Guest maria Anmeld indhold Skrevet March 27, 2005 Hej jeg vil gerne have lidt hjælp fra jer kloge hoveder derude. Det er sådan at jeg har sagt JA til en bostadsrätt og skal snart skrive under. Der står i de papirer jeg har fået udleveret dengang jeg var over og se på boligen at "köparen skall noggrant kontrollera och utrustningens/inventarier skick och i övrigt fullgöra sin undersökningsplikt före köp". Hvad betyder dette for mig som køber? skal jeg have en vvs mand med ud og se på om alt er som det skal være eller hvad? Jeg vil selvfølgelig spørge mægleren om det efter påsken, men jeg vil alligevel gerne høre fra jer også, da I tit plejer at komme med gode råd og tips her på debatten hvilket I kun fortjener ros for ;) Ser frem til at høre noget inden tirsdag. På forhånd takker, Maria Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest maria Anmeld indhold Besvaret March 27, 2005 Hej jeg vil gerne have lidt hjælp fra jer kloge hoveder derude. Det er sådan at jeg har sagt JA til en bostadsrätt og skal snart skrive under. Der står i de papirer jeg har fået udleveret dengang jeg var over og se på boligen at "köparen skall noggrant kontrollera och utrustningens/inventarier skick och i övrigt fullgöra sin undersökningsplikt före köp". Hvad betyder dette for mig som køber? skal jeg have en vvs mand med ud og se på om alt er som det skal være eller hvad? Jeg vil selvfølgelig spørge mægleren om det efter påsken, men jeg vil alligevel gerne høre fra jer også, da I tit plejer at komme med gode råd og tips her på debatten hvilket I kun fortjener ros for ;) Ser frem til at høre noget inden tirsdag. På forhånd takker, Maria Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret March 28, 2005 Hej Maria! Det beyder, at du sammen med en repræsentant for din forening og mægleren skal gennemgå hele lejligheden og sørge for at få noteret eventuelle mangler og fejl. Disse får sælger så besked på at udbedre. Når DU er tilfreds med tingene, skriver du under på, at lejligheden er overtaget i reel stand. Du kan derefter ikke komme og klage over evt. fejl, som du senere opdager. Så sørg for at kigge godt efter. Held og lykke med det hele og velkommen her over til os. Med venlig hilsen Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest thomas Anmeld indhold Besvaret March 28, 2005 det er ikke helt rigtigt Ulmus!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest dennis Anmeld indhold Besvaret March 28, 2005 nu vi er ved ord. Nogen der ved hvad "Hushållsel" betyder? Det står på vores lejekontrakt og med kryds i "hyresgästen har eget abonnemang" Mvh Dennis Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest thomas Anmeld indhold Besvaret March 28, 2005 Dennis: Så det vil sige at i har skrevet under på noget i ikke ved hvad er!!! Flot det må man sige Aner ikke hvad det betyder, men ville aldrig skrive under på noget jeg ikke ved hvad er! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret March 28, 2005 Thomas hvad med at hjælpe istedet for at håne ham !!! Dennis det betyder at du selv skal betale for sin el og have dit eget abonnement. Du skal have oprettet det til den dag i overtager lejl. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest thomas Anmeld indhold Besvaret March 28, 2005 Miriam: Jeg gider ikke engang kommentere dig! Hvad med at kigge på det jeg har skrevet endnu engang! Og så tænk lidt!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest anfield Anmeld indhold Besvaret March 28, 2005 Thomas: Hvis du er så dygtig, at du ved at Ulmus' svar ikke er "helt rigtigt" - hvad så med at uddybe svaret lidt, i stedet for bare at konstatere at du selv er bedrevidende?! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest thomas Anmeld indhold Besvaret March 28, 2005 Jeg kan ikke helt huske hvordan det hænger sammen men sælger for ihvertfald ikke besked på at udbedre tingene, for som regel bliver de solgt som de er! Men man skal skrive under på at man er klar over at den er i den stand den er i! Så man ikke kommer senere og klager over at sådan og sådan.. Noget derhenne ad. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest maria Anmeld indhold Besvaret March 28, 2005 Hey, så tager vi lige en slapper :-) I skal da ikke lave ged i mit indlæg, når der er en stor græsplæne udenfor hvor i kan få afklaret jeres sager (heheheh) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret March 28, 2005 Hej Maria - Sagde du "kloge hoveder"? Du må have ment kludderhoveder. Nuvel: Den mystiske formulering, som tilmed er gået noget i kage, er såmænd bare en understregning af købers undersøgelsespligt, der er en grundpille i svensk bolighandel. Pligt er jo så meget sagt - det er mest en pligt over for dig selv - men du kan ikke komme efter handlen og klage over fejl og mangler ved boligen, som du burde have opdaget, hvis du havde undersøgt tingene grundigt. Du køber lejligheden som beset med de skrammer, den nu har, herunder de skrammer, pletter og huller, der p.t. er skjult af sælgers møbler og gardiner. Ejerforeningen skal IKKE besigtige den, og du skal IKKE betale en vvs-mand (6.000 kroner for at konstatere, at hanen ikke drypper). Det er begrænset, hvad der kan være af tekniske problemer med en typisk Malmö-bostadsrätt, men mange, der køber hus, får en sagkyndig til at gennemgå det først. Vigtigere for dig er at vurdere bostadsrättsföreningens økonomi, planer og forhold i øvrigt, for det vil påvirke din egen økonomi i fremtiden, og hører også under undersøgelsespligten. Mægleren skal hjælpe dig med det, for han varetager også købers interesser. Kort sagt: Du vil gerne have lejligheden, så skynd dig over og køb den. Husk penge! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest thomas Anmeld indhold Besvaret March 28, 2005 Og ja TOFT: Jeg er Dygtig;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest dennis Anmeld indhold Besvaret March 28, 2005 Thomas: ja det har jeg. For jeg tvivler på at risikoen i virkeligheden er særlig stor på en standard kontrakt i et stort boligselskab Miriam: tak for hjælpen. Så ringer man bare til elselskabet i god tid og får dem til at arrangere noget? Mvh Dennis Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret March 28, 2005 Selv tak. Og ja du ringer bare til dem. Vi ringede til sydkraft, og oplyste vores adresse, så kunne de se hvem der havde haft den inden, og lavede den om til vores navn på overtagelsesdato. Det var smidigt nok :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jan Anmeld indhold Besvaret March 29, 2005 Ja det med at ringe til Sydkraft, det er en rigtig god ting at huske! Jeg var ikke lige klar over det, så et par dage inden jeg skulle flytte ind var jeg derovre for at male - og der var ingen strøm. Det er rimelig nitten at stå og male i mørke skulle jeg hilse at sige Men jeg ringede til SydKraft (kl. 17) som, efter en længere klynke-historie, indvilgede i at åbne for strømmen den efterfølgende dag, selvom de allerhelst så at jeg betalte et depositum til dem inden de åbnede. Regningen for dette depositum kom først 3 dage senere og hvis man så også lige skal regne et par dage før de registrerer betalingen, ja huha, så kunne der godt være gået lang tid inden jeg havde strøm. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret March 29, 2005 Thomas, jeg kunne godt lige at vide, hvad du mener med, at det ikke er rigtigt, det jeg skrev? Da jeg skulle overtage min bostadsrätt, kom der en repræsentant for foreningen og sammen med sælger og mægler gennemgik vi lejligheden. Sælger fik besked på at udbedre nogle mindre skader bl.a. på vinylen i Badeværelset og en skade på køkkenbordet. Han fik også besked på, at lejligheden skulle være totalt rengjort og det gjaldt også komfuret, som han skulle sørge for var HELT rent også bagved!! Efter nogle dage og inden indflytning, skulle jeg overfor foreningen redegøre for om tingene var gjort, hvilket de var. Jeg kunne da ikke vide om det var sædvanlig procedure, men det var det i hvert fald i min forening. En anden gang vil jeg/vi sætte pris på, at du ikke bare skriver, at det ikke passer, men begrunder din mening. TAK! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest anfield Anmeld indhold Besvaret March 29, 2005 Mmmhmmm Thomas, du er så dygtig, at du husker dit log on halvdelen af gangene - eller hva? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest maria Anmeld indhold Besvaret March 29, 2005 Ulmus: hvilken forening har du købt hos? Tak for jeres svar i øvrigt Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
claus 0 Anmeld indhold Besvaret March 31, 2005 Ulmus> jep helt samme procedure i min forening, tror det er standard når det er HSB.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret March 31, 2005 Min forening hedder Riksbyggen/Malmöhus nr. 22 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites