thygesen 0 Anmeld indhold Skrevet February 4, 2005 Svenske helligdage Sveriges Riksdag har besluttet, at Sveriges nationaldag, den 6. juni, fremover skal være en helligdag. Samtidig gøres anden pinsedag - der hidtil har været en svensk helligdag - til en almindelig arbejdsdag. Svenska Bankförening har indledt et samarbejde med blandt andet Riksbanken, VPC og Fondhandlarföreningen for at kortlægge, hvordan den nye helligdag rent praktisk skal håndteres. Det vil blive offentliggjort, så snart en egentlig anbefaling er klar. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Malene 10 Anmeld indhold Besvaret June 5, 2007 Svenske helligdage Sveriges Riksdag har besluttet, at Sveriges nationaldag, den 6. juni, fremover skal være en helligdag. Hvis nogen skulle have glemt det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret June 5, 2007 Mere info om salutdagen: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_nationaldag Du gamla, du fria... http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_nationals%C3%A5ng http://sv.wikisource.org/wiki/Du_gamla%2C_du_fria Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
koustrup 10 Anmeld indhold Besvaret June 5, 2007 Tak for info!!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret June 5, 2007 Hvordan får man overtalt sin arbejdsgiver til at give en fri på både danske og svenske "helligdage"?? :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerborn 10 Anmeld indhold Besvaret June 6, 2007 Hvordan får man overtalt sin arbejdsgiver til at give en fri på både danske og svenske "helligdage"?? :) Har man ikke ret til kulturelle fridage ?? Hvis du er 50% dansker, 50% svensker, 50% muslim og 50% kristen så vil jeg mene loven giver dig ret til ret mange fridage. Hvordan du vil finde et job på de præmisser, det overlader jeg til arbejdsgiverne at svare på. I øvrigt er de svenske helligdage mere værd, fordi vi går hjem allerede kl. 12 dagen før. Så kaldt helligdagsaften. Nå, jeg skal til Helsingør og forlyste mig i eftermiddag !!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret June 6, 2007 Hvordan får man overtalt sin arbejdsgiver til at give en fri på både danske og svenske "helligdage"?? :) Jamen det er der nok kun én løsning på Mikkel.....skift din arbejdsgiver ud med den Svenske Ambassade i KBH, så havde du haft fri både i går og i dag:th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret June 6, 2007 Hvis du er 50% dansker, 50% svensker, 50% muslim og 50% kristen så vil jeg mene loven giver dig ret til ret mange fridage. Og så halvanden måneds ferie, sjukskriven i halvanden måned, hjemme med sygt barn i halvanden måned, plus lidt kurser, klämdage og det løse. Godt de opfandt lønkontoen, så vi slap for at rende på arbejde i tide og utide for at hente lønningsposen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret June 6, 2007 Og så halvanden måneds ferie, sjukskriven i halvanden måned, hjemme med sygt barn i halvanden måned, plus lidt kurser, klämdage og det løse. Godt de opfandt lønkontoen, så vi slap for at rende på arbejde i tide og utide for at hente lønningsposen. Som jeg altid har sagt: "Gå aldrig på arbejde efter en fridag" :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret June 6, 2007 Hvis du er 50% dansker' date=' 50% svensker, 50% muslim og 50% kristen....[/quote'] Och man är också 200%.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret June 7, 2007 Svenske helligdage Sveriges Riksdag har besluttet, at Sveriges nationaldag, den 6. juni, fremover skal være en helligdag. Samtidig gøres anden pinsedag - der hidtil har været en svensk helligdag - til en almindelig arbejdsdag. Er jeg den eneste der undrer mig over dette stunt, eller har den samlede svenske arbejdsstyrke bare accepteret dette? 2. pinsedag falder altid på en mandag, altså en hverdag. Hvor imod den 6. juni ind i mellem falder på en lørdag/søndag, altså i forvejen en fridag Super deal :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret June 7, 2007 Er jeg den eneste der undrer mig over dette stunt, eller har den samlede svenske arbejdsstyrke bare accepteret dette? 2. pinsedag falder altid på en mandag, altså en hverdag. Hvor imod den 6. juni ind i mellem falder på en lørdag/søndag, altså i forvejen en fridag Problemet med anden pinsedag set fra "arbetarrörelsens" synspunkt var jo, at den - ud over, at man ikke fattede det med Helligånden - ikke udløste nogen klemdage, og at den ikke har nogen "afton". Den udløste heller ikke en ekstra komme-igang-dag. Den gav kontant én fridag og ikke en s*** mere. Hvis nationaldagen falder på lørdag eller søndag, så er man nede med én fridag i den uge, og hvis den falder på mandag er det ligesom før. Men: Hvis den falder på en tirsdag: Mandag bliver klemdag (god anledning til at blive hjemme), desuden første dag efter en fridag og desuden sidste dag før en fridag. Enten bliver man hjemme, eller også tager man det heeeelt stille og roligt. Onsdag bliver komme-igang-dag. Torsdag: Normal produktion. Fredag er lørdagsafton, hvor vi igen gearer ned. Hvis den falder på en onsdag: Mandag er komme-igang-dag, tirsdag sidste dag før en fridag, onsdag har vi fri, torsdag komme-igang-dag fredag: lørdagsafton. I den uge nåede vi så ikke lige så meget. :p Hvis nationaldagen falder på en torsdag. Mandag komme-igang-dag, tirsdag: normal produktion (åh nej, nu igen), onsdag er torsdagsafton, torsdag fri, og fredag er klemdag, optakt til fridagen, og desuden kom-igang-dag - endnu en stille dag på kontoret... Hvis den falder på en fredag: To regulære produktionsdage tirsdag og onsdag (av av). Syv forskellige pinseuger gav tidligere 14 regulære produktionsdage. Nu giver syv forskellige pinseuger 12 regulære produktionsdage. Men ikke nok med det: Hvis man tildeler parametrene klemdag, dagen-før-en-fridag og dagen-efter-en-fridag en værdi, som man sætter til én hængekøje, så var der i det gamle system to hængekøjer pr. uge, altså 14 hængekøjer over syv forskellige uger.. Med flydende fridag bliver der 22 hængekøjer. De har fa'me tænkt sig om. :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites