Guest malene Anmeld indhold Skrevet August 20, 2002 Hejsa. Min kæreste og jeg overvejer seriøst at flytte til Malmø pga priserne på lejligheder i København. MEN vi er begge studerende... kan det så lade sig gøre at købe en bostadsrätt?? Og kan det lade sig gøre rent økonomisk at få det til at køre rundt? Vi har begge aften/weekend-arbejde ved siden af vores SU og har cirka 2 år tilbage af vores studier. Håber der er nogen der kan hjælpe. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest malene Anmeld indhold Besvaret August 20, 2002 Hejsa. Min kæreste og jeg overvejer seriøst at flytte til Malmø pga priserne på lejligheder i København. MEN vi er begge studerende... kan det så lade sig gøre at købe en bostadsrätt?? Og kan det lade sig gøre rent økonomisk at få det til at køre rundt? Vi har begge aften/weekend-arbejde ved siden af vores SU og har cirka 2 år tilbage af vores studier. Håber der er nogen der kan hjælpe. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret August 20, 2002 Generelt er det jo billigere at få tag over hovedet i Malmø end i København, men tag med at transport til studier, aften- og weekendjob plus det løse koster både tid, penge og måske også irritation. Med en god bank med svenske forbindelser, kan I sikkert få lov til at låne, hvis I har lidt startkapital. Og så skal I lige finde et par grunde mere ud over den økonomiske til at flytte herover. Der er nok at tage af. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest malene Anmeld indhold Besvaret August 20, 2002 Hejsa, Det er klart at oplevelsen også spiller kraftigt ind! Vi overvejer at flytte til Bahrain når vi er færdiguddannede, så Sverige er da et god start, for at se om vi overhovedet kan fungere i udlandet. Vi har ladet os fortælle at der fra Malmö syd kun er ca. 20 min i toget til KBH. Passer det? Og i så fald, hvilket område er det så man skal søge bolig i? Der er jo en milliard af dem! Vi har hørt Lindeborg & Almvik skulle være fornuftige steder, men er det i nærheden af Københavner-expressen. Og kan man få en bolig for ca. 200.000 DKR i indskud, og helst max 2.500 i afgift? Mvh Malene Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest heidi Anmeld indhold Besvaret August 20, 2002 det med lånet kan nok godt give et problem når i begge er studerende, da de svenske banker ikke regner SU for indkomst! min kæreste og jeg har lige snakket lån med vores bank, (provinsbanken - et datterselskab af den danske bank) og da jeg er på SU så ville de ikke lave lave låneberegninger på min indtægt, kun på min kærestes! det var heldigvis nok for vores vedkommende, men hvis i begge er på SU ville det nok være en ide at undersøge muligheden for lån i DK. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret August 21, 2002 Det tager 25 minutter at køre fra Malmö Syd/Svågertorp til København H med Øresundstoget. På www.hemnet.se kan I hurtigt få et overblik over boligudbuddet - man kan sortere efter pris, så listen starter med Malmös allerbilligste lejlighed. I kan også få hele udbuddet vist på et kort - ret effektivt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest line Anmeld indhold Besvaret August 21, 2002 Hej Malene. Almvik/Lindeborg ligger ved Malmö Syd/Svågertorp station, som er tættere på Kbh. end Malmö Centralstation. Boliger er også billgere her end i city. Men du får jo så ikke "bylivet" med - men det er et dejligt område synes jeg. For 200000 danske kroner kan du sagtens købe en lejlighed der, har vi gjort. Og de 200000 betaler hele lejligheden, det er ikke bare indskud. Vores månedlige husleje er lige omkring 2700 så mon ikke i kan finde noget, der er lidt billigere også. Hvis de svenske banker ikke tager SU som indkomst, så kan i jo snakke med jeres danske bank. De låner gerne til bolig i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest malene Anmeld indhold Besvaret August 21, 2002 Hej og tak for hjælpen. Det er lækkert med sådan en side med gode råd osv. :-) Vi har siddet og kigget meget på Hemnet og BoVision og har fundet nogle gode, billige lejligheder i området omkring Serenadgatan i Almvik. Men vi er lidt bekymret da der er ret mange lejligheder til salg netop i den gade. Er det et område man skal holde sig fra eller hvad??? På forhånd tak. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest line Anmeld indhold Besvaret August 21, 2002 hej igen. Vi bor på Serenadgatan. Har godt nok ikke boet her så længe, men vi er glade for det. Og så vidt vi kan forstå bor der en del andre danskere i de her høje bygninger. Og der er ind i mellem sedler i elevatoren, om folk der gerne vil købe lejlighed i vores bygning. Så det virker ikke som om at det er et sted folk ikke vil bo. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest malene Anmeld indhold Besvaret August 21, 2002 Hejsa igen Har lige et andet spørgsmål. Har lige snakket med banken i DK og de vil gerne låne os penge til en lejlighed i Sverige men det kan man kun hvis det er en andelslejlighed. Vil lige være helt sikker.. Er en bostadsrätt en andel- eller ejerlejlighed? (Skal lige have det skåret ud i pap :-) *G*) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret August 21, 2002 En bostadsrätt er en mellemting mellem en andels- og en ejerlejlighed, sådan at forstå, at man ejer en andel af ejendommen og skal godkendes af foreningen, men man bestemmer selv, hvem man evt. vil sælge til og sætter selv en pris. Se også i "Pendlerguiden" under bolig. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest line Anmeld indhold Besvaret August 21, 2002 Som Ulmus siger er det en mellemting. Vi har også lånt pengene i banken i DK (Nordea). Vi fik vedtægter, regnskab osv. fra boligforeningen som banken har læst igennem - og det var åbenbart fint nok. Så prøv det, når i finder noget, der er interessant. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest malene Anmeld indhold Besvaret August 21, 2002 Ah ok. Godt så. Jeg har også Nordea, så det er fint. Der lød heller ikke til at være problemer men det skulle være en andel for at vi kunne låne så skulle lige være helt sikker. Nu må vi se hvad vi finder. Vi skal over og kigge her i weekenden. Tusind tak for hjælpen. Den her side er altså guld værd. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest malene Anmeld indhold Besvaret August 21, 2002 Hej igen. Jeg har lige snakket med en som gerne vil sælge sin lejlighed, men han nævnte noget med at man, for at kunne blive godkendt i de der foreninger, skulle have en indkomst på 100000 sidste år. Er der nogen der ved noget om det? Er det per person eller samlet (dvs. min kæreste og jeg)??? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest malene Anmeld indhold Besvaret August 22, 2002 Et tillægsspørgsmål: Hvis de svenske banker ikke vil godtage SU som en indkomst, hvad så med boligforeningerne? Det vil de vel så heller ikke eller hvad? :-( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret August 22, 2002 Det ved mæglerne - det er alligevel dem, der tilmelder dig/jer til foreningen. Så det kan du da bede en mægler om at undersøge, inden du går rigtigt igang. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest hubbie Anmeld indhold Besvaret January 10, 2003 Kan man godt bo i Sverige og studere i Danmark og få dansk SU? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest rikke Anmeld indhold Besvaret January 28, 2003 Det kan sagtens lade sig gøre at få SU fra Danmark når man bor i Sverige. Min kæreste og jeg bor herovre og jeg læser på Lund, han læser i KBH. Vi får begge SU fra Danmark. Vi har købt bostadrätt herovre (flyttede fra en mikroskopisk men svinedyr kollegielejlighed til en 3'er - og vi sparer ca. 500 om måneden i husleje). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest mads Anmeld indhold Besvaret February 4, 2003 Ring til mig hvis i stadig mangler lejlighed. Min kæreste og jeg flytter til Danmark igen og vi har en ledig pr. 1.3.2003 92 KVM, og koster 5700 SEK mdr. Mit nr. er 22607601 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites