Jump to content
Guest mulige

Tomträttsavgäld

Recommended Posts

Guest mulige

Hvad er tomträttsavgäld, er det noget man betaler hver måned eller er det noget man betaler en gang for alle. Og hvis det er noget man betaler hver måned, er det så udover den "alm." husleje.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest mulige

Hvad er tomträttsavgäld, er det noget man betaler hver måned eller er det noget man betaler en gang for alle. Og hvis det er noget man betaler hver måned, er det så udover den "alm." husleje.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tomsrättsavgäld er noget man betaler hvis det er kommunen der ejer ens grund.I langt de fleste annoncer vil man se at grundet er "friköpt", hvilket betyder at man selv ejer grunden og ikke skal betale afgift.Hvis kommunen ejer grunden skal man betale en månedlig afgift, som skal lægges til låneomkostninger og driftsomkostninger.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest mulige

Tak for oplysningen. Så kan det jo godt gå hen og blive temmelig dyrt, da nogle af husene har en t.gäld på 7000,-.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest dbm

Nogen der ved hvor meget tomträtten vil stige ca. når der skal genforhandles med kommunen? Sagen er den at vi har købt et hus i gamle rosengårdstaden hvor vi skal betale tomträt på 180skr om året men denne aftale skal genforhandles igen i år 2010 og så vil den givet vis ikke være den samme. Mvh Jacob

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det betyder bare, at man bliver ejer til grunden, hvis man køber huset. I Sverige er lejede grunde mere udbredt, så derfor er det ved visse typer af ejendomme relevant at understrege, at der er tale om en "ejergrund".

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan se, at nogle huse i samme område er til salg både frikøbt og med tomträttsavgäld. Det betyder vel, at man kan frikøbe grunden, men er der nogen, der har erfaringer med, hvor realistisk det er, at kommunen vil sælge, og hvor meget skal man forvente at betale ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

det lykkedes mig så at finde et tillægsspørgsmål til Tomträttsavgäld jeg ikke har kunne finde svar på. Er selv ved at købe bolig hvor grunden ikke er frikøbt. Kan man trække Tomträttsavgäld fra i den skat man betaler i dk? rettelse: Har læst at man kan trække Tomträttsavgäld fra på den svenske selvangivelse på samme vilkår som renteudgifter, men aner stadig om dk skat siger ok for det. rettelse2: lidt fakta til koustrup og andre interesserede: Att friköpa sin tomträtt Nästan alla kommuner som upplåter tomträtt erbjuder också tomträttshavaren att istället köpa marken. Priset för tomten beräknas som en del av marktaxeringsvärdet, men det förekommer även andra metoder för att bestämma priset. Om det är en bra affär att friköpa sin tomträtt beror på olika faktorer, som om man förväntar sig en kraftig höjning av avgälden, hur ett friköp påverkar fastighetens marknadsvärde och vilket ränteläget är. Något som också påverkar kalkylen är om taxeringsvärdena förändras. link til fakta: http://www.nordea.se/Privat/Boende/Hur%2bfriköper%2bman%2bsin%2btomträtt/404972.html

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
det lykkedes mig så at finde et tillægsspørgsmål til Tomträttsavgäld jeg ikke har kunne finde svar på. Er selv ved at købe bolig hvor grunden ikke er frikøbt. Kan man trække Tomträttsavgäld fra i den skat man betaler i dk?
Som jeg læser det i dit link, så er det en leje og det vil jeg blive ret overrasket over hvis du kan trække fra i DK. Jeg har dog ikke undersøgt det og det kræver at man finder ud af præcist hvad det er man betaler. For som nævnt, så står der i dit link at det er leje af grund og det mener jeg ikke du kan trække fra. Hvis det er renteudgifter, så skal gælden være i dit navn for at du kan fratrække dem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu fandt du så selv ud af det, men jeg skulle lige til at skrive, at det ikke er en generel regel, at man kan købe den lejede grund til en vis pris, der følger skattevurderingen. Måske kan man ikke frikøbe grunden, og måske skal man betale markedspris - det må man undersøge grundigt som køber. Hvad man skal betale i tomträttsavgäld er op til grundejeren at beslutte, så hvis man køber et hus på lejet grund, løber man en risiko for højere boligudgift i fremtiden. Som grænsegænger beskattes man som andre danskere, og jeg er aldrig stødt på, at man kan trække leje af en grund fra som om det var renteudgifter - så jeg vil gætte på, at man ikke kan fradrage tomträttsavgäld.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Som grænsegænger beskattes man som andre danskere, og jeg er aldrig stødt på, at man kan trække leje af en grund fra som om det var renteudgifter - så jeg vil gætte på, at man ikke kan fradrage tomträttsavgäld.
Måske du vil være så sød at opdatere din skatteguide så den stemmer overens med dine nuværende gæt angående afdragsmuligheder i DK :th2:
I Sverige vil man kunne trække leje af grund såkaldt "tomträttsavgäld" fra på linje med renter' date=' så det kan man formentlig også på sin danske selvangivelse - det er i hvert fald værd at forsøge. [/quote']

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Har skrevet til skat.dk. De piver dog over travlhed, så der går nok ca. en uge før de svarer. Tvivler dog stærkt på at den medarbejder mailen lander hos har den nødvendige ekspertise for at give et korrekt og fyldestgørende svar. (men det er da et forsøg værd)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hæhæ, der har jeg så lige været i et andet humør. Ukendskab til loven er ikke frifindelsesgrund, men man KUNNE jo være i god tro omkring retten til at fradrage tomträttsavgäld, især hvis man er svensker. Og ordet er lidt specielt, så måske er det en slags rente. :rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Fra Svenska Akademins Ordbok, avgäld 2) (numera bl. jur.) afkastning, ränta (af fast egendom l. kapital); inkomst. l. rättighet, som har sin grund i en viss rättighet (t. ex. rättig*heten till hushyra på grund af egenderätten till huset). ränta! :) Der er i hvert fald grundlag for en god lang diskussion med Skat. :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hører der en gælddokumenter med? Hvis ikke, bliver det ret svært at overbevise skat om, at man må fratrække det som renteudgifter. Det skal jo have karakter af egentlige renter på en gæld man har. Vad innebär det att ha en tomträtt? Att vara tomträttsinnehavare innebär en rätt att disponera över tomträtten precis som en ägare till en fastighet. Man kan överlåta tomträtten och upplåta panträtt, nyttjanderätt och servitut i den. Det betyder att banker och andra långivare inte ser något problem med att belåna en tomträtt. Värdering av en tomträtt sker efter samma principer som för fastighet. I tomträttsavtalet står hur stor hyran ska vara och på hur lång tid avtalet gäller. För tomträtter som upplåtits före 1954 gäller ofta en avtalstid på 60 år. Under denna tid ändras inte hyrans storlek. Det kan innebära att den med tiden blir rätt låg och att det kan bli kraftiga höjningar när avtalet ska förnyas. Här finns anledning att vara uppmärksam på vilket avtal man har och när avtalet går ut. Det finns exempel på hyror som stigit från 500 kronor till 20.000 kronor per år. Detta påverkar privatekonomin och kan kräva planering för att undvika en obehaglig överraskning. Udfra det som Nordea skriver (linket længere oppe), så er det jo rent faktisk leje af grund. Desuden kan man jo åbenbart belåne en tomträtt og hvis man kunne trække både lejen og renterne på belåningen af tomträtten fra har man i realiteten dobbelt fradrag.. Men jeg glæder mig til at høre hvad SKAT siger.. jeg kan dog ikke helt se hvordan man skulle kunne få lov.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hæhæ' date=' der har jeg så lige været i et andet humør. Ukendskab til loven er ikke frifindelsesgrund, men man KUNNE jo være i god tro omkring retten til at fradrage tomträttsavgäld, især hvis man er svensker. Og ordet er lidt specielt, så måske [b']er det en slags rente. :rolleyes:
Fra Svenska Akademins Ordbok, avgäld 2) (numera bl. jur.) afkastning, ränta (af fast egendom l. kapital); inkomst. l. rättighet, som har sin grund i en viss rättighet (t. ex. rättig*heten till hushyra på grund af egenderätten till huset). ränta! :) Der er i hvert fald grundlag for en god lang diskussion med Skat. :D
Nils, jeg ved ikke om du bliver klogere af nedenstående?? Fandt det på Skatteverket. Jeg kan ikke gennemskue det. Blev lidt nysgerrig, da jeg har luret på fritidshuse og dér forekommer det ofte, at grunden ikke er frikøbt:eek: Men hvis det kan defineres som en form for rente, er spørgsmålet jo stadigvæk åbent ift. Skat DK. Tror dog næppe på det. Tomträttsavgäld Krav för avdrag: Att tomten har upplåtits under en viss tid med tomträtt av kommunen. Avdrag medges för: Tomträttsavgälden så som för en ränteutgift. Fastighetsskatt betalas på markens taxeringsvärde. Men markens taxeringsvärde ingår inte i underlaget för förmögenhetsskatt. Inget avdrag medges för: Arrendeavgift. Med arrendeavgift avses inte detsamma som tomträttsavgäld.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites