 Jeg ville bare lige pege på at det ikke var så sort og hvidt, ja næsten nationalromantisk, som det fremstod i emnet her inden. Jeg ved godt, og det fremgik også (ihvertfald delvis) i Snaphaner, at svenskerne var nogen værre barbarer. Med pæle og sådan noget, det ser man kun silhouetter af i serien, det kan mine sarte øjne slet ikke tåle at tage stilling til, særligt ikke her lige før sengetid.) Faktaepisoden hedder ''Snapphanarnas Krig'', det kan man søge på på SVT.se men desværre er der kun lige et 29 sekunders klip tilbage. Tænk en gang på Sydslesvig efter 1864, hvor hurtigt det gik at fortyske området. Eller måske rettere, hvor hurtigt det gik at afdanske det. Ligesom Skåne. Det sad ikke så forfærdeligt dybt .... Skåne er Skåne hvad enten kongen eller dronningen eller præsidenten sidder i København, Stockholm eller Uzbekistan. Det er lidt som at bo i et eget land inden i et andet. Som Tibet er i Kina Nej, det var et dårligt eksempel. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
chrmarker 10 Anmeld indhold Besvaret April 12, 2007 Hvad går der galt for historieundervisningen Jeg har aldrig hørt om begrebet fortyskning i de tabte danske områder efter 1864. Den del af historien vil jeg meget gerne vide mere om, så hvis der kan henvises til et sted jeg kan læse om det vil jeg blive glad. Danskernes situation i Sønderjylland og Slesvig efter 1864 kan slet ikke sammelignes med dem i Skåneland efter 1658, eller måske nærmere 1678, da det var der forsvenskingen for alvor gik igang. Læs evt denne....noget lange, men utrolig interesante og detaljerede tale af Søren Espersen. http://www.soerenespersen.dk/flora/flora.asp?page=2162 Jeg syntes han har ret i at det er forbavsende lidt vi danskere har lært om Skånes historie i forhold til hvor meget det har betydet for Danmark. I lang tid var Lund DK's kulturelle centrum...vores hovedstad. Hvorfor fik vi ikke sådan noget af vide i skolen. Var det mig der sov i den time. Jeg tror det ikke for historie var et af mine yndlingsfag. Jeg kan forstå hvis skolerne i Skåne og det øvrige Sverige ikke har gået så meget op i det, men at de danske skoler heller ikke har, det forstår jeg ikke. Hvad går der lige galt med historieundervisningen i DK?? Jeg er også igang med at læse den bog, som Søren Espersen nævner, der i 40 små kapitler fortæller om DK's historie fra vikingetid til nyere tid. Det eneste der er nævnt om Skåne er at vi tabte det til Sverige i krigen 1658.!!??? hvad går der galt.....Skåne har været DK's mest betydningsfulde landsdel i omkring et årtusinde.....lige siden man begyndte at trække landegrænser op, og så bliver det i historiebøgerne reduceret til en kommentar om at vi tabte det til Sverige. Det er da for ringe. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret April 13, 2007 Der var ikke noget "4" afsnit til "Snapphaner", men derimod et dokumentarprogram, som blev vist i DR1 før serien. Desværre, for det var en rigtig god udsendelse, som fortalte i dybden om "sagen". Faktisk var dokumentaren bedre og mere spændende end serien, som efter min mening, på nogle punkter, var dårlig og meget set med svenske øjne. Men også i Sverige er man nu begyndt at undervise i skolerne om de faktiske forhold, også det med udrensningerne af det danske sprog. Det har ikke været at læse om i de svenske skolebøger tidligere. Så vi er vel på ret vej. M.h.t. om vi er skåninger, dansker eller svenskere. Vi er jo danskere, der nu er blevet svenskere (på papiret ) og kan vel nærmest sammenligne os med skåningerne, så derfor regner jeg mig i dag for skåning.:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
chrmarker 10 Anmeld indhold Besvaret April 13, 2007 Godt at høre at man i Sverige er begyndt at undervise i den sande historie. Der er mere læsning her for de intereserede. Det handler blandt andet om Øresundsbroens påvirkning til at hele sårene efter Roskildefreden 1658. http://www.danskskaanskforening.dk/lit_broentilbage.htm Angående Roskildefreden. http://www.oresundstid.dk/dansk/oresundstid/1600/kilder.htm Er der ikke nogen der har prøvet at få paragraf 9 overholdt? Den gælder vel stadig selvom den nok ikke giver så meget mening for skåningerne idag. Man kunne jo med god ret påstå at dansk lov stadig gælder i Skåne, ifølge traktaten. Det ville da ihvertfald være interesant at se hvad internationale domstole og organisationer siger til det hvis vi rejste kravet. Det mest anstændige ville selvfølgelig være at skåningerne selv rejste kravet og sådan bør det også være efter min mening. Men det officielle DK kunne da godt vise lidt mere interesse for sagen syntes jeg. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret April 13, 2007 Hvad med en bytur, hvor skånes/Malmø's fortid kunne vises? Jeg besøgte St. Petri da jeg lige var ankommet til Malmø for første gang. Overrasket var jeg over at se at nogle af teksterne på grav-stederne inde i kirken stod på dansk! Var der ikke også noget med Malmø slottet inde i kongens park var dér hvor den første danske mønt blev hamret sammen? Om der andre steder ved jeg ikke, men det kunne da være sjovt at brænde noget tid af på det. Se historien "live" om I forstår - så hvad med noget urban-exploring? :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
chrmarker 10 Anmeld indhold Besvaret April 13, 2007 De første nordiske mønter blev slået i Hedeby i begyndelsen af 800 tallet. Har jeg læst her: http://www.graenseforeningen.dk/artikel/3376 Den mønt som anses for Danmarks første lod Svend Tveskæg slå i Lund i 995, som dengang var Danmarks hovedstad. Har jeg læst her: http://www.nationalbanken.dk/DNDK/money.nsf/side/Erindringsmoent_i_anledning_af_1000-aaret_for_den_foerste_officielle_danske_moent!OpenDocument og her: http://www.finse.dk/trelleborg.pdf København blev ikke grundlagt før i 1167 tallet, af Biskop Absalon fra Lund, som en fæstningsby ved et fiskerleje. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret April 13, 2007 Hvad med en bytur, hvor skånes/Malmø's fortid kunne vises? Jeg besøgte St. Petri da jeg lige var ankommet til Malmø for første gang. Overrasket var jeg over at se at nogle af teksterne på grav-stederne inde i kirken stod på dansk! Var der ikke også noget med Malmø slottet inde i kongens park var dér hvor den første danske mønt blev hamret sammen? Om der andre steder ved jeg ikke, men det kunne da være sjovt at brænde noget tid af på det. Se historien "live" om I forstår - så hvad med noget urban-exploring? :) Det lyder faktisk som en rigtig god ide.. det kunne være spændende. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jette 10 Anmeld indhold Besvaret April 15, 2007 Det lyder faktisk som en rigtig god ide.. det kunne være spændende. Ja, og der er vidst organiserede by-ture med svensk guide Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
madsholme 10 Anmeld indhold Besvaret April 17, 2007 Dejlig debat... som vi også har haft lidt på milhist.dk det store spørgsmål fra mange danskere er vel enlig hvad vil Skåne? Vil de tilbage til danmark? Vil de være selvstændige? Vil de forsætte med at høre til Sverie? Personligt syntes jeg det er en skam at historiek gik som den gik, og 2/5 dele af Danmark blev tabt. Enlig mest pga alt den historie der også blev tabt.. Angående Roskildefreden, så gælder den vel i prinsippet stadig, og hvis den gør det har sverie vel ikke overholdt den, og i så fald så er der vel "krig".. Eneste jeg savner er danske politikere i det mindste tager sagen alvorligt og i det mindste melder ud om man er interseret i at få skåne igen eller ej. Så ku skåne så finde ud af hvor de ser dem selv høre til... tror også mange danskere godt ku tænke sig at vide om skåne vil høre til danmark eller hvad skåne enlig vil... og det med sverie og tyskland havde planlagt at dele danmark mellem sig i 1914, nogle der har nogle artikler om dette? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
chrmarker 10 Anmeld indhold Besvaret April 17, 2007 Roskildefreden og Skånes fremtid Velkommen til debatten Mads. Jeg kan godt huske en Mads fra www.milhist.dk historie debatten. Går ud fra at det er dig :) Jeg har lige lånt bogen "Skåne Vort Glemte Land" af Kjeld B. Nilsson. Han giver i det sidste kapitel nogle svar på vores spørgsmål. Kan varmt anbefale bogen. Realiteterne er at der med Øresundbroen nu kun er 25 km fast motorvej og jernbane fra Malmø til København mod 700 km fra Malmø til Stockholm. Dette gør op med de gamle forestillinger om at Øresundet skiller Sjælland fra Skåne. Lad det gro sammen som naturligt hører sammen. Det tror jeg på vil ske. Ikke lige med det samme, men gradvist over en årrække. Hverken i dansk eller svensk historie undervisning nævnes Roskildfredens paragraf 9. Efterhånden som det går op for alle at den eksistere så tror jeg at der vil ske et skred i denne debat. Danmark kunne ihvertfald passende med 300 års forsinkelse lægge pres på Sverige for at få den overholdt. Det kunne DK også passende have gjort efter den Store Nordiske Krig 1720, men nej. Der er ingen tvivl om at den stadig gælder, så se nu at få gjort noget ved det, tak...bedre sent end aldrig. Det som Roskildefreden egentlig siger er at Skåne har ret til selvstændighed. Ret til egne lov, ret, egenart og sprog. Blot som svenske statsborgere. Det er mit indtryk at skåningerne aldrig er blevet svenskere i hjertet, kun på papiret. De ønsker selvstændighed. Og det skal Danmark støtte dem 110% i. I 1991 var Danmark de varmeste fortalere for at give de baltiske lande selvstændighed. Hvordan går det med vores brødre på den anden side af Øresund? Det er ikke til at begribe at vi helt har glemt dem, eller ihvertfald ikke aktivt har prøvet at få sat magt bag paragraf 9 og knytte det tættere på Danmark igen. Den svenske disrespekt for den danske kultur og sprog i skåne skal stoppes. Jeg tror på at Skåne engang får selvstændighed. De har ihvertfald meget gode kort på hånden hvis de vælger at spille dem. Hvis skåningerne får selvstændighed og de så hen ad vejen vælger at knytte sig tættere på Danmark end Sverige så skal de være mere end velkomme i vores fællesskab. For at blive i den historiske terminologi så kunne man jo forstille sig at Skåne tilbyder det gamle moderland en Personal Union. Som dengang med Norge eller dengang hvor Dronning Magrethe D. 1. var regent over hele Norden. Idag lever vi i en mere human tidsalder hvor det er muligt at rette op på fortidens uretfærdigheder. Så lad os komme igang. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
madsholme 10 Anmeld indhold Besvaret April 17, 2007 Hey og tak for den gode velkomst.. Og ja det er mig fra milihist :) Jeg kunne såmendt bare godt tænke mig at vide om skåne vil være uafhænige, eller om de vil høre under danmark eller sverie.. og så syntes jeg danmark skylder skåne at trække sverie godt i ørene angående de ikke overholder aftalerne og vel stadig ikke gør det... men et eller andet sted er politikerne nok bange for at røre ved det emne.... desuden er det jo altid lidt sjovt at tænke på at sverie gav alle dents eroberede områder tilbage pånær det de tog fra danmark.. det er lidt besynderligt... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret April 17, 2007 Eneste jeg savner er danske politikere i det mindste tager sagen alvorligt og i det mindste melder ud om man er interseret i at få skåne igen eller ej. Jeg kan så fortælle dig at denne debat aldrig vil blive taget op på regeringsniveau. Skåne er Svensk og under Sveriges suveræne råderum. Den mest sandsynlige politiske håndtering, vil være at lade skåningene kræve mere selvbestemmelse og i fremtiden en form for selvstyre inden for Sverige. De tider er forbi hvor territorier betyder noget. Det mest vigtige i dag er handel. København har allerede i dag en gevinst ved at have Skåne som nabo, se blot hvor mange der pendler til job hver dag og holder hovedstaden op i et højt gear. Det kunne dog være til en meget stor gensidig fordel om København og Malmø kunne indgå i en fælles økonomisk zone. Men det har den svenske regering allerede afvist. I øvrigt tvivler jeg meget stærkt på den juridiske gyldighed af Roskildefreden som andet end et historisk kuriosum, der næppe ville kunne gå som et brugbart aftalegrundlag mellem to suveræne stater. Roskildefreden blev også skrevet i hast og var egentlig ikke "frivilig" da Danmark i den grad var presset i aftaleøjeblikket. Danmark og Sverige har da også ved senere lejligheder brudt aftalen, så skal vi ikke blot begrave alle romantiske forstillinger om Danmark og danskerne som "befriere". Skåningene er deres egne og de kan sagtens selv finde ud af hvad de vil. Sidste gang Roskildefreden blev forsøgt brugt, var af Oluf Palme da Danmark begyndte at bore efter olie ved Hesselø. Han hævdede at Sverige havde suveræniteten over boreområdet ifølge Roskildefreden, men han må blot have været i sit spøgefulde hjørne, da Stockholm ikke gjorde mere ud af dette spørgsmål :D og det med sverie og tyskland havde planlagt at dele danmark mellem sig i 1914, nogle der har nogle artikler om dette? Er det med vilje at du konsekvent skriver "sverie" uden "g"? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret April 17, 2007 Skån tilbage til Danmark - ren utopi. En 350 år gammel aftale indgået mellem 2 stater, der dengang var styret af noget, som nu om dage kaldes for militær-diktatur er næppe gældende. Skulle man behandle spørgsmålet nu om dage på moderne vis ville det naturligvis blive afgjort ved en folkeafstemning. En sådan afstemning ville ende med et klart NEJ af en meget vægtig moderne grund: Frygt for ændringer i det offentlige velfærdsapparat. Både Sverige(incl. Skåne) og Danmark er jo kendetegnet ved at have meget store offentlige systemer og velfærdsmodeller, hvor over halvdelen af befolkningen enten arbejder for det offentlige eller er på overførselseindkomster eller anden støtte fra det offentlige. De er bygget op efter de samme grundtanker, og ligner hinanden meget på overfladen, men de konkrete grundelementer og opbygningen er vidt forskellig - lidt ligesom med Betamax og VHS. Skulle Skåne indlemmes i Danmark ville Skåne jo klart være lillebror, hvilket ville medføre at hele den offentlige forvaltning i Skåne skulle laves om og alle sociale støtteordninger ligeså. Folk der modtager penge fra staten er generelt meget bange for ændringer i denne pengestrøm, så de vil klart stemme nej - og siden de udgør over halvdelen af befolkningen har de altså flertal! Så det eneste bare lidt realistiske ville være, at Skåne bad om selvstændighed. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Futz 12 Anmeld indhold Besvaret April 18, 2007 Skæg debat denne her. Minder meget om Kososvo/Kosova problematikken pt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites