Guest ole Anmeld indhold Skrevet May 27, 2004 Jeg har lidt fået tilbud en ledighedsforsikringen fra min fagforening igemmen tryk-forsikring, men nu siger de, at man værer folkeregister i Danmark, for at bruge den. Er der nogen har en løsning på dette ? Eller der nogen som har høret om man kan købe sig til sådan en forsikringen I Sverige ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest ole Anmeld indhold Besvaret May 27, 2004 Jeg har lidt fået tilbud en ledighedsforsikringen fra min fagforening igemmen tryk-forsikring, men nu siger de, at man værer folkeregister i Danmark, for at bruge den. Er der nogen har en løsning på dette ? Eller der nogen som har høret om man kan købe sig til sådan en forsikringen I Sverige ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret May 27, 2004 Ole, det hænger vel sammen med, at du heller ikke kan få arbejdsløshedsunderstøttelse fra din danske fagforening, hvis du bliver ledig, når du bor i Sverige. Hvis du bliver ledig, skal du over på svenske dagpenge. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest michaelbo Anmeld indhold Besvaret May 27, 2004 Du kan ikke ekstraforsikres hvis du bor i Sverige. Har selv forhørt mig. :-( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest anders Anmeld indhold Besvaret May 28, 2004 Jeg har siden februar betalt ind til en sådan forsikring og så ellers gået og ventet på bekræftende dokumentation på at jeg stadig ville være omfattet af forsikringen i fald jeg skulle komme ud for en sådan situation. Denne dokumentation var helt ok og lovet højt og helligt af både fagforeningen og forsikringsselskabet. I mandags ringede fagforeningen så til mig og fortalte at jeg ville blive smidt ud da man havde fortrudt.....man erkender dog hvad man har lovet... Oplyst årsag : 1: A-kassebidraget er lavere i Sverige og man vil ikke risikere at skulle betale op til de 80% af tidligere indkomst (dette kan man ifølge mine synspunkter let løse ved at blive forsikret til en bestemt sum i stedet for 80%) 2: Man kan ikke kontrollere om jeg er tilmeldt den svenske a-kasse som ledig Ergo : Vi står med håret i postkassen...må ikke være med nogle af stederne!! :o(((( Fra Anders NB : Jeg er dog blevet lovet mine indbetalte penge retur....men jeg vil se dem først! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret June 11, 2004 Du har fat i et af de store uløste problemer, og det er uløst. Hverken Danmark eller Sverige vil tage sig af det. Siden Anna Lindt blev dræbt er der ikke kommet nogen kompetent person her i Sverige til at tage sig af disse problemer, for hun var fanme dygtig efter min mening. Jeg har tidligere skrevet til Pous Schlütter i Nordisk Råd, men jeg ved ikke om hans job er blevet udvandet. Det eneste jeg senere har læst at han anså som et problem var at man ikke via en Dansk Webbank kunne betale regninger i Sverige, og det er jo ikke det der plager os pendlere mest. Jeg har selv rejst spørgsmålet om hvordan man stiller sig med at få en fri bil af en arbejdsgiver i Danmark. Så betaler men skat af en sådan bils værdi i Danmark, men man må ikke i Sverige køre i en udenlansk indregistreret bil. Så spurgte jeg ToldSkat Øresund om hvordan man så forholdt sig, om man kunne få nedsat skatten når man bliver udelukket for at køre privat i den i Sverige hvor man bor. Det har de endnu ikke kunne besvare. Hvis firmaet køber den via en Svensk filial så er det stadig fuld Dansk beskatning. Men jeg ville gerne have om der var nogle der ville være med til at lave en artikkel om de reelle problemer vi har som pendlere, og at vi ikke hele tiden overlader det til kommiteers eller andre offentlige/halvoffentlige ansattes gæt om vore problemer. Jeg har ved flere lejligheder haft fat i Øresunddirekt.com og de kan heller aldrig give nogen fyldestgørende svar på ret meget. Men Ole du har fat i et af de reelle problemer, det er tilknytningen til fagforeninger det halter. Man er medlem på den ene side til det går galt, så bliver man bare overflytteet til den anden side af sundet der har andre regler når man skal bruge det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest anders Anmeld indhold Besvaret June 11, 2004 Det tyder på vi har været den samme tur rundt om problemerne, Carsten! Vedr. firmabil var jeg nødsaget til at købe en privatbil (udfra firmaet's ønsker og krav) og så ellers modtage kørselsgodtgørelse fra landegrænsen (jeg har ca. 50 km til denne, men dette regnes for privatkørsel) Øresunddirekt er efter min mening ikke særlig anvendelig, medmindre man vil vide hvilke arrangementer der er planlagt for næste weekend.... på www.oresundskomiteen.dk har man ofte større held med informationerne, synes jeg. Min vigtigste prioritet er for tiden da også klart ledighedsforsikring og akasse-problematik. Jeg kan følge dig i at man fælles bør skrive om de reelle problemer der er ved at være pendler...og så sende dette til f.eks. diverse myndigheder, aviser, osv. Uden pendlernes indput og indsigter sker der vel næppe noget konstruktivt før næste valg? God weekend til alle! // Anders Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest nikolaj Anmeld indhold Besvaret June 13, 2004 Jeg er selvfølgelig helt frisk på at sammensætte en artikelserie om pendlernes problemer sammen med jer, men før vi snakker videre bør i lige vide at Øresundsdebbatten bliver overvåget af Øresunddirect, samt flere medier. Derfor bør vi fortsætte denne snak i en mere åbenlys tråd (tag lige et kig på topic - presse kontra lejlighedsforsikring? ) Vi er vist alle sammen enige om, at der er nogle ting som er fucked up. Men hvad skal vi gøre??? Politikerne gider ikke løse den række af problemer vi har når det kun drejer sig om 10.000 vælgere der ikke engang kan stemme i DK? *royalt vink* Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Admin 12 Anmeld indhold Besvaret June 13, 2004 men før vi snakker videre bør i lige vide at Øresundsdebbatten bliver overvåget af Øresunddirect Det lyder altså helt KGB agtigt :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest nikolaj Anmeld indhold Besvaret June 13, 2004 Ja, men det er nu rigtigt Der er nogle der har fundet ud af at det er et af de bedste steder at kigge når man skal finde informationer om hvad vi går og snakker om Blev på et tidspunkt kontaktet af en journalist fra Øresunddirect og er også blevet kontaktet af en fra JB mener jeg det var ... Er desuden blevet citeret i en avis, hvor Miriam også var med, samme dag oven i købet, men det var en nordjysk avis Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret June 14, 2004 Et problem at tage med i sådan en artikel, udover a-kasse og firmabil, kunne jo netop også være vores manglende ret til at stemme i DK(når vi er danske statsborgere, og betaler vores skat i DK) og så problemet med at vores børn ikke har læge i DK. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret June 14, 2004 Jeg kan bekræfte Vincents oplysninger vedr. Øresunddirekt. Jeg blev kontaktet af en medarbejder, der ville skrive min historie. Jeg snakkede med ham og vi aftalte en cirka-dato. Derefter hørte jeg intet og jeg sendte ham en mail og spurgte, hvad det hele blev til. Der kom et "auto-svar", at han kunne kontaktes på en anden mailadresse, som han dog aldrig svarede på. Formentlig er han holdt op hos Øresunddirekt, og gad ikke gøre sig den ulejlighed at give mig besked. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret June 14, 2004 Hej Dan Vedrørende vor manglende ret til at stemme i Sverige er reglerne således: Vi kan så snart vi flytter herover stemme til kommune og länsvælget (amtsvalg) her i sverige. Vi kan også stemme til EU valget, mod at underskrive en blanket at vi ikke stemmer i danmark samtidigt. Men vi kan ikke stemme til Rigsdagen (folketinget) før vi har boet her i 3 år. Vi er derfor de første 3 år statsløse da vi ikke kan stemme til hverken Rigsdagen eller folketinget. Men jeg foreslår at vi så bare kan slippe for at betale statsskat til DK i de 3 år, da vi jo er statsløse danske medborgere!!! så kan vi vel väre nöjet med dette!!! Hvad siger i andre? Vedrørende penge til skoler og indtitutioner så overfører Danmark, i henhold til en Nordisk aftale, penge til dette til Sverige, så det skulle være politisk i orden. Statsskatten er et specielt dansk problem, da den skal betales af lønmodtageren, hvor i sverige og norge betales den af arbejdsgiveren, så disse problemer findes ikke oppe nordpå, hvor lønodtageren bare betaler kommuneskat. Hvis danmark havde samme system så havde vi ikke mange af disse problemer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret June 14, 2004 At vi er statsløse, se forrige mail. Så mener jeg at vi, i et forum til at behandle vore store problemer, kan spørge EU hvordan det kan være at der er borgere i EU det ikke engang har mulighed for at stemme til et folketing/rigsdag valg, når der skulle have været være åbne grænser i EU?. Men skal vi lave en hovedlink (eller hvad det hedder her) for at samle op på disse problemer. Vi er vist ved at få fat i lidt af hvert her. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret June 14, 2004 Jeg afgiver gerne min stemmeret til Folketinget mod at slippe for statsskatterner :-) Spøg til side, så synes jeg det er forkasteligt, at man som dansk statsborger ikke engang har ret til at stemme til Folketinget i sit eget land, udlandsdansker eller ej! mvh, Christian Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest tue Anmeld indhold Besvaret July 8, 2004 Hej til jer alle Jeg er journalist på tv2/lorry, jeg er i gang med at lave sommerlorry. På tirsdag skulle jeg gerne bruge en dansker bosat i sverige, og som ejer en "lækker" bil. Bilen skal helst være en væsentlig årsag til at vedkommende er flyttet til sverige. Er der nogen herinde der kan hjælpe mig, ville jeg være godt glad for en henvendelse på et af følgende numre, eller på mail: --slettet--- Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jacob Anmeld indhold Besvaret July 8, 2004 Hvis der ikke er Jante lov i Danmark, kommer der da det, med en sådan repotage? Prøv at forestille jer det, "jeg er flyttet til Sverige for at have råd til en stor Bmw" eller lignende Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest martin Anmeld indhold Besvaret July 8, 2004 fuck det er tosset.. og hvad er en lækker bil?? jeg synes sgu min Celica fra '93 er lækker nok.. eller min motorcykel eller min lejlighed.. ja ja.. Janteloven lever i bedste velgående.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jacob Anmeld indhold Besvaret July 8, 2004 Ja så lad bare en journalist lave en repotage med "undskyld, hvis nogle hedder Brian" en der er flyttet til Sverige for at få en lækker bil med brede fælge :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest peter Anmeld indhold Besvaret July 8, 2004 Jacob: så må du jo kalde mig brian.. for det var da en af de ting der trak i mig... ikke deres snus.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jacob Anmeld indhold Besvaret July 8, 2004 Peter: Vil helst ikke kalde dig noget du ikke hedder, det er fair nok, at der osse er en fordel med biler/motorcykler, men dem der hoved sagligt flytter herover for "biler", er vel dem der har dækadresse i sverige,men bor i dk? Hvis man skal betale broafgift, for at vise sin "lækre bil frem" Tror du er en anden type, nemlig, den der gerne vil have kvalitet, nu ved jeg ikke hvor ung/gammel du er men en 18 årig knægt der flytter til sverige, og køber en bil der skriger på janteloven, det er det jeg mener med "Brian" Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest palle Anmeld indhold Besvaret July 8, 2004 Klap lige hesten... Manden har sgu da lidt ret... Der er mange "dansker-bajler" i Malmö og omegn. Kik ved broen om morgenen.... Enten udslidte biler på danske plader, firmabiler eler kæmpe volvo'er, audi'er bmw'ere ect. ect. Jeg har verdens mest coole mc (syntes jeg) og ville da ikke ha' råd til den i dk ... Og, det er da fedt... men, jeg bor nu herovre fordi jeg ikke kan bo i dk... men, det er en helt anden historie... Måske det ville være mere interessant end en skallet bil Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest spiff Anmeld indhold Besvaret July 8, 2004 Yes, en skaldet er mere interessant end en skaldet bil Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret July 8, 2004 Jeg tror nu også en historie i Lorry af en lidt anden karakter end "bilen der trak" vil være mere beskrivende for hovedmængden af os der bor herovre. Økonomi overordnet kunne måske gå an som emne. Der er der nok flere der kan nikke med end hvis det kun drejer sig om slæden. Bare et forslag Lorry mand :-) Og så skal jeg ellers se Lorry på tirsdag :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest toft Anmeld indhold Besvaret July 8, 2004 *Gaab* jeg kan godt finde på noget andet end at se TV2 Lorry på tirsdag. Hvis emnet havde været seriøst, så havde det været cool. Men nærmest at ville fremstille os herovre, som nogle der hovedsageligt flytter for at få en lækker bil, hmmm yeah right :-/ Det svarer vel lidt til at lave et indslag med en der stemmer på dansk folkeparti, og så fremstille det som at "det gør næsten alle i Danmark"... ;-) Kan kun tage henvendelsen her lige så seriøst, som det at den rent faktisk er oprettet under en tråd der hedder "Forsikringer/Ledighedsforsikring".. Nåh, men held og lykke med projektet, også til ham med den lækre bil, der vil lægge navn til sine "15 minutes of fame" på dansk tv Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites