Guest dalbjerg Anmeld indhold Skrevet March 6, 2005 Hej Har været ved at lede i forumet, men syntes ikke rigtigt at kan finde ud af det. Jeg har fået udstedt et gult papir sygesikringskort, det gik sådan set meget smerte frit, men der står på det ikke gælder i Sverige. (Jeg betaler fuld skat i DK, og har ikke nogen indkomst i Sverige). Kan det så passe at jeg er dækket mindre end folk som bor i Danmark. ? Eller har Herning kommune klokket i det? Mvh Kenneth Dalbjerg Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest dalbjerg Anmeld indhold Besvaret March 6, 2005 Hej Har været ved at lede i forumet, men syntes ikke rigtigt at kan finde ud af det. Jeg har fået udstedt et gult papir sygesikringskort, det gik sådan set meget smerte frit, men der står på det ikke gælder i Sverige. (Jeg betaler fuld skat i DK, og har ikke nogen indkomst i Sverige). Kan det så passe at jeg er dækket mindre end folk som bor i Danmark. ? Eller har Herning kommune klokket i det? Mvh Kenneth Dalbjerg Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest lars Anmeld indhold Besvaret March 6, 2005 Dalbjerg> Jeg har også sådan et fint gult et i papir (ligner det man havde i DK i "gamle dage" før det blev plastickort). Det står intet på mit om at det ikke er gyldigt i Sverige. Jeg har lige set efter. Men hvordan det fungerer heroppe i praksis har jeg stadig til gode at prøve. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret March 6, 2005 Hej med jer. det er kommunen der har klokket i det. I er ikke de første det er sket for, de fleste kommuner aner ikke hvad de skal... I skal have et EØS kort, et lille blåt plastikkort. Ring til øresunddirekt +45 33 91 10 49 , de kan fortælle jer ordret hvad i skal sige til kommunen. Ring derefter til kommunen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest birgitte Anmeld indhold Besvaret March 7, 2005 Hej! nu bliver jeg fovirret. Er det det gule papirkort eller et blåt plastik kort man skal have, når man bor i Sverige??? V.H. Birgitte Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret March 7, 2005 Jeg er ikke enig med Jesper. Ved ikke hvad et EØS kort er men det er ikke forkert I har fået et gult papirskort. Du skal bruge det gule papirskort når du går til læge i Danmark. Det dækker på lige vilkår som det gamle plastickort bortset fra man ikke automatisk har fast læge men frit kan vælge fra gang til gang. Men du har ikke ret til lægebehandling i Sverige da du ikke betaler skat her. (Dine børn har men det er en anden sag) Vi har dog af praktiske årsager beholdt vores tidligere læge.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest kim Anmeld indhold Besvaret March 7, 2005 I denne sag er jeg er ikke (helt) enig med Moerke, hvis synspunkter ellers ofte falder sammen med mine. Jeg er helt overbevist om, at man som dansker med bopæl i Sverige har samme rettigheder som "rigtige" svenskere. For ligesom at underbygge min påstand, kan jeg oplyse at min kone er blevet indkaldt til en forebyggende undersøgelse på lasarettet i Ystad. Jeg er meget interesseret i Moerke's udsagn om frit lægevalg i DK med det gule papirsygesikringskort. Jeg mener det samme, men savner en bekræftelse af dette. Når jeg nu er i gang - hvad så med planlagt (i modsætning til akut) behandling i DK. Jeg mener at man på lige fod med "rigtige" danskere kan få udført "planlagte" operationer i DK - er der nogle, der kan bekræfte dette? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret March 7, 2005 Hej med jer. Da jeg flyttede herover for et år siden fik jeg et gult sikringskort, præcis det samme som moerke nævner. Jeg rejste på ferie i tunesien i juni og kom desværre galt afsted. Efterfølgende da jeg var kommet hjem og skulle have de penge refunderet jeg havde lagt ud for læge og medicin, kontaktede jeg europæiske som den danske stat har som forvalter af den slags refunderinger. Jeg skulle sende mit krav ind via en formular vedlagt en kopi af mit sygesikringsbevis. Jeg gjorde dette. (det var det gule papirskort). Europæiske skrev tilbage til mig at det var det forkerte kort jeg havde, dog havde de gjort den udstedende kommune opmærksom på dette. Jeg kontaktede dog selv min gamle kommune. De anede intet! De var tilmed ude i en forklaring om at jeg selv skulle betale al læge/medicin med mere også i danmark, for jeg var jo udvandret! Jeg kontaktede øresundirekt som nævnt tidligere i denne tråd. De kunne fortælle hvad jeg skulle have. Jeg fik efterfølgende et nyt fra den gamle kommune. Det er dette kort jeg henviser til. Med dette kort er jeg dækket på samme vilkår som med et traditionelt dansk sygesikringsbevis, også i sverige, selvfølgelig under de vilkår der gælder. Kortet hedder EU-sygesikringsbevis. EØS navnet er blot et jeg fik fra europæiske, det er vist det de kalder det.. Det gule kort jeg havde dækkede ikke i udlandet! En lang forklaring... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret March 7, 2005 Det gule papirkort er et EØS sygesikringskort, som dækker i Danmark på lige fod med de alm. danske sygesikringskort. Det står der højt og tydeligt inden i kortet. Man kan ikke sige, at det kort dækker i Sverige, men alle borgere i de nordisk lande er omfattet af den store nordiske konvention, iflg. hvilken man, som nordisk borger, er sikret gratis lægehjælp under ophold i et nordisk land. Jeg ringede for et års tid siden til det tlf.nr., der står som udgiver af EØS-kortet og ville skifte fra min danske læge til en anden dansk læge. Jeg fik at vide, at jeg kunne frit gå til hvilken som helst danske læge, jeg havde lyst til. Når vi, som bor i Sverige, skal have en operation eller anden form for hospitalsophold/behandling, er vi stillet, som om vi bor i DK. Vi har endvidere ret til at købe receptpligtig medicin med tilskud som hidtil. Blot skal vi have et fiktivt personnummer på apoteket, som så sørger for at opdatere vores CTR-saldo. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret March 7, 2005 Er konklusionen så at man skal have begge? Det gule papirkort er jo ikke forkert da det skal bruges i Dk nå man skal til lægen.. Skal man bruge det blå til udlandsrejser så? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest kim Anmeld indhold Besvaret March 7, 2005 Nu har jeg gjort mig den ulejlighed at finde mit gule kort og læse teksten ... Her står bl.a. "Ved ferierejser i Europa-området gælder denne legitimation som rejsesygesikringsbevis." Desuden er der en forklarende tekst på engelsk og spansk - og kontaktinformation til Europæiske Rejseforsikring. Hvorvidt Tunesion anses for en del Europa-området er åbent for fortolkning. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret March 7, 2005 Der står nogenlunde det samme på det blå, dog kun på dansk. Så konklusionen er nok at bare man er lykkelig og glad for det gule (og er sund og rask) så er rådgivningen fra europæiske og øresunddirekt ligegyldig... EOD herfra. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest joahnnes Anmeld indhold Besvaret March 7, 2005 Hvorfor skal vi spidses af med et papir kort?? Synes jeg er lidt nedværdigende ;-) Hvorfor får vi ikke plasticversionen som alle andre i DK ? Nogen der har en forklaring på det ? Og hvad skal man fremvise hvis man går til lægen her i Sverige? Jeg fik en lang række læger tilbudt, men dem jeg valgte havde venteliste. Til sidst var der en tilbage so jeg ikke ville have ;-) Nu er jeg bare tilknyttet en skadestue, men har ingen fast læge. Har som sagt ikke gjort brug af det endnu. Men frit lægevalg i DK, betyder jeg bare kan rineg til en tilfældig og så skal de tage mig?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret March 7, 2005 Johannes, jeg har ikke en velunderbygget forklaring på papirsudgaven, men eftersom det skal fornyes hvert år kan det måske have noget med den "billige" løsning at gøre. Vi har lige fået brev om at dokumentere dansk arbejdsgiver for at få fornyet vores kort. Hvis du betaler skat i DK så skal du gå til en dansk læge når du bliver syg. Sjovt vi fik slet ikke brev herovre om svensk lægevalg.. Og ja du kan i princippet ringe op til hvem som helst og bede om en tid. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest michaelbo Anmeld indhold Besvaret March 7, 2005 Nej man betaler ikke direkte skat i Sverige , det er korrekt, men der sker en udligning så i praksis ender dine skattekroner i sverige alligevel Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret March 7, 2005 Ja ok så langt er jeg med... men det betyder stadig at du er tilknyttet den danske sygesikring da det er kommuneskatten der udlignes med din svenske bopælskommune og ikke hverken amts eller statsskat. Den beholder DK. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest birgitte Anmeld indhold Besvaret March 8, 2005 Tusinde tak for svarene. Der var åbentbart andre end mig,der var blevet forvirret! V.H. Birgitte Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest bjarne Anmeld indhold Besvaret March 8, 2005 Jeg kan da lige indskyde at vi begge betaler skat i DK, Men har da lige valgt fast Familie-læge her i Sverige ! Så både vi og vores datter har den samme læge HER I SVERIGE ! Ingen problemer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2005 Årsagen til papirsygesikringskortet (hvor der sådan ca midtpå står påtrykt EØS-94) er vel også at man jo netop har frit lægevalg i DK og på det plastic kort vi havde da vi boede i DK står jo lægenavn og adresse. Vi har dog valgt at beholde den samme læge på Vesterbro som vi havde tidligere. Man skal ikke medbringe noget som helst når man går til læge i Sverige. Du har jo typisk bestilt tid, og her oplyser du bare dit svenske cpr-nr. Man kan dog også for nemheds skyld hos vårdcentralen få lavet et GRATIS lille plastickort som man så kan stikke receptionisten på vårdcentralen, skadestuen eller andre steder hvor man er i forbindelse sundhedshalløjet. Stregkoden haler så alle dine oplysninger frem - ligesom da vi boede hjemme i DK med vores plastic kort. I sverige, ligesom i DK for mange år siden, har man nu indført familielæger, hvilket vil sige at alle tilknyttes en læge efter eget valg (dog indtil de er fyldt op - ligesom i Dk) som man så bruger fast. De er dog stadig bosiddende på vårdcentralen og ikke som i Dk på deres egne praksiser. Dem der ikke vælger en familielæge tilknyttes blot en skadestue eller en vårdcentral og så får man den læge der har tid. Det gule og det blå sygesikringskort har intet at gøre med din læge i Sverige. Det er alene danske regler. I Sverige har du ret til en læge så snart du har adresse i landet og dermed en opholdstilladelse (som jo går automatisk for os skandinavere) - iøvrigt ligesom man har ret til læge i Danmark når man har fået opholdstilladelse. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
oleskyum 0 Anmeld indhold Besvaret March 11, 2005 Vi der bor i Sverige og arbejder i Danmark kan frit vælge, at bruge det Danske sundhedssystem. Og det er gratis: Det Svenske system er lidt anderledes vårdcentral eller f.eks. Capio klinikker ved lægevalg. Jeg har lige været igennem systemet Akutten/ skadestuen 300 kr. Skanning på hospitalet 300 kr. Operation, indlæggelse 80 kr, pr dag til kontrol ved lægen 150 kr. De laver et hvidt sygesikringskort første gang endten ved lægen eller hospitalet, Apoteket laver et grønt kort til recept medicin, der bliver billigere, hvis man når et bestemt beløb, ved ikke hvor meget. En ting, jeg havde en blodprop, og tre uger efter var ventetid og operation overstået. Herefter kun i Sverige, hvis jeg bliver syg: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Eric Anmeld indhold Besvaret April 18, 2005 Vi bor i SE og arbejder i DK, har hjemmearbejdsplads. Vi har pga. forskellige vanskeligheder med tandlæger, øjenlæger og gynækolog, som ikke vil have os som patienter fordi de, påstås det, ikke får penge for deres arbejde fra det offentlige. Vi kontaktede vores tidl. kommune (Greve), som fortalte, at det var Indenrigsministeriet, som forvaltede det administrative omkring gule og blå kort. Indenrigsministeriet svarer: - I har ret til sygehjælp i DK på de vilkår, der gælder her. Dokumentation er OS 01.301 (Det gule kort) - I har ret til akut sygehjælp under almindelige ferierejser under den Off. Sygesikring. Dokumentation er OS 01.301 (Det gule kort) - I har ret til sygehjælp i Sverige på de vilkår, der gælder der, Försäkringskassan kan oplyse, hvordan I dokumenterer denne ret - I har ret til medicinsk nødvendig sygehjælp under et ophold i andet EU-land end DK eller SE. Dokumentationen er et dansk EU-sygesikringsbevis (Det blå kort) Lægerne skal benytte en særlig lægeregningsblanket til afregningen med Sygesikringen, når I har fået ydelser hos ham. Efter overenskomsten får han et særskilt honorar herfor. Vores "gamle" sygesikringslæge, vores ene "gamle" tandlæge og 2 fodterapeuter kan godt finde ud af det, men vores "gamle" øjenlæge sagde rent ud, at vi ikke skulle opsøge ham mere, for "han gad ikke at arbejde gratis" I dag har vi så besøgt en anden øjenlæge, som ved tidsbestillingen for ½ år siden sagde at "det er ikke noget problem" (at vi bor i SE). Hun ville heller ikke tage os som patienter, den det var da "synd nu da vi var kommet, så kunne hun da godt se på os"..... Jeg tror det er en sag for "Kontanten" eller et andet lignende program, det er godt nok for dårligt, at man, når man betaler flere hundrede tusind i dansk skat om året, ikke kan få den behandling, man har krav på. KLAG venner, før bliver det ikke bedre. Ring til jeres fraflytningskommune, til Indenrigsministeriet, alle dem I kan komme i tanke om. God fornøjelse! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret April 18, 2005 Vi bor i SE og arbejder i DK, har hjemmearbejdsplads. Vi har pga. forskellige vanskeligheder med tandlæger, øjenlæger og gynækolog, som ikke vil have os som patienter fordi de, påstås det, ikke får penge for deres arbejde fra det offentlige. Vi kontaktede vores tidl. kommune (Greve), som fortalte, at det var Indenrigsministeriet, som forvaltede det administrative omkring gule og blå kort. Indenrigsministeriet svarer: - I har ret til sygehjælp i DK på de vilkår, der gælder her. Dokumentation er OS 01.301 (Det gule kort) - I har ret til akut sygehjælp under almindelige ferierejser under den Off. Sygesikring. Dokumentation er OS 01.301 (Det gule kort) - I har ret til sygehjælp i Sverige på de vilkår, der gælder der, Försäkringskassan kan oplyse, hvordan I dokumenterer denne ret - I har ret til medicinsk nødvendig sygehjælp under et ophold i andet EU-land end DK eller SE. Dokumentationen er et dansk EU-sygesikringsbevis (Det blå kort) Lægerne skal benytte en særlig lægeregningsblanket til afregningen med Sygesikringen, når I har fået ydelser hos ham. Efter overenskomsten får han et særskilt honorar herfor. Vores "gamle" sygesikringslæge, vores ene "gamle" tandlæge og 2 fodterapeuter kan godt finde ud af det, men vores "gamle" øjenlæge sagde rent ud, at vi ikke skulle opsøge ham mere, for "han gad ikke at arbejde gratis" I dag har vi så besøgt en anden øjenlæge, som ved tidsbestillingen for ½ år siden sagde at "det er ikke noget problem" (at vi bor i SE). Hun ville heller ikke tage os som patienter, den det var da "synd nu da vi var kommet, så kunne hun da godt se på os"..... Jeg tror det er en sag for "Kontanten" eller et andet lignende program, det er godt nok for dårligt, at man, når man betaler flere hundrede tusind i dansk skat om året, ikke kan få den behandling, man har krav på. KLAG venner, før bliver det ikke bedre. Ring til jeres fraflytningskommune, til Indenrigsministeriet, alle dem I kan komme i tanke om. God fornøjelse! Har da aldrig haft problemer, hverken med læger, sygehuse eller tandlæge i Dk! Tror bare í har været uheldige Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret April 18, 2005 Hvad faen er det for en øjenlæge!! Der står da direkte på det gule kort at det giver korthaveren ret til sygesikringens ydelser. Og hvilken sikringsgruppe man tilhører.. det kan sgu da ikke være svært at forstå. Jeg har ingen problemer haft, alle kigger godt nok underligt på kortet første gang de ser det, læser lidt på forsiden og på bagsiden og siger så "Nå ok men der står jo det er gyldigt". Spørger lidt til mit cpr nummer fordi de nogle gange har svært ved at køre regningen på den landekode der er opgivet når man står registreret på cpr nummer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Eric Anmeld indhold Besvaret April 21, 2005 Altså... I må jo forstå, at man skal kunne LÆSE for at kunne håndtere detteher :^) Når man bliver afvist, kan man ikke diskutere sagen, for div. sekretærer KIGGER ikke engang på kortet, men er bare interesserede i at få os ud ad døren så hurtigt som muligt. Argumenter som: I skal bare skrive vores "gamle" personnumre, kommunenummer og amtskommune... eller bare kopiere det gule kort og sende det med, så får I jeres penge... går slet ikke. Så virker det, som de også er blevet døve! Nå, men vi klarer os; heldigvis er der jo nogen, der gerne vil "se" os, man skal bare lede lidt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest James Anmeld indhold Besvaret July 4, 2005 Tandlægeregning Jeg var til tandlægen i DK, hvorefter jeg har fået en ekstra regning på det som sygesikringen ikke dækker??? Jeg har det gule papkort og betaler fuld skat til dk. Er det sådan det fungerer? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites