Jump to content
Guest peter

Lære Svensk

Recommended Posts

Kurset på Folkeuniversitetet har vi behandlet tidligere. Hvis man vil lære at TALE svensk, er det ikke godt nok. Man køber en lærebog (ca. 175:- plus der forlanges en ordbog til 4-500 sek.!!), hvor der mangler nogle ord i hver sætning. Dem skal man indsætte, efter kort at have gennemgået de forskellige grammatiske regler. Det kan selvfølgelig være svært -og nyttigt- nok, hvis man kommer helt uden forudsætninger. Men TALE-træning er der ikke tale om. Den får man først, hvis man kaster sig ud i det og forsøger sig med at tale med nogle svenskere. Desværre er det jo sådan her i Skåneland, at de fleste forstår dansk udmærket, så man BEHØVER ikke lære svensk. Dette skriver jeg ikke, fordi jeg er modstander at Folkeuniversitetet, men fordi jeg selv -på trods af, at jeg har læst svensk historie i 25 år-blev meget skuffet og syntes, mine penge var spildt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest kim

Hej Ulmus En lille opfølgning på din negative indstilling til folkuniversitets svenskundervisning for os danskere. Vi har nu gået på dette kursus i en måned og kan slet ikke genkende de ting som du skriver om undervisningen. Undervisningen er god med en fornuftig blanding af både tale- og skriveøvelser. Der tages meget ofte udgangspunkt i dagens forskellige aviser, hvilket også giver et godt bidrag om historie og opbygning af det svenske system. Vi har ingen bøger, undervisningen baseres på førnævnte artikler og kopier af bøger med grammatik m.m. Dette kursus kan anbefales alle danskere som ønsker at tale og skrive svensk.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Kim! Tak for "rapporten" - det kan kun glæde mig, at andre får mere ud af kurset, end jeg gjorde. Men jeg synes også, det lyder, som om man har lavet om på kurset, og rettet det ind, så man får en bredere orientering om svenske forhold. Det er trods alt 2 år siden, jeg gik der.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites