dan 0 Anmeld indhold Skrevet April 15, 2004 Hej der. Nå, igår skulle jeg på apoteket for nr ved hvilken gang i DK og tænkte at nu måtte jeg da snart være over de 520 kr i CTR-saldo så der begyndte at være noget tilskud. Men der stod at min saldo var nul på kvitteringen. Drøftede det med apoteket som oplyste at når jeg stod med sådan et "mærkeligt" cpr-nr. kunne de da ikke indberette noget, så det var nok det der var sket i det sidste års tid siden vi kom til Sverige. Da jeg gav mine sidste 4 cifre fra "gammel tid" så gik indberetningen igennem. Hvad er nu det for noget fis. Nogen der har prøvet det. Jeg ringer sæføli til sygesikringen og hører om hvorfor der ikke kan ske indberetning på de fiktive cpr-numr de giver når vi er fuldt ud berettiget, og så skriver jeg deres svar. Men nogen der har grebet bolden allerede ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret April 15, 2004 Hej der. Nå, igår skulle jeg på apoteket for nr ved hvilken gang i DK og tænkte at nu måtte jeg da snart være over de 520 kr i CTR-saldo så der begyndte at være noget tilskud. Men der stod at min saldo var nul på kvitteringen. Drøftede det med apoteket som oplyste at når jeg stod med sådan et "mærkeligt" cpr-nr. kunne de da ikke indberette noget, så det var nok det der var sket i det sidste års tid siden vi kom til Sverige. Da jeg gav mine sidste 4 cifre fra "gammel tid" så gik indberetningen igennem. Hvad er nu det for noget fis. Nogen der har prøvet det. Jeg ringer sæføli til sygesikringen og hører om hvorfor der ikke kan ske indberetning på de fiktive cpr-numr de giver når vi er fuldt ud berettiget, og så skriver jeg deres svar. Men nogen der har grebet bolden allerede ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret April 15, 2004 Hejsa! Jeg har prøvet at skulle hente "recept medicin" på Steno apoteket ved hovedbanen, på recepten stod der at jeg er "grænsegænger" , og det gav self. nogen problemer, først skulle de se det gule pap-sygesikrings kort som man jo har. Derefter udsteder apoteket et særligt "kort" som egentlig bare er en lap papir som er blevet printet, det skal man så vise hver gang man skal have "recept medicin" så skulle det blive dækket den vej igennem , eller ihvertfald blive registreret rigtigt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret April 15, 2004 Hej Jesper! Dette er ikke noget nyt - det har jeg beskrevet meget udførligt flere gange her i debatten. Man kan få apoteket til at indkode det i deres computer, men hold selv øje med, at I får det. Først nu - efter 3 år i det svenske - fungerer det på mit apotek. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret April 21, 2004 Ja så fik jeg bekræftet det som flere af jer beskriver inde på folkeregistret som jo for nyligt har overtaget "vores" sygesikringskort administration fra sundhedsforvaltningen. Man skal fra apoteket have et særligt kort som giver en mulighed til at spare CTR-saldo op selvom man ikke har et rigtigt cpr-nr. Vær opmærksom på at når man flytter, har man ret til at få opsparet CTR-saldo overført til dette kort. Og så som sædvanlig - der er ingen der oplyser om dette eller gør noget for en - så man skal selv sørge for at få kortet, at få overført lige når man er flyttet, og ivørigt holde øje med at de husker at opdatere det hver gang. Ordene er givet af Lene Jensen på tlf. 33 66 61 96 i Folkeregistret og hun har fået det bekræftet i lægemiddelstyrelsen på tlf. 44 88 95 95 af enten Jesper Koch eller Ole Iversen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret April 21, 2004 Dan> ...ordene er giver af Lene ..... Hvorfor spørger du om noget her i debatten, når du alligevel ikke tror på de svar du får. Som jeg skrev forleden, står disse ting meget udførligt beskrevet i tidligere indlæg, da jeg har skrevet om det flere gange. Hvis vi skal træde i det, så var det faktisk på min foranledning, at apotekernes system kom til at fungere. Jeg måtte i sin tid vente i mere en 6 måneder på at få mine penge tilbage, fordi der skulle en omprogrammering til og programmøren var i Japan!! Nå, men hvis du synes, du vil bruge en masse tid på at få bekræftet allerede givne oplysninger, så dig om det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret April 22, 2004 Jeg kan kun sige at mit indlæg den anden dag om at svarene her på sunddebat bliver grimmere og grimmere for hver dag der går, kun bliver bekræftet igen og igen. Jeg er da ked af ikke at have læst indlæg - tilsyneladende 3 år tilbage - for at se din uddybende forklaring på dette for mig nyligt opståede problem. Et problem som altså til trods for dit store arbejde med den danske apoteker forening stadig ikke fungerer på lige præcis det apotek jeg henvendte mig til, og som ikke kendte til noget kort for grænsegængere. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest kim Anmeld indhold Besvaret April 22, 2004 Dan - hvor har du ret ... Der findes ikke dumme spørgsmål - der er dog undtagelser ... Som hovedregel spørger man her på stedet, fordi man ønsker at blive klogere med mindst mulig indsats. Det gælder også for mig selv. Som hovedregel burde man kun svare, hvis man kan bidrage til besvarelse af spørgsmålene. Alt andet er vel bare spild af tid - og plads på Steen's server .... Jeg tror egentlig også at de fleste af os gerne vil bidrage med egne erfaringer - såvel dårlige som gode. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret April 22, 2004 "...mindst mulig indsats" tror jeg er de rammende ord. Nye brugere bruger sjældent søgefunktionen her på site´t - og det skal de lære. At folk så bliver kaldt mavesure, fordi de svarer at spørgsmålet er besvaret masser af gange før, og at man kan finde dem ved at bruge lidt energi selv....tja, det er jo så anklagerens problem. Vi har tendens til at forsøge at finde det laveste punkt på plankeværket, og hoppe over dér. Hvornår er dovenskab blevet en accepteret dyd? Factum Est: Gør en indsats. Brug fem minutter på at søge i en udemærket søgefunktion. Og kan svaret stadig ikke findes, så kan man spørge. Jeg fik selv samme behandling da jeg startede herinde for lidt over et år siden. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest kim Anmeld indhold Besvaret April 23, 2004 Hvorfor i al verden skulle man opsøge det højeste sted på en plankeværk, hvis man vil over på den anden side? - Jeg spørger bare ... Det er vist kun bjergbestigere og lignende, der har den slags adfærdsmønstre. Søgning efter gamle tråde har selvfølgelig sin berettigelse - det har jeg da også ind i mellem forsøgt. Men, en situation, der måske var korrekt beskrevet for 6 måneder siden (eller længere tid), kan have ændret sig. Derfor kan der vel ikke være noget galt i at spørge efter aktuelle oplysninger. "Nye brugere bruger sjældent søgefunktionen her på site´t - og det skal de lære" ... Man kan lave alle de systemer som man har lyst til - med de mest sofistikerede funktioner ... MEN - det er brugeren, der bestemmer, hvordan han vil anvende systemet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest nikolaj Anmeld indhold Besvaret April 23, 2004 Ja, og at søge efter noget hér tager kortere tid end at skrive et nyt indlæg (forudsat at man ved hvad man søger efter). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret April 23, 2004 Kim...hvis du læser lidt imellem linierne i mit indlæg, så kunne et facit også være lidt á la: "Jeg ved godt at spørgsmålet sikkert er besvaret før - men jeg spørger alligevel. Det kunne jo være..." Og ja...det kunne jo være. Men ofte får man et kort svar om at dette findes der masser af indlæg om i andre tråde. Og så syntes jeg ikke man skal føle sig trådt over tæerne, eller dårligt behandlet. Går du hen til en person og spørger om vej, og vedkommende siger: "der er et bykort lige derovre!", så svarer du vel heller ikke "ejjj...ka´ du ikke bare fortælle mig vejen!? Jeg gider ikke glo på et kort!". Hvis du gør, så skal du nok ikke forvente yderligere hjælp fra dén person. Faktisk, så er du allerede blevet guidet i den rigtige retning, idet du er blevet henvist til et kort. Og kortet, i dén her sammenhæng, er søgefunktionen. Den er guld værd og virker forrygende. Og ja...du skal igang med at læse en del indlæg - men det er vel også derfor du er herinde!? Scanianet/Sunddebatten er en gratis service. Opfundet af Steen og vedligeholdt af brugerne. Men at opfinde den dybe tallerken hver gang en ny bruger kommer til...nej, det skal du ikke forvente vi gider. Det handler altsammen om indstilling, vilje og attitude. Præcis som i det virkelige liv. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret May 25, 2004 Så lykkedes det at finde et apotek i Køge (jeg har ikke været forbi Steno apotek, som også kender proceduren) som kunne udstede det her særlige stykke papir. Jeg var til Vagtlæge, som undrede sig noget over at jeg ikke havde et cpr-nr. Men den gik alligevel. CTR saldo blev opdateret og det hele. I sidste uge skulle jeg så på Tårnby apotek, og der startede hele møllen forfra. De anede ikke hvad jeg talte om og kunne ikke give mig tilskud. Jeg måtte gå uden at få opdateret CTR saldo, tage hjem og ringe til Ole Iversen i Lægemiddelstyrelsen, som selvfølgelig gav mig ret, måtte ringe til apoteket og få dem til at ringe til Ole Iversen, og så igår ringede en "meget" sød dame fra apoteket, at "nå ja, men vi vidste jo ikke at du havde sådan et papsygesikringsbevis" til trods for at jeg stod og viftede med det sammen med det her særlige kort. Nå, men hun opdaterede min CTR saldo, og det var jo det vigtigste. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret May 25, 2004 PS. i kan også få tilskud til Receptpligtig medicin i Sverige. Ved henvendelsen til din (svenske) læge beder du om et årskort, og så samler du kviteringerne. Medicinen er generelt billigere her i Sverige, og med en buddgrænse på egenbetalingen, så det er fordelagtigt, hvis I bruger medicin i vist omfang. Prøv at tjekke det op, for medicinen i Danmark er noget af verdens dyreste (ligesom biler). Carsten Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret May 25, 2004 Jeps - jeg forhørte mig på apoteket, og deres tilskudsordninger giver tilskud fra vistnok 900 svenske kroner. Det medicin jeg skulle have forrige gang var samme pris som i DK, men jeg sgu da glemt at høre om denne medicin. Dog bliver medicin jo pludselig noget dyrere når man skal give de 120 kr for at besøge den svenske læge for at få recepten. Ved faktisk ikke om man kan få en recept uden at betale de 120 kr hvis man fx. ringer til lægen ?? Nogen der ved det ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret May 25, 2004 Det ved jeg faktisk ikke. Hvis du skal besøge en læge så regn med samme ventetid i telefonen, for at få en tid, som i Danmark (det har de harmoniseret), det kan tage 1 time. Det gad jeg ikke at vente på, så jeg gik ind på Universitetssygehuset (i Lund i dagstiden) og kom til med det samme. Hvis de brokker sig så går det med "jeg ikke forstå" :-) Men sådan er der så meget. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites