Guest signe Anmeld indhold Skrevet April 30, 2002 Hej Jeg er stødt på et problem. Jeg bor i Malmö, studerer i Kbh og har pt ikke noget studiejob. Pga at jeg "kun" får SU betaler jeg ikke arbejdsmarkedsbidrag. Jeg har henvendt mig til Kbh kommune for at få et nyt sygesikringsbevis men fik beskeden: Du har ikke ret til sygesikring i DK, fordi du ikke betaler AMB. Er der nogen der er stødt på samme problem?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest signe Anmeld indhold Besvaret April 30, 2002 Hej Jeg er stødt på et problem. Jeg bor i Malmö, studerer i Kbh og har pt ikke noget studiejob. Pga at jeg "kun" får SU betaler jeg ikke arbejdsmarkedsbidrag. Jeg har henvendt mig til Kbh kommune for at få et nyt sygesikringsbevis men fik beskeden: Du har ikke ret til sygesikring i DK, fordi du ikke betaler AMB. Er der nogen der er stødt på samme problem?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret May 1, 2002 Jeg ved ikke, om det er dig eller kommunen, der har fat i den lange ende, men begrundelsen for afslaget er da klart syg. Der er jo mennesker i Danmark, som ikke betaler AMB, men stadig har ret til sygesikring. Jeg synes du skal bruge masser af deres tid på at plage en ordentlig, klar og koncis begrundelse ud af dem. For beslutnings-, handlings-, service- og kommunikationssvage offentlige myndigheder er Øresundsregionen øjensynligt en gråzone. Det bør de opleve som et problem. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Admin 12 Anmeld indhold Besvaret May 1, 2002 Kan du ikke bare få sygesikring i Sverige ? Som tidligere beskrevet er de ikke så nøjeregnende med hvem der er berettiget. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret May 1, 2002 Selvfølgelig kan man "bare" få sygesikring i Sverige, men en studerende har ikke mange penge til rådighed i dagligdagen og i Sverige er der brugerbetaling, også på ganske alm. lægebesøg. Og så længe man betaler skat i Danmark, må det også være rimeligt, at man kan gå gratis til læge, som alle andre skatteydere. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Admin 12 Anmeld indhold Besvaret May 1, 2002 Hvad så når beskatningen bliver lavet om ? Så skal man alligevel bruge det svenske sygehusvæsen.Det er jo spørgsmålet om det kan betale sig at kæmpe en lang kamp for at få sin ret, hvis det allligevel er en stakket frist. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest signe Anmeld indhold Besvaret May 6, 2002 Har talt med Øresunds Direct. Der er åbenbart ikke noget at gøre. Iflg. et EU direktiv er man som studerende beretiget til lægehjælp i bopælslandet og IKKE det land man studerer i. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest rikke Anmeld indhold Besvaret May 12, 2002 Hej Signe, Jeg er lige flyttet herover, er på nuværende tidspunkt ved at afvikle de sidste måneder af min forældreorlov, men genoptager mit studie pr. september '02. Det er nyt for mig at jeg ikke længere vil være sygeforsikret i Danmark - ved du om der er noget krav om timeantallet man skal arbejde for at være forsikret? Hvis der ikke er nogen nedre grænse vil jeg overveje at finde et arbejde nogle få timer om ugen i København... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest signe Anmeld indhold Besvaret May 18, 2002 Hej Rikke Beklager det sene svar. Nej, det at der ikke er nogen nedre grænse der det mest tåbelige! Du kan arbejde 1 time pr måned, betale 20DKR i AMB og få ret til DK sygesikring. Sygesikringen skal bare ha en kopi af din lønseddel der viser at du betaler AMB. Endnu en sindsyg regel der ikke ligefrem fremmer intigrationen... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites