Guest hubbie Anmeld indhold Skrevet January 3, 2003 Jeg har desværre været ramt af en influenza-agtig virus, hvor jeg havde 40 i feber og mildest talt havde det af H...... til!!! Jeg bor i Malmø og arbejder i DK. Jeg ved at jeg kan tage til dansk læge, men det er jo lidt langt, hvis man er ret syg!! Kan jeg tage til en svensk læge og er man tilknyttet en bestemt? Har de også natlæger i Sverige og kan de bruges? MVH Hubbie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest hubbie Anmeld indhold Besvaret January 3, 2003 Jeg har desværre været ramt af en influenza-agtig virus, hvor jeg havde 40 i feber og mildest talt havde det af H...... til!!! Jeg bor i Malmø og arbejder i DK. Jeg ved at jeg kan tage til dansk læge, men det er jo lidt langt, hvis man er ret syg!! Kan jeg tage til en svensk læge og er man tilknyttet en bestemt? Har de også natlæger i Sverige og kan de bruges? MVH Hubbie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest filur Anmeld indhold Besvaret January 4, 2003 Man kan altid tage på skadestuen (akut på MAS), og de vil så se nærmere på dig, og evt. henvise til anden læge/vård. Du kan også selv henvende dig til din lokale vård, der er en slags offentligt lægehus med behandling af diverse mindre alvorlige sager. Ellers henvend dig til en svensk læge, du vælger selv hvem du vil tale med. Jeg har været igennem alle 3 steder, og du er velkommen. Se i din telefonbog. Man giver et mindre gebyr (100 - 200 kr) + sit svenske cpr.nr. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest tina Anmeld indhold Besvaret January 5, 2003 Kan man ikke bare give sit gule danske pendler sygesikringsbevis? Så burde det vel ikke koste noget, da vi jo stadig er danske statsborgere der betaler skat i Danmark? Er der nogen der kender svaret på dette? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
swoop 0 Anmeld indhold Besvaret January 5, 2003 Unden at være 100% på det, vil det stadig koste det gængse 100kr gebyr. Men jeg mener bestemt ikke, at det vil komme til at koste yderligere end det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret January 6, 2003 Der er brugerbetaling på alle henvendelser til sygehusvæsenet i Sverige, også selvom man viser sit danske sygesikringskort. Men udover det får man ingen regning. Alle borgere i Norden har ret til sjukvård i alle nordiske lande iflg. den store nordiske konvention. Selv er jeg blevet opkrævet 250:- ved henvendelse på en skadestue i Stockholm med en brækket fod og pengene skal betales, inden der overhovedet kommer en læge og kigger på en. MEN de tager skam alle former for kreditkort!!!!!!!!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest niclas Anmeld indhold Besvaret January 10, 2003 Aftalen mellem de nordiske lande lyder på at man har krav på ydelser på lieg fod med landets egne borgere - og ikke på lige fod med ens hjemland. Dette betyder at man i de lande som opkræver patientafgifter selv skal afholde disse og ikke kan påregne at få dem refunderet fra sygesikringen/Europæiske. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Mogens Anmeld indhold Besvaret January 1, 2007 Kan man ikke bare give sit gule danske pendler sygesikringsbevis? Så burde det vel ikke koste noget, da vi jo stadig er danske statsborgere der betaler skat i Danmark? Er der nogen der kender svaret på dette? Vi har lige være på "Akut" på MAS i Malmö - det kostede ikke noget. Vi viste "receptionen" det gule sygesikringsbevis og gav dem tillige det svenske personnummer. "Reparationen" var af mindre karakter, hvorfor det ikke kostede os noget... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret January 1, 2007 Vi har lige være på "Akut" på MAS i Malmö - det kostede ikke noget. Vi viste "receptionen" det gule sygesikringsbevis og gav dem tillige det svenske personnummer. "Reparationen" var af mindre karakter, hvorfor det ikke kostede os noget... Har du set hvor gammel denne tråd er??? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Mogens Anmeld indhold Besvaret January 1, 2007 Har du set hvor gammel denne tråd er??? Jeg ynder at bruge dette forum, når jeg skal have oplysninger om nogle ting. Derfor kommer jeg med en kommentar i så gammel en tråd, fordi den på den måde nu er opdateret. Og man er så fri for at bladre en række andre tråde igennem. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret January 2, 2007 Jeg betalte 300,- da jeg brækkede hånden, 100,- da jeg skulle til kontrol / genoptræning. Har tidligere betalt 150,- for et andet engreb. Sygesikringsbeviset har de været ret så ligeglade med, som jeg tidligere har nævnt. godt nytår :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
spinner 0 Anmeld indhold Besvaret January 3, 2007 Vi har lige være på "Akut" på MAS i Malmö - det kostede ikke noget. Vi viste "receptionen" det gule sygesikringsbevis og gav dem tillige det svenske personnummer. "Reparationen" var af mindre karakter, hvorfor det ikke kostede os noget... Jeg har været på MAS 2 gange - Første gang blev jeg sendt videre (mener det lå på Ahlmansgatan) og betalte med det samme. 2. gang "beholdt" de mig på MAS, og der kom regningen med posten en 2 ugers tid senere... Så den dukker nok op inden længe :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mette 0 Anmeld indhold Besvaret March 3, 2007 Jeg har været på MAS Malmø 3 gange på 2 dage her i denne uge og måtte slippe 3 x 300 SEK (+ penge til medicin). Prisen på de 300 har været uanset tidspunkt på dagen/aftenen. Jeg har læst alle tråde overhovedet om dette emne, og der er jo mange mange forskellige svar. Nogen der konkret har prøvet at få pengene tilbage fra Danmark; hvis ja; hvad gjorde du ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Mogens Anmeld indhold Besvaret March 3, 2007 Så den dukker nok op inden længe :) Nope - der kom ik' noget ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
irode 10 Anmeld indhold Besvaret March 3, 2007 Jeg besøgte min svigerfar i Malmö i går og han fortalte mig at man skal bede om et Högkostnadsskyddskort når man får behandling. Så skal man betale max 900kr/år for lægehjælp. Men man skal selv sørge for at der bliver skrevet og stemplet på det ved alle behandlinger. Her er lidt info om det http://www.vardguiden.se/Article.asp?c=2901 - godt nok for Stockholm, med det ser ud til at være præcis som han fortalte. Iflg svigerfar kan man få noteret tidligere betalinger på hvis man præsenterer kvitteringen npr man beder om kortet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mette 0 Anmeld indhold Besvaret March 3, 2007 Tak Inge. Det vil jeg undersøge, for jeg skal derind igen mandag, og det er jo så yderligere SEK 300, og så er jeg jo over 900 kroners grænsen. Stadig; hvis nogen har erfaringer med refusion fra Danmark hører jeg meget gerne. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thyper 10 Anmeld indhold Besvaret March 19, 2010 Man kan altid tage på skadestuen (akut på MAS), og de vil så se nærmere på dig, og evt. henvise til anden læge/vård. Kan man stadig tage derind uden at være over 1177 først ? Såvidt jeg kan læse mig til skal man ringe 112 (livstruende) eller 1177 hvis man bliver akut syg. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret March 19, 2010 Kan man stadig tage derind uden at være over 1177 først ? Såvidt jeg kan læse mig til skal man ringe 112 (livstruende) eller 1177 hvis man bliver akut syg.Er det ikke nemmere bare at ringe til 1177 og så med det samme få at vide hvor du skal tage hen i stedet for at vente i timevis (måske) på skadestuen? Men jo, der er ingen der kræver at du ringer til 1177, det er jo bare en rådgivningstelefon... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites