Guest jan Anmeld indhold Skrevet November 2, 2004 Hej med jer. Vi har netop besøgt Löddeköpinge i søndags. Byen virker rigtig hyggelig, og der ser ud til at være hvad man har brug for. Inden vi beslutter at flytte dertil, vil jeg da lige høre om der er nogle på denne site, som kender byen på godt og på ondt? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jan Anmeld indhold Besvaret November 2, 2004 Hej med jer. Vi har netop besøgt Löddeköpinge i søndags. Byen virker rigtig hyggelig, og der ser ud til at være hvad man har brug for. Inden vi beslutter at flytte dertil, vil jeg da lige høre om der er nogle på denne site, som kender byen på godt og på ondt? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret November 2, 2004 Meget tæt på Barsebäck...så-eh, in case de "leger" Kina-syndrom derovre... ;o) Ej..spøg til side. Men nogle ville nok betænke sig en ekstra gang, inden de flytter tæt på et atomkraftværk. Men ellers tror jeg nok de har hvad i skal bruge. Og Center Syd ligger kun et kräft-kast derfra. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret November 2, 2004 Men når den sidste reaktor lukker, så stiger boligpriserne enormt! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret November 2, 2004 Barsebæk. Nej boligpriserne stiger ikke enormt, men det lover jeg dig at det gør elpriserne, både i Skåne og på Sjælland, Fyn og Jylland er koblet til norge via en link over skagerak. Sjælland er koblet til Sverige via en link over øresundsbroen. Her i Sverige er der ikke mange der er bange for atomkraft da sikkerheden er stor her i Sverige. Husk at Sverige laver atomvåben og har betydeligt mere styr på atomkraft end danmark der kun kender lidt til det igennem foreningen NOAHS skræmmekampagner. Grunden til at Danmark vil have lukket det er måske netop at der er noget ukendt, så må man hellere tage afstand fra det i følge janteloven. Men selv i Danmark er der flere der er blevet bange for høje elpriser efter Barsebæk skal lukke. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret November 2, 2004 Ærlig talt Gio, tror du det gør synderlig forskel, om man bor i Löddeköpinge eller KBH/Sjællands østkyst, hvis værket springer i luften? Jeg tror, som Nils, at det kan blive en god forretning, hvis man køber nu. For ikke så længe siden så jeg et indslag i TV-Lorry, hvor befolkningen udtalte sig om deres hjemsted. Alle var meget begejstrede og ville komme til at savne værket. Og flere bebudede, at hvis/når værket lukkede, ville de flytte, fordi jobmulighederne var for små, men det gælder jo ikke en pendler, vel. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret November 2, 2004 Tremile-øen i ´79, Tjernobyl `86...plus en række mindre uheld rundt omkring i verden. Er atomkraft så vigtig at den er værd at satse på, fremfor vedvarende energikilder!? I dont think so! Og Barsebäck ligger 20-25 km fra tætbefolkede områder...damn u-smart i tilfælde af en ulykke. Men dette kalkulerede man jo ikke (ret meget) med da værket blev bygget for 25 år siden, fordi folk netop var blevet lovprist om a-kraftens uendelige muligheder. På dét tidspunkt var mange så vilde med det at de nærmest ville ha´ en reaktor i deres baghave, hvis det var. Men realiteterne indhentede lynhurtigt regeringer og pengemænd...og nu lukker de heldigvis den sidste reaktor ned også. Til Barsebäck´s "forsvar" skal det da nævnes at det var et af de første til at indeholde et "filter" som kunne indsamle radioaktivt materiale - selv ved en stor ulykke. Men dette skal jo også vedligeholdes og bekostes. Og vi ved alle at penge får folk til at blive blinde - så hvem ved om dette filter faktisk ville virke, hvis et udslip blev en realitet 23 km fra København. For slet ikke at tale om filterets nul-virkning ved et direkte fysisk kollaps af en af reaktorbygningerne. Så er jeg rygende ligeglad med om "Husk at Sverige laver atomvåben og har betydeligt mere styr på atomkraft end danmark..." Amerikanerne mente også de havde styr på deres viden og kunnen. Ukrainerne er måske nok mere tvivlsomme. Sådan kunne jeg blive ved... Jeg er ikke tilhænger af a-kraft - og jeg syntes bestemt Barsebäck skal gemmes langt væk. Præcis som andre a-kraftværker rundt omkring i verden. Især med alle de psykopater der render rundt...det gør det ikke mere betryggende. Elekstricitet er en livs-nødvendighed i vores samfund. Og hvis den ville blive SÅ dyr p.g.a. lukningen af reaktorer rundt omkring, så tror jeg nu nok nogle skulle finde på en løsning, da dette selvfølgelig ikke er holdbart. Men mon ikke, Carsten, at din vision om at el´en ville blive SÅ dyr er lige så meget et produkt af din egen skræmmekampagne imod en lukning - præcis som NOAH´s for!? ;o) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jan Anmeld indhold Besvaret November 3, 2004 Sikke en diskution jeg har startet. Men hvad med mit spørgsmål, er der ingen af jer danskere som bor i Löddeköpinge? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret November 3, 2004 Jan - Vi holder bare tråden varm. Carsten - Er Sverige nu begyndt at lave atomvåben? Det er måske derfor, man ikke vil give asyl til Vanunu? Nej Sverige laver ikke atomvåben, og prisen på el stiger ikke "enormt", fordi der med Barsebäck 2 forsvinder tre procent af landets produktionskapacitet. Elprisen er jo heller ikke steget enormt, fordi reaktoren har været lukket for inspektion og reparation - det er huspriserne så heller ikke, må jeg medgive. Det er rigtigt, at svenskerne ikke er bange for atomkraft. Måske savner de fantasi på det område ligesom i trafikken. Jeg ved i øvrigt ikke, hvor meget styr man har på atomkraften, når man efter et halvt århundrede stadig ikke har fundet en løsning på, hvordan man slipper af med det højradioaktive affald. En kendsgerning som de menige svenskere hverken kan eller vil bryde deres små lyskrøllede hoveder med - den slags bekymringer har man statslige myndigheder til at tage sig af. De frygtsomme og forandringsangste danskere stolede mindre på fremsynede myndigheder og ingeniører. Vi lærte i stedet at holde hus med energien og fik fjernvarme og en verdensledende vindmølleindustri. Sådan kan det gå. Ingen ville i dag drømme om at lægge et atomkraftværk, der hvor Barsebäck ligger. Det værst tænkelige scenario ville kunne få Danmark til at bryde sammen som nation. En risiko, som jeg godt synes, man kan ofre nogle vindmøller på at undgå. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest henning Anmeld indhold Besvaret November 3, 2004 Nils Hvad er det fantasiløse i svensk trafik ? Hvor mange vindmøller skal der til at give samme energi som Barsebäck ? Mange vil jeg tro. A-kraft er farligt - Men det er forkert at bedømme a-kraft på ulykken i Tjernobyl. Barsebäck er uden tvivl fejlplaceret, men om man køber hus i Löddeköpinge eller Kbh eller Oxie er fløjtende ligegyldigt hvis vi taler om en alvorlig ulykke. Det er lidt med a-kraft som med fængsler, der er ingen, der ønsker at være nabo med dem. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
steelsky 0 Anmeld indhold Besvaret November 4, 2004 Efter at have kørt adskillige 10000 km i Sverige og en del 1000 i Danmark er jeg kommet frem til følgende: Svenskere kan ikke køre i byer, dette gælder både småbyer som Malmö og større som Stockholm, ingen blinker, ingen holder vigepligt og ingen bekymre sig om at alle kommer hurtigere frem hvis man slipper en ind i trafikken ind i mellem. På den anden side er det en fornøjelse at køre motorvej på langture, folk er ret gode til at trække ind til siden for hurtigt kørende grønne Audier. Danskere er lige modsat. Dette er selvfølgelig en stor generellisering (hvordan staver man det?). Derudover har jeg hørt et par miljøforkæmpere snakke om at A-kraft måske ikke er så dårligt alligevel da man slipper for drivhusgasser og andre ting som vi lige nu har akutte problemer med. Selv syntes jeg at man skulle bygge et erstatnings A-kraftværk i Mälerdalen et sted i nærheden af Stockholm, det kunne også hjælpe med at holde skärgården isfri om vinteren :-) /Søren Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
swoop 0 Anmeld indhold Besvaret November 4, 2004 Søren: jeg kan slet ikke nikke genkendende til det du skriver. Jeg synes det er ganske forfærdeligt at køre rundt i København, hvor folk netop kører som du beskriver svenskerne bare med højere hastighed. Samtidig drøner folk over for rødt .... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest kim Anmeld indhold Besvaret November 4, 2004 Søren, Generalisering (sådan staver man det) er et lidt farligt område at begive sig ud i - der er altid nogle der føler sig gået for nær ... Jeg deler Swoop's synspunkt om at danskerne i almindelighed kører værre end svenskerne. Man skal i øvrigt være opmærksom på, at ikke alle færdselsregler er ens i de 2 lande. Det virker som om svenske fodgængere er mere fredede end de danske. Og højrevigepligt vejer i Sverige tungere end begrebet "mere befærdet vej". Uanset hvad må man tilpasse sig trafikken - eller finde et andet sted at køre. Og så er vi i øvrigt langt fra emner "Löddeköpinge" Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
steelsky 0 Anmeld indhold Besvaret November 4, 2004 Oh well, det er bare min opfattelse at trafikken i København ikke kan samenlignes med Stockholm. Både men hensyn til trafik mængden og hvor "voldsomme" de er. Mine erfaringer bygger på kørsel midt igennem begge byer, omkring Sveavägen i Stockholm og H.C. Andersens Boulevard, Søerne, Helsingør motorvejen til Gentofte på alle tider af døgnet. /Søren Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret November 4, 2004 Nu spurgte Jan jo ikke hvordan folk kører i hhv. København og Sverige. Han spurgte om nogen herinde kendte Lödde. Med hensyn til Barcebäck så er de højeste huspriser i Kävlinge kommune lige netop dem i Barsebäck. Med hensyn til Lödde kan jeg oplyse at de har noget så sjældent som en bager liggende i hovedgaden. Den minder faktisk ret meget om en dansk bager. Det eneste jeg kan sige dårligt om Lödde er faktisk at der er meget trafik gennem byen, så et hus i nærheden af hovedgaden er nok ikke at foretrække. /Jesper Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest henning Anmeld indhold Besvaret November 4, 2004 Søren > Er du sikker på du kan kende forskel på Sverige og Danmark ? Jeg er helt enig med Swoop og Kim H og jeg har selv ved flere lejligheder kørt i Stockholm - Bevares det er mere heftigt end Malmö og har fået fingeren hver gang fordi jeg ikke kan finde rundt - Men generelt synes jeg at svenskerne gør netop alt det du beskylder dem for ikke at gøre !! Nå, men jeg tror ikke priserne berøres så meget af om Barsebäck er der eller ej - Så vil det berøre priserne i hele regionen. Jeg synes "Lødde" er et fedt område og der ligger en, efter sigende skøn golfbane, vist nok GPA certificeret - I kan godt læse jeg er ude i noget jeg ikke har en klap forstand på. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites