Jump to content
Guest Trine

Trettondagen??

Recommended Posts

Guest Trine

Hej Er der nogen der hvad det er for en "helligdag" svenskerne fejrer idag? Jeg kan se at der er kortere åbningstider flere steder og trettondagen passer med Trettende Juledag... hvis man tæller videre fra den 24... Lidt sært..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Ok og nu kommer den dumme;-) sorry Hvad er Hellig-tre-kongers dag?? Fejrer vi det i Danmark?? og hvem er de hellige tre konger... det er vel ikke de vise mænd?? ej hvor pinligt men jeg er helt blank....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

ok har selv luret den. Det er de 3 vise mænd der kommer til Jesus og familien;-) Ved Gud i himlen jeg har altid troet de kom julenat og fandt ham i krybben..da ikke 2 uger senere.. Kristendom i skolen var vist ikke mit yndlingsfag kan jeg godt se. rystende...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest zeni

Er du ikke konfirmeret *GGG* men en fair indrømmelse. Jeg tror nu ikke vi fejre det så meget i Danmark. Men der er mange ting de markerer tydeligere i Sverige end Danmark. Jeg havde fornøjelsen af være hjemme den 13 december, hvor vi i Danmark har Luciaoptog i enkelte skoler og det er det. Men her kon de rundt på rapoen hvor jeg bor og sang om aftenen med lys og sån, super smukt og noget af en oplevelse. Det er også derfor der er "røde" dage i Sverige, men vi i Danmark har fuldt åbent. Specielt her i foråret kommer et par stykker, vær obs på det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Moerke > jeg har en fornemmelse af, at man også helligholdt den 6. januar i DK i "gamle dage". Jeg kunne forestille mig, at den forsvandt som helligdag i DK, dengang man slettede 3.jule-, 3.påske- og 3.pinsedag og nogle flere, som jeg ikke husker og indførte st.bededag i stedet for. Det var for dyrt for samfundet med alle de fridage!! Jeg har også altid hørt, at i DK piller man julepynten ned og hælder juletræet ud ved hellig-tre-kongersaften, som vel at mærke er den 5. januar. Den 6. er hellig-tre-kongersdag. Sådan lissom juleaften og juledag å sånt. I Sverige foregår det på "Knutdagen", som er tjugondagen d. 13/1, så først da fældes juletræet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Puha det ender med at blive et kulturelt forum;-) Zeni> faktisk er jeg ikke konfirmeret, men fulgte dog konfirmationsforberedelsen;-) Jeg troede helt seriøst at de vise mænd kom forbi Jesusbarnet Julenat og ikke 13 dage senere.... Men det er dejligt at blive "oplyst";-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest lektor

Ulmus, st. bededag fandtes skam allerede, d. 27 marts 1686 indførte Hans Bagger, som var biskop, denne ekstraordinære almindelige bededag. Den blev placeret den fjerde fredag efter påske. Men strueense stod bag den store helligdagsreform af 20. oktober 1770. Forordningen afskaffede halvdelen af årets dengang 22 helligdage. Planen som "efter andre protestantiske landes forbillede" afskaffede bla. Helligtre­kongersdag, 3.Juledag, Kyndelmissedag, Sankt Hans dag, Mortensdag og Mikkelsdag som officielle helligdage. Herefterdags skulle dagene ikke længere være fridage, men bruges til "arbejde og nyttig gerning".

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak hr. lærer! Jeg vidste som sagt godt det med de gamle helligdage, men jeg mente, at St.Bededag var sådan en slags samle-dag for alle de andre. Det er altid godt at lære noget nyt. Iøvrigt kan jeg da tilføje m.h.t. om andre lande holder "Hellig-tre-kongers"-aften, at Shakespeare jo har skrevet et skuespil med netop den titel. Sådan bare lidt mere "kultur"-oplysning. ;o)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

*GAB* mand! yawn.gif For 2. år i træk må jeg konstatere, at man her i Sverige tager det meget alvorligt, det der med at julen varer lige til påske lame.gif Så pil dog for helvede jeres latterlige julelort ned, nu er det sgu fem uger siden julen sluttede!! Ja, det er ikke fordi jeg er negativ over at svenskerne opfører sig sådan i deres eget land, men altså helt ærligt ik'? uhoh.gif Nåh, det kan være de sidste tre lejligheder i området snart tager sig sammen, eller også begynder jeg sgu snart at tro, at de er tidligt ude til næste jul talker.gif Nogle ting lærer jeg bare ALDRIG at fatte lol.gif

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Toft> pas på blodtrykket! Hvorfor hidser du dig dog sådan op over det. Du kan da bare lade være med at se på det. ;o) For nogle år siden var jeg i Lille, Frankrig og i Bruxelles i maj måned. Der hang alle lysguirlanderne hen over gaderne endnu, dog var der ikke lys i, men alligevel, det så ud til at være permanent, såååeehhh. Sådan er det med "fremmede folkeslag". ;o)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites