Jump to content
Guest sgrubbe

Forskelle mellem bostadsrätt og alm. hus.

Recommended Posts

Guest sgrubbe

Jeg prøver lige igen på en lidt anden måde. Håber det falder bedre i forumets smag. Er der væsentlige skattemæssige forskelle mellem Bostadsrätt og ejer af villa/radhus? Kan man mon sige noget om hvilken ejerform der er bedst? Hvad mener I? /Stephan

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest sgrubbe

Jeg prøver lige igen på en lidt anden måde. Håber det falder bedre i forumets smag. Er der væsentlige skattemæssige forskelle mellem Bostadsrätt og ejer af villa/radhus? Kan man mon sige noget om hvilken ejerform der er bedst? Hvad mener I? /Stephan

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Nej ikke det store, men min erfaring siger at det er billigere at bo i eget hus. I begge boformer kan du trække renteudgifter fra også hvis du arbejder i Dk. I eget hus betaler du intet i ejendomsskat de første 5. år, fra 5. til 10. år betaler du 50% ejendomsskat (af det aktuelle hus) derefter betales fuld ejendomsskat, men det er vist ikke dyere end i DK. Du betaler selv el, vand, varme osv. En Bostadsrätte er en du køber retten til at bo I, men du bor til leje (i foreningen). Det er præcist som en andelsboligforning i Dk med du kan sælge andelsen til den pris du kan få, ingen holder den nede. Du betaler et indskud, og en leje afgift. Lejen indeholder både varme, vand og vedligehold som en lejebolig (bortset fra dem der bruger de nye regler fra 2003) Du betaler således ikke vand, varme og vedligehold selv. El er meget billigere end i Danmark, Bredbånd er også meget billigere end i DK, telefoni er næsten det samme, men Mobiltelefoni er helvedes dyrt her i Sverige. Værdistigningerne på boliger her i Skåne er store og derfor jo mere du investerer jo mere får du igen i værdistigning. Men du kan sagtens købe en Bostadsrätte til over 5 millioner og det er også værdistigninger på samme størrelser som villaer. Om det skal være hus eller lejlighed er en temperamentssag og hvor meget af vedligehold man selv vil stå for. Når du skal købe bolig her i Sverige så er markedet lidt anderledes da prisen normalt aldrig sættes for højt (som i DK) men der forekommer ofte en auktion hvor den højestbydende får boligen (og du kender ikke de andre der byder). Du skal altid betale 10% i udbetaling og disse kan du ikke låne her i Sverige (gelm alt om at forsøge), hvis du skal låne til disse så forsøg i Danmark, der låner man penge ud til alt der kan krybe og gå. Resten de 90 % kan du sagtens låne her hvis du har lidt indtægt i Dk. Lånene minder mest om flexlån, hvor du skal tage stilling til hvor mange år du vil binde disse. Håber at det hjælper lidt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Generelt Stephan, så er vi venlige her. Der er mange der spørger og alle de svar der gives her kan normalt finde tilbage i historiken her i debatten, hvis man bare søger lidt. Prøv at gå lidt ind i Oversigt og Bolig og du vil finde en masse i historikken. Men du er velkommen til at spørge igen jeg har snart boet her i 3 år og synes at det er hyggeligt med denne debat, jeg spørger også ind imellem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest sgrubbe

Det hjælper rigtigt meget, Casper! Tak for det! Jeg havde i øvrigt søgt i historikken, men manglede lidt det forkromede overblik. Det har jeg så nu!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest lars

Carsten> Er bud i Sverige ikke normalt åbne? Vi sprang fra på en runde, og der var det helt åbent hvad der blev budt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jesper

Bud er ikke bindende - man kan til enhver tid springe fra en bud-runde. Du binder dig ikke for noget før din underskrift er sat på papiret.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest aj

Jeg lånte 100 % til min bostadsrätt i Handelsbanken. Mener også en anden herinde tidligere har nævnt at han/hun gjorde det samme. Så det kan lade sig gøre :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest carspar

Hej Lars, jo bud er åbne ved at ejendomsmægleren ringer og siger når der er en anden der har budt over samt hvor meget de har budt, men ikke hvem (her er det lukket, måske lidt selvfølgeligt), men hvis der er en mægler der vil snyde lidt, er det muligt for at presse prisen uden der er andre med. Du kan som Gio siger hoppe fra indtil du har skrevet under, mere bunden er det ikke. Når de opdager at det er en dansker der byder, så står der guld i øjnene på dem, da danskerne er kendt for at give utroligt/usædvanligt meget for boligerne her i Skåne, så pas på ikke at gå for højt. Jeg har set lejligheder blive solgt for det dobbelte af andre (med samme beliggenhed) blot fordi der var en god mægler med. Jeg sidder selv i bestyrelsen af en bostadsrätteforening og er med til at godkende/afvise nye indflyttere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest christian

Det er forkert at man ikke skal betale ejendomsskat de første 5 år som ejer af et hus. De regler som Carsten har ridset op er ved opførelse af nyt hus. Ved køb af brugt + ældre end 10 år gammelt hus, er der ejendomsskat på vist nok 1 eller 1½ %. Og dette er så heller ikke hele sandheden, da vi som bor i sverige og arbejder i dk, kun skal betale ca. 2800 sek i ejendomsskat pr. år.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest sgrubbe

Christian: Gælder det med de 2800 kr også hvis min kone er hjemmegående uden indtægt fra hverken DK eller S - og altså heller ikke arbejdssøgende?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest christian

Øh bøhhh. Jeg mener at årsagen til at man som arbejdende i dk kun skal betale 2800 sek, er at man ikke har nogen, eller måske meget lille indtægt i Sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest martin

Hej Christian Jeg har lige købt hus i Vellinge og havde ikke hørt det med ejendomsskat på 2800 pr. år. Kan du give mig et link eller en referance så jeg kan læse lidt mere om det ??? På forhånd tak ! Martin

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest lars

Carsten> Jeps, vi var ihvertifælde ude for en går vi så på i løbet af to dage steg 400.000 sek fra en startpris på 1.050.000 - alt-alt for meget for den. Så vi sprang fra. Det er lidt sjovt at se at den en uge efter kom på hemnet igen, og nu har ligget der til 1.350.000 i over en måned. Nu har vi jo så købt noget andet, og det stakkels ældre ægtepar, der bare skal af med deres hus fordi de flytter i lejlighed fra 1/10 har så endnu ikke solgt fordi mægleren absolut skulle presse prisen op. Han gjorde rent faktisk flere fremvisninger EFTER vi havde sagt at vi gerne ville købe det. Syntes jeg måske nok er en lidt ufin måde at køre det på. Det vi endte med at købe var mere straight, og iøvrigt uden budrunde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites