Jump to content
Guest anders

En kort beskrivelse af Oxie / Kyrkbyn søges !!!

Recommended Posts

Guest anders

Jeg skal kigge på et par ejendomme i Oxie / Kyrkbyn. Jeg kender ikke Malmø særligt godt. Er der nogle derude som kender ovenstående området, vil jeg meget gerne høre et par kommentarer.....gerne både godt & dårligt !!! TAK """"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest anders

Jeg skal kigge på et par ejendomme i Oxie / Kyrkbyn. Jeg kender ikke Malmø særligt godt. Er der nogle derude som kender ovenstående området, vil jeg meget gerne høre et par kommentarer.....gerne både godt & dårligt !!! TAK """"

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest anders

En kommentar til... I forummet her kan jeg læse utallige indlæg hvori folk beskriver Oxie som noget være lor... Der burde efter sigende været fyldt med fremmedarbejdere hvis jeg må være så ærlig. Jeg har snakket med to familier som iforvejen bor der og de syntes stedet er pragtfuldt ?? Ved lidt nærmere undersøgelser har jeg også fundet ud at at gennemsnits indkomsten per indbygger ligger LANGT højere i Oxie i forhold til hele Malmø området generalt ????? Det er en masse blandet input at få, er der nogle derude som har noget at tilføje. Gerne nogle med lidt erfaring fra Malmø området !!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest henriette

Det lyder da forfærdeligt! Jeg synes ikke du skulle tage chancen, tænk hvis der boede nogen fremmedarbejdere og du ikke opdagede det før det var for sent!!! Flyt langt ud på landet, så er du sikker på, at der ikke er nogen, og så tror jeg også at Oxie ville være en en gladere bydel -uden dig. Og xtra bonus -så ville gennemsnitsindkomsten kun afhænge af dig selv!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest arne

Jeg kan da godt forstå hvis man er nysgerrig efter hvad man flytter over til. Ville da selv være ærgerlig over at købe et drømmehus midt i en ghetto. Henriette hvad mener du egentligt med det indlæg? Helt ærligt?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jesper

Henriette: Fordi Anders nævner folk-af-anden-etnisk-herkomst-end-dansk med et andet ord, så er der vel ingen grund til at svare ham på dén måde!? Mange i min omgangskreds, inkl. folk-af-anden-etnisk-herkomst-end-dansk, bruger "fremmedarbejdere" i sin pæne betydning. Du vil bestemt ikke høre alternativerne. Når det så er sagt, så skal jeg også sige at jeg bestemt ikke er racist - men sagtens kan forstå hvis Anders gerne vil vide noget om den kulturelle fordeling i hans, muligvis, kommende område. Det ser jeg bestemt ikke noget forkert i. Det er jo ikke sikkert Anders vil bo i et kulørt multi-etnisk område - men derimod søgte gadekærs-stemning. Jeg ser intet galt i Anders´ valg af formulering.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest julie

Nå så må jeg vist hellere lige komme med et indput... Jeg bor pt i Kristineberg, som også er en del af Oxie og det er pragtfuldt, vi er utroligt glade for at bo der, folk er flinke og vi taler meget med vores naboer, og de er da altid klar med en hjælpende hånd ! Vi har så også boet i en anden del af Oxie; i HSB's kæmpe område af rækkehuse, og der boede vi ca. et år inden vi flyttede, og der var vi knap så glade for at bo, vi vidste ikke helt hvad det var vi flyttede til. For det første fandt vi ud af at rækkehus, bestemt ikke er noget for os. Og uden at fordømme nogen, så må jeg jo sige at der bor mange som ikke er svenskere, bla. en del danskere men også en stor det sigøjnere, og deres kultur er jo meget speciel, det vi bl.a blev trætte af var at de tit samledes i grupper og var temelig støjende, men vi har nu aldrig følt os utrygge. Det som Anders spørger til er så kyrkbyn, og det jeg kender til den del af Oxie er lidt det samme som Kristineberg; et rigtigt hyggeligt villa kvarter, og også et kvarter hvos jeg gerne ville bo. (Og det med indtægterne skal da nok passe, en dag hvor vi var ude og gå en tur og kom igennem kyrkbyen, var der da også en svensker der lige kom trillende i sin nye ferrari.....) Men skal jeg give min helt ærlige anbefaling, så vil jeg helt klart anbefale Oxie, både pga. af ovenstående og også pga placeringen. Men jeg vil samtidig råde dig/jer til at tænke jeg godt om hvis i tænker på at flytte ind i rækkehus området "bag centrum" Mvh

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest anders

Tusind tak for dit indlæg Julie...det er værdsat med noget ordentligt input. Lidt til henriettes indslag. Slå lige koldt vand i blodet moster. Jeg er selv født svensk min far er svensker min forlovede er polsk og min mor amerikaner...Vi er alle samme FREMMEDARBEJDERE !!! Er det ordvalget der generer dig ?? Samtlige danskere som er tilflyttet til Sverige er i et fremmed land, og største delen arbejder stadigvæk i Danmark....kan du selv regne den ud herfra ??? Jeg bor selv i midten af et meget "multi etnisk" område i København og jeg stor trives her. Men nu er det sådan at bolig priserne afhænger meget af hvem ens naboer er. Og jeg køber ikke et hus til et par millioner for senere hen at have vanskligheder med at sælge det fordi andre ikke bryder sig om naboerne !!! Men inden det her udvikler sig til en debat om racisme så vil jeg være taknemmelig hvis nogen har lidt kendskab til ovenstående området og vil gi sig mening som Julie har været så sød at gøre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest anna

Hej Anders Vi er en familie på 5 der flyttede til Oxie 1.juli og vi har ikke fortrudt et sekund. Vi bor på Flamtegelvägen og det er et deiligt stille og roligt kvarter. I vores beboerforening bor der kun svenskere og danskere. Generelt kan man sige at området omkring centrum og ca. over til Fajansvägen på den ene side og til Blankebäcksskolan på den anden side, er det man skal holde sig fra, da der, som Julie siger, bor en masse sigøjnere som kan være ret støjende. De andre områder i Oxie har ikke nogen problemer. Vores børn går i skole med flere børn der bor i Oxie Kyrkbyn og det er et dejligt sted. Vi er som sagt meget glade for at bo her, der er stille og roligt, naboerne er søde (tømmer vores postkasse mens vi er i sommerhus) og det er meget nemt at komme ind til Malmö. M.h.t. de meget omdiskuterede garager her i Oxie, så har vi en Volvo S 80, som jo er en meget bred bil, men den kan fint stå i vores garage :-) Hilsen Anna

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest anders

Tak Anna... Det er rart at blive sat lidt ind i geografien. Nu tager jeg selv der over i weekenden for at se hvordan det tager sig ud. Tak for jeres råd, det er rart at have dem i bagtankerne når man kører rundt og kigger. S80 hva, ikke en dårligt !!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Til dem der er så bange for fremmedarbejdere: Hvofor kan I bare ikke blive hjemme for hel... og dyrke jeres Pianism. I Sverige er man vandt til mangfoldighed og åbenhed. I er så irreterende, også når i selv er fremmedarbejdere. MVH DAN

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest martin

dan jeg tror du har misforstået noget her... der er ikke nogen herinde der er racistiske.. for som du selv skriver så er alle herinde selv fremmedarbejdere.. folk har en lille snak om, hvad det vil sige når man siger at nogen er fremmedarbejdere.. og skal vi kigge på betydningen af det ord, så blev det jo rent faktisk brugt i danmark i 60'erne da det var vi fik udenlandske arbejdere op... De var så fremmedarbejdere.. så teknisk set er jeg ikke det, da jeg arbejder i danmark.. men lad nu det ligge.. folk herinde ER IKKE racistiske men er bare interesseret i at vide hvilke slags mennesker man skal bo sammen med, hvilket jeg godt forstår. Men der er ikke nogen herinde der har sagt nedsættende ord om dem af anden etnisk herkomst..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest brian

Jeg er helt ny bruger her og er utrolig glad for denne mulighed for at få informationer på. Jeg læser med interesse de enkelte indlæg i denne tråd, som handler om selve emnet. Nemlig selve området Oxie. Jeg og min kæreste går og overvejer at sælge vores lejlighed på Amager og flytte til Malmö. Vi ville kunne sælge vores lejlighed efter 2 år med en fortjeneste på 400.000 og ville dermed kunne købe en lejlighed i Malmö kvit og frit. Vi ser disse muligheder i at flytte til Sverige : Vi kan få solgt lejligheden inden priserne i kbh. evt. skulle begynde at falde, Vi kunne komme til at sidde meget billigere i det og vi kunne lave en ny investering. Det skal ikke være en hemmelighed at vi også køber med det håb at priserne vil stige på lejligheden eller rækkehuset i Malmö. Er der nogen bestemte områder i Malmö, hvor man regner med at priserne vil stige mere end andre steder? Hvad med Oxie.. Der kan priserne vel ikke gå andet end op happy.gif Jeg ser frem til feedback på dette indlæg. Lad os droppe mudderkastningen omkring racisme.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Personligt ville jeg ikke satse mine penge på Oxie lige i øjeblikket før om et par år. De fleste boliger derude, trods billig anskaffelse, har en høj månedsafgift. Derimod ser områderne omkring stationerne på den nye citytunellen interessante ud. Trianglen og Hyllievång / Hyllie. Kan i lægge de fleste penge kontant så kan i sagtens kunne betale en lidt dyrere bolig, med en lavere månedsafgift - det er bare med at komme igang med at lede efter dem happy.gif Limnhamn kører deres eget show ... derude stiger alting i øjeblikket happy.gif

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest thomas

Brian: Hvis du går og venter på at din Kbh. bolig topper de næste par år og du så kommer herover og finder noget billigt....så tro ikke at du kan "købe" ret meget end en 2v for de penge til den tid. Vurder lige markedet grundigt, hold øje med boligpriserne. Ikk` for noget, men den lejlighed vi bor i er steget med mindst 25% de sidste 10 måneder, og jeg tror absolut der er andre der kan bekræfte lign. forhold. Når jeg sidder og tæller på fingre ser jeg faktisk en værdistigning der er højere end huslejen. Ja jeg skal ikke væk herfra, og som en af mine venner sagde at han kommer også over nu ...for om et år har han simpelthen ikke råd til det. Jeg ser også nogle her i blokken forsøge at sælge lejligheder med en forsøgspris hos mægleren der er over dobbelt op af hvad vi gav for under et år siden. Hvorfor vente...herovre kan du køre i en billigere/bedre bil imens du venter stigningen komme.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest brian

Tak for jeres hurtige svar ;) Thomas O : Det er også meningen at jeg vil sælge nu og købe en god lejlighed i Malmö. Spørgsmålet er bare hvor happy.gif Er området omkring Gamle Staden godt? Og den afgift alle mæglerne skriver om... Er det om måneden eller om året? Kan det passe at man for nogle lejligheder skal betale 8000 kr. i afgift om måneden???

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Brian> Du skal betragte lejlighederne som andelslejligheder. Hver måned betaler du en fast afgift. Du skal herudover betale financieringen på lejligheden/Lånet. Dette er nærmere beskrevet andetsteds i vort gigantiske forum.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Brian: Gamla Staden er bestemt et af de bedre steder i Malmö. Rent områdemæssigt, vil jeg sætte det på (mindst) højde med Limhamn. Den månedelige afgiften til foreningen dækker foreningsudgifterne. Som Thomas skriver, skal disse dække financieringen boligen og lånene dertil, og hvad der nu hører til at 'drive' en bolig. Specielt i de 'bedre' områder er 8000-10000 kr om månenden i afgift ikke uanmindeligt, men som sædvanligt afhængder det af boligens størrelse, placeringen og stand. Det er måske en detajle, når vi snakker afgifter i omtalte størrelser, men oftes er afgiften inkl. vand og varme.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Thomas O: En lejlighed her i foreningen er lige blevet solgt til 10000 SEK kr pr m2. Nu har jeg ikke set den solgte lejlighed (som er mindre end min), men foreningens formand + vicevært påstår, at jeg sagtens vil kunne få samme m2 pris for min. Hvis dette er sandt, er min lejlighed steget 70% på 2 år og en sjat :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest brian

Men spørgsmålet er... Vil priserne stige yderligere? Jeg har set på denne lejlighed : http://www.bostad.dn.se/bostadsborsen/sok/results/NPI-object_Frame.asp?objektid= 2580431&service=hemnettogp&hitfrommap=1 og er meget nysgerrig om det er en lejlighed med potentiale for at stige i pris. Jeg vil sætte mig selv lidt dyrt i forhold til andre steder, men hvis jeg kan trække en gevindst ud om nogle år, så gør det mig ikke noget. Hvad siger I? Har lejligheden "stignings-potentiale"? happy.gif

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jesper

Thygesen: Det er din kommende nabo! happy.gif Brian: Lige så snart vi kommer indenfor kanalerne, så stiger priserne yderligere. Jeg selv valgte at købe udenfor, for at få den månedlige afgift lidt ned. Men jeg tror nu sagtens den nævnte lejlighed har "stignings-potentiale". Der er vist ikke mange lejligheder i Malmö der ikke har det. Men man behøver jo ikke partout at skulle bo lige durk i centrum. Der er penge at spare om måneden, ved at rykke udenfor kanalerne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest martin

Hejsa Brian.. jeg vil meget gerne kommentere den lejlighed du er ved at kigge på... Jeg bor lige ved siden af i en 5:a sammen med to kammerater.. Vi er mega glade for at bo i den lejlighed også selvom den er lidt dyr.. Vi havde ingen kvaler om at skulle få pengene igen da vi købte den.. vores kostede noget mere.. 795000 faktisk, men priserne er lidt pressede i den bygning pga. et forslag fra bestyrelsen.. Man snakker om at ville lægge mere af lånene ud på beboerne det vil sige.. hvis du køber den lejlighed er der tre forslag oppe: 1) man betaler en bestemt pris (730000 for vores vedkommende) og falder så x antal kroner i husleje(3000kr for os) 2) man betaler det halve( 315000 for os) og falder x antal kroner i husleje (1600kr for os) 3) Nej til det hele, beholder samme husleje og samme slags lån.. Det du skal være opmærksom på her er: at du inden for kort tid sandsynligvis vil skulle ligge endnu et større beløb(der er valg på torsdag i næste uge) men vil så falde i husleje. Prisen på lejligheden vil så automatisk stige for hvis du kigger rundt omkring vil du se en tydelig sammenhæng mellem husleje og købspris. Jeg håber det har givet dig et lille indblik i der snart sker i lige den bebyggelse.. men ellers skriv herinde så kan du få et nummer du kan kontakte mig på. Mvh. Thygesen

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest homer

Hold da op... Stakkels Anders som søgte en "kort" beskrivelse... Vi kiggede på Oxie for et par år siden da vi flyttede hinsidan, men blev frarådet det. Er i stedet flyttet på landet i Vellinge Kommune - og har man "indvandrerskræk" kan man trygt komme herned - her er ikke en eneste i hele kommunen. Til gengæld er her højt til himlen, fred og ro, stille og rolig trafik, og stadig fornuftig afstand til Kbh. Skatten er lavere end i Malmø, men ikke meget. Og vigtigst: Borgerligt styre!! :-) Velkommen!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites