Guest julie Anmeld indhold Skrevet May 21, 2003 Lige da vi flyttede over så fik vi tilsendt en masse breve om at vi skulle melde os til forsäkringskassen, men vi vidste ikke lige hvad det var, og mente at vi nu var dækket ind igennem det danske system. Men nu er jeg kommet i tvivl, er der nogen der ved hvad det går ud på med den forsäkringskasse ? Her tænker jeg bla på om det har noget at gøre med hvis man nu skulle gå på barsel og i det hele tiden hvordan det hænger sammen med barsel når man bor i sverige og arbejder i danmar ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest julie Anmeld indhold Besvaret May 21, 2003 Lige da vi flyttede over så fik vi tilsendt en masse breve om at vi skulle melde os til forsäkringskassen, men vi vidste ikke lige hvad det var, og mente at vi nu var dækket ind igennem det danske system. Men nu er jeg kommet i tvivl, er der nogen der ved hvad det går ud på med den forsäkringskasse ? Her tænker jeg bla på om det har noget at gøre med hvis man nu skulle gå på barsel og i det hele tiden hvordan det hænger sammen med barsel når man bor i sverige og arbejder i danmar ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret May 21, 2003 Hej Julie! Så vidt jeg har forstået er "försäkringskassan" Sveriges svar på "Sygesikringen" i DK, og da vi jo er sikret derigennem, er det vel ikke nødvendigt at tilmelde sig i Sverige. MEN måske er det en god idé, hvis du planlægger familieforøgelse, da det jo er temmelig besværligt at skulle over sundet, når barnet fejler et eller andet. Jeg tror, jeg ville prøve at kontakte Øresunddirekt og få klarhed over dette. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest lisa Anmeld indhold Besvaret May 22, 2003 Försäkringskassan er en socialförsäkringen. Udover ydelser som vi kender fra sygesikringen, er det her man kan få bl.a. sin "løn" ved sygt barn (Ved arbejde/ansættelse i Sverige). På siden: http://www.forsakringskassan.se kan der findes flere interessante oplysninger. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest julie Anmeld indhold Besvaret May 22, 2003 Tak skal i have tøser, jeg vil lurer lidt på deres hjemmeside og se hvad jeg ellers kan finde ud af :o) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites