Guest brandur Anmeld indhold Skrevet December 5, 2003 Jeg har l?st mange indl?g her pÎ siden, og de handler ofte om bostadsr?tter inde i Malm?, men jeg har kone og 3 smÎ bÀrn, og jeg gider ikke bo i lejlighed. Jeg vil gerne lidt udenfor Malm?, men sÎdan at man med en ikke alt for god vilje kan pendle til KÀbenhavn. MÎske i n?rheden af pÎtagatÎgene/hovedvej sÎ det ikke er for besv?rligt at komme til Kbh. Jeg er lidt vild med at flytte til Sverige, men det er skal v?re natur og hÀjt til himmelen og en masse glade bÀrn, som hejser deres lillesÀstre i en flagstang :-) Jeg har taget et semester pÎ Lunds universitet og har tiltro til de pÎtatÎg, mens det pÎ det tidspunkt var knapt sÎ stabilt med kystbanen, det er vel forbedret nu? Hvilke smÎbyer ville v?re relevante i min sÀgen? Det gode rÎd med at komme over og kigge er lidt sv?rere nÎr det er et stÀrre omrÎde, som skal d?kkes:-) PÎ forhÎnd tak Brandur Ellingsgaard Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest brandur Anmeld indhold Besvaret December 5, 2003 Jeg har l?st mange indl?g her pÎ siden, og de handler ofte om bostadsr?tter inde i Malm?, men jeg har kone og 3 smÎ bÀrn, og jeg gider ikke bo i lejlighed. Jeg vil gerne lidt udenfor Malm?, men sÎdan at man med en ikke alt for god vilje kan pendle til KÀbenhavn. MÎske i n?rheden af pÎtagatÎgene/hovedvej sÎ det ikke er for besv?rligt at komme til Kbh. Jeg er lidt vild med at flytte til Sverige, men det er skal v?re natur og hÀjt til himmelen og en masse glade bÀrn, som hejser deres lillesÀstre i en flagstang :-) Jeg har taget et semester pÎ Lunds universitet og har tiltro til de pÎtatÎg, mens det pÎ det tidspunkt var knapt sÎ stabilt med kystbanen, det er vel forbedret nu? Hvilke smÎbyer ville v?re relevante i min sÀgen? Det gode rÎd med at komme over og kigge er lidt sv?rere nÎr det er et stÀrre omrÎde, som skal d?kkes:-) PÎ forhÎnd tak Brandur Ellingsgaard Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest anna Anmeld indhold Besvaret December 7, 2003 Hej Så synes jeg helt klart Oxie er et godt bud. Vi flyttede fra lejlighed i København til et dejlig stort rækkehus (150 m2) her i Oxie. Der er både natur og højt til himlen og desuden en masse glade børn som du efterlyser. Desuden kan jeg fortælle at i modsætning til inde i Malmø by, har vi i overskud at förskolepladser her i Oxie, hvilket betyder at der ikke er nogen venteliste til institutionsplads. Andre bud kunne være Vellinge, Svedala, Steffanstorp... M.h.t. toget har jeg aldrig prøvet det endnu så der kan jeg ikke svare dig på. P.S. P.g.a. dit navn gætter jeg på at du kommer fra Færøerne, så kan jeg fortælle at der bor 2 færøske familier her i Oxie. Anna Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest brandur Anmeld indhold Besvaret December 7, 2003 Det er rigtigt, jeg er f?ring og det var sjovt at der ogsë er f?ringer i Oxie, vi er alle vegne, tror jeg. Jeg havde hËrt en del nagativt om netop Oxie, men det var oftest pga indvandrere, som foruroligende mange i dette forum ser ud til at have problemer med at bo ved siden af. Jeg havde bare den opfattelse af, at det lignede IshËj (mange store blokke og lavstatusomrëde, pga af de mange indvandrere), og hvor jeg ikke har së meget imod indvandrere (jeg er jo selv en af slagsen), së kan jeg ikke tële blokke. Det vil jeg së se n?rmere pë, tak skal du have. Mvh Brandur Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret December 8, 2003 Hej Brandur Jeg kan anbefale Kävlinge. Hvis du tager pågatåget til Lund og glemmer at stige af, ja så er du i Kävlinge. 9 minutter fra Lund. Sydsveriges billigste skattekommune (ja øv). En af Sveriges bedste golfbaner, Kæmpe indkøbscenter (Center Syd) med gratis bus halvdelen af året. Jeg bor her selv men vil til gengæld gerne flytte til Malmø fordi jeg har mistet tiltroen til pågatåget. Alle de vigtige afgange strejker i øjeblikket og foreløbigt indtil januar. Og så bor her ikke alle de irriterende danskere :-) Hilsen Jesper Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest anna Anmeld indhold Besvaret December 8, 2003 Hej igen Jeg tror der er sket en misforstålse, m.h.t indvandrere og blokke i Oxie. Der er nemlig meget få indvandrere i Oxie, de fleste sigøjnere og de bor tæt sammen nede ved centrum, den næststørste gruppe af indvandrere i Oxie er danskere :0) Der eksisterer ikke en eneste blok (altså høj bygning af lejligheder) i Oxie, men derimod rigtig mange rækkehuse (måske du blander med Rosengården) M.h.t. lavstatusområde så er gennemsnitindkomsten for husstande i Oxie en af de højeste i Malmö kommune. Skolerne i Oxie er også meget gode. Dette fik vi fortalt allerede før vi flyttede af vores sommerhusnabo i Småland, de bor nemlig i Malmø, og sagde at skolerne i Oxie var af meget høj kvalitet, og som for os var væsentligt med to børn i skolealderen. Lige i det område hvor vi bor består størstedelen af beboerne af familier med børn i teenagealderen og småbørnfamilier. Folk bliver boende, vores naboer har boet her i henholdsvis 25 og 22 år, dette er også grunden til at der er ikke er venteliste til förskolan, børnene bliver store og der er ikke den store udskiftning af beboere. Hilsen Anna Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest brandur Anmeld indhold Besvaret December 8, 2003 Det var rart at høre så meget godt om Oxie, Anna og også Jesper om Kävlinge. Det er således at jeg regner med at skulle arbejde i København, da jeg er jurist, og det kan ikke rigtig bruges i Sverige, sådan uden videre i hvert fald. Men jeg har tænkt over hvorfor jeg EGENTLIG vil bo i Sverige, for der må være andet end billige biler, lavere leveomkostninger og to toiletter. Min begrænsede kendskab til Sverige har efterladt et positivt billede i forhold til 'forbudsdanmark', som jeg er ved at være træt af. Min drøm er egentlig at bygge et halmhus, og det er på vej i Danmark (SBI har lige blåstemplet halmhuse), men jeg har ikke hørt om det i Sverige. Må man godt bygge et halmhus i Sverige, eller er de lige vilde med kun at tillade visse vinkler på tage og ingen kviste og så videre og så videre. (En hems må ikke være over 4 1/2 kvm beregnet af den del som har over 1 meter til overfladen af taget, ikke op til loftet, nej til overfladen af taget! Det forstår jeg simpelthen ikke. Bare et eksempel, som ikke rigtig er relevant her, kan man sige :-) Mvh Brandur Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret December 8, 2003 Jeg ved ikke ret meget om halmhuse. Men det gør ham her: http://www.gotland.se/imcms/servlet/GetDoc?meta_id=2273 Hvis du ringer til ham kan han helt sikkert besvare dine spørgsmål. Nummeret står på siden. Hilsen Jesper Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret December 8, 2003 Eller også kan Hököpinge / Vellinge anbefales. Ligger ca. 10km fra centrum af Malmö tæt på E65 mod Trelleborg. mvh, Christian Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest brandur Anmeld indhold Besvaret December 9, 2003 Det er måske også lidt større mulighed for en naturgrund syd for Malmö end i Oxie, hvis nu man skulle lade som om det var muligt at bygge sit eget lille halmhus. 10 kilometer fra Malmö er jo ingenting, hvad plejer I som pendler til København at regne med transport, lad os sige fra Malmö (så kan jeg selv lægge resten til:-) Ned mod Trelleborg synes jeg også at priserne falder ret hurtigt, hvilket heller ikke er uvæsentligt, især med halmhuse. som er billge at bygge, så gider man ikke betale meget for en grund, hvis ikke den er 'perfekt'. Tak for hjælpen, I er meget hjælpsomme:-) Mvh Brandur Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret December 10, 2003 30 minutter fra Nobeltorget i Malmö til Lille Strandstræde - 1254 Kbh. K Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest nikolaj Anmeld indhold Besvaret December 11, 2003 Kryddgården/Rosengården -> Kalvebod Brygge: 35min. Kryddgården/Rosengården -> Vesterbrogade 149: ca. 37min. Kryddgården/Rosengården -> Kastrup: ca. 20-23min. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest olsen Anmeld indhold Besvaret December 11, 2003 Serenadgatan-Teglholmsgade sydhavn 25 min. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest martin Anmeld indhold Besvaret December 11, 2003 Gasverksgatan 3 -> Ejby Industrivej 33, Glostrup = 43 min Gasverksgatan 3 -> Vallensbæk by = 42 min. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest thomas Anmeld indhold Besvaret December 11, 2003 Malmø City - Sydhavnen (Teglholmsgade) 25-30 min. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest peter Anmeld indhold Besvaret December 12, 2003 Klart man skal bo i Vellinge.. ingen indvandrere ,for borgmesteren vil ikke ha dem.. Lav skatte % Det køre rigtigt godt i denne komune Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Admin 12 Anmeld indhold Besvaret December 12, 2003 Ville det så ikke være lidt svært at flytte dertil ????? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret December 12, 2003 Peter - hvad er du selv andet end indvandrer?? ;o) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret December 12, 2003 Hører jeg et svagt *ups* omkring Vellinge!? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest palle Anmeld indhold Besvaret December 12, 2003 Uhmm... jeg er indvandrer og betaler skat i DK. Mon ikke jeg bare skal blive hvor jeg er ??? :o) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest thomas Anmeld indhold Besvaret December 12, 2003 Man er da ikke indvandrer når man er Dansker i Malmø. Steen,Ulmus og Jesper: Normalt respekterer jeg hvad i skriver, men det her MÅ jeg kommentere. Prøv lige at læse hvad manden skriver. Hvis en kommune tager den beslutning, er der jo nok noget om snakken...uanset hvad i så syntes. Tror nok snarere det er Jesper der skal komme med et "UPS" omkring ny-skånsk historieviden ikk? Er i slet ikke klar over hvad de Skånske flag, der hænger rundt omkring betyder, og hvad 08`erne syntes om det? En Dansker er da ikke indvandrer i Skåneland, Svenskerne er faktisk brutale indvandrere. BIG UPS til Jesper. ;-) ikk? Jeg betragter mig ærligt talt som Dansk Ny-Skåning. Og det syntes mine (Skånske) venner da er helt cool...og de har allesammen Dansk Skånske rødder...påstår de ihvertfald. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret December 13, 2003 Uanset, hvad nogle skåninger siger, så har Skåne altså været svensk i 350 år. Når man derfor flytter til Skåne/Sverige er man indvandrer. Jeg joker også med, at når vi ikke kan få Skåne tilbage til Danmark, så må vi jo flytte over og tage "vores" land tilbage. Men faktum er, at Skåne er Svensk. Vil I måske påstå, at de vestindiske øer er danske, selvom de var det engang??? Eller at indboerne der, går og siger, at de er danske??? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Admin 12 Anmeld indhold Besvaret December 13, 2003 Ulmus, Selvom jeg er enig med dig i det her, er Vestindien et dårligt eksempel for det var en koloni, mens Skåne i 1658 var lige så dansk som Jylland og Sjælland. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret December 13, 2003 Jeg syntes nu ikke jeg skal ups´e. Jeg bor i et andet land - er ikke født her - taler ikke sproget endnu osv osv. Jeg er sgi´ lige så meget indvandrer som alle andre af anden kulturel/etnisk herkomst end svensk. At historiebøgerne kan fortælle, at Skåne var så dansk som noget engang...se, det kan jeg jo ikke bruge til noget i 2004. Én ting er at drømme. En anden ting er de benhårde realiteter, Thomas. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest thomas Anmeld indhold Besvaret December 13, 2003 De Skåninge der kalder sig Danskere, hvad kalder du så dem selv om de taler det Svenske sprog? Tag en sommertur til Christianstad, byen der ville have det gamle Danske navn tilbage, hvor Lund modsatte sig indbyggernes ønske. Dog er der mange der idag bruger "CH"ristianstad når de skriver officielt. Se C4 overalt i den godt bevarede gamle by, og kald dem Svenskere een gang til. Det vil de sikkert syntes riiiigtigt godt om. Skåne kæmper en stadigt mere og mere intensiv kamp for at få freden 1658 håndhævet, hvilket den ikke er i gennem de sidste 350 år. Er der nogen af jer der ved hvad den gik ud på, eller er i ligeglade så længe i bare har billige biler? Sverige brød traktaten omgående efter 1658, så i princippet kan vi jo også tolke den som vi vil. Skåningene gør det i hverdagen, og det samme gør jeg. :-) Derfor betragter jeg mig selv som tilbageflytter fremfor indvandrer. Er der noget galt i det? Skægt at Skåningene har ikke noget problem med det, der er kun jer Danske medflyttere der ikke kan lide tanken :-) Hvis man var lidt vågen, hørte man også Dronning Magrethe sige" ....at nogen skylder nogen en undskyldning" til broindvielsen. Det Svenske Kongepar blinkede ikke engang, men de var godt klar over adressen, og hvem der blev omtalt. Alle taler om det Danske midretal i Slesvig, men hvad med den i Skåne, var i klar over at de er mange flere? Jeg er ikke ekstremist, på ingen måde, måske bare Skånsk af holdning. Jeg er ikke indvandrer, jeg er tilbageflytter. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites