Guest jesper Anmeld indhold Skrevet June 6, 2004 Aarstiderne kommer til Sverige Til august kan sydsvenskerne også klikke en kasse grøntsager og frugt hjem på dørmåtten. Af Bo Søndergaard »Det er jo ikke så mystisk. Vi kører alligevel varer ud fra Avedøre Holme hver morgen, og så er det ikke det store besvær at køre nogle af dem til Sverige«. Der står 'jordforbindelse' på bilerne fra Aarstiderne.com, og det har selskabets stifter og næstformand i bestyrelsen Søren Ejlersen også, når han fortæller om netbutikkens nye satsning. Satser på de 800.000 sydsvenskere Fra midt i august ruller biler med kasser fyldt af økologisk frugt, grønt og dagligvarer til Sverige, hvis altså svenskerne vil have det. I første omgang satser den danske netbutik på Malmö, Lund og de tætbebyggede områder i det sydlige Sverige. Der bor 800.000 indbyggere i området, men Søren Ejlersen tænker ikke i de store tal: »Vi starter jævnt op og er meget ydmyge, lægger ud med et begrænset sortiment«. Medieomtale var nok Da Aarstiderne slog igennem herhjemme for nogle år siden, skete det via medieomtale og kunder, der fortalte deres venner om kasserne, der blev bragt til døren. Søren Ejlersen håber at kunne klare sig med samme midler i Sverige, netbutikken har ikke lavet de store markedsundersøgelser før springet over Sundet: »Vi har tradition for at gøre tingene intuitivt. Jeg har fundet mine gamle notesbøger fra den første tid med Aarstiderne og taget en snak med rødderne fra dengang. Vi kører det her på et mikroskopisk budget«. Omsætning firdoblet på fire år Aarstiderne havde for to år siden planer om at brede nettet ud over Sverige, Norge og Tyskland, men måtte stoppe op for at følge med efterspørgslen i Danmark. Siden 2000 er omsætningen steget fra 32 til 143 mio. kr., og de sidste år er der også blevet tjent penge hos de økologiske netkøbmænd - i 2003 3,1 mio. kr. Men sidste år fladede vækstkurven ud, så ledelsen måtte holde igen med en række udgifter. Lidt lavere puls En række ansatte i økonomiafdelingen blev fyret og deres arbejde lagt uden for virksomheden, mens nogle stillinger ikke blev genbesat. Det har stabiliseret økonomien, og samtidig har stifterne Thomas Harttung og Søren Ejlersen forladt den daglige ledelse for at blive formand og næstformand i bestyrelsen. »Pulsen er lidt lavere nu. For et par år siden havde vi ikke haft tid til at arbejde med Sverige som nyt marked, det har vi nu«, siger Søren Ejlersen Kilde: Politiken - 5. jun 2004 kl. 21:53 Link til Aarstiderne: www.aarstiderne.com Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret June 6, 2004 Aarstiderne kommer til Sverige Til august kan sydsvenskerne også klikke en kasse grøntsager og frugt hjem på dørmåtten. Af Bo Søndergaard »Det er jo ikke så mystisk. Vi kører alligevel varer ud fra Avedøre Holme hver morgen, og så er det ikke det store besvær at køre nogle af dem til Sverige«. Der står 'jordforbindelse' på bilerne fra Aarstiderne.com, og det har selskabets stifter og næstformand i bestyrelsen Søren Ejlersen også, når han fortæller om netbutikkens nye satsning. Satser på de 800.000 sydsvenskere Fra midt i august ruller biler med kasser fyldt af økologisk frugt, grønt og dagligvarer til Sverige, hvis altså svenskerne vil have det. I første omgang satser den danske netbutik på Malmö, Lund og de tætbebyggede områder i det sydlige Sverige. Der bor 800.000 indbyggere i området, men Søren Ejlersen tænker ikke i de store tal: »Vi starter jævnt op og er meget ydmyge, lægger ud med et begrænset sortiment«. Medieomtale var nok Da Aarstiderne slog igennem herhjemme for nogle år siden, skete det via medieomtale og kunder, der fortalte deres venner om kasserne, der blev bragt til døren. Søren Ejlersen håber at kunne klare sig med samme midler i Sverige, netbutikken har ikke lavet de store markedsundersøgelser før springet over Sundet: »Vi har tradition for at gøre tingene intuitivt. Jeg har fundet mine gamle notesbøger fra den første tid med Aarstiderne og taget en snak med rødderne fra dengang. Vi kører det her på et mikroskopisk budget«. Omsætning firdoblet på fire år Aarstiderne havde for to år siden planer om at brede nettet ud over Sverige, Norge og Tyskland, men måtte stoppe op for at følge med efterspørgslen i Danmark. Siden 2000 er omsætningen steget fra 32 til 143 mio. kr., og de sidste år er der også blevet tjent penge hos de økologiske netkøbmænd - i 2003 3,1 mio. kr. Men sidste år fladede vækstkurven ud, så ledelsen måtte holde igen med en række udgifter. Lidt lavere puls En række ansatte i økonomiafdelingen blev fyret og deres arbejde lagt uden for virksomheden, mens nogle stillinger ikke blev genbesat. Det har stabiliseret økonomien, og samtidig har stifterne Thomas Harttung og Søren Ejlersen forladt den daglige ledelse for at blive formand og næstformand i bestyrelsen. »Pulsen er lidt lavere nu. For et par år siden havde vi ikke haft tid til at arbejde med Sverige som nyt marked, det har vi nu«, siger Søren Ejlersen Kilde: Politiken - 5. jun 2004 kl. 21:53 Link til Aarstiderne: www.aarstiderne.com Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest trut Anmeld indhold Besvaret June 6, 2004 det er jo spam, føj Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret June 6, 2004 trut: Når du en dag siger noget fornuftigt, så giver jeg en øl! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret August 15, 2004 Ja, og så er de her, har allerede bestilt :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret August 26, 2004 Jeg kan lige opdatere med et link til den svenske version af Aarstiderne: http://www.arstiderna.com/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest henriksen Anmeld indhold Besvaret August 27, 2004 Får i komission af at informere om??? Eller synes i bare i vil sprede budskabet. Vidste i, at der er kommet dansk leverpostej i Netto... Jeg har vedhæftet udtalelserne fra Nettos produktchef... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret August 27, 2004 Henriksen: Det interesserer vist ikke dig, kan jeg forstå. Så egentlig er din kommentar spild af din egen tid ;o) Go´ weekend! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret August 27, 2004 Henriksen: Der er ingen i dette forum, der får kommission af noget som helst. Heller ikke webmaster Steen modtager betaling for noget overhovedet. "Vores (brugernes) forum" er oprettet og bruges flittigt for at udveksle synspunkter, idéer, kendskab om forskellige ting og sager o.s.v. Vi nævner jo også i flæng en masse bilmærker, restauranter, spillesteder o.l. Det er der heller ingen, der betaler os for. Hvis du ikke gider deltage seriøst, så lad være med at henvend dig, istedet for at genere os andre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest henriksen Anmeld indhold Besvaret August 27, 2004 Ja, Ulmus jeg må jo så sige, at et andet indlæg sætter tvivl ved non-profit tankegangen som forummet burde have... Indsendt torsdag den 11. marts 2004 klokken 12:49: -------------------------------------------------------------------------------- Hej Thomas Det er på foranledning af dem jeg undersøger det, så det bliver en realitet fra omkring maj vil jeg tro, hvis interessen er der. Har selv brugt dem da vi boede i Kbh., og glæder mig til at gøre det igen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret August 27, 2004 Hvis jeg havde været kunde et sted i årevis og så flyttede til Sverige, ville jeg da også godt kunne spørge rundt, om der var andre, der var interesseret i at man stadig kunne købe hos det firma, hvis de flyttede over. Det behøver da ikke betyde, at jag har økonomiske interesser i firmaet. Hvis jeg kører Golf og roser den til skyerne, har jeg da ikke nogen økonomisk fordel ud af det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest henriksen Anmeld indhold Besvaret August 27, 2004 Øhhh kære Ulmus, jeg citerer: "på foranledning af dem", hvilket indikerer at personen er blevet opsøgt, adspurgt - kald det hvad du vil, men de facto er; at virksomheden har lagt en opgave ud til personen, som - højest sandsynligt - modtager en eller anden form for kompensation for udført research. De fleste gør ting gratis idag. Men ok, nok om det, jeg mener at have anført min pointe omkring uønsket reklame. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Admin 12 Anmeld indhold Besvaret August 27, 2004 "Vidste i, at der er kommet dansk leverpostej i Netto... Jeg har vedhæftet udtalelserne fra Nettos produktchef..." Der HAR faktisk været diskuteret noget lignende før og det er HELT i orden. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret August 27, 2004 quote: "Men ok, nok om det, jeg mener at have anført min pointe omkring uønsket reklame." Ingen har sagt informationen var "uønsket" - andre end dig, Henriksen ;o) Jeg var allerede ved at bestille her den anden dag - men de får desværre besvær med at komme ind og aflevere p.g.a. adgangsforholdene til min gård hér...desværre. Så det kræver at jeg er hjemme, og at de bimler på min telefon når de er her. Alt i alt en større opgave *s* Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret August 28, 2004 Henriksen: Jeg gentager: det er ikke uønsket reklame. D.d. Spørger Palle efter adresser på biludstyrsbutikker. Selvfølgelig svarer vi andre med kendskab til sådanne. Det er udveksling af viden, IKKE REKLAME. Og det kan da godt være at "Årstiderne" har spurgt en tidligere kunde, som de ved er flyttet til Malmö, om hun ikke kan spørge lidt rundt. Det betyder da ikke at vedkommen har modtaget penge/rabatter for det. Og selvom hun har, kan vi andre da være totalt ligeglade. Altså bortset fra dig, der ser noger odiøst i alt, åbenbart. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret August 30, 2004 Jeg vil da gerne forklare mig selv !! (ikke at jeg føler det er nødvendigt) Og Henriksen jeg får INTET fra dem, desværre det ville da have været dejligt hvis jeg gjore. Men er tilfældigvis venner med deres produkschef, og har selv tilbudt at høre herover om der var nogen der var interesseret, da jeg gerne personligt ville forstætte med at få fra dem. Og det syntes de naturligvis var en god ide !! Men som andre også siger hvis det ikke er noget du er interesseret i, hvorfor så deltage i debatten ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret September 2, 2004 Har i øvrigt lige fået mine vare og de var SUPER :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret September 6, 2004 Har også lige bestilt og ser frem til at prøve det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret January 20, 2005 For lige at sprede denne super ide igen, så har de lige udvidet deres leveringområde yderligere, og til dem der ligger uden for leveringsområderne, har man nu mulighed for at hente det på deres kontor nede i havnen i Malmö, så Gio det var måske din løsning ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Persson 10 Anmeld indhold Besvaret January 20, 2005 Nu er Gio jo blevet depoteret tilbage til Danmark i håb om at få ryddet op i Malmö. Så han har længe kunne udnytte ordningen ;-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret January 20, 2005 Jeps...jeg fik allernådigst lov til at komme tilbage. Persson nægtede de at røre med en ildtang - nu var han endelig hoppet over, så ville de dælme ikke ha´...*bla bla bla* Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret July 10, 2005 Uh, dejlig info at aarstiderne kommer til Sverige... Synes personligt at de svenske grøntsager og frugter af og til ser noget kedelige ud og har heller ikke set så meget økologisk... måske har jeg været for lidt rundt eller været her i for kort tid... men tak for tippet!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites