Juff 10 Anmeld indhold Besvaret December 1, 2006 Da jeg har brækket hånden har jeg haft udgifter for 600 SEK for 3 læge/sygehus besøg i sverige. Ringede til aalborg kommune som er min fraflytter kommune for refundering af den offentlige sygesikring. Deres svar var: "Da du selv opsøgte sygehjælp i sverige, hæfter du selv for udgifterne eller kontakter försäkringskassen. Der er andre regler for jer grænsegængere/fraflyttere" Hvis jeg fx. var kommet til skade i frankrig var sagen en anden. Jeg kunne jo også været kørt til danmark med en brækket hånd og fået den gratis lægehjælp vi betaler for igennem skatten :( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret December 1, 2006 Juff> det svar ville jeg ikke stille mig tilfreds med. Prøv at ringe til din arbejdskommune istedet for. Eller evt. til Sikringsstyrelsen, som er dem, der har med os, pendlere, at gøre. Tænk på, hvad det ville have kostet, at ringe efter en ambulance og få dem til at køre dig til København, eller Aalborg for den sags skyld. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret December 5, 2006 Nu har jeg snakket med 2 damer i kbh kommune, folkeregisteret. Den ene var mere sur end hjælpsom, da hun overhovedet ikke er inde i reglerne Jeg blev så stillet om til dame nummer to, som sagde at egenbetalingen på. fx 150 eller 300 som man har i sverige, hæfter man selv for. Hvis der var flere udgifter end dette, var det kommunen ( aalborg ) som hæftede.. Jeg prøvede så at forklare hende at der aldrig var en mere betaling i sverige, hvortil hun svarede at det kendte hun ikke noget til, da hun hun aldrig havde været til læge i sverige.. flabbede k...... Er der nogen af jer som har fået refunderet penge fra jeres arbejds/fraflytter kommune mht lægebesøg/sygehusbesøg i sverige Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Uffe 10 Anmeld indhold Besvaret December 5, 2006 Nu er der endelig afklaring på mit tidligere stillede spørgsmål Nu har jeg snakket med Stefan Ohlssons sekretær, som har været yderst behjælpelig. Eftersom jeg oplyste mit svenske personnummer er det forsikringskassen der skal dække. Så nu ligger der penge og venter på mig ved Tandlægen :thumbup: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nulla 10 Anmeld indhold Besvaret January 31, 2007 Har lige fået brev fra KK sygesikringstandplejen de vil ikke dække vores regning de henviser til EU-reglerne forordning 1408/71 at med bopæl i SE er man også optaget i den svenske sygesikring, dvs at ydelser i SE dækkes efter svenske regler af den svenske sygesikring. Jeg gir fanme snart op !!! Det kan ikke være rigtigt vi betaler jo dejlig skat i DK, og hvordan kan det være at nogle får og andre ikke ???? Meget mystisk :( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret January 31, 2007 Nulla> Det skal du ikke finde dig i, for det passer ikke. Så længe du arbejder i DK, har du krav på dansk tandpleje og tilskud. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret January 31, 2007 Har lige fået brev fra KK sygesikringstandplejen de vil ikke dække vores regning de henviser til EU-reglerne forordning 1408/71 at med bopæl i SE er man også optaget i den svenske sygesikring, dvs at ydelser i SE dækkes efter svenske regler af den svenske sygesikring. Jeg gir fanme snart op !!! Det kan ikke være rigtigt vi betaler jo dejlig skat i DK, og hvordan kan det være at nogle får og andre ikke ???? Meget mystisk :( Ja det er ikke nemt. Jeg skrev til försäkringskassen at jeg havde betalt xxx SEK hos en svensk tandlæge, og om de kunne refundere nogle penge..( Jeg bemærkede at der for oven på fakturaen stod noget med försäkringskassen ) Jeg fik følgende svar: Hej! All tandvårdsersättning betalas ut direkt till tandläkaren. Denna ersättning skall tandläkaren dra av innan han tar betalt av patienten. Någon tandvårdsersättning betalas således aldrig ut direkt till patienten. Undrar du över din betalning till tandläkaren måste du vända dig till denne. Det vil jeg så gører, efter at det ikke så ud til jeg fik nogen form for rabat Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret January 31, 2007 Ja det er ikke nemt. Jeg skrev til försäkringskassen at jeg havde betalt xxx SEK hos en svensk tandlæge, og om de kunne refundere nogle penge..( Jeg bemærkede at der for oven på fakturaen stod noget med försäkringskassen ) Jeg fik følgende svar: Hej! All tandvårdsersättning betalas ut direkt till tandläkaren. Denna ersättning skall tandläkaren dra av innan han tar betalt av patienten. Någon tandvårdsersättning betalas således aldrig ut direkt till patienten. Undrar du över din betalning till tandläkaren måste du vända dig till denne. Det vil jeg så gører, efter at det ikke så ud til jeg fik nogen form for rabat Du vil jo heller ikke få nogen former for rabat hos din svenske tandlæge hvis du arbejder i Dk, der skal du sende dine regninger til din fraflytterkommune og derfra få dine penge! Hvis du arbejder i Sverige har du ret til rabat, men så er det ikke sikkert din tandlæge vidste du arbejdede i Sverige... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Juff 10 Anmeld indhold Besvaret January 31, 2007 Du vil jo heller ikke få nogen former for rabat hos din svenske tandlæge hvis du arbejder i Dk, der skal du sende dine regninger til din fraflytterkommune og derfra få dine penge! Hvis du arbejder i Sverige har du ret til rabat, men så er det ikke sikkert din tandlæge vidste du arbejdede i Sverige... Jeg arbejder i dk, som alle jer andre :-) men den gule/offentlige sygesikring dækker jo ikke tandlægeregninger ( tandlægehjælp betaler vi jo for i DK ), der skal man vel være medlem af sygesikring danmark for at få nogle tandlægeudgifter refunderet? Er vi ikke enige om den offentlige/gule bare dækker lægehjælp i dk samt læge hjælp i europa ved ferierejser ? min fraflytterkommune vil ihvertfald ikke refundere lægehjælp eller tandlæge udgifter.. de henviser til at vi grænsegængere er omfattet særlige regler, og skal kontake försäkringskassen.. det er sgu ikke nemt Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret January 31, 2007 Ret til lägehjälp Det gule sygesikringskort giver dig ret til lägehjälp på lige fod med landets borgere. D.v.s at man betaler det samme som Svenskere. Når jeg går til tandläge refunderer forsikrings kassen en vis del, så derfor får jeg ikke noget fra DK. Det er muligvis en fejl, men jeg har ikke hört noget. Omvendt ved jeg at min mands kollega fik en efterregning fra den Danske tandläge da han ikke var däkket af den Danske sygesikring (Han arbejdede dengang i Sverige) Jeg har det helt fint med at skulle betale afgift for at gå til lägen. Det gör mine naboer jo også. De 150 det koster for läge besög däkker jo ikke de faktiske udgifter. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
JkMa 10 Anmeld indhold Besvaret February 5, 2007 Har lige fået brev fra KK sygesikringstandplejen de vil ikke dække vores regning de henviser til EU-reglerne forordning 1408/71 at med bopæl i SE er man også optaget i den svenske sygesikring, dvs at ydelser i SE dækkes efter svenske regler af den svenske sygesikring. Jeg gir fanme snart op !!! Det kan ikke være rigtigt vi betaler jo dejlig skat i DK, og hvordan kan det være at nogle får og andre ikke ???? Meget mystisk :( Jeg gik til frb. kommune med min svenske tandlægeregning i den overbevisning om at få lidt penge tilbage. De ville ikke dække :thumbdown Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Karina 20 Anmeld indhold Besvaret February 12, 2007 Sygesikringstilskud til tandlæge i SE Bare lige en lille forklaring til reglerne... Det gule papkort (sygesikringsbevis) gælder kun til sundhedsydelser i Danmark. Der skal også stå på kortet at det ikke er gyldigt i Sverige. Det betyder dermed, at man ikke kan få sygesikringstilskud til sundhedsydelser foretaget i Sverige.... herunder tandlæge. Kun dem man får foretaget i Danmark. Du kan jo heller ikke få refunderet egenbetalingen på et lægebesøg i Sverige i Danmark. Reglen er derfor meget enkel: Hvad du får foretaget i Danmark, giver Danmark tilskud til. Hvad du får foretaget i Sverige, giver Sverige tilskud til. Og dem der har fået tilskud alligevel, skal nok bare være glade og lade som ingenting. ;o) Og bare lige en lille kommentar til det med skatten. Ja, man betaler skatten i DK, men langt størstedelen afleveres altså til Sverige på myndighedsniveau... så man betaler altså det meste skat i Sverige. Venlig hilsen Karina Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret February 12, 2007 Bare lige en lille forklaring til reglerne... Det gule papkort (sygesikringsbevis) gælder kun til sundhedsydelser i Danmark. Der skal også stå på kortet at det ikke er gyldigt i Sverige. Det betyder dermed, at man ikke kan få sygesikringstilskud til sundhedsydelser foretaget i Sverige.... herunder tandlæge. Kun dem man får foretaget i Danmark. Du kan jo heller ikke få refunderet egenbetalingen på et lægebesøg i Sverige i Danmark. Reglen er derfor meget enkel: Hvad du får foretaget i Danmark, giver Danmark tilskud til. Hvad du får foretaget i Sverige, giver Sverige tilskud til. Og dem der har fået tilskud alligevel, skal nok bare være glade og lade som ingenting. ;o) Og bare lige en lille kommentar til det med skatten. Ja, man betaler skatten i DK, men langt størstedelen afleveres altså til Sverige på myndighedsniveau... så man betaler altså det meste skat i Sverige. Venlig hilsen Karina Venligst send et link til, hvor du har det fra...! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thygesen 0 Anmeld indhold Besvaret February 12, 2007 Jeg har godt hørt om det der før.. jeg har også set et sygesikringskort hvor der står det ikke gælder i Sverige problemet er bare at det er måske 2 ud af 10 der har et sådan.. Derudover siger du, at de fleste penge kommer tilbage til Sverige.. nej det gør de ikke.. det gør kommune skatten.. og jeg ved ikke om det er det meste eller ej, men der er stadig ikke den rigtige oplysning omkring det med dækning i Sverige. Da jeg flyttede over havde jeg mail korrespondance med sundhedsstyrelsen og diverse andre myndigheder og dengang var konklusionen at selvfølgelig blev det dækket.. og nej, jeg har ikke lige fundet mailen frem da det snart er 4 år siden og kender jeg mig selv ret.. så har jeg slettet den Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret February 12, 2007 Bare lige en lille forklaring til reglerne... Det gule papkort (sygesikringsbevis) gælder kun til sundhedsydelser i Danmark. Der skal også stå på kortet at det ikke er gyldigt i Sverige. Det betyder dermed, at man ikke kan få sygesikringstilskud til sundhedsydelser foretaget i Sverige.... herunder tandlæge. Kun dem man får foretaget i Danmark. Du kan jo heller ikke få refunderet egenbetalingen på et lægebesøg i Sverige i Danmark. Reglen er derfor meget enkel: Hvad du får foretaget i Danmark, giver Danmark tilskud til. Hvad du får foretaget i Sverige, giver Sverige tilskud til. Nemlig! Godt og præcist formuleret:thumbup: Jeg har bare lige en enkelt tilføjelse mht. behandling i Sverige. Man skal bare oplyse sit personnr. hos behandleren, så betaler man kun patientandelen. Der hvor hunden ligger begravet er, at behandleren som oftest ikke kender reglerne, men så må man jo bede dem om at checke med Försäkringskassan. Til Credde og Thyge: Jeg skal nok prøve at finde dok. på det, men det må lige vente til efter min ferie. Det kan være en anden finder det i mellemtiden:D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret February 12, 2007 Jeg har stadig svært ved at forstå det. Se side 10 i pdf dokumentet: http://oresunddirekt.com/binout/userfile_41577.pdf Her står der jo, at man kan få tilskud fra den danske sygesikring til besøg hos en svensk tandlæge. Man kan selvfølgelig ikke få tilskud fra den danske sygesikring, hvis man har fået tilskud i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret February 12, 2007 Jeg har stadig svært ved at forstå det. Se side 10 i pdf dokumentet: http://oresunddirekt.com/binout/userfile_41577.pdf Her står der jo, at man kan få tilskud fra den danske sygesikring til besøg hos en svensk tandlæge. Man kan selvfølgelig ikke få tilskud fra den danske sygesikring, hvis man har fået tilskud i Sverige. Hmm, det kan jeg så gu´godt forstå, at du har svært ved at forstå Iflg. "Øresunddirekt" kan BEGGE modeller jo bruges. Det vil jeg nu alligevel ha´ lov til at forholde mig skeptisk til. Jeg har nu læst hele tråden siden Thyge startede den og det er noget forskellige meldinger der kommer. Skimmede lige IM og Den Soc. Sikr.styrelse, men kunne ikke lige finde det. Kræver vist lidt bedre tid end jeg har lige nu:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thygesen 0 Anmeld indhold Besvaret February 12, 2007 Jeg surfede lidt og fandt denne side: http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/C2000/0013660.htm Ved ikke helt om det hjælper os.. for er vi socialt sikrede i danmark? Hvis ja, så taler den jo sit tydlige sprog.. Og sidste nye regler omkring det her: http://147.29.40.91/_GETDOCM_/ACCN/B20060105905-REGL Nogen der har lidt mere forstand på at læse sådanne kan måske udlede noget af det Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret February 12, 2007 Jeg surfede lidt og fandt denne side: http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/C2000/0013660.htm Ved ikke helt om det hjælper os.. for er vi socialt sikrede i danmark? Hvis ja, så taler den jo sit tydlige sprog.. Og sidste nye regler omkring det her: http://147.29.40.91/_GETDOCM_/ACCN/B20060105905-REGL Nogen der har lidt mere forstand på at læse sådanne kan måske udlede noget af det Ja, ja, Sherlock, selv blind høne kan finde korn:D Nej spøg til side, jeg tror faktisk, du har fundet noget vi kan bruge. Og ja, vi er socialt sikret i DK, så længe vi indbetaler ATP (ATP er afgørende for, hvorvidt du er socialt sikret i DK - det har jeg sort på hvidt fra Den Sociale Sikringsstyrelse). Jeg har nærlæst dit første link og har den opfattelse, at man faktisk godt kan få sygesikringstilskud fra DK, når man er i besiddelse af det gule sygesikrings papkort. Det er dog en betingelse, at sygesikringstilskuddet skal være mindre end 50%. Det er det jo typisk ved tandlægebehandling, hvor vi selv betaler en pæn andel. Du skal også kunne dokumentere, at behandleren er autoriseret i det pågældende land (Sverige). I det hele taget skal man sørge for at få regningen så specificeret som muligt. Man skal så i første omgang selv betale regningen, hvorefter man søger om tilskud i den kommune som har udstedt det gule sygesikrings papkort. Pyha:scared: Mon ikke det er besværet værd at prøve på at "opdrage" sin svenske tandlæge til at forstå, at vi er sikret på lige fod som en svensker og de bare skal påføre vores svenske personnr. og fratrække tilskuddet på regningen??? Der er trods alt et par stykker der kan finde ud af det:rolleyes: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret February 14, 2007 Nu har jeg haft kontakt til folketandplejen eller hvad de nu hedder i Dk. Og fik af vide at jeg som bosat i sverige og arbejdende i dk. skulle henvende mig til den svenske forsikringskasse! Har prøvet at nærlæse hvad der står herinde, men syntes ikke der står noget helt konkret, der står en hel del om sygesikring men syntes de har glemt tandplejen! Er der nogen der har prøvet for nylig at få deres penge tilbage fra Dk? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nulla 10 Anmeld indhold Besvaret February 14, 2007 Ja som jeg skrev tidligere..... i DK siger de at når du får lavet tænder i SE skal du have tilskudet herfra altså Sverige og det er de her kagehoveder der siger det ---------->(sygesikringstandplejen Tietgensgade) Jeg syntes det er unfair så jeg har skrevet til dem igen, så må vi se hvad der sker denne gang. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret March 20, 2007 Ja som jeg skrev tidligere..... i DK siger de at når du får lavet tænder i SE skal du have tilskudet herfra altså Sverige og det er de her kagehoveder der siger det ---------->(sygesikringstandplejen Tietgensgade) Jeg syntes det er unfair så jeg har skrevet til dem igen, så må vi se hvad der sker denne gang. Er der sket mere i sagen hos dig, jeg sendte mine tandlægeregninger til forsikringskassen i sverige og de ringede i dag og sagde at jeg da skulle have mine penge tilbage fra DK:( Det kan sku snart ikke være rigtigt, der må for H...... da være nogen der ved bare lidt! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret March 20, 2007 Jeg har forøvrigt talt med Indenrigsmin. i går vedr. tilskud fra DK ved behandling Sverige. Jeg fik det forventede svar og også det svar jeg mener er det rigtige. Ved behandling og som bosiddende i S ydes der tilskud via FS (svensk personnr. opgives) og ved behandlig i DK ydes der tilskud fra Den offentlige Sygesikring (det særlige sygesikringsbevis, grænsegængerbevis, det gule papkort eller hvad du ellers lyster at kalde det). Det er da også den mest naturlige måde at gøre det på og den letteste for os. Meeen vi må nok belave os på at gi´ div. svenske behandlere et lille kursus i social sikring fra tid anden;) Hej Thomas! Jeg tillader mig lige at citere mig selv i tilfælde af, at du ikke har læst indlægget i anden tråd. Der hvor det går galt for dig, er allerede hos din tandlæge, som burde have fratrukket tilskuddet med det samme. Hvis det var mig, ville jeg går tilbage til "gerningsstedet" altså din tandlæge og forklare, at du jo har svensk personnr. og derfor berettiget til tilskud på lige fod med en svensker. Så må tandlægen udskrive en ny faktura til dig, hvor tilskuddet indgår. Det skal altså for pokker da kunne lade sig gøre uden alle de krumspring:fight: Det er jo fuldstændig absurd det her:sick: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret March 20, 2007 Hej Thomas! Jeg tillader mig lige at citere mig selv i tilfælde af, at du ikke har læst indlægget i anden tråd. Der hvor det går galt for dig, er allerede hos din tandlæge, som burde have fratrukket tilskuddet med det samme. Hvis det var mig, ville jeg går tilbage til "gerningsstedet" altså din tandlæge og forklare, at du jo har svensk personnr. og derfor berettiget til tilskud på lige fod med en svensker. Så må tandlægen udskrive en ny faktura til dig, hvor tilskuddet indgår. Det skal altså for pokker da kunne lade sig gøre uden alle de krumspring:fight: Det er jo fuldstændig absurd det her:sick: Ja hvis bare det var så nemt! Men de skal se papirer på at du er berettiget til tilskud i sverige, og det kan man ikke vise dem når man ikke kan blive medlem af forsikringskassen! Det er simpelthen for latterligt det her, sundhedsministeriet siger at man skal have det i sverige og i sverige siger de danmark!!!!!!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret March 20, 2007 Ja hvis bare det var så nemt! Nej, jeg siger ikke det er nemt. Tvært om! Jeg ved godt, at der skal slås for sagen og jeg håber også du følger den helt til dørs. Det er den eneste måde vi kommer videre på og så er der én tandlæge mindre at overbevise:th2: Men de skal se papirer på at du er berettiget til tilskud i sverige, og det kan man ikke vise dem når man ikke kan blive medlem af forsikringskassen! Jeg går ud fra, at "de" ,er tandlægen du mener. I og med du er folkbokförd i Sverige er du berettiget til tilskud. Hvis tandlægen ikke fatter det, så fremvis dit ID-kort alternativt dit personnr.bevis (har du ingen af delene, kan du rekvirere et personnr.bevis på Skatteverkets hjemmeside) :) Men det kan da godt være du skal overveje en lidt mindre tungnem tandlæge næste gang:laugh: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites