Jump to content
Guest bruger1000

Hvor bor der evt. flere danskere?

Recommended Posts

Guest bruger1000

Hej! Vi er også et par der overvejer at flytte til Sverige. I den forbindelse kunne det være rart at vide om der er nogle steder der er flere danskere i forvejen...så man ikke er helt isoleret?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest peter

på ön Limhamn er vi ca. 10 danske hustande i samme beboerforening (HSB Vindrosen).....Det er et dyrere sted, men helt kanont. Det er VIRKELIG et miljø som vil noget!! Hilsen Peter K

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej! Har I tænkt på, at i Danmark har en del af kritikken for den manglende integration af indvandrerne været, at de samles i ghettoer og kun vil omgås med "deres egne". Den holdning, I lægger for dagen, er jo præcist den samme. Var det ikke en idé at prøve at omgås jeres svenske naboer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest mic2

Haløjsa Jeg må sige det er helt rigtigt formuleret, vi skal netop passe på at vi ikke bliver i ghettoer. Svenskerne er virkelige dejlige mennesker, præcis som danskerne og de kan lide det samme som danskerne (i store træk) så isoleret er man langt fra. Faktisk så lære man noget nyt ved at være sammen med svenskere, For eks. noget jeg syntes er sjovt er at de er næsten umulige, til at beholde deres sko på inden døre, selv om man sige - behold dem dog på - meeen nææ nej de vil have dem af, det er bare en af de meget små ting, vi har opdaget, og der er jo mange flere små og store ting man kan lære noget af. og vi lære dem noget fra vores kultur- kunne være mad vaner og lign. Det var lige en lille en fra vores lille hjem. ha det godt

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Og så skal man jo også huske på at det er skåninger vi snakker om. Mange skåninge føler at de har mere tilfælles med danskerne end 08'erne (Stockholmere).I resten af Sverige bliver skåningene kaldt for halv-danskere. Det skulle heller ikke forbavse mig om en københavner har ligeså meget til fælles med en skåning som med en sønderjyde.Ifølge Palle Lauring var skåne mere dansk i 1658 end Sønderjylland i 1920.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest l@rsen

Hej! Syntes lige at jeg vil blande mig bare lidt i dette debat spørgsmål også, da jeg kan se at det er noget der kan få folk til at kommentere :-) . Det er da ok at folk gerne vil vide hvor der er andre Danskere, hvorfor så negativ overfor det. Nogle vil gerne integrere sig meget med Svenskere herovre og andre vil gerne helst snakke med andre Danskere, og hvad så...lad da folk selv bestemme. Bare fordi debatten om udlændinge er lidt skarp for tiden, skal det da ikke være grund til at vi "indvandrere" ikke må gøre hvad vi syntes er bedst for os selv. Det jeg bare prøver at sige er, at det da ikke skal være op til nogen offentlig mening om integration, der skal presse os til integrerer os bedre. Der er ikke noget galt i at omgås sine landsmænd i et andet land, det er bare mængden af folk der har gjort det i F.eks Dk, som har gjort det til et problem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har simpelt hen bare den grundholdning at der skal være mere end økonomi i det at flytte til et andet land. Man bliver nødt til at have en ambition om at bo i landet med alt hvad det indebærer og holdninger som at man bliver "isoleret" hvis ikke der er andre danskere er ikke ligefrem udtryk for dette.Jeg mener seriøst at hvis man ikke kan holde ud at bo i et andet land på de præmisser der er, bør man overveje om det overhovedet er noget for een. Og så svenskere ? skåninger ? Det er måske derfor at integrationen i Øresund har slået fejl. Hvis vi virkelig ser på svenskere som om de kom fra en anden planet kan det jo kun gå galt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest hans

Hooov stop lige en halv, jeg kan godt følge L@rsen. En grund til at jeg ville foretrække lidt danske venner/naboer i starten, var nok lige til at komme over de første etablerings problemer. Men kun lige i starten. Resten kommer af sig selv:-) Ikk....L@rsen???

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan kun sige at jeg, mig bekendt, ikke har nogle danske naboer og jeg har ikke haft spor problemer med at finde mig til rette.Jeg føler mig ikke meget mere fremmed end jeg har gjort de andre steder jeg har boet.Jeg har forståelse for at problemerne kan virke større når man stadig er på den anden side, men det er altså ikke så slemt endda.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest l@rsen

Jeg syntes at vi alle sammen har forskellige grunde til at flytte herover, så derfor syntes jeg ikke at en generel opfattelse af integration skal ændre folk mening. Jeg kender godt flere svenskere, men gør ellers ikke det helt vilde med at integrere mig, fordi jeg ikke ved om jeg bor herovre om et år. Men nu skal det ikke handle om mig, bare at folk har deres egne motiver til at rejse herover. Men hvis jeg vidste at det var landet for mig, er det jo klart at man skal lære sproget og integrere sig. Det er jo begrænset hvor mange sprog man kan lære, hvis man flytter rundt til flere lande i Europa. Det var så min plan!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest mic2

Jaaa ser i meninger er til for at blive brugt, og jeg syntes for det første det er kanon godt at vi er på denne debat, det kunne være at de invandrer der er i danmark havde været bedre integreret i danmark hvis de kunne udveksle erfaringer med hinanden, precis som vi gør det. Det er en god start syntes jeg. Så hvis vi ikke skal virke på svenskerne som invandrerne har gjort på en del danskere, så er det nok en god ide at flytte lidt mere sammen med vores god gamle naboer (hvad de jo har været i mange år) og så lære lidt mere af det svenske fordi jeg kunne godt være lidt bange for at svenskerne på et tidspunkt (hvis vi danskere bliver ved med at flytte hertil i så store mængder) vil begynde at kalde os kedelige ting. Prøv at forestille jer at det var svenskerene der invaderede gode gamle københavn, KUN FORDI de ville have støre bil, og bolig og ellers skatte i deres gamle sverige. o.s.v prøv at tænke på de danske politikere det ville de helt sikkert sætte en stopper for, for ikke at tale om de der har boet i KBH altid. Så lad os ikke gøre det surt for andre og os selv, derfor kend din svenske og træd et skridt frem mod integrationen så træder den sikkert et skridt frem mod dig. Jaaa det var sådan lidt guf fra mig vi snakkes.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

hej alle jeg er ny her. jeg har lige været på ferie i sverige og vi havnede i situation hvor vi virkelig fik brug for hjælp,og hvor er svenskere dog hjælpsomme,vi fik bare al den hjælp vi havde brug for. Vi har i nogle år snakket om at flytte der over,men jeg har holdt tilbage,men nu er jeg bare solgt og må flytte der over.Jeg er ikke bange for at der ikke er nogen danskere.Det eneste der nu er tvivl om er at jeg er flexjobber her i danmark,men jeg håber virkelig vi kan komme derover at bo hilsen berta6

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår godt, at man som nytilflyttet dansker i Sverige, synes det er rart, at have kontakt til andre danskere - som tidligere nævnt, måske også for at høre om andre svanskeres begynder-vanskeligheder/udfordringer. Hvorfor ikke drage gavn af andres erfaringer? Det er ihvertfald sådan jeg har det, og det mener jeg ikke gør mig til en indskrænket dansker, som ønsker ghettodannelse, eller som ser på svenskere nogle væsner, man helst ikke vil mænge sig med. Denne tråd startede med et helt uskyldigt spørgsmål, som der aldrig er blevet svaret på, men som der derimod er blevet lagt en masse (negativt) i, som ikke nødvendigvis er der..... :rolleyes: Vi flytter til Annestad den 1.januar, hvor der jo efter sigende skulle være RIGTIG mange danskere, og i løbet af efteråret 2006, flytter vi ud i vores nybyggede hus i Klagshamn. :laugh: Ved ikke hvordan det er med danskere lige der. Efter hvad jeg kunne forstå skulle der i det hele taget, være rimeligt mange danskere i Bunkeflostrand-området. :new: K

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Noget helt andet er vel, at der er smæk fyldt med danskere i hele Malmø? Nok er der formentlig flest i Limhamn og Annastad, men der generelt rimelig mange allevegne. Hver eneste gang, jeg kører i bus eller er nede at handle, hører jeg da andre danskere omkring mig... (til trods for, at jeg hører dårligt ;) ) Præcis som Steen skriver, så kan problemet måske virke større, når man stadig bor i DK, og derfor ser turen til SE som et kæææmpe spring. Realiteten er en anden - det er slet ikke slemt, og om man bor dør om dør med svenskere eller danskere er da helt sikker det mindste issue. Dermed ikke sagt, at der er mange issues/ vanskeligheder, det er der nemlig slet ikke, men af de få problemstillinger man kan løbe ind i, er spørgsmålet om hvorvidt naboen er dansk eller svensk absolut ikke eksisterende! Altså - no worries... :) Sanni

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja hvis jeg må kommentere på dette indlæg. Vi (Min kone og jeg har snart boet herovre 1 år - (I Kävlinge, ca. 15 min fra Lund / 25 min fra Malmø). Her er IKKE en enste Dansker (og jeg var lidt utryg ved der IKKE var nogen man kunne snakke med / spørge til råds i starten). Dog har min holdning / uro lynhurtigt vendt sig - er der nogle som er hjælpsomme, så er det sq Skåningene ! De er bare SÅ søde og hjælpsomme - SELV de offentlige instanser - der er rent faktisk noget som HEDDER service herovre i modsætning til DK. De ENESTE problemer vi har haft med at flytte herover, har været fra de Danske myndigheder (børnepenge, manglende udfyldelse af blanketter mv.) på TRODS af vi 5-6 gange har været nede på vores fraflytter kommune i DK og spørge SKAL I NU HAVE UDFYLDT mere ??? Anyways, så har vo osse lige (d. 12/10) fået en lille datter (født på Lund selvfølgelig) - og Servicen herovre WOW TIP TOP - VI kommer (som vi har haft det indtil NU) ALDRIG NEVER EVER til at flytte tilbage til DK ! Det er simpelthen bare så lækkert herovre. Selv vores naboer (som vi FICKA med ind i mellem - kaffe og kage :-) var MEGET interesseret (ikke irriterende nysgerrige), da vi kom hjem med den lille ny fra hospitalet. Vi fik en ORDENTLIG krammer af vores søde Naboer. Og vi er bare blevet taget SÅ GODT imod herovre - jeg ville INGEN betænkeligheder have, med at tage dette skridt igen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har også kun posetive indtryk og vil meget gerne flytte over,men hvis jeg som flexjobber flytter til sverige,kan jeg ikke få understøttelse ved arbejdsløshed,og pt. er jeg uden job.så det er bare øvøvøv hilsen berta6

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

I ved godt at tråden snart er 4 år gammel ikke??? Der er snart ved at være mange danskere i Skåne... Det er kun rart at vi kan dele oplevelser og viden med hinanden. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Lol det havde jeg slet ikke set :-) Men glade for at bo herovre, er vi nu alligevel :-)

I ved godt at tråden snart er 4 år gammel ikke??? Der er snart ved at være mange danskere i Skåne... Det er kun rart at vi kan dele oplevelser og viden med hinanden. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Her er IKKE en enste Dansker
Hov hov Anders du har "kun" boet i Kävlinge i et år. Jeg har boet i Kävlinge i snart 3 år og hende jeg deler avis med har boet her i 10 år (også dansk). Et par af vores venner på Korsbacka er sørme også danske og der er vist også et par stykker til hvis jeg husker rigtigt. Så vi er faktisk snart nok til at stille et rent dansk hold hvis vi ellers kunne spille fodbold :laugh: Hvis I har spørgsmål iøvrigt om Kävlinge er I da velkomne til at spørge. /Jesper

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites