Guest frank Anmeld indhold Skrevet September 28, 2004 hejsa... vi er et ungt par som søger andelsbolig i malmö men syntes det har været svært at finde noget på nettet.. er der nogle mæglere i kbh som har andelsboliger i malmö som vi kan kontakte?? eller har i nogle råd til hvad vi skal gøre?? HÅBER PÅ HJÆLP HILSEN NANNA OG FRANK Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest frank Anmeld indhold Besvaret September 28, 2004 hejsa... vi er et ungt par som søger andelsbolig i malmö men syntes det har været svært at finde noget på nettet.. er der nogle mæglere i kbh som har andelsboliger i malmö som vi kan kontakte?? eller har i nogle råd til hvad vi skal gøre?? HÅBER PÅ HJÆLP HILSEN NANNA OG FRANK Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest martin Anmeld indhold Besvaret September 28, 2004 Hej Nanna og Frank.. Nu kunne jeg sige.. søg herinde.. så det lader jeg være med denne gang.. Der findes to super sider til at finde bostadsrätter, som det hedder herovre..En blanding af ejerlejlighed og andelsbolig.. Søg herinde på bostadsrätt og i skal finde en masse info.. De to sider hedder: www.hemnet.se www.bovision.com Det er blot at gå ind og søge på skåne og så vælge malmø... God fornøjelse. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret September 28, 2004 Har i Søgt på www.hemnet.se, det er absolut den største side. Husk at en andelsbolig i Sverige hedder en "bostadsrätte" I betaler et indskud, og dette lån koster ca. 0,25% om måneden af hovedstolen. Det vil sige at et lån på 1.000.000 ca. koster 2500 om måneden, det kan være lidt dyere eller lidt billigere, men budgetmæssigt passer det nok. Derudover betaler i en månedlig leje, der normalt inkluderer varme men ikke el. Men ellers skriv bare her igen, vi skal nok hjælpe jer igang. Gør jer først en forestilling om hvor meget i kan/vil betale totalt om måneden, det hjælper med at afgrænse hvor i kan bo. I kan også søge her, det hænder at der er nogen til salg her. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest frank/nanna Anmeld indhold Besvaret September 28, 2004 vi vil sidde for 5500 svenske om måneden totalt..... hvor meget kan man så købe for?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest anders Anmeld indhold Besvaret September 28, 2004 Hej Frank & Nanna Prøv evt. at få et ca.-billede på http://www.sfd.se/insidan/open/webpack/kalkyl/index.asp?prodid=2&firmanr=26140 Men tænk på at de forskellige foreninger har forskellige månedsbetalinger...jeg sidder f.eks. i en lille og ny forening med en relativ høj "månedskostnad", mens store foreninger med lang stabil økonomi har en væsentlig lavere "månedshyra". Så I skal altså ikke bare kigge på salgsprisen! Linket har jeg lånt fra http://www.sydkusten.nu/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret September 28, 2004 Hej Frank og Nanna! Det kan vi her i debatten ikke rigtigt svare på, for det kommer helt an på, hvordan foreningens økonomi er skruet sammen. Men hvis I går ind på Hemnet, kan I med det samme se den månedlige afgift. Så skal I så selv regne på, om I skal låne til indskud, eller I kan betale indskuddet selv, hvilket selvfølgelig gør den månedlige afgift lavere. Det er også vigtigt at få at vide, hvad der er inkluderet i den månedlige afgift. Her hvor jeg bor, er der i afgiften incl. vand, varme, renovation, kabelnet og gratis vaskeri. Der findes en webside, der hedder www.comboloan.se hvor man regne på, hvad man skal betale for et boliglån, for I skal vel låne til bostadsrätten? Den låneydelse lægger I så til afgiften i foreningen og har så den månedlige udgift. Held og lykke - spørg bare igen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret September 28, 2004 Hvis i vil sidde for max. 5.500 så skal i tage prisen på andelen og gange med 0,0025 lægge lejen til og det må så ikke kommer over 5.500. Det er de 2 tal i skal se på, hvis i bruger www.hemnet.se så kan i få en beregning af lånet. Men i er nød til selv at slå de to tal sammen. Hvis i går ind under hemnet og beder om en liste over 2 - 4 værelses bostadsrätter så har i i en kolone avgift (lejen) og i en anden kolonne Pris, det er de to tal der er interessant for jer. Dog skal i derudover betale el, men det er billigere ned i danmark. Prøv ellers kom tilbage Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest frank/nanna Anmeld indhold Besvaret September 28, 2004 okay nu forstår vi.... tror vi :-) de priser der er på hemnet.se det er svenske kroner vi snakker om ik?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret September 28, 2004 Ja det er svenske kroner, og lige nu ligger kursen så 100 svenske kroner koster 82,50 danske kroner. Så hvis i mente 5.500 danske kroner er det ca. 6.600 svenske kroner. Held og lykke Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest frank/nanna Anmeld indhold Besvaret September 28, 2004 okay nu er vi helt med. men hvordan foregår det så når vi har fundet den andel vi gerne vil have?? hvad gør vi så?? skal vi have vores svenske personnr først?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret September 28, 2004 Ja så skal i have de svenske personnummer først, ellers bliver det nok uoverskueligt for jer. Men sig det til ejendomsmægleren, så forstår de hvad det er. Her i Skåne er Danske boligkøbere i høj kurs, da de normalt har penge (i kan låne) men i skal have 10% til udbetaling, OG DEM KAN I IKKE LÅNE HER I SVERIGE, husk det (selv om der er nogen der har erfaring med at låne her). Når i så har sagt at i vil købe så kan det godt være at der kommer en anden og vil byde over, men det er normalt her i Sverige modsat i Danmark hvor man handler prisen ned. Håber at det kan hjælpe jer, men få et personnummer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest frank/nanna Anmeld indhold Besvaret September 28, 2004 okay... men for at få et svensk personnr skal man så ik have en svenskadresse??? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret September 28, 2004 Jo Frank men jeg har vist boet her for længe til at huske hvad man gør, er der en der kan hjælpe Frank? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret September 28, 2004 Beklager Carsten, men her må jeg rette på dig. Man kan ikke får et svensk personnummer, før man er flyttet over eller overtager boligen. Det er imidlertid ikke nogen forhindring for at handle. Jeg købte min bostadsrätt 2 måneder, før jeg flyttede over og fik den oplysning, at jeg først efter overtagelsesdagen kunne henvende mig på SKATTEKONTORET på Kungsgatan og aflevere mine papirer, her i blandt mit internordiske flyttebevis, som man får fra sin fraflytningskommune i DK. Derpå gik der 6 dage, så kom mit personnummerbevis ind ad døren. Jeg fik også oprettet min svenske bankkonto, før jeg havde personnummer. De gav mig et fiktivt nr., som så blev ændret, da jeg fik det rigtige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret September 28, 2004 Kanont Ulmus, det var det jeg ikke kunne huske Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest martin Anmeld indhold Besvaret September 28, 2004 Hvad angår selve flytningen og hvad i skal huske, kan vi varmt anbefale at kigge på www.scanianet.dk der står nemlig en dejlig lille huske seddel og hvad man skal tænke over inde i pendlerguiden. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jesper Anmeld indhold Besvaret September 28, 2004 Jeg tager hatten af for Ulmus og Carsten...at svare igen på netop de spørgsmål der bliver stillet oftest herinde. Nanna og Frank: Tag en kigger på http://www.sunddebat.com/cgi-bin/discus/search.pl - der kan i meget nemt søge jer igennem alle jeres spørgsmål. Så behøver i heller ikke sidde og vente på der kommer svar (eller ikke). Go´ vind med "det svenska projektet". Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret September 28, 2004 Kære Nanna og Frank Vores erfaring er at mægleren er super hjælpsom. Vi har fået hjælp fra ham samt fra den rådgiver vi endte hos i vores svenske bank (købet er finansieret i Sverige). Men siden bostadsretter oftest sælges gennem mægler i Sverige ville jeg starte der. Vi købte og ordnede det meste inden vi fik vores svenske personnumre... God jagt Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest dennis Anmeld indhold Besvaret September 29, 2004 hej Carsten hvordan er du kommet frem til 0,25%? Jeg synes godt nok det lyder lidt for billigt Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest frank/nanna Anmeld indhold Besvaret September 29, 2004 hej allesammen...... så tror jeg at vi er helt med på hvordan det skal gøre.... Vi har været rigtig rigtig glade for den hjælp og alle de svar vi har fået herinde.. HELT klart en side jeg vil anbefale andre som skal flytte derover. MANGE VENLIGE HILSNER FRANK/NANNA SVERIGE HERE WE COME!!!!!!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
vincent 0 Anmeld indhold Besvaret September 29, 2004 Frank/Nanna. Prøv også www.dba.dk ... der er også engang imellem Svenske bostadsrätter til salg Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret September 30, 2004 Til Dennis. Jeg har fået det ca. månedlige omkostning for et lån til en bostadsrätte, ved at tage låneregnerne i www.hemnet.se og tage en gennemsnitsværdi, jeg har endda rundet op til 0,25%, men f.eks. men Länsförsäkringer kan du komme ned på 0,23%. Det er gennemsnit på låneregnerne så helt galt er det ikke. Minimums renten er i öjeblikket på 3,1% for bundlån og lidt højere for mellemmlån. Jeg følger lidt med da jeg er med til at låneforhandle her i vor Bostadsrätteforening, som bestyrelsesmedlem. Men generelt er bankerne her, som i danmark, de sælger de dyre lån hvis de kan, og danskerne tjekker dem ikke de er bare glade for de billige boliger og biler i starten, så der er lettere at snyde i starten. Så til alle tag ind imellem en snak med jeres bank og gerne en anden bank også. Selv har jeg tidligere forøget mit lån men jeg faldt i månedlig ydelse!!!!!!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thn 0 Anmeld indhold Besvaret October 2, 2004 hej Carsten Jeg forstår det nu stadig ikke helt. regner du med en udbetaling og så de 0,25% af købsprisen? Jeg er lidt skeptisk fordi du både nævner hovedstolen og købsprisen som den samme, altså at man skal låne 100% Men selv om man låner de 100% til en rente på 3,1 så giver det over 0,25% pr. måned. Derudover skal man vel ikke kunne forvente at kunne få hele lånet til den lave rente du nævner Mvh Dennis (der forøvrigt selv glæder sig til den dag der skal lånes penge til en lejlighed) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret October 3, 2004 Hej Dennis, det er bare en gennemsnitsbetragtning. Hvis du vil købe en lejlighed for 1.000.000 så skal du betale 100.000 i udbetaling og den månedlige ydelse bliver 0,25% af de 1.000.000 det giver 2500 om måneden (for hver million du låner) som er et mix af bund, mellem og toplån. Det er let på den måde at lave en cirkapris når man ser boligannoncer i aviserne, om det er inden for den ramme man selv har sat, men ellers tjeck priserne på www.hemnet.se der er en beregner med til at tjekke allt priserne. Men dette var for at gøre det lettere. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites