thygesen 0 Anmeld indhold Skrevet August 13, 2004 Hej Alle.. Der er endnu ikke nogen der har spurgt/skrevet/svaret på dette.. Derfor spørger jeg nu.. Jeg har været hos tandlæge her i sverige og har betalt x antal kroner. Når man er til tandlæge i dk får man på regning udspecificeret hvad der bliver betalt af sygesikringen, det kan jeg jo af gode grunde ikke se på regningen herovre.. Men jeg mener jo at da jeg betaler skat i DK, må de vel også give noget støtte til mine tandlægebesøg herovre eller er jeg totalt galt på den? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thygesen 0 Anmeld indhold Besvaret August 13, 2004 Hej Alle.. Der er endnu ikke nogen der har spurgt/skrevet/svaret på dette.. Derfor spørger jeg nu.. Jeg har været hos tandlæge her i sverige og har betalt x antal kroner. Når man er til tandlæge i dk får man på regning udspecificeret hvad der bliver betalt af sygesikringen, det kan jeg jo af gode grunde ikke se på regningen herovre.. Men jeg mener jo at da jeg betaler skat i DK, må de vel også give noget støtte til mine tandlægebesøg herovre eller er jeg totalt galt på den? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret August 13, 2004 Jeg mener ikke, at du er galt på den. Prøv at sende regningen til "Sygesikringskontoret", som står på dit EØS-bevis. Jeg vil tro, at du får dit "tilskud" retur. Ellers ER der noget galt. Husk at tage en kopi af regningen, inden du sender den. ;o) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest thomas Anmeld indhold Besvaret August 14, 2004 Mine forældre kommer altid på besøg når de skal til tandlægen, de har sparet mange penge, og fået en bedre service herovre. Når de så kommer hjem sender de regningen til Amtet, der så tilbage betaler sygesikringens andel. Hmmm.... er EØS så vores Amt? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest zeni Anmeld indhold Besvaret August 15, 2004 Martin, du kan være i en af 2 situationer: Har du oplyst dansk cpr.nr til tandlægen, skal du sende regningen til din fraflytterkommune, og du får da dækning fra den sociale sikring. Men du kan være uheldig at de afviser dig og henviser til en försäkringskassa. Det er imidlertid forkert. Hvis de afviser dig skal du tilbage til tandlægen og give dit svenske cpr.nr, og tandlægen skal derefter skrive dig en ny regning, og give dig nogle penge tilbage. Min kæreste og jeg bor begge her i Sverige. Hun får dækning fra Danmark, mens jeg får fra Sverige. Vi ved ikke hvorfor det er sådan, men da vi ikke har samme fraflytterkommune, må det være hos en af dem "fejlen" ligger. Held og lykke Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Humle 10 Anmeld indhold Besvaret November 1, 2006 Så hvem giver det største tilskud ? DK eller S ? Lyder lidt som der er frit valg ? Skal have lavet for ca. 7000 SEK hvor jeg så får ca 1000 SEK fra den svenske forsäkringskassan. Måske man bør forsøge at sende regningen til DK bagefter og hæve 2 x tilskud ? :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Frakkel 10 Anmeld indhold Besvaret November 21, 2006 Forsäkringskassen For at være medlem af forsäkringskassen, skal du arbejde i Sverige. Har søgt og fik afslag på begrundelse af at jeg arbejder i DK. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret November 21, 2006 Hmm Michael har lige været til tandlæge og på regning er der tilskud fra Försäkringskassan og han arbejder i DK Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Frakkel 10 Anmeld indhold Besvaret November 21, 2006 Så må der være sket en fejl. Det er nok ikke første eller sidste gang de har lavet den. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CpX 10 Anmeld indhold Besvaret November 21, 2006 Hmmm, min fraflytter kommune har jo sagt at de 4 ting som står på eøs kortet skal forefinde på regningen, og IKKE mit gamle cpr nummer, da alt på dette vil blive afvist. Men efter jeg forsøgte på svensk og danks, at tandlægen til at forstå at jeg gerne ville have de her ting på (Og damen fra kommunen understreget det ik var nok jeg selv satte det på). Så jeg opgav, og fik ca 800sek fra forsikrings kassen. Opgav simpelthen. Hvis nogen vil vide det, er det den der tandlæge som også har akut tid nede omkring centralen, ligger ved vandet - som har et hav af danske kunder, alle fra dk klart, ingen som bor her, klart. Hvis man ønsker at sygesikring Danmark - dem man betaler til, skal betale noget af regningen, påfører man blot sit gamle cpr nummer på, også skulle de kunne finde ud af det. Håber det hjælper. Men den her tandlæge nægtede simpelthen at påsætte de her ting som står fint på eøs kortet at de skal findes på regningen hvis du vil have det dækket. - Prøv du evt. og ring til din fraflytter kommune, og hør hvad de ønsker ;) Men som sagt fik jeg ca. 800sek på en 3200sek regning. Og jeg var der idag. Hvis du ligesom jeg ønsker at få den svenske del af kagen, så gå op og få en ny regning, så trækker de det automatisk. - Må jeg spørge hvilke sygesikrings nummer/person nummer du har brugt? Samt jeg vil rigtig gerne hører hvad din fraflytter kommune ønsker. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Uffe 10 Anmeld indhold Besvaret November 27, 2006 For at være medlem af forsäkringskassen, skal du arbejde i Sverige. Har søgt og fik afslag på begrundelse af at jeg arbejder i DK. Jeg har snakket med øresunddirekt omkring hvem der dækker ens tandlægeregninger Hej!! Jeg er bosiddende i Malmö, men arbejder i Danmark. Jeg flyttede fra Aalborg kommune og De har udstedt et pendler sygesikringskort (OS 01.301) til mig. Nu har jeg så været til tandlæge her i Sverige så mit spørgsmål går på hvordan jeg får den offentlige danske sygesikrings del tilbage. Jeg har forhørt mig flere steder og fået vidt forskellige svar. Nogen siger man skal sende regningen til fraflytningskommunen, andre siger det skal sendes til arbejdesgiveres kommune og nogle siger man skal have det dækket af den svenske sygesikring. Hvad er rigtigt?? Deres svar: Da du bor i Sverige skal din tandlægeregning dækkes af den svenske sygesikring. Kontakte Försäkringskassen som er den myndighed som håndterer disse spørgsmål. Hvis du var gået til tandlæge i Danmark havde du fået social sikring ifølg. de danske regler da du arbejder i Danmark. mvh Øresunddirekt Men Hvordan fungerer det her försäkringskassen så egentligt når man skal have arbejde i Sverige for at være medlem?? Eller har jeg misforstået noget ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CpX 10 Anmeld indhold Besvaret November 27, 2006 Det her er et cirkus uden lige. - Tandlægen kan trække det fra automatisk og give dig et nyt giro kort, el hvad de nu kalder det, det kunne min i alt fald. Først fik jeg én uden, også sagde jeg at de lige så godt ku få den svenske ting til at betale også fik jeg en ny. Opgav det... og tager bare det se giver. mht den kasse, så har en af mine venner fået de papirer efterfølgende efter han er flyttet over, om jeg selv er medlem aner jeg ikke. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Frakkel 10 Anmeld indhold Besvaret November 27, 2006 J Deres svar: Da du bor i Sverige skal din tandlægeregning dækkes af den svenske sygesikring. Kontakte Försäkringskassen som er den myndighed som håndterer disse spørgsmål. Hvis du var gået til tandlæge i Danmark havde du fået social sikring ifølg. de danske regler da du arbejder i Danmark. mvh Øresunddirekt Det er en fejl. Du er dækket af den danske sygesikring. Se evt. sticker i tråden http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=4269 Jeg fik også af vide af Øresundsdirekt at jeg ikke skulle betale skat af min SU, hverken i DK eller SE. Hvilket også var en fejl, desværre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CpX 10 Anmeld indhold Besvaret November 27, 2006 Frakkel, det jo fint nok du henviser dertil, men ingen har endnu er håndfast bud på hvordan man får penge tilbage... Også kan det være nok så fikst at henvise til en sticky tråd. Jeg blev bedt om at få EØS data på min regning, men det kunne tandlægen ik finde ud af - Faktisk ville de ikke. Og det var ik nok at ligge en kopi af mit eøs plus regning til dk kommune... Så hvordan har du gjort i så fald? Bare sendt det afsted alligevel? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Frakkel 10 Anmeld indhold Besvaret November 27, 2006 Frakkel, det jo fint nok du henviser dertil, men ingen har endnu er håndfast bud på hvordan man får penge tilbage... Jeg har ikke været til tandlæge endnu, det har min sambo dog, og der betalte den svenske sygesikring(Forsäkringskassan). Hvilket jo er en fejl, ifølge reglerne. Mit bud vil være at høre ens arbejdskommune og evt. henvise til de regelsæt der er for grænsegængere, hvis de ikke har en løsning. Arbejdsgangen er vist forskellig fra kommune til kommune. Hvis tanglægen ikke vil udfylder papirene korrekt, må man vel finde en anden tandlæge eller lære ham det. Så vidt jeg har forstået har andre på forum fået lavet deres tænder i Sverige, og fået penge tilbage fra DK. Men du har ret I at der ikke ligger en standard metode til at få pengene tilbage, og det kan evt. skyldes at kommunerne opfatter tingene forskelligt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CpX 10 Anmeld indhold Besvaret November 27, 2006 Kommunerne ved ikke nok. Så er spørgsmålet når man står i situationen, om man vil igennem at skulle læse og påskrive overfor medarbejdere i de forskellige kommuner, eller lade det svenske system betale ;) Men det står jo også udførligt på ens EØS kort faktisk, på bagsiden, men af en tandlæge hvor jeg vil skyde på godt 70% var danskere, forekommer det mig mærkeligt, måske er de alle pendlende :) og ikke bosiddende som os indvandre. Men hva, så længe man får et tilskud. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Uffe 10 Anmeld indhold Besvaret November 27, 2006 Så vidt jeg har forstået har andre på forum fået lavet deres tænder i Sverige, og fået penge tilbage fra DK. Ja det er også den opfattelse jeg har. Nå men nu har jeg snakket med Aalborg Kommune og de siger at det der står på bagsiden af EØS kortet er information til læger, tandlæger osv. i Danmark, så selvom man bor i sverige er man dækket i Danmark. Jeg tror lige jeg skal have fat i min arbejdsgiver kommune og høre dem, da de nok har mere erfaring i den her slags sagen end Aalborg kommune. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CpX 10 Anmeld indhold Besvaret November 27, 2006 Hey uffe, find ud af hvad det er de vil have på den regning. - For kan du blot sende regningen er det jo fint, men det er jo med svensk personnummer... ens danske eksisterer jo ikke rigtig mere, eller det gør det, bare ikke i regnings mæssigt regi. Mener jeg. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Frakkel 10 Anmeld indhold Besvaret November 27, 2006 Kommunerne ved ikke nok. Fuldstændig enig! Jeg tror jeg vil kontakte Lyngby-Tårnbæk kommune på torsdag og bede dem om at finde ud af hvad jeg skal gøre. Og hvis de siger at Sverige skal betale vil jeg bede dem om at finde det på skrift. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
runel 0 Anmeld indhold Besvaret November 27, 2006 Det er en fejl. Du er dækket af den danske sygesikring. Se evt. sticker i tråden http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=4269 Jeg fik også af vide af Øresundsdirekt at jeg ikke skulle betale skat af min SU, hverken i DK eller SE. Hvilket også var en fejl, desværre. Sidste år stod jeg i samme situation og det endte med jeg ringede til den sociale sikringsstyrelse (mener jeg de hed) og spurgte. De forklarede mig at eftersom jeg bor i SE og gik til tandlæge i SE var det försikringskassan. Hvis nogen kan modbevise dette hører jeg meget gerne om det!? Jeg har nemligt regningerne liggende stadigt :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
frujensen 10 Anmeld indhold Besvaret November 28, 2006 Tandlægeregninger Jeg har lige været igennem møllen. Jeg har talt med forskellige, og endt op med følgende: Forudsætning - du bor i Sverige og arbejder i Danmark (du har dansk papsygesikringskort og har temmelig sikkert fået at vide af Forsikringskassen at du ikke er dækket af dem) Går du til tandlæge i DK - så er det den danske kommune der giver tilskud Går du til tandlæge i SE - så er det at tandlægen skal oprette dig som "svensker" så får du tilskuddet fratrukket din tandlægeregning. (det er i hvert fald hvad Øresund direkt i Sverige fortæller, de sagde også at svenske tandlægen bare kunne ringe til dem.) Såfremt man så er medlem af sygeforsikring danmark - så sender man herefter regningen til dem. Håber at det klarede noget op ;) mvh frujensen Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Uffe 10 Anmeld indhold Besvaret November 28, 2006 Jeg har lige været igennem møllen. Jeg har talt med forskellige, og endt op med følgende: Forudsætning - du bor i Sverige og arbejder i Danmark (du har dansk papsygesikringskort og har temmelig sikkert fået at vide af Forsikringskassen at du ikke er dækket af dem) Går du til tandlæge i DK - så er det den danske kommune der giver tilskud Går du til tandlæge i SE - så er det at tandlægen skal oprette dig som "svensker" så får du tilskuddet fratrukket din tandlægeregning. (det er i hvert fald hvad Øresund direkt i Sverige fortæller, de sagde også at svenske tandlægen bare kunne ringe til dem.) Såfremt man så er medlem af sygeforsikring danmark - så sender man herefter regningen til dem. Håber at det klarede noget op ;) mvh frujensen Takker for svaret. Jeg vil prøve at snakke med min tandlæge om det!! Det er iøvrigt Stefan Ohlsson. Er der noget af jer der ved om det skulle være et problem med ham... har læst de andre tråde om tandlæger Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Merethe 10 Anmeld indhold Besvaret November 28, 2006 Jeg forstår vist heller ikke noget af det her cirkus:confused: Har netop været til tandlægen og fået lavet for rimelig mange penge. På vej ud af døren får jeg en oversigt med over hvad jeg har betalt for de to gange behandlingen har varet - nu læser jeg så denne tråd igennem og opdager at det stykke papir jeg fik med fra tandlægen er en regning fra netop Försäkringskassan - tænker bare hvad jeg så gør med den? Det fremgår ikke nogle steder hvad jeg skal gøre med dette famøse stykke papir og eftersom jeg ikke bruger læge i Danmark og dermed ikke har et grænsegængersygesikringsbevis skal det jo klares her i Sverige. Har nu også været inde på försäkringskassans hjemmeside - men bliver ikke meget klogere! Hvis der er nogle der har fået penge tilbage her i Sverige hører jeg gerne fra jer:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret November 28, 2006 Ikke penge tilbage Såvidt jeg ved får man ikke penge tilbage fra forsikringskassen. Det bliver automatisk fratrukket regningen. Og da de gör det hos tandlägen og da man har fået tilskud til regningen er der ikke noget at hente i DK. Man kan ikke blive "medlem" af FS, det svarer til det Danske sygesikring. Kan det betale sig at väre med i Syge sikringen Danmark når man bor herovre ? Vi fik et tilbud fra dem da vi flyttede herover i sin tid og det var hundedyrt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Humle 10 Anmeld indhold Besvaret November 29, 2006 Takker for svaret. Jeg vil prøve at snakke med min tandlæge om det!! Det er iøvrigt Stefan Ohlsson. Er der noget af jer der ved om det skulle være et problem med ham... har læst de andre tråde om tandlæger Jeg var hos Stefan Olsson for nogle uger siden og skal snart op og have lavet lidt div. Fik et prisoverslag hvor han havde fratrukket den andel forsäkringskassan betaler. Bare sørg for at fortælle at du bor i S og har svensk CPR. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites