Jump to content
Admin

Skåne's historie på Internet

Recommended Posts

Guest niclas

Jeg syntes det var ganske morsomt, da jeg hørte om det i morgen-TV. Måske et lille brud med Svea Rike og dets forsvenskning af Skåne? Da jeg gik i skole i Helsingborg hørte vi ikke meget til områdets historie, eller om danskertiden/tiderne... Skåne har jo haft en lidt speciel udvikling, ikke alene på grund af tilhørsforholdet til Danmark og de mange krige og stridigheder, men også på grund af landskabet og den lange kyststrækning, der stort set omkranser landskabet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg hører jo ikke til dem der vil have Skåne tilbage til Danmark, men jeg synes der bør være mere respekt for Skånsk kultur og Skånsk historie.Istedet for at diskutere om man skal fejre Sverige eller Danmarks nationaldag, skulle man hellere finde en skånsk dag istedet og istedet for at skolebørnene lærer om svensk historie skulle man måske hellere lave en lærebog om skånsk historie.Man kan jo ikke undgå at støde på beviser på skånes fortid i byerne og slottene og man kan lige så godt acceptere at skåne er delt mellem deres svenske nutid og deres danske fortid.Det vil også være godt for integrationen i Øresund at danskerne lærte at se på skåningene, som glemt broderfolk istedet for arvefjennerne, svenskerne, som vi danskere har lidt mindreværdskompleks over for. Hvordan har i andre det ? Er det noget i tænker over ? Jeg synes faktisk at det kan gøre skåne langt mere fremmed ved at studere den danske fortid. En sjov ting jeg fandt var en opgørelse over den danske konges gårde i Øster Lyngby sogn (Østra Ljungby mellem Åstorp og Ørkelljunga), et område jeg godt kan lidt at cykle i.Det var ret pudsig læsning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest hans-jørgen

Interessant site jeg læser med stor begejstring. De kære Svenskere, vi har aldrig rigtigt fundet ud af om vi skulle kysse dem eller beskyde dem:-) Skåne er og bliver et område der er mystisk sammensat set med Danske øjne. Personligt ved jeg ikke om jeg skal kalde det "tabt land", "Sverige" eller bare holde mig til at opfatte Skåninge som et folk for sig selv, på en jord man har kriget om i årevis, og derfor måske har en magisk ånd i sig selv, og sit eget uoficielle flag, nærmes som vidne på at de bare vil være sig selv, uden egentligt tilhørsforhold. Jo mere jeg læser om historien, drager dette specielle område mig lidt, og jeg bliver nødt til at flytte derover en dag og studere det hele på nærmere hold, måske en periode, måske endda for altid. Uanset hvad, er det område blandet blod, mellem 2 broderlande, på en måde man sjældent ser. Mentaliteten der er så indbydende som den er, vidner nærmest som et gammelt krigstræt folk der har fundet ud af en egen livsrytme lidt på sidelinien af det hele - fasinerende. Specielt det Skånske flag interesserer mig, er der nogle der kan fortælle mere om det, og hvordan Skåninge selv ser på det? Mvh Hans-Jørgen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites