Guest Trine Anmeld indhold Besvaret July 4, 2005 Jeg var til tandlægen i DK, hvorefter jeg har fået en ekstra regning på det som sygesikringen ikke dækker??? Jeg har det gule papkort og betaler fuld skat til dk. Er det sådan det fungerer? Nej, du hører jo under sygesikringen så den skal staten stadig betale... Der har ikke været et problem hos min tandlæge... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret July 4, 2005 Jeg har da altid betalt min del af tandlægebesøget - også da jeg boede i DK - og igen da jeg flyttede tilbage. Det er da normalen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kim H 10 Anmeld indhold Besvaret July 4, 2005 Gio - du har jo ret - jeg lod mig i første omgang lure af formuleringerne, men det er jo som du skriver - og sådan har det "altid" været - patientandelen betaler man selv. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret July 4, 2005 hvad spørger han egentlig om? Jeg må krybe til korset og indrømme at jeg har læst det som om han er blevet bedt om at betale SÅVEL patientandelen som sygeforsikringens andel??? Altså ikke har fået tilskud til ca halvdelen af regningen.... Man har boet for længe i Sverige når........ 1. man ikke længere kan læse og forstå korrekt dansk.. sorry Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest James Anmeld indhold Besvaret July 4, 2005 Tandlægeregning Min tandlæge oplyste at den offentlige sygesikring ikke vil dække den del som de plejer at dække, da de ikke kunne se jeg var berettiget til det. Jeg er i sygesikringsgruppe 1? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret July 4, 2005 Min tandlæge oplyste at den offentlige sygesikring ikke vil dække den del som de plejer at dække' date=' da de ikke kunne se jeg var berettiget til det. Jeg er i sygesikringsgruppe 1?[/quote']Du kan være ganske rolig. Det er "bare" dem der skal have styr på reglerne...og betale dét de plejer. Tag en søger på "sygesikring" her på forummet...så kan du læse om en del andre der har haft "du-er-ikke-berettiget-til-noget-da-du-bor-i-Sverige"-oplevelser, og hvordan systemet gentagne gange er blevet belært af Den Gode Borger. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Karina 20 Anmeld indhold Besvaret July 6, 2005 sygesikring Når man er grænsegænger og har fået et grænsegængerbevis udstedt (os 01.301) er man sygesikret på samme vilkår, som havde man boet i Dk. Gruppe 1 er den "almindelige" sygesikringsgruppe. Den som de fleste danskere er medlem af og hvor man ikke har egenbetaling hos praktiserende læger og speciallæger. Hvis lægerne ikke vil godtage jeres grænsegængerbeviser, så bede dem vende det om, for på bagsiden står der rent faktisk præcis hvordan de får deres penge fra amterne. Hvis de ellers har problemer, så kan de jo ringe til den kommune, hvor i har fået udstedt beviset. Beviset er jo stemplet og underskrevet af personen. Det kan da ikke være så svært. Lægerne behandler altså ikke os grænsegængere uden at få betaling, de får den samme betaling som hvis vi havde et plastickort!!! VH Karina Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret July 6, 2005 Ikke desto mindre er det lige præcis det James nævner, man oftest oplever når man står og vifter sit gule papirskort... Jeg skulle for nylig forbi en speciallæge, havde henvisning fra egen dansk læge, booket tid 100 år i forvejen og alligevel hvæsede sekretæren til mig: "Åh nej, sådan nogle HADER jeg bare". Tak spids... tænk at et lille gult papirskort kan ødelægge din dag. Men pointen er at det typisk er besværligt for dem at få os ind i deres systemer, da de har brug for cpr nummeret til at arkivere journalen, og derfor ikke kan printe regningen direkte ud fra systemet. Vi har jo alle samme landekode som pseudopersonnummer på det s... kort, der så desuden ikke indeholder vores danske personnummer. Og ting der skal gøres anderledes "end man plejer", afleder altså de mærkeligste reaktioner... Tag det med et smil, stik kortet op i snotten på dem og bede dem læse bagsiden og håb på det udelukkende er din bopælsstatus (og ikke din fysiske tilstand) der er et problem, når du hilses velkommen med "Dig hader jeg bare!!" hos lægen Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret July 6, 2005 Tag det med et smil' date=' stik kortet op i snotten på dem og bede dem læse bagsiden og håb på det udelukkende er din bopælsstatus (og ikke din fysiske tilstand) der er et problem, når du hilses velkommen med "Dig hader jeg bare!!" hos lægen [/quote']Moerke...du er sgu´ så dejlig ligefrem. :) /me likes Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret July 7, 2005 Og ting der skal gøres anderledes "end man plejer", afleder altså de mærkeligste reaktioner... Også jeg kan komme med mærkelige beretninger. Jeg gik i længere tid hos en hudlæge på Østerbro, hvor jeg boede. Da hun hørte, at jeg var flyttet til Sverige, "hvæsede" hun: "Ja, så vil jeg ikke behandle dig mere, for vi får AALLDRIG vores honorar ind." Tak for sangen! Røntgenklinikken kunne ikke finde min tid, min journal og til sidst billeder. "Ja, for du har jo ikke noget personnummer!" Jeg svarede, nok en anelse sarkastisk: "Jo, jeg har hele 2!!" Men så blev hun bare endnu mere sur. Vorherrebevares! Så gør, som Moerke foreslår, "grin" af dem og bed dem læse på lektien og stå på din ret. Du betaler sq for det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Malezar 10 Anmeld indhold Besvaret July 7, 2005 Jeg må sige jeg ikke har haft det helt store problem. Jeg har altid haft den samme læge indtil jeg flyttede til Kbh for mange år siden, så mistede jeg ham, og blev flyttet rundt mellem alle andre. Da jeg flyttede til Sverige sidste år og skulle bruge en læge, så opsøgte jeg ham igen. Han havde mine papirer etc etc. Dog skulle jeg oprettes med et nyt CPR nr. Han lavede en recept, jeg tog ned på apoteket. Der skal man så igen oprettes med et nyt cpr nr. Det tog 10 min og så fik jeg min medicin. Det eneste der var specielt anderledes var at de første 500kr du bruger på medicin, dem får du ingen statstilskud til. Så det er ikke alle læger der opfører sig som Dr. Mengele. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
claus 0 Anmeld indhold Besvaret July 7, 2005 Næ jeg har også min gamle læge og der er ingen problemer, bruger bare mit danske cpr nr og så er den ikke længere.. Jeg fik tid med det samme , så no problemos... der er vel bare et par læger eller to som har ondt røven over at man er udvandret... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret July 7, 2005 Jeg vil lige pointere at jeg ingen problemere har haft hos min gamle praktiserende læge og min tandlæge, som jeg iøvrigt også har beholdt. Det er speciallægerne der piver... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret July 9, 2005 ... den gule lap I snakker om, er det en I har fået fra jeres kommune derhjemme i DK? For vi har glemt at aflevere vores sygesikringskort hjemme i Herning Kommune, og kom lige til at tænke på hvordan vi stod hvis noget gik galt mens vi renoverer lejligheden? Skal jeg kontakte Herning Kommune og bede om en gule lap? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret July 10, 2005 Det gamle sygesikringsbevis er ikke længere gyldigt. I skal have det nye fra jeres fraflytter-kommune. Ring til dem, og få dem til at tilsende jer pap-kortet (EØS-sikringskortet). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret July 10, 2005 Okay, lækkert... Men er der ikke noget med at de skal have det gamle kort tilbage? Mener at have læst det et sted men glemte alt om det midt i flytningen... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret July 10, 2005 Nej - vi er ikke blevet akrævet vores gamle sygesikringsbeviser. Ring til din fraflytningskommune og bed om et nyt sygesikringsbevis. I min (Sorø) skulle de bruge kopi af lønseddel, så kom der et nyt med posten få dage efter. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret July 10, 2005 Hmmm... jeg får fat i dem i morgen og får sat gang i sagerne... Synes bare jeg læste at de skulle háve kortet igen, men det kan jeg jo også høre dem om... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret July 11, 2005 Hmmm... Har snakket med Øresund Direct, sikke nogle venlige mennesker!! Jeg fik at vide at jeg ikke kan få dansk sygesikring da jeg er på SU... Reglerne for at få grænsegængersygesikringen er at man skal betale ATP i DK.. Desuden fortalte den venlige mand at man har afskaffet EØS kortet... Så konklusionen er at hvis man betaler ATP i Dk har man krav på sygesikring. Hvis man gør det kan man ringe til KBH's folkeregister og snakke med dem personligt og bede dem om et grænsegængerbevis/pendlersygesikring. Så beder de sikkert om en kopi af sidste lønseddel... Men så skal jeg til svensk læge... suk... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret July 11, 2005 Desuden fortalte den venlige mand at man har afskaffet EØS kortet... ... Det er altså noget sludder. Jeg har lige fået et nyt EØS-sygesikringskort = det gule papkort, og det gælder t.o.m. 13. juni 2006. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Karina 20 Anmeld indhold Besvaret July 11, 2005 Det tror jeg de færreste kommuner beder om. Det gamle er nemlig automatisk holdt op med at virke da du flyttede. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret July 11, 2005 ... men kan det virkelig passe at man som studerende ikke kan gå til læge i DK... synes det lyder en smule urimeligt... jeg betaler jo også skat, men bare ikke ATP... Pointen er måske at jeg skal finde mig et lille fritidsjob i KBH... Håber det kommer til at passe sammen med jurastudiet... øvøvøvøv... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Karina 20 Anmeld indhold Besvaret July 11, 2005 ja, det kan passe. Det er nemlig om du betaler ATP, der er det afgørende. Du skal desuden lige være opmærksom på at hvis du begynder at arbejde, skal du op på et vis antal timer før du er omfattet af grænsegængerreglen. Kan ikke huske hvor mange men det kan du nok finde på øresundsdirekt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret July 11, 2005 Oleskyum du skulle da have haft et Höjkostnadskort fra den første gang du trådte ind hos lægen, er der ingen der har fortalt dig om dette?. Så får du et stempel hver gang og når du når 900 Skr så er det gratis den nøste 12 måneder. Men du kan ikke få dem nu på bagkant, desværre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret July 12, 2005 Er obligatorisk ATP-indbetaling ikke stillet i bero til og med 2006? Og det er da noget fiiiis at du ikke er dækket af den danske sygesikring, bare fordi du er på SU. Eneste lille forskel nu, ér at du BOR i Sverige....men stadig er lige så meget dansker som før (og var dækket fuldt ud) - da du jo fortsat studerer i DK. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites