Guest rikke Anmeld indhold Skrevet February 21, 2002 Hej - Jeg har forhørt mig hos Oresundirekt om tilhørsforhold til sundhedsvæsnet i forbindelse med at bo i Sverige og arbejde i Danmark. Her er det svar jeg fik - I må meget gerne komme med kommentarer, da jeg ikke synes at det stemmer helt overens med de oplysninger jeg har fundet bl.a. her på siden. Angående rätten till sjukvård i Danmark eller Sverige så har den som arbetar i Danmark men bor i Sverige rätt till både dansk och svensk sjukvård. Akut sjukvård har man rätt till i bägge länder (det är en EU-regel). Og et svar fra en anden på Oresunddirekt lyder tilsvarende: Om er familj bosätter sig i Malmö har ni rätt till sjukvårdsförmåner (läkarvård, sjukhusvård, tandläkarvård) här. Altså samme svar fra to forskellige med forstand på den slags - men??? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest rikke Anmeld indhold Besvaret February 21, 2002 Hej - Jeg har forhørt mig hos Oresundirekt om tilhørsforhold til sundhedsvæsnet i forbindelse med at bo i Sverige og arbejde i Danmark. Her er det svar jeg fik - I må meget gerne komme med kommentarer, da jeg ikke synes at det stemmer helt overens med de oplysninger jeg har fundet bl.a. her på siden. Angående rätten till sjukvård i Danmark eller Sverige så har den som arbetar i Danmark men bor i Sverige rätt till både dansk och svensk sjukvård. Akut sjukvård har man rätt till i bägge länder (det är en EU-regel). Og et svar fra en anden på Oresunddirekt lyder tilsvarende: Om er familj bosätter sig i Malmö har ni rätt till sjukvårdsförmåner (läkarvård, sjukhusvård, tandläkarvård) här. Altså samme svar fra to forskellige med forstand på den slags - men??? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest conny Anmeld indhold Besvaret February 23, 2002 Når du flytter til Sverige, skal du henvende dig på Sygesikringskontoret i den kommune, du flytter fra og få udstedt et EØS-sygesikringskort. Du har derefter samme rettigheder til det danske sygehusvæsen, som hidtil, og kan benytte den læge og tandlæge, du hele tiden har haft. Det burde forløbe uden problemer, men desværre er der mange personer indenfor sygehusvæsenet, der ikke kender til vore rettigheder. (se tidligere indlæg her på Forum-siderne). Du kan også vælge at overgå til det svenske sygehusvæsen, hvis du foretrækker det. Du skal bare være opmærksom på, at man i Sverige har bruger-betaling på lægebesøg o.l. F.eks. koster det SEK 300:- at henvende sig på en svensk skadestue, før nogen læge overhovedet SER på dig, også hvis du kommer ind med et brækket ben og voldsomme smerter. De tager dog alle former for kredit-kort!!! Dette er gældende nu, hvis vi kommer til at betale skat i bopælslandet, kommer der sikkert nye regler. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest anonym Anmeld indhold Besvaret March 4, 2002 Måske spørger jeg dumt nu - men jeg er nødt til at høre: Hvis man f.eks. har været ude for en ulykke og er bevidstløs - gælder 300-kroners reglen så også? (Jeg går ud fra at man bliver behandlet, men...) Gælder denne regel i øvrigt også for svenskere? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest conny Anmeld indhold Besvaret March 4, 2002 Jeg ved ikke, hvad man gør, hvis man kommer ind bevidstløs. Men jeg har selv prøvet at blive kørt til en en skadestue i Stockholm med en brækket fod og jeg kom slet ikke ind, før jeg havde afleveret SEK 250,00 (1996), som jeg dog fik igen af SOS-International, da det jo skete under et ferieophold. Jeg vil iøvrigt tro, at dette også gælder, hvis man, kommer ud for en ulykke i Sverige, selvom man, som dansker, bor der, så længe vi danskere er underlagt det danske sygehusvæsen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest anonym Anmeld indhold Besvaret March 22, 2002 Til Anonym Hvor tit tror du at man "kommer på skadestuen bevidstløs", det bliver svært at finde sin bil når man vågner igen-ikk? Selv i USA får man hjælp, hvis du bliver bragt ind med ambulance, der sidder ike taxameter i:-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest anonym Anmeld indhold Besvaret March 23, 2002 Altså - nu er det jo sådan at man bliver kørt på skadestuen hvis man f.eks. har været ude for en ulykke og er bevidstløs. Bare rolig - jeg hører ikke til typen der tager på skadestuen hvis jeg er frisk nok til at køre selv. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites