Guest thygesen Anmeld indhold Skrevet June 25, 2003 Først og fremmest.. ved godt det ikke direkte er en forsikring, men lidt er det jo... Nåh men spørgsmålet lyder: Er der nogen grund til at betale dansk A-kasse så længe jeg bor i sverige?? for dækker A-kassen overhovedet hvis jeg bliver arbejdsløs?? Jeg arbejdet stadig i DK, men syntes at have læst noget om det ikke gælder. Ydermere.. er der andre end mig der har oplevet ikke at få lov til at stemme i DK?? fik et pænt brev om at jeg ikke gik under nogle af de folk der kunne få tilladelse til det.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest thygesen Anmeld indhold Besvaret June 25, 2003 Først og fremmest.. ved godt det ikke direkte er en forsikring, men lidt er det jo... Nåh men spørgsmålet lyder: Er der nogen grund til at betale dansk A-kasse så længe jeg bor i sverige?? for dækker A-kassen overhovedet hvis jeg bliver arbejdsløs?? Jeg arbejdet stadig i DK, men syntes at have læst noget om det ikke gælder. Ydermere.. er der andre end mig der har oplevet ikke at få lov til at stemme i DK?? fik et pænt brev om at jeg ikke gik under nogle af de folk der kunne få tilladelse til det.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret June 25, 2003 Når du bliver grænsegænger, så mister du retten til at stemme. Både i DK, men så sandelig også i SE. Det eneste du kan stemme til, er lokal-valg til eks. byråd o.l. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
spiff 0 Anmeld indhold Besvaret June 25, 2003 Så vidt jeg har fundet ud af, skal man arbejdsløshedsforsikres i det land man arbejder i. Men ved arbejdsløshed ryger man vist nok på Svenske dagpenge. Har ikke helt styr på reglerne.. Det bliver forhåbentlig ikke relevant... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
vincent 0 Anmeld indhold Besvaret June 25, 2003 Hej Thygesen. Jeg skrev et indlæg på bropendler i marts om dette emne: "Der kan åbenbart siges en del forskelligt om det med ledighed og A-kasser. Ifølge øresundsguiden er det først i tilfælde af ledighed at man skifter over til en A-kasse i bopælslandet. Quote: Arbejdsløshedsforsikring for grænsegængere Medarbejdere, der er bosat i Sverige, skal arbejdsløshedsforsikre sig i arbejdslandet Danmark. Ved flytning af medlemskab til en dansk A-kasse skal medarbejderen medbringe en attest (E301) fra sin svenske A-kasse, som bekræfter forsikringsperioden i Sverige. Medarbejderen vil dermed overføre sin anciennitet fra den svenske til den danske A-kasse. I tilfælde af ledighed vil den svenske medarbejder imidlertid være omfattet af de svenske dagpengeregler og skal derfor flytte sit medlemskab tilbage til en svensk A-kasse ved at medbringe en attest (E301), som bekræfter forsikringsperioden i Danmark. Det modsatte gælder også for dem der arbejder i Sverige og bor i Danmark. De skal først skifte fra den danske a-kasse til en svensk, og skifte tilbage til en dansk a-kasse i tilfælde af ledighed. Med andre ord kan det godt være at pengene på en dansk eller svensk a-kasse er "spildt", men man skal ifølge øresundsguiden først skifte over når man bliver arbejdsløs. Jeg håber det her er det rigtige ... Kilde http://www.bropendler.com/modules.php?op=modload&name=DB_PHPBB2&file=viewtopic&t =3 Man skal registrere sig for at læse indlægget. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret June 25, 2003 Hej Thygesen! Der er masser af indlæg i dette forum om a-kasse og stemmeret - hvorfor prøver du ikke at læse nogle af dem? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest thygesen Anmeld indhold Besvaret June 26, 2003 Gio: jeg søgte faktisk på a-kasse, men den fandt ikke noget.. sorry.. vil prøve igen og tak for tippet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret June 27, 2003 Søgemenu´en kan være lidt forvirrende de første par gange. Så du er undskyldt Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites