Jump to content
Guest dmj

Sukkersyge

Recommended Posts

Guest dmj

Min kæreste har sukkersyge. De sundhedsmæssige effekter som i den forbindelse skal benyttes er delt op i to forskellige typer ting. Den ene er insulinen, som købes på apoteket og falder ind under CTR. Derudover er der hjælpemidler, dette er kanyler til insulinen samt materialer til at tjekke blodsukkeret. Insulinen er der styr på, det har apoteket efterhånden forstået. Idet vi var bosat i Københavns kommune før vi flyttede vi til Sverige, blev hjælpemidlerne bestilt via en bevilling hos Hermedico. Efter vi er flyttet vil Hermedico ikke stå for levering af disse. Vi har efterfølgende taget kontakt til både københavns kommune og amt som vi er blevet stillet om hos ca 100000 gange. Det svar vi har fået er at det vil de ikke have noget med at gøre idet vi bor i sverige. Dette svar er bare ikke godt nok. Dels fordi at det ikke lader til at de virkeligt har undersøgt sagen og dels fordi vi jo begge arbejder i Danmark og derved hører ind under deres sygesikring. I mellemtiden læste jeg her på forum om en anden bruger der lider af diabetes som erfarede at hjælpemidler skal gå gennem den svenske kommune. Jeg ved ikke hvad svaret er, men hvis der er nogen der har det, eller et bud derpå så hører jeg det meget gerne. Evt. hvis nogen har et nummer som jeg kan ringe på i sverig efor at høre. Jo flere jeg snakker med jo klogere skulle jeg forhåbentligt blive :D. Al information i denne forbindelse er interessant. På forhånd tak.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest dmj

Min kæreste har sukkersyge. De sundhedsmæssige effekter som i den forbindelse skal benyttes er delt op i to forskellige typer ting. Den ene er insulinen, som købes på apoteket og falder ind under CTR. Derudover er der hjælpemidler, dette er kanyler til insulinen samt materialer til at tjekke blodsukkeret. Insulinen er der styr på, det har apoteket efterhånden forstået. Idet vi var bosat i Københavns kommune før vi flyttede vi til Sverige, blev hjælpemidlerne bestilt via en bevilling hos Hermedico. Efter vi er flyttet vil Hermedico ikke stå for levering af disse. Vi har efterfølgende taget kontakt til både københavns kommune og amt som vi er blevet stillet om hos ca 100000 gange. Det svar vi har fået er at det vil de ikke have noget med at gøre idet vi bor i sverige. Dette svar er bare ikke godt nok. Dels fordi at det ikke lader til at de virkeligt har undersøgt sagen og dels fordi vi jo begge arbejder i Danmark og derved hører ind under deres sygesikring. I mellemtiden læste jeg her på forum om en anden bruger der lider af diabetes som erfarede at hjælpemidler skal gå gennem den svenske kommune. Jeg ved ikke hvad svaret er, men hvis der er nogen der har det, eller et bud derpå så hører jeg det meget gerne. Evt. hvis nogen har et nummer som jeg kan ringe på i sverig efor at høre. Jo flere jeg snakker med jo klogere skulle jeg forhåbentligt blive :D. Al information i denne forbindelse er interessant. På forhånd tak.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

I tilhører sygesikringen i det land i bor, det vil sige i sverige. I skal kontakte jeres lokale Vårdcentral, de kan hjælpe jeg. Det er et lægekontor med ca. 1 times ventetid i i telefonen før man får en person man kan tale med, præcis som i Danmark. Husk at spørge om hvordan i får rabatter, da den udløses efter ca. 1000 sek ved medicinpris. Men der er den lokale vårdcentral i skal have fat i.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest dmj

Der er jeg ikke enig, vi tilhører jo netop sygesikringen i det land man arbejder i, i dette tilfælde Danmark. Dette er der vist ingen tvivl om, da vi jo har det danske pap-sygesikringsbevis happy.gif . Men som skrevet er det muligt at hjælpemidler hører ind under den kommune man er bosat i, men da jeg absolut ingen bekræftelse kan få på noget som helst omkring HJÆLPEMIDLER ville jeg høre om nogen her var stødt ind i samme problem. Normal receptpligtig medicin er der ingen problemer med, det er som sagt kun hjælpemidlerne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Sygeforsikring Du er sygeforsikret i det land du bor. Da du bor i Sverige, er det dit nye land hvor du har alle dine offentlige tilhørsforhold inklusive sygeforsikring. I Danmark arbejder du kun, så opfat Sverige som der hvor du har alle dine tilhørsforhold også sociale forhold. Det er derfor at de sere undrende ud i Danmark når du siger at de skal betale eller ordne din sygesikring. Det skema de udfylte E101 er netop det skema der betyder at du overføres til Sverige. Dette er venligt ment, men det er fakta. Er der andre der er uenige?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jesper

Carsten: DMJ har da ikke sagt han har udfyldt en E101!? Han/de tilhører stadig sygesikringen i DK eftersom de er danske statsborgere - men ja, de har ret til behandling i SE. Hvordan de så håndterer problemet med hjælpemidlerne (kanyler, blodsukkermåle-dims osv)...se, dét ved jeg ikke.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg må give Gio ret. Når man betaler skat i DK, hører mn under den danske Sygesikring. Det er jo også derfor, vi stadigvæk modtager vores EØS-sygesikringskort en gang om året, efter at have skrevet under på, at vi stadigvæk er bosat i S og betaler skat i DK. Det passer altså ikke det Caspar skriver, at vi hører til i det land,vi bor i. At så Sverige uden videre yder vård til danske tilflyttere er "deres problem". Offocielt hører vi under DK.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest dmj

Jeg var faktisk ikke klar over at Danmark yder vård til os tilflyttere uden beregning. Jeg tror at jeg vil kontakte de svenske myndigheder og få hjælpemidlerne den vej fra. De danske myndigheder er simpelthen for tunge at danse med. Senerehen vil jeg forsøge igen da jeg ikke synes det er rimeligt at sverige skal lide under at de danske myndigheder ikke kan finde ud af det. Men som sagt, hvis nogen ved noget konkret, eller selv har stået med problemet omkring hjælpemidler hører jeg meget gerne fra dem. happy.gif

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest dmj

Jeg var faktisk ikke klar over at Danmark yder vård til os tilflyttere uden beregning. <--- Her mener jeg selvfølgelig Sverige happy.gif

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Sverige yder hjælp til medicin, til brystpumpe, til sjukgymnast og så meget andet, fordi vi er borgere i Sverige og derfor har 100 % samme rettigheder som en svensker (bortste fra at stemme til folketingsvalg). At vi så via vores skat også har ret til sygesikring i Dk, tjah det er jo bare et gode. Hvordan skulle de ellers i Dk forsvare at blive ved at opkræve vores skat. Så som det er nævnt tidligere ville jeg kontakte den lokale distriktssköterske i vårdcentralen og høre dem hvad man gør. Da jeg undersøgte al balladen med at vi ikke kunen få CTR saldo tilskud talte jeg med en meget vidende mand inde i sundhedsvæsnet, måske han ved noget. Hans tlf. står i en anden tråd. kan bare ikke huske hvor :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Dan har ret. Vi får/skal have alle vore sociale ydelser her i Sverige. Det er fordi i forliget, i Nordisk Råd og ikke i EU) mellem Danmark og Sverige er der indgået en aftale om en økonomisk kompensation til Sverige for netop disse ydelser. Når de har lavet en ordning hvor skatten opkræves i Danmark og ikke i Sverige, er det fordi i Danmark opkræves både Kommuneskat og Statsskat af lønmodtagerne (som det eneste land i Norden) hvorimod i Sverige opkræves der kun Kommuneskat af Lønmodtagerne og der opkræves Statsskat (Arbejdsgiverafgift) af Arbejdsgiveren. Hvis vi var beskattet i Sverige så skulle vi kun betale kommuneskat (ca. 32%) og det danske ToldSkat er jo udelukkende til for at straffe mennesker så meget som muligt, se også www.udvandrerne.dk og www.nytfradanmark.dk der har danskere samme problem i Spanien og Frankrig (med pension og dobbelt beskatning). Men noget af skatten bliver som sagt overført til Sverige som så tager sig af alle vore sociale udgifter, det skal der ikke herske tvivl om. Jeg har selv været pendler, jeg har ledet et firma i DK, ansat personale fra Skåne til kontoret i Danmark og udstationeret dem i Skåne, det var fan´me en udfordring, men her var den Socilale Sikringsstyrelse i Danmark involveret, men de nægtede at koordinere deres resultater med det danske ToldSkat!!!!!!!!!!!!! så det var ikke helt samme historie de fik. Tal lige om Beukrati, det er voldsomt i DK, hvor det tidligere var i Sverige. Da jeg startede som selvstændig her i Skåne, tog det kun 3 uger at starte sig eget AktieBolag inklusive alle tilladelser fra det offentlige, det var sgu flot af dem, de vil noget med iværksættere. Det med skatten og de sociale ydelser er jo netop det der diskuteres mellem det danske folketing og rigsdagen i sverige. Så brug de svenske sociale ydelser, da danmark ikke kan/vil hjælpe jer, fordi det er sverige der får penge for at gøre det. Disse inforationer har jeg fra Nordisk Råd hvor jeg tidligere har haft en længere debat med dem om øresunds-pendlerproblemet. Jeg har selv tabt troen på at det kan løses på ordentlig vis, og min personlige mening er at det er Danmark der er problemet,jævnført med de samme problemer i Spanien og Frankrig, Danmark vil kun rage til sig, er ikke i stand til at løfte sig op i et lidt højere perspektiv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er stadigvæk ikke enig. Hvorfor modtager vi hvert år et dansk sygesikringsbevis og hvorfor har vi ikke noget svensk sygesikringsbevis?? Jeg bruger stadigvæk min danske læge og tandlæge og jeg har overhovedet intet besvær med at få opdateret min CTR-saldo, men får de tilskud, som jeg har krav på. Dog skal man have et specielt nummer, som Apoteket i DK udsteder, fordi man ikke kan bruge sit CPR-nummer, og de kan heller ikke registrere vores EØS-nummer. Forresten skal man også være opmærksom på, at i Sverige er der egenbetaling for lægebesøg og skadestuebesøg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest kim

Ulmus, Det er muligt, at du gør som du gør. Det ved du vel bedre end nogen anden ... Det ændrer bare ikke på systemet. Prøv at se her om "svensk sygesikringsbevis" http://oresunddirekt.netmester.dk/article.aspx?type=article&id=31109 Prøv at se her om grænsearbejderes rettigheder/muligheder http://oresunddirekt.netmester.dk/article.aspx?type=article&id=8495 Prøv at se her om lægehuse og grænsegængere http://oresunddirekt.netmester.dk/article.aspx?type=article&id=8542

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har netop i dag været på Storstorget 3 hos Øresunddirekt og forhørt mig. Vi pendlere har total frihed til selv at bestemme, hvor vi vil behandles. Men det vil altså også sige, at jeg til en hver tid kan forlange at blive behandlet i DK, uanset om DK sender noget af vores skat til Sv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Fint Ulmus, det er nyt for mig. Det er rart at det åbenbart fungerer nu, så hurra for den del af integrationen. Betaling i Sverige for lægebesøg og skadestuebesøg, ja det er rigtigt men kun op til et mindre beløb om året, så forsvinder det. Medicin er der efter et vist beløb tilskud til. Så i kan undersøge om det reelt er billigst i DK eller i Sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites