Guest tim Anmeld indhold Besvaret April 25, 2004 Hej. Kan se at det snart er noget tid siden der er skrevet et indlæg om prisudviklingen i Sverige. Jeg har derfor et spørgsmål. Er ikke bange for at købe en "dyr" borätt ( lejlighed ) i Malmø. Hvis den bare kan holde prisen eller stige. Den skulle jo helst ikke falde i pris. Jeg vil derfor gerne høre jeres generelle vurderinger af hvordan priserne højst sandsynligt vil udvikle sig i Malmøområdet. ? Samt om der skulle være områder som i dag ikke er steget så meget, men snart vil gøre det i nærmeste fremtid da prisudviklingen går hurtigt ? Mvh Tim Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest b Anmeld indhold Besvaret April 25, 2004 Bud her: http://fastighetsbarometern.lantmateriet.se/fbindex.htm Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest tim Anmeld indhold Besvaret April 26, 2004 Hej. Okay, der kan jeg godt se at de regner med at boligpriserne stadig vil stige lidt i Malmø i dette år. Men ikke så meget som sidste år. Men det er også helt ok. Bare de ikke begynder at falde. Men er der nogle som kan oplyse nogle kvarterer / områder i Malmø som i dag ikke er så attraktive men som vil blive det i fremtiden og derved stige. Mvh Tim Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret April 26, 2004 Nu skal det ikke hedde sig, at nogen er kommet i ulykke på grund af ensidige råd på Øresundsdebatten, så her følger en række stærkt negative og ensidige indvendinger og forbehold, når det gælder den fremtidige udvikling på det skånske boligmarked: For (eks-)københavnere kan det være svært at forestille sig et boligmarked uden boligmangel, men de findes. Jeg læste for nogen tid siden i Information om Berlin - der kan man vælge og vrage mellem lejlighederne. Hvis boligmanglen forsvinder fra det malmøske boligmarked, vil der blive et helt andet prisklima lidt a la istid, og boliger vil blive handlet for det, de (gys) teknisk set er værd, som det sker i Nordbotten og Jämtland og på Lolland for den sags skyld. Af følgende grunde kan man godt forestille sig, at boligmangel fremover vil miste betydning som prisdannende faktor i Malmö: 1: Der (over?)reageres på boligmanglen i Skåne - der bliver bygget, så det står efter i Malmö og omegnskommunerne. Inden for et par år vil der komme rigtig mange nye kvadratmeter til salg og til leje. 2: Det er i mange tilfælde interessante og attraktive boliger, der bliver tilført markedet - det tårnhøje roterende vanvid skal bare lige gå konkurs en eller to gange, så er der udsigt til alle. 3: Der er masser af skånske roemarker at sigte på med betonkanonerne - til forskel fra København, hvor der kun er Christiania (og så Koklapperne, der indtil videre holdes besat af nogle sejlivede rødlistede arter med "högt beskydd".) 4: IKEA - som i enhver forstand er en meget stærk virksomhed - har udviklet og er i fuld gang med at markedsføre og levere billige, massefremstillede, men æstetisk og teknisk o.k. boliger (i flade pakker). Det kan - omsider - forandre forestillingen om, hvad det skal koste at opføre et ny bolig. IKEA mener, at det kun behøver koste godt det halve. 5: Danskerbølgen topper om to-fire-seks år. De virkeligt motiverede og dynamiske er her allerede. Derefter bliver det mere sådan årgang for årgang. Eventyrlyst er udgået som motivation, da Malmö nu er mainstream. Og flere af os, der bor her nu, vil i det kommende par år nå det punkt, hvor der skal en ny forandring til, og hvor man måske flytter tilbage eller et andet sted hen. 6: Evig gæld til rørlig rente ("pauselån" og hvad de blegfede kreditforeninger i kælderhalsene ellers kalder de klistrede røde slikkepinde, som de rækker frem og smørret smilende prøver at proppe langt ned i halsen på dem, der smiler igen) vil drive kontantpriserne i vejret i København, men lige i øjeblikket giver Evig Gæld Til Rørlig Rente lavere ydelser og bedre muligheder for at købe en lejlighed i København = lidt mindre pres på Malmö. Som investeringsobjekt står københavnske boliger jo ikke tilbage for malmöske - og ingen roemarker truer prisdannelsen på Østerbro eller i Søborg. 7: Det generelle indvandringspres på Malmö vil muligvis aftage noget på grund af en efterhånden mere restriktiv politik. 8: Udviklingen i skattegrundlaget har overrasket Malmö Kommune negativt. Malmöboerne bliver fattigere. Så nu skal de betale mere i skat, og så bliver de endnu fattigere. 9. På lidt længere sigt vil der formentlig ske en udjævning af bilbeskatningen, måske ikke til 1:1, men bilincitamentet vil ikke tage til i styrke, men aftage i løbet af fire-seks-otte år, og dermed vil færre danskere søge bolig i Malmö. 10: Flere danskere vil efterhånden indse, at prisudviklingen for svenske bostadsrätter ikke kan sammenlignes direkte med prisudviklingen for danske ejendomme. Denne del af det spekulative incitament som byger på en rent matematisk misforståelse vil forsvinde fra markedet. 11: Boligpriser bevæger sig i bølger, der er lidt længere end korttidshukommelsen, så alle tror, at det kun kan gå op og op, når det går op. Når det går ned og ned næste gang, vil det være første gang for danskerne og dermed ekstra traumatisk. Nogle vil først der forstå den easy come/easy go-effekt, der er indbygget i prisdannelsen på en bostadsrätt, men så vil den også være slået fast. Jeg læste for nylig, jeg kan desværre ikke huske hvor, at knap hver femte svensker i en undersøgelse svarede, at vedkommende ville være nødt til at flytte til en billigere bolig, hvis han/hun fik 1000 kroner mindre om måneden at klare sig for, og jeg mener, at 41 procent sagde, at de måtte flytte til en billigere bolig, hvis deres økonomi forandrede sig negativt med 3.000 kroner. Så også privatøkonomisk kører svenskerne midt på vejen - det er de jäkla bostadsrätter, hvor man skal betale en kæmpe avgift hver måned til dommedag og ikke har mulighed for at bringe sin boliggæld ned og komme i smult vande, så man kan klare en krise. En dansk ejerlejlighed kan man fede op - eller give lidt huld på kroppen i hvert fald - men en svensk bostadsrätt er lige så mager, når man sælger den, som da man købte den, og man kan bare håbe, at markedet er steget. Så: De svenske ejerformer plus forkærligheden for rørlig rente gør boligmarkedet mere sårbart - især i en by med mange lejligheder og færre "fastigheter". Der skal ikke så meget til, før 'alle' pludselig bliver nødt til at sælge, som det skete under krisen i 1992, hvor mange på en gang mistede jobbet, og bunden faldt ud af boligmarkedet med prisfald på 40-50 procent, fordi der 'kun' var sælgere. Konklusion: Køb noget ordentligt. Og overvej en "fastighet" med særlige kvaliteter i stedet for en bostadsrätt. I et boligmangelmarked, er det lejlighederne med dårlig beliggenhed og andre brister, der bliver drevet mest i vejret, og dem der først taber værdien igen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jan Anmeld indhold Besvaret April 26, 2004 Nils! Det var da et af de mest pessimistiske indlæg, set længe. Har du også en dato for dommedag? Så vil jeg nemlig lige sælge inden! Det ligner noget, du har lært i et forældet brevkursus fra Sudan og har skrevet i en ordentlig ørn af en lsd-koger bagefter. Ikke et eneste punkt i din køreplan holder. Hverken i teori, i praksis eller i kombination. Selv ikke de mest rødhårede (ikke et ondt ord om dem) i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, vil synke så dybt. Så ta' dine mavesure profetier og lommeuld og skriv dem i et læserbrev til Ekstra Bladet næste gang, hvis ikke du har stærkere argumenter. Har du brug for en uddybning af mit indlæg dateret 28. januar d.å., så skriv en konstruktiv krusedulle. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest palle Anmeld indhold Besvaret April 27, 2004 Jeg er helt enig med Jan. Alt det vrøvl Nils skriver, holder da heldigvis ikke. At afdragsfrie lån i DK skulle betyde at flere vælger at købe bolig i dk, det nægter jeg simpelthen at tro på. Det eneste der sker ved at indføre den type lån er, at priserne stiger endnu mere, da folk så har råd til at betale mere. Endnu en fordel for os der har valgt Skåne ! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites